Onsdagen den 14 september 2005

Igår var jag på syn tillsammans med Rassen. Vi (eller inte jag egentligen, utan rätten) skulle inspektera ett gammalt hus där det frodades någon sorts svamp, och detta skulle enligt köparen utgöra ett dolt fel. Det hela avlöpte relativt smärtfritt, trots att jag ensam fick tillbringa en hel timme enkel väg i bilen tillsammans med Rassen, som för övrigt inte kör bra. Alls. 

Huset var fullt med synliga svampar i källaren, och jag tror att en stuvning på dessa till och med kunde ha mättat Fetto. Dock hade jag inte tid att fundera på detta, eftersom jag likt en förskrämd kackerlacka sprang runt bland advokaterna, parterna och rätten, utrustad med bandspelare (som i sin tur var utrustad med, enligt Rassen, sådana där moderna band) med tillhörande mikrofon som jag så gott jag kunde försökte stoppa under näsan på alla som uttalade sig. Rassen ansåg inte att det var tillräckligt med inspelningen, utan ville att jag dessutom skulle anteckna samtidigt. - Hur ska det gå till? frågade jag, som hade händerna fulla med medeltida teknisk utrustning. - Det brukar notarierna klara av, svarade Rassen. - Jävla skitskalle, tänkte jag, och log mot honom. Jag har inte lyssnat på bandet, men jag skulle gissa att mina flåsljud överröstar det mesta som sägs på inspelningen. 

Väl tillbaka på tingsrätten och på dagens sista fikarast var allt som vanligt. Förstenotarien satt oombedd och föredrog något NJA-fall som han ansåg lämpligt att servera till kaffet. Lagmannen nickade nöjt åt Förstenotariens besser-wissrande. Fetto satt och halvdåsade i ett soffhörn och Rassen jäste i ett annat. Notarierna satt tysta och Surtanterna har av någon (förklarlig) anledning börjat fika för sig själva i ett annat rum. När jag lämnade fikarummet hörde jag Förstenotariens orerande eka efter mig: "...och då menade HD att konsumenten...han som aldrig brukar skriva sig skiljaktig...", och återigen fick jag en vansinnig lust att göra kontaktlinser av hans fula brillor. Allt är precis som det brukar.  

Kommentarer
Postat av: bäret

Ska vi gissa att bandspelaren inte fungerade? Att bandet är tomt?

2005-09-16 @ 10:29:43
Postat av: Zibbo

Nej nej, han stängde av den när han trode han slog på den och tvärtom. :)

Postat av: Exnotarie

Ni som har arbetat på en domstol VET hur utrustningen vid svenska domstolar ser ut. Den är verkligen inte att leka med. OM det fungarade kan man bara säga grattis!

2005-09-17 @ 13:45:43
Postat av: Processlysten

Som tidigare notarien, dock ej i Obygden utan i Kulturbygden, följer jag med intresse vad som skrivs. Själv har jag varit verksam som advokat i nästan 20 år och på avstånd kunnat följa notariernas utveckling. Med stigande ålder har jag kunnat konstatera att de kvinnliga notarierna bara blir sötare och sötare. Har notarienämnden ändrat sina antagningsregler? Sker intervjuer? Under långa förhandlingar i tvistemål har jag kunnat förnimma att många notarier ser ut att följa med bättre än de utslitna rådmännen. Kanske har det att göra med närheten till studietiden. Den intellektuella standarden tycks i varje fall vara hög. Men hela uppfattningen kan ju kullkastas om man fick höra en föredragning av någon av dem. Men visst ser de ut som vakna och kloka ugglor. Och inte gäspar de heller.

Själv håller jag på och skriver på ett litet manus om praktisk processhantering och är intresserad av begreppet "rättshaverist". Kommer ordet verkligen av tyska "haben"? Var finner man svaret? Är det någon som vet vad rättshaverist heter på norska och engelska? Eller finns det bara rättshaverister i vårt land?

2005-09-18 @ 10:14:43
Postat av: Konrad

Processlysten, det är inte är de kvinnliga notarierna som blir vackrare och vackrare, det är du som blir mer och mer gubbsjuk...

2005-09-18 @ 10:21:59
Postat av: Kvinnlig notarie

Processlysten, dina reflektioner ligger i nivå med en fjortonårings. Troligen så ligger samtliga notariers intellektuella nivå betydligt högre än din, föredragning eller inte.

Och vet du inte vad ordet "rättshaverist" heter på norska eller engelska föreslår jag att du slår upp det i närmaste lexikon. Gäsp.

2005-09-18 @ 12:00:07
Postat av: Processlysten

OK, jag skrev lite enklare än vad jag egentligen gör till vardags. Tänkte att jag skulle anpassa mig till notariernas nivå. Men det avslöjades förstås genast. Att man inte klarar av en sådan enkel sak. Det är klart att de kvinnliga notarierna blir sötare och sötare. Jag har inte längre full skärpa i mina glasögon så det är lite dimmigt ibland. Men sitter man och tittar på rättens ledamöter i fem timmar i sträck så kan man ju inte undvika att tänka något om hur de ser ut. Rådmännen brukar inte vinna i konkurrensen. Så enkelt är det.

2005-09-18 @ 20:29:36
Postat av: Mamma Mu

Processlysten
Att den intellektuella standarden bland notarier har höjts avsevärt sedan du satt ting förefaller ju alldeles självklart då man läser dina inlägg...

2005-09-18 @ 21:08:04
Postat av: sämsta betygen - ever

HEJA MAMMA MU!!!

2005-09-19 @ 10:54:15
Postat av: Avfälling

En f.d. notariekollega hänvisade mig till din sida. Jag mår faktiskt illa när jag läser dina inlägg eftersom de allt för mycket påminner om min egen tid som notarie. Jag valde att lägga ned min inhemska karriär som jurist efter tinget och tillbringar nu mina dagar som folkrättare. Internationella jurister är helt enkelt trevligare jurister. New York är ju dessutom trevligare än obygdens tingsrätt. Jag verkligen föraktar dessa självupptagna rådmän som tror att världen kretsar runt dem och deras domsaga.

2005-09-19 @ 17:30:29
Postat av: Lycklig exnotarie

En sokning pa google ger vid handen att Processlysten antagligen ar advokat Th:d. A:son. Verksam i Stockholm, medlem i Advokatsamfundet sedan 1987. Han ar fodd 1950, sa det forklarar val en del, kanske. Och ar det inte han, sa ar det val ett fall av "stolen identity". ;-)

Googla pa "[email protected]" och sesam oppnar sig.

Nu vantar vi bara pa att var kare notarie i obygden lamnar en liknande oppning. Vi vantar med spanning. :-))

2005-09-19 @ 18:29:58
Postat av: Mamma Mu

Lycklig exnotarie

Du har nog gjort mig till världens lyckligaste notarie nu när jag fått reda på att Herr Processlysten inte huserar i mina trakter... ;)

2005-09-19 @ 18:49:19
Postat av: Kvinnlig notarie

Inte mitt heller, som tur är. Hade dock några snuskiga advokatgubbar i mitt misstankeregister.

2005-09-19 @ 19:16:29
Postat av: Processlysten

Väldigt vad det tog skruv. Men inte en enda rådman eller rådmaninna som tog åt sig. Man ska väl hålla inne med vad man ser och tycker. Kom att tänka på att israeliska domstolar för ett par tusen år sedan sammanträdde nattetid i mörklagda lokaler för att man skulle slippa se parterna och ta intryck av utseendet. Kanske är det dags att släcka belysningen i rättssalen och bara höra vad som sägs. Eller sätta ögonbindlar på både advokater och ledamöter. Något måste göras. Det man ser ser man. Inte är bättre i brottmål heller där man tvingas titta nämndemännen.

2005-09-20 @ 07:35:06
Postat av: Mamma Mu

Processlysten

Annars kan man ju alltid sätta en påse på de blängande snuskadvokaternas huvuden så blir alla nöjda och glada. ;)

2005-09-20 @ 17:49:39
Postat av: Lenna Kreivi

Processlysten: Tror faktiskt att ordet "rättshaverist" bara finns i det svenska språket. Säger kanske en del om vår inställning till de som går till domstol...

2005-09-21 @ 08:22:22
Postat av: Sten Sture

Kolla in denna länk ang. den etymologiskta bakgrunden till ordet "rättshaveri". Om Lenna Kreivi är jurist kan det särkilt finnas anledning för henne att kolla in den.

Postat av: Sten Sture

"etymologiska" skall det naturligtvis vara

2005-09-22 @ 12:22:58
Postat av: Joffi Joffar

Pluggar juridik, och tyvärr damer, så håller jag med processlysten. Många vackert uppsminkade flickor på utbildningen med en synnerligen modemedveten tävlingsinstinkt.

Nu är det längesedan sista inlägget men förhoppningsvis hoppar någon in här snart:

Skulle vilja stödja processlysten. Det finns väl en anledning att flickorna vill hålla sig fina? De vet mycket väl att "first impression" last, samt att vi blir bedömda i första hand på grundval av vårt utseende. Att en XY tittar på en XX, tycker jag vidare är ett alldeles fantastiskt faktum. Det pekar på att XY fungerar i kropp o själ. Att sedan XX vill att en ung, blond och lejonmanad XY skall titta på dem istället för en gammal bekräftar ju bara att "man får ta det onda med det goda". I detta fall har ju även XY-bloggaren utseendebekymmer med tanke på kommentarerna om fettot etc. Men självinsikten är låg.

Avseende de inskränkta domstolsfunktionärerna. Varför skall de ta hänsyn till vad som händer i omvärlden? Deras uppdrag är att bestämma vad de anser är rätt enligt lag och i sista hand sin moral, sedan är det upp till högre domstolar att pröva om detta stämmer överens med deras uppfattning. Att den inte stämmer överens med en idealiserad akademiker-rätt är ju strålande! Demokratins val av funktionärer har fungerat. Lokal sedvana är skapad, måhända på fördomsfulla grunder. Med vad rätt klankar du ned på dessa människor, se deras brister och försök förstå istället.

2006-11-25 @ 11:16:43
Postat av: Henke Larsson

Sten Sture,

Lenna Kreivi är inte en "hon". Lenna Kreivi var spelmotor på GAIS innermittfält från mitten av 80-talet. Kom från div VII som 18-åring och blev sensationellt nog en av GAIS nyckelspelare nästan direkt.

Attans, vilket bra lag makrillarna hade då. Man blir ju rent nostalgisk, så HIF:are man är... Samir Bakaou var en annan GAIS-lirare på den tiden. Sjukt bra.

2007-04-29 @ 10:54:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

P.g.a. spam kommer alla kommentarer innehållande mer än en länk att granskas innan de läggs ut
Tingsnotarien förbehåller sig rätten att citera kommentarerna