Torsdagen den 18 augusti 2005

Den här veckan träder det nya rotelschemat i kraft. Det betyder att jag, iallafall om allt går som planerat, slipper genomlida fler förhandlingar med Fetto. Baksidan på myntet är att jag i stället kommer tvingas utstå en rad förhandlingar tillsammans med Rassen. Tvillingarna har placerats på Järnladyns och Fettos respektive rotlar, medan Mårten har hamnat hos vår andra kvinnliga rådman. Mikael, som i egenskap av förstenotarie egentligen skall sitta på Lagmannens rotel, blev åter blåst på den visserligen bittra konfekten. Istället för att sitta på lagmansroteln, skall Mikael placeras hos en nu i veckan nytillkommen fiskal. Fiskalen skall ersätta en rådman som har sjukskrivit sig på obestämd tid (det går obestämda rykten om att han under flera års tid har tittat väl djupt i flaskan), och har på direkten fått en hela dennes rotel att sköta om. Av den anledningen fann Lagmannen och Förstenotarien det lämpligt att placera Mikael där, eftersom han är den mest erfarna av notarierna.  


Fiskalen verkade till en början vara väldigt trevlig. Jag, Mikael och Mårten bjöd därför med honom att ta en onsdagsöl på den lokala puben, Den Gyldne Giraffen, eller i folkmun DGG. Förkortningen är så pass vedertagen att Kammaråklagaren brukar använda den i sina gärningsbeskrivningar när det har varit krogslagsmål på puben, och uppskattningsvis kommer en tiondel av våra brottmål därifrån. Vi bjöd även med Tvillingarna och Förstenotarien, men alla tre tackade nej. Väl på puben började Fiskalen beställa in drinkar, och han blev snabbt rejält på läsken. För varje tiondels promille som tillkom i hans späda kropp verkade ett uns ödmjukhet och folkvett försvinna ut ur skallen på honom, och till slut satt han och brölade över hur oerhört "cooooolt det är att han får döma folk till fängelse trots att han inte ens fyllt tjuåtta å att han fan ska bli den tuffaste domaren i tingsrättens historia och att notarier ska veta sin plats och hur håård han ska vara i rättssalen och att han inte gillar uppkäfftja notaarier och att notarier bör hålla sig på mattan". Zzzz. Brölandet pågick ända till dess att Mikael fann det nödvändigt att påminna honom om att det faktiskt bara var ett år sedan han själv satt ting, och jag var orolig för att det skulle börja blöda från skavsåren i mina hörselgångar när jag till slut gick hem från puben.


Idag ser Fiskalen faktiskt varken tuff eller hård ut, utan verkar snarare vara iförd cementkeps. Eftersom jag är just en sådan uppkäftig notarie som Fiskalen ogillar, kände jag mig naturligvis manad att påpeka detta för honom. Fiskalen såg väldigt skamsen ut, och bad om ursäkt för sitt otrevliga beteende under pubbesöket. Jag uppskattar verkligen ursäkten, men eftersom man enligt talesättet får höra sanningen från barn och fyllon, så misstänker jag att han ändå hyser de åsikter som uttrycktes igår. Så nu ska jag gå och hålla mig på mattan och veta min plats resten av dagen.


Kommentarer
Postat av: Örjan

Ja, just en sådan fiskal hade vi på tingsrätten när jag satt ting. Sedan blev jag en sådan fiskal själv. Tiden går.

2005-08-19 @ 22:13:03
Postat av: Anonym

jag tror han den där fiskalen kommer bli ännu mer sympatisk på fyllan sen när han blir assessor

2005-08-26 @ 00:59:42
Postat av: En annan domstolsnisse

och vi som ska börja med fruktkorgar...

2005-08-31 @ 15:53:59
Postat av: Nykteristen

Det här inlägget visar klart och tydligt att det inte är bra att dricka alkohol. Det verkar som om författaren försöker att ta sitt sociala ansvar och nå ut med information om att alkohol kan vara skadligt för det sociala livet. Själv anser jag att all alkohol bör förbjudas omgående och uppmanar alla att en gång för alla ställa in flaskan i skåpet. Man mår mycket bättre och får ett roligare och rikare liv. Fy bubblan för de som dricker.

2005-09-01 @ 13:29:35
Postat av: Rat Packism

"I feel sorry for people who don't drink. When they wake up in the morning, that's as good as they're going to feel all day." Frank Sinatra

2005-09-02 @ 13:58:29
Postat av: C

Själv är jag också helnykterist, men jag tror inte precis att jag är lyckligare för det. Tycker bara inte det är värt att bli berusad. Fast jag skulle aldrig våga förbjuda allt alkohol. Det är ju som allt annat en tillflykt och får folk inte fly in i berusningens värd, då undrar jag vad för destruktiva aktiviteter de annars skulle företa sig.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

P.g.a. spam kommer alla kommentarer innehållande mer än en länk att granskas innan de läggs ut
Tingsnotarien förbehåller sig rätten att citera kommentarerna