Onsdagen den 5 juli 2006

Jag har fortfarande semester, och har passat på att träffa Mikael över några drinkar i Stockholm. Det verkar inte vara särskilt mycket bättre på hans byrå än på tingsrätten, kan jag säga. Han hade möte kl. 23.00 två dagar förra veckan i samband med någon avtalsförhandling, och under mötena tillsåg han att kaffet var varmt och att det ständigt fanns påfyllda karamellskålar i mötesrummet. Sedan fick han ägna resten av natten åt att korrekturläsa avtalet och leta efter stavfel, och alltihop debiterades naturligtvis klienten i fråga.

Jag har dessutom funderat över vad fan en DD egentligen är, men eftersom Mikael hade en överlägsen kollega med sig som orerade om hur märkvärdigt det var hade jag inte en möjlighet att fråga med värdigheten i behåll. Jag vill iallafall inte jobba med det, för det verkar vansinnigt tråkigt att sitta och bläddra igenom gamla avtal och annat skit. Det verkar dessutom som om de biträdande juristerna aldrig får vara lediga från arbetet. Tillgänglighet är tydligen nyckelordet, något som en av Mikaels kollegor fick erfara, då han på sin segelsemester i Medelhavet (för det fall mobiltäckningen inte skulle förslå ute på öppna havet) fick med sig en icke särskilt behändig satellittelefon. Kollegan fick ägna större delen av semestern åt att jaga strömkällor för att hålla telefonen laddad, och jag skall nog ägna resten av min egen semester åt att fila på ansökningshandlingarna till Mikaels byrå, eftersom min målsättning alltid har varit att ha en egen satellittelefon och samtidigt ha en timlön på 35 kr innan jag dör.


Kommentarer
Postat av: Anonym

DD = Due Diligence; riskanalys, typ. Vid exv. ett företagsförvärv betyder det att bolaget i fråga granskas.

2006-07-05 @ 23:10:51
Postat av: Anonym

Due Diligence motsvarar också köparens undersökningsplikt i Svensk rätt.

2006-07-06 @ 06:11:51
Postat av: BRAVO!

Intresseklubben antecknar!
Det är ett fiktivt inlägg ingen jävla blogg!
Ganska säker på att TN-skribenten/skribenterna har full koll på läget, vilket för den inte helt sovandes framgår då man läser mellan raderna.

2006-07-06 @ 07:48:57
Postat av: Anonym

Jag struntar väl i om bloggförfattaren vet vad DD är.
Jag vill bara stila för ("upplysa") allmänheten.

2006-07-06 @ 08:04:59
Postat av: Anonym

Lugna ner dig, Bravo!

2006-07-06 @ 08:38:22
Postat av: Anonym

Bravo, då kanske vi kan använda dina tankar som riktmärke i fortsättningen för bedömningen om vad som är fiktivt och äkta här. Isses!

2006-07-06 @ 08:41:09
Postat av: Advokaten

Man skall vara tacksam om man får jobba på en affärsjurisik byrå som arbetar med DDs. Det är en ovärderlig erfarenhet i en framtida advokatkarriär. Det ingår sas i arbetsuppgifterna att finnas tillgänglig för byråns klienter. Vad är det för konstigt med det?

2006-07-06 @ 08:43:35
Postat av: Sthlmsnotarien

Tja, det skadar väl knappast. Kan tänka mig att en och annan gjorde en helt annan koppling när de läste dubbel-D...

2006-07-06 @ 09:16:04
Postat av: Prankmonkey!

Såja, kids. Ett helt inlägg om självinsikt, och ni slåss om vem som kan definiera due diligence bäst?

Postat av: Don

DD = Dagens Dubbel, en tuborg och en gammeldansk!

2006-07-06 @ 09:49:58
Postat av: Anonym

Ypperligt!

2006-07-06 @ 10:14:42
Postat av: Delägarn

Skön skrivning från TN. Stockholmsnotarien: nu kanske du börjar förstå vad du har att förvänta istället för den kometkarriär på byrå som man kunde läsa mellan raderna i dina inlägg att du förväntade dig. Efter ett par års kaffekokande kommer du att få börja - kanske - skriva ingresser till avtalen, om du dessförinnan inte har hunnit åka ut på grund av någon delägares högst godtyckliga amatörpsykologiska bedömning av din framtida uppdragsanskaffningsförmåga. Till dess har du hunnit bli en ypperlig kaffekokare samt lärt dig förmånen av att jobba 14 timmar om dygnet - övertiden oräknad.

2006-07-06 @ 10:31:58
Postat av: Anonym

Är det inte lite typiskt att man som jurist inte vågar fråga vad tex en dd är för något? Man förväntas veta llt och betraktas som en idiot annars.

2006-07-06 @ 10:52:50
Postat av: sueco

Ju mer jag ser av juristvärlden, desto säkrare blir jag i min önskan att bli "a gentleman of independant means".

2006-07-06 @ 11:12:59
Postat av: Ulv i fårakläder

Då är vi två, sueco!
Men misströsta icke, det FINNS vissa juristjobb som är någorlunda acceptabla.

2006-07-06 @ 11:31:59
Postat av: Sthlmsnotarien

Delägarn - Dude. Vad i h-e snackar du om?

"...den kometkarriär på byrå som man kunde läsa mellan raderna i dina inlägg att du förväntade dig."

Och vilka rader var det?

2006-07-06 @ 12:00:58
Postat av: Rakel

Sthlmsnotarien: Maste saga att jag nog gjort samma tolkning som delagaren av nagra av dina tidigare inlagg. Det finns en lang diskussion nagon stans om karriaren pa byraer dar jag tror just denna din eventuella asikt kommit till uttryck. Mellan raderna da. Men det ar klart, du vet val bast sjalv vad du ar sugen pa, sa vi kan ju ha misstolkat.

2006-07-06 @ 12:56:54
Postat av: Delägarn

Stockholmsnotarien: Mea culpa (delvis i alla fall). Det fanns en storstadsnotarie som också blåögt hade tänkt sig en karriär på byrå.

Men snälla, undvik att använda kraftuttryck.

2006-07-06 @ 13:00:09
Postat av: Anonym

Jag tror inte att det där med att inte våga fråga något inom yrket inte är specifikt för jurister. Tror det förekommer inom alla yrkesgrupper att man inte gärna vill ställa vilken fråga som helst i sällskap med någon man inte känner.

Handlar det dessutom allitid om att inte vilja fråga? Jag kan lika gärna tänka mig att det handlar om att man inte vill störa ett flytande samtal genom att be om en förklaring, att man inte vill genera den andra som kanske skulle uppfatta det som att han varit oartig som pratat över huvudet på den som frågar med mera.

2006-07-06 @ 13:00:46
Postat av: Christian

Tja du notarien det är bara att vänja sig och acceptera oket.

1 av 40 bitisar blir advokater och delägare, 1 av 20 bitisar blir advokat, var f.n rester försvinner är det ingen som vet annat än att jag har läst månadens legaly yours och kunde notera att de stora byråerna har rekryterat ny kanonmat i det juridiska slaget om Stockholm, Sverige och världen.

Jag önskar dem alla lycka till och lutar mig tillbaka med dagen 4 Ramlösa, den enda "perk" jag har på min byrå som bitis.

/C

2006-07-06 @ 15:26:43
Postat av: Konrad

Det där är riktigt intressant statistik Christian, om den stämmer. Jag tror i och för sig andelen som blir advokater är högre än var tjugonde, åtminstone om jag ser till de som jag själv känner. Däremot känner jag i princip inte någon som har fått bli delägare. Å andra sidan känner jag ett flertal som fått silkessnöret på byrån efter det att de blivit medlemmar i samfundet (tack för utfört arbete MEN vi tror inte att du är delägarämne). Hur som helst är jag helt övertygad om att det är långt högre andel av de som börjar på domarbanan/åklagarbanan/kronofogdebanan som fullföljer och blir färdiga än andelen som börjar på byrå och sedan blir färdiga advokater/delägare. Det vore faktiskt lite kul att jämföra advokatbanan med ett par andra "klassiska" juristkarriärer för att se hur många som börjar/slutar. En sak är säker; det är riktigt många som börjar på byrå efter utbildningen eller tinget jämfört med hur många som går in på klassiska statliga banor. Förra året gick 1 300 biträdande jurister advokatsamfundets kurser för blivande advokater, vilket ger ett snitt på 440 anställda bitrisar per år. Under ett år anställs i snitt cirka 35-80 åklagaraspiranter, cirka 80 fiskalsaspiranter (lite osäker här dock) och tio till femton kronofogdeaspiranter. Det är därför lite lustigt när biträdande jurister agerar som om de tillhör en liten utvald klick jurister som fått förmånen att arbeta i den privata sektorn.

2006-07-06 @ 16:06:17
Postat av: Konrad

Fel sifferexercis; den utgick ifrån att alla som började på byrå suttit ting först, vilket ju inte alla har. Men säg att kanske 350 biträdande jurister börjar på byrå varje år.

2006-07-06 @ 16:08:23
Postat av: Klok som en pudel

Totte, är du här? Eller har du semester?

2006-07-06 @ 17:00:24
Postat av: Anonym

Totte bakar. Totte går till doktorn.

2006-07-06 @ 18:41:04
Postat av: BRAVO!

"Bravo, då kanske vi kan använda dina tankar som riktmärke i fortsättningen för bedömningen om vad som är fiktivt och äkta här. Isses!"

Skyll inte på mig för att du? läser inlägget med puckoglasögönen på!

Att bloggen är fiktiv och fejk är det väl ingen som betvivlar. Och att TN i meningen efter att ha frågat vad DD är ger uttryck för att hon (ja just det!) faktiskt vet vad det är kan väl knappast ha undgått någon.

Skärpning, nog borde man kunna ställa något slags krav på inläggen.

(betackar mig för "det borde du själv tänka på svaren". Håll ordning på aktion och re-aktion!)

2006-07-06 @ 21:57:54
Postat av: DD sucks

är själv nyanställd på flott affärsbyrå och kan relatera till mikaels tillvaro lite för väl...börjat längta efter en mer utvecklande, softare tingsnotarietjänst, inte ens denna blogg har fått mig på andra tankar...

2006-07-06 @ 22:07:51
Postat av: Anonym

Semester! Äntligen semester! Hela tre veckor den här gången. Så mycket semester har jag inte haft på fem år. Fast då har jag mycket sparad semester också, att ta ut någon gång innan jag dör (förhoppningsvis).

Hade jag, efter gymnasiet, vetat vad en juristkarriär innebar och haft de erfarenheter jag har efter tio år som yrkesverksam skulle jag ha valt något annat. Jag skulle ha valt att ha ett yrke som går att kombinera med ett liv.

Jag är min sambo är och hälsar på mina föräldrar. Pappa, som alltid varit barnkär och skulle ha haft 20 ungar om inte morsan sagt stopp efter två, undrade lite försynt om vi inte hade funderat på att skaffa barn. Jag ville bara garva helt galet, som något taget ur Gökboet eller liknande. Skaffa barn? Ja, vi har funderat, och kommit fram till att båda jobbar så helvetes mycket att barn just nu är utelutet. Om några år kanske.

Men det är väl bara att byta jobb då, tyckte pappa. Byta jobb? Jag ville plötsligt garva så där helgalet igen. Byta jobb? Jag har ju bytt jobb ett par gånger redan sedan jag blev yrkesverksam och har konstaterat att ska man tjäna hyfsat bra måste man som jurist jobba förbannat mycket oavsett var man jobbar, och jag vill tjäna hyfsat bra eftersom man i samma takt som inkomsten ökar skapar sig en livsstil som det är svårt att avstå ifrån. Jag vill inte avstå. Fast jag vill inte heller dö barnlös.

Kunde jag börja om från början skulle jag ha blivit läkare. Det var mina planer när jag var i nio-tioårsåldern men jag kände mig inte lockad av det när jag skulle söka till universitetet, tyvärr. Nu är jag förmodligen fast i juristträsket för alltid. Jag tycker i och för sig att mitt jobb är kul, men det blir lite för mycket av det ibland. Eller oftast.

2006-07-06 @ 22:13:11
Postat av: Anonym

BRAVO

Att tingsnotarien är fiktiv har jag TROTT hela tiden, men det finns ju skalor på det också och jag vet inte om han är det.

Däremot tycker då inte jag att det framgår mellan raderna att h*n (står det meallen raderna att det är en kvinna?) vet vad DD är.

2006-07-07 @ 01:58:46
Postat av: Anonym

Att man vet att DD sitter och bläddrar igenom avtal är ju inte samma sak som att veta VAD det är.

2006-07-07 @ 02:00:43
Postat av: Anonym

BRAVO - vilken typ av krav anser du att man skulle kunna ställa på inläggen? Du kanske ska kvalitetsgransa dem innan TN publicerar dem?

2006-07-07 @ 08:38:49
Postat av: Goofy

Ett litet tillägg till mitt tidigare orerande om det kategoriska imperativet.

Ja, visst är det kategoriska imperativet absolut som moralregel. Det jag försökte säga (men uppenbarligen inte lyckades något vidare) var att alla moralregler i relation till mig som individ är relativa, eftersom jag kan välja att leva efter dem eller inte. Dvs. jag kan välja att vara utilitarist eller egoist eller något annat. Och här har vi skillnaden mot axiomen. 1+1=2 vare sig jag vill eller inte.

2006-07-07 @ 10:19:44
Postat av: Anonym

Kan vi inte lägga ner det förbannade kategoriska imperativet? Please...

2006-07-07 @ 10:29:51
Postat av: Sthlmsnotarien

Goofy - Ah I see. Nåväl, vi får väl se vad Sten Sture har att säga om din relativistiska utsvävning. Utsvävning och utsvävning förresten. Utifrån individen är det mesta relativistiskt.

Jag är ledsen föresten för att mitt annars vattentäta tips för kontorsragg inte var till någon nytta för dig. Om jag (mot förmodan) kan komma på någon annan approach så postar jag den här.

2006-07-07 @ 10:34:57
Postat av: Ulv i fårakläder

"Kan vi inte lägga ner det förbannade kategoriska imperativet? Please..."
Tycker du det blir för "pretentiöst", är det jobbigt? Känns det som att få en sten fäst vid fötterna och kastas i havet? Skrämmer havens djup?

Goofy, intressant iakttagelse. Men relativiteten - i förhållande till den enskilde personen - beskärs så att säga så snart vi har ett samhälle som pådyvlar medborgarna tvingande regler. Då blir individen altruist till en viss del (läs: hon betalar skatt för allas bästa), vare sig hon vill det eller inte. När det gäller "1+1=2" vill jag också bara inflika att den regeln visserligen är "absolut" i matematiken, men om den är absolut och sann egentligen, i verkligheten, är en helt annan fråga som kan ha ett annat svar. 1+1 behöver faktiskt inte alltid vara 2.

2006-07-07 @ 10:54:28
Postat av: boxarjuristen

Ulv i fårakläder: Tips=Läs Russel (vilket du kanske också gjort och insett att matematiken är bra mycket mer spännande än DD)

2006-07-07 @ 11:13:14
Postat av: djurist

Tar man en grushög och lägger ihop med en grushög till så har man fortfarande en grushög, alltså 1 + 1 = 1. Inte vet jag vad det har med det kategoriska imperativet att göra men eftersom TN brukar komma in med nåt nytt när det är upp i sisådär hundra inlägg här är det väl bara att skriva på så vi får nåt nytt att läsa.

2006-07-07 @ 11:13:23
Postat av: Sthlmsnotarien

djurist - Eller så är det så att det kommer ett nytt inlägg varje vecka, typ tisdag eller onsdag. Dock, man vet aldrig. Så det skadar väl knappast att att jag skriver in detta fullkomligt menlösa inlägg...

2006-07-07 @ 13:14:10
Postat av: Sthlmsnotarien

mot etthundra....

Delägarn - Nä, menade inte någon tui culpa i avseendet Sthlmsnotarien+byråjobb=sant. Däremot så blev jag fundersam vartifrån du hade fått idén om att jag ser en byråkarriär som lösningen på samtliga problem mina problem. Tro mig, jag har inte några illusioner vad gäller detta. Fördelen med firmor är dock att man (till skillnad från domstolsväsendet) får hyfsat betalt för att ta otrevligheter, otacksamhet och monotona arbetsuppgifter rätt upp i dajmkrysset.

Den fiktiva delägaren är väl (om än något överdriven) en skön avspegling av vilka man har att göra med i den privata sektorn.

2006-07-07 @ 13:21:08
Postat av: Ulv i fårakläder

boxarjuristen
Skall ta fasta på ditt tips o läsa lite (mer) Russell (ang hans försök till definition av tal etc antar jag du syftar på).
Hade en gång en föreställning om att DD var mycket spännande och något man skulle vilja jobba med, men hmmm... När nu någon Delägare (själv-)säkert invänder att det är naivt att tro att man inte skall behöva jobba - mycket - med "tråkiga" saker under säg 10 års tid för att "komma vidare", är det då inte på sin plats att fundera över om en s k naiv inställning till yrkeslivet och livet i allmänhet är rätt förnuftig? Men, men, de som vill göra detta jobb - varsågoda. Något gott kommer det väl ur det också (?).

2006-07-07 @ 13:40:25
Postat av: Donjohan

(Kategoriska imperativet) Moral kan naturligtvis inte bli något absolut. Inte ens matematikens lagar som är de mest renodlat logiska går fria från relativismen. För att en moralisk sats ens ska vara i närheten av att ha ett absolut värde måste den moralsatsen vara oföränderlig och alltid den samma i alla situationer och i tid och rum. Naturligtvis är människor inte överens om vad som är gott. Normalt funtade människor som inser sin egen ofullkomlighet kan knappast vilja att vad de förvarande anser vara en god handling skall upphöjas till en lag som skall gälla för alla och i alla tider och i alla situationer. Möjligtvis kan man tycka att handlarens goda intention kan vara ett föredöme.

2006-07-07 @ 16:06:18
Postat av: Jurist i begreppshimlen

På andra håll är ingångslönerna för de biträdande juristerna en aning högre än i Svedala: http://www.juve.de/cgi-bin/juve/voll.pl?ID=7677

2006-07-07 @ 17:19:29
Postat av: Nätverkselev

Har tingsnotarien kvalitetssäkrat resurser och producerat resultat hos sin arbetsgivare som är en myndighet med retraktivt strikt produktansvar för arbetsmiljön och producerat resultat till en enskild medborgare som kan värdera om kvalitet och rättssäkerhet är i total harmoni med EG-rätt och EG-domstolens tolkning och rättspraxis samt inte minst det allmännas skadeståndsansvar mot EN drabbad enskild svensk medborgare i obyggden?

2006-07-07 @ 17:36:36
Postat av: Sten Sture

Stures sista (självförklarande) kommentar om det kategoriska imperativet:
"- Hovet hörde av sig för ett tag sedan och undrade om vi kunde göra plats för Victoria och det kunde vi naturligtvis. Hon har inte behövt genomgå antagningstesterna, det är inte så det fungerar, säger Åsa Arvidsson på UD:s pressjour till SvD.se."

Nä, det är inte så det fungerar...

Semester! See ya suckas later

Postat av: djurist

Kungahuset borde privatiseras och konkurrensutsättas.

2006-07-07 @ 18:02:48
Postat av: Fröken Lund

Är du avundsjuk på Victoria, Stenis? ;-)

2006-07-07 @ 18:11:06
Postat av: Anonym

Goofy...Jag hjälper också gärna till med raggningstips för din del.

OM du är den jag tror så kanske jag till och med vet vem den andra är. Nä, inte så att jag har koll och tänker på någon särskild nu eller så utan chansen finns ju.

Jag kan ju bara utgå från mig själv och jag skulle inte säga nej till en middag med dig!

2006-07-07 @ 18:27:20
Postat av: Joel

Kommer ni ihåg ansökningsbreven angående sommarnotarieplats som TN skrev om för några veckor sedan?

Kolla in det här..

http://jobbjakt.se/auctiondetails.php?id=100164

2006-07-07 @ 18:38:28
Postat av: Anonym

Bra jobbat Joel.

Det hade kunnat vara vem helst av alla de filofaxfeminister som förpestar livet på Juridicum.

2006-07-07 @ 21:53:06
Postat av: Faster Lisa

Jurist i begreppshimlen: De stora byraerna i NYC betalar numera sina inkommande bitrisar $145,000/ar (utan att ha raknat med den vanligt forekommande bonusen). Men sa jobbar man ju ofta mer an pa en byra i Sverige...

2006-07-07 @ 22:26:34
Postat av: Lady Diana

Lysande inlägg - man undrar ju om tingsnotarien har låtit sig inspireras av våra kommentarer när han/hon bestämmer sig för att skriva detta!
Ja, DD ja, jag vet själv hur hedrad jag kände mig när jag fick vara med och "kartlägga" vilka avtal resp ramavtal en större klient på byrån hade med sina uppdragsgivare, minns hur jag tänkte att det här kommer att få mig att växa med kunskapen. Vad gjorde vi då egentligen? Ja, det mesta av tiden satt vi och intervjuade stressade och uttråkade säljare hos klienten som skulle berätta för oss om hur avtalsprocessen gick till och i nio fall av tio fanns det ingen klar plan för vår klients agerande utan det blev mest som det blev...så mycket för den erfarenheten alltså, och allt som vi antecknat vid våra möten sammanfattades sedan av någon kollega högre upp i hierarkin på byrån som sedan kunde stoltsera med sitt namn i DD- sammanhanget.

2006-07-07 @ 22:27:24
Postat av: Anonym

450 kronor i timmen och sedan kan personen tänka sig en praktikplats.

2006-07-07 @ 23:32:09
Postat av: Snart klar notarie

http://jobbjakt.se/auctiondetails.php?id=100164

Åh fy fan!! Det ryser i kropen på mig.... Jag börjar på riktigt må dåligt.

F.ö. är jag i slutskedet av mitt ting. När jag plitat ihop en arbetsansökan sparade jag ner den i min mapp på tr.. Gissa vad som hände. En annan notarie kopierade den utan att fråga och sökte jobb med samma ansökan (men ändrat namn förstås) (Ja jag upptäckte det när jag kollade den andra notariens mapp). Nåja jag fick jobb iaf, men ibland blir man så himla trött bara... Suck...

2006-07-08 @ 10:29:33
Postat av: Anonym

Var hittar man uppsatser som juridikstuderande har skrivit?

2006-07-08 @ 11:14:14
Postat av: S...

Anonym: Tror bestämt att det finns uppsatser att beställa från juridicum på sthlms universitet. (www.juridicum.su.se).

2006-07-08 @ 13:21:09
Postat av: djurist

http://www.handels.gu.se/epc/

2006-07-08 @ 13:47:43
Postat av: Redan bitter?

Se där, tjejen som spexar i jurist-pexet har fått jobberbjudande från "Vinge" som tycks vara i behov av en teaterjurist.

2006-07-08 @ 14:37:20
Postat av: Anonym

"Vinge" spexar nog också.

djurist, vad är det som vi ska se? Jag gick till den där adressen men förstod inte vad som var det intressanta.

2006-07-08 @ 15:21:55
Postat av: Anonym

http://tingensord.blogspot.com/2006/07/livstidsstraff-som-lindrigast.html

2006-07-08 @ 16:54:19
Postat av: djurist

Det går att hitta uppsatser där vilket nån frågade efter. Inte så många men alltid nåt, för att komma åt resten måste man ha ett konto inom universitetet.

2006-07-08 @ 19:01:45
Postat av: Goofy

Alltså min anonyme vän, nu får du snart komma ut! Vi har nog mer gemensamt än vi tror :-). Och om du har något tips i just det här fallet så mottages det tacksamt - själv är jag ganska frustrerad. Du verkar dock inte obegåvad...

2006-07-08 @ 20:23:37
Postat av: Anonym

Goofy, jag vet ju inte OM du är den jag tror. Jag tror dock att jag vet vem du är. Hur vill du att vi ska lösa det problemet?

2006-07-08 @ 23:12:36
Postat av: Redan bitter?

Vad gäller annonsen på Jobbjakt - det kanske är denna flicka som skrivit den?

http://app.webblogg.se/index.bd?fa=pf.view&pf_id=17108

2006-07-09 @ 02:53:49
Postat av: Goofy

Gimme a hint!

2006-07-09 @ 09:12:45
Postat av: Anonym

Hm, OM du är den jag tror du är vill jag ju ine avslöja för mycket (för andra alltså).

Men okej, ditt ena namn för tankana till en känd äldre och yngre?

2006-07-09 @ 10:35:01
Postat av: Anonym

Men som jag stavar i föregående inlägg.

Solsting!

2006-07-09 @ 13:07:39
Postat av: Goofy

Anonym: Klart du gissat rätt. Nu är det din tur (om det ska bli ngn date alltså).

2006-07-09 @ 19:31:35
Postat av: Storstadsnotarien II

På Juridicums i Lund hemsida finns alla uppsatser samlade från de senaste åren...enjoy!

http://www.jur.lu.se/Internet/Biblioteket/Examensarbeten.nsf/EssayBySubject?OpenForm&ShowCategory=Allm%E4n%20r%E4ttsl%E4ra

2006-07-10 @ 08:43:16
Postat av: Anonym

Vilken termin börjar man skriva sådana uppsatser som hamnar på nätet?

Jag letar efter en uppsats skriven av en viss person som studerade vid Stockholms universitet men hittar inget.

2006-07-10 @ 16:20:13
Postat av: Anonym

Goofy, din anonyma vän här..Egentligen skulle du ju kunna svara att jag gissat rätt fast jag gissat helt fel så jag gör en kontrollfråga.

Om man googlar ditt namn (alternativ "webben") hur många träffar står det då att man ungefär får?

2006-07-10 @ 16:24:16
Postat av: lé föredragandé

Uppsatserna från Juridicum i Lund är examensarbeten, dvs. sista termninen.

2006-07-10 @ 16:44:12
Postat av: yo notarier+fiskals....

Help me out here, jag har suttit på en lååång förhandling idag. Mitt under förhandlingen fick jag detta skämt sänt till mig via outlooken.

---
-Vagoina!
-Hey!
-What?! That wasn´t a gayjoke, it was an Australian joke!
---

eeh? fattar ni?
I sure as hell don't... :)

2006-07-10 @ 21:36:11
Postat av: Anonym

Vad har ni hört om Linköpings tingsrätt? Bra/dåligt?

2006-07-10 @ 22:34:38
Postat av: Don

San Fransican for anus.

Man: That guy has a nice vagoina.

Austrailian word for Vagina

Ello Mate! Oim gonna give that Vagoina a good rootin then sit back an play ya a diddy awn me diggerydoo

2006-07-11 @ 10:11:02
Postat av: Christian

Till Konrad om han ser detta!


Har inga som helst belägg för mina statistiska angivelser, iofs har jag läst en massa stat från samfundet och jusek men inte mina stat, det är dock utan tvekan så att spillet är enormt och den begränsade kakan är det många som vill ha del av.

Personligen tror jag inte att jag kommer att tjäna mer pengar som bitis eller adv än vad jag hade gjort som anläggningsarbetare, bygglöner rockar fett.

Det som bekymrar mig är en blänkare om att nya bitisar på NYC byråer skulle ha 145 000 USD i ingångslön, ett jag ifrågasätter om det är en person som haft det eller ens om det förekommer, att det skulle vara normen är bara skrattretande och ur mitt synsätt främmande.

Vi som bitisar eller med liknande skitpositioner måste lära oss att acceptera den dåliga lönen, pressen, det snabba avskedandet och även adv/delägarnas okunskap om livet.

Jag hade senast igår en disskussion med en delägare/adv som undrade vad jag skulle göra på semestern, jag skall arbeta med ........ i tre veckor svarade jag. Varför undrade delägaren? Jo svarar jag för att ni har "lurat" in mig med ett lönesystem som medför att jag måste vänta i 6 månader på att kunna ta ut den provislön som jag haft kostnader för idag! Jaaa men...... kom svaret du kan väl låna av byrån till semestern?

Jo ja just det för det vill jag ju eller hur? Kunde jag ha svarat, istället svarade jag att jag verkligen ville arbeta med ...... och såg det som en slags semester.

Tja nu är det nog.

/C

2006-07-11 @ 16:58:20
Postat av: Anonym

Han som skrev om att de kan avskeda någon om två personer på samma arbetsplats blir för intima med varandra, hänvisar man då till lojalitetsplikten?

Vad innebär en sådan? Att man inte heller får kontakta media etc?

2006-07-11 @ 20:40:51
Postat av: Jurist i begreppshimlen

95000 Euro är toppingångslönen i Tyskland. Många av de stora ligger dock kvar på 75000-85000 Euro. Det måste vara kul för bitrisarna hos exempelvis Linklaters att veta att deras blåbärskompisar lite längre söderut startar med 75000-85000 Euro i årslön. Vad är ingångslönen hos de större byråerna nu? Har väl legat still eller t o m sjunkit de senaste åren? 24000 skr?
Trevlig kväll!

Postat av: Anonym

Ehhh... är det någon som inte har koll på euro-kursen här kanske? Jurist i begreppshimlen verkar onekligen ta sig ett par supar för att förgylla en tisdagskväll!

2006-07-11 @ 22:30:44
Postat av: Anonym

Ingångslönen för brittiska färdiga solicitors på Linklaters i London är 80000 gbp, dvs knappt 1.1m sek.

2006-07-11 @ 23:28:39
Postat av: Faster Lisa

Christian: $145,000/ar som ingangslon i NYC ar numera normen for de 50-70 storsta byraerna. Sullivan Cromwell hojde sin lon for forstaars-jurister tidigare i ar och de flesta andra byraer sag sig tvingade att hanga med. Pratar man med jurister i NYC jamfor de sig dock med Hedge Fund Managers och Investment Bankers och tycker darfor att de tjanar alltfor daligt...

2006-07-12 @ 05:24:12
Postat av: Jan

Tyska ingångslöner är mkt höga, har en kollega som anställer nya med ca 1 milj. i ingångslön. Då ingår dock ingen BMW.

2006-07-12 @ 08:03:05
Postat av: Konrad

Du anonyme som började ditt inlägg med "Ehhh", var någonstans har "Jurist i begreppshimlen" uttalat sig om eurokursen?. Lönerna han pratar om motsvarar en årslöner om 600 000 kr till 850 000 kr, och det får man väl anse vara jäkligt mycket bättre ingångslöner än de som de svenska byråerna betalar (de betalar ju i själva verket inte en spänn mer än staten betalar i ingångslön, även om löneutvecklingen sedan är bättre). För att nå i närheten av sådana bruttoårslöner på en svensk byrå får man se till att arbeta på en av de stora drakarna och hänga kvar i sådär fyra-fem år. Då har man offrat jäkligt mycket blod, svett och tårar.

2006-07-12 @ 09:19:55
Postat av: Sthlmsnotarien

Vad gäller Sverige och svenska löner så får man heller inte glömma bort att uppåt en 70-75% av bruttolönen försvinner i skatt (förutom inkomstskatt också sociala avgifter, pensionsavgifter etc.) Så för en bitis på SEK 25-30.000 är kostnaden för firman en SEK 40-50.000.

Vad gäller ingångslönerna i NY ligger nog snarare runt USD 110-120.000 om man ser till utlänningar. De mest prestigefyllda firmorna (en handfull max) ligger dock uppåt en USD 140.000. Detta är väl dock egentligen inte helt uppåt väggarna då den procentuella lömestegringen är betydligt sämre, man har en två-tre veckors semester, åtminstone en 50% högre timkrav samt studieskulder på en USD 300-400.000 efter undergraduate och J.D.

2006-07-12 @ 10:27:19
Postat av: Konrad

För ett extra klargörande så räknade jag inte med arbetsgivaravgifter när jag pratade om bruttolön. Skall vi nu diskutera sådant bör vi nog lägga på ett inte så litet belopp på de amerikanska lönerna för sjuk- och andra försäkringar som arbetsgivaren tecknar för sina anställda, som i Sverige täcks av bland annat arbetsgivaravgifterna. Det är också en kostnad som tillkommer utöver lönen.

2006-07-12 @ 10:32:25
Postat av: lillfetto

Sthlmsnotarien:
Vilka är de mest prestigefyllda firmorna i NY?

2006-07-12 @ 11:02:43
Postat av: Diddy

>>>>Lillfetto
I NY räknas följande som de största, vilket kanske inte per automatik gör dem till de mest prestigefyllda. (Sen kan vi fastna i en debatt om subjektiv och objektiv prestige)
1. Skadden, Arps, Slate, Meagher & Flom (runt 1800 attorneys)
2. White & Case (1600)
3. Morgan, Lewis & Bockius (1100)
4. Shearman & Sterling (1100)
5. Weil, Gotshal & Manges (1100)

2006-07-12 @ 11:38:51
Postat av: Jurist i begreppshimlen

Svar till den anonyme som inleder med "Ehhh..." (det stavas f ö med fyra h). Nej, jag hade inte tagit ett par supar för mycket utan förgyllde kvällen med juridiskt spånande. På hemvägen tog jag dock en Alster/Radler ute i värmen, tittade på damer och bläddrade i en avhandling (och låtsades vara lagom intellektuell).
Med mitt bidrag ville jag inte visa hur mycket bitrisarna tjänar i vissa länder utan få folk att fundera över varför de möjligtvis tjänar så lite i Sverige.

Postat av: Söndagsåklagaren

Goofy -
eller du anonyme -
hur gick det?
Hade ni gissat rätt?

(Det räcker så. Hur det slutade, om det har slutat, har vi andra inte med att göra...)

2006-07-12 @ 13:30:17
Postat av: Anonym

Hur kan man vara söndagsåklagare på en onsdag?

2006-07-12 @ 13:34:41
Postat av: Anonym

Japp, söndagsåklagaren...Goofy säger att jag har gissat rätt (ville inte skriva ut hennes namn här så jag gav henne ledtrådar och hon bekräftade det så egentligen vet jag inte om jag hade rätt eller om hon bara säger så *s*)men nu väntar jag på att hon ska kunna besvara min kontrollfråga.

Men hur det har gått med romansen vet jag inte. Jag är ju inte den hon "trånar" efter.

Har du någon romans på jobbet då åklagaren?

2006-07-12 @ 14:37:24
Postat av: Konrad

Smyg utanför hennes rum konstant och bevaka om hon skriver på kommentarsidan. Om du ser att hon skriver på kommentarsidan, rusa tillbaka till din egen dator. Om det då ligger ett inlägg från "Goofy" på den här sidan, så är det antagligen din kollega som är Goofy. Det här tillvägagångssättet kan visserligen skapa vissa problem i relationen mellan dig och din kollega (och för all del vissa problem i relationen mellan dig och dina övriga arbetskamrater, som kanske är trångsynta nog att tycka att du beter dig konstigt), men låt inte det hindra dig. Du vill ju veta om din kollega är Goofy, eller hur?

2006-07-12 @ 15:06:44
Postat av: Söndagsåklagaren

Du anonyme:
Tack.
Jag fick uppfattningen att du visst är den hon trånar efter?
För egen del: Ack om det bara vore så väl...

2006-07-12 @ 15:17:34
Postat av: Anonym

Konrad...

Jag och Goofy är inte kollegor. Och mellan oss finns inget intresse av det slaget, men som jag sagt förut. Om hon är den jag tror (och hon säger ju att jag gissat rätt så..) skulle JAG säga ja om det var så att hon "uppvaktade" mig.

2006-07-12 @ 15:28:07
Postat av: Proletärjuristen

Snart klar notarie: Hur kommer det sig att du rotade i en annan notaries map, öppnade dennes ansökningsbrev och dessutom läste det tillräckligt nogrant för att förstå att det var en kopia av ditt?

f ö: Någon som har tankar om hur pass svårtdet är att få tjänst som åklagare efter att tjänstgjort som notarie på länsrätt?

2006-07-12 @ 18:05:22
Postat av: Anonym

Proletärjuristen, sök till Jönköping. Åklagarna där är roliga!

2006-07-12 @ 19:00:41
Postat av: Sthlmsnotarien

Proletärjuristen - Om du söker åklagartjänst i Sthlm efter att ha suttit ting på länsrätt: I stort sett omöjligt. Hur det ser ut i övriga landet kan jag inte svara på.

2006-07-12 @ 19:46:17
Postat av: Troglodyten

Vad får man för att korrläsa avtal på natten och släpa runt på en satellittelefon under hela sin semester? Posttraumatiskt stressyndrom?

Verkar inte kul att jobba på flashig byrå ...

2006-07-21 @ 20:52:59
Postat av: tattoo

Grande! Il luogo cose buon, tutto e abbastanza ragionevole e piacevole.. http://www.nuovi5y.org/tattoo

2007-03-05 @ 21:11:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

P.g.a. spam kommer alla kommentarer innehållande mer än en länk att granskas innan de läggs ut
Tingsnotarien förbehåller sig rätten att citera kommentarerna