Tisdagen den 28 mars 2006

Imorse var det dags för mig att ha min första konkursförhandling, och eftersom alla övriga notarier var upptagna fick jag klara mig på egen hand. Man kan tycka att exempelvis Fetto, som faktiskt är rutinerad rådman, skulle kunna klara sig under en enstaka rattfylla utan notarie till förmån för någons premiärförhandling, men eftersom han är av den bestämda uppfattningen att det är nödvändigt att just en notarie slår av och på bandspelaren vid brottmålsförhandlingarna var detta naturligtvis uteslutet.

Jag ropade på förhandlingen, och byns kronofogde äntrade salen, till skillnad från gäldenären. Förhandlingen var över på ett par minuter, och efter att jag meddelat att beslut i konkursfrågan skulle komma senare under eftermiddagen, stegade jag in till sekreteraren för att be henne finna en lämplig konkursförvaltare. -Var gäldenären verkligen delgiven? Vi har ju ställt in förhandlingar fyra gånger tidigare, sade hon, och började rota i akten efter ett delgivningskvitto. Jag kände hur blodet rusade upp i huvudet på mig, och jag började kallsvettas. Jag hade hållit en konkursförhandling utan att först kontrollera att gäldenären var delgiven, och min första tanke var hur i helvete jag skulle lyckas dölja detta för Lagmannen.

Med rejäla parabolfläckar i armhålorna lyfte jag darrande telefonluren och slog numret till kronofogdemyndigheten. När jag väl fick Kronofogden på tråden drog jag en vals om att det var något fel i datasystemet VERA och att gäldenären av misstag hade blivit markerad som delgiven trots att så inte varit fallet. –Det är väl enklast om vi betraktar förhandlingen som inställd, sade jag. Jag misstänker att hela kronofogdemyndigheten i bästa migrationsanda satt och firade det förestående konkursbeslutet med champagne, för Kronofogden kverulerade tjurigt över mitt förslag. Med ett handsvettigt och krampaktigt grepp om telefonluren lyckades jag till slut övertyga honom om att förhandlingen aldrig gått av stapeln, och när jag hade lagt på luren insåg jag med ens att det troligen inte alls är de bästa juristerna som går längst i domstolsvärlden, utan de som är bäst på att sopa sina misstag under mattan. Det gäller bara att få misstagen att stanna där, och för det facila priset av en liten bakelse till sekreteraren har jag förhoppningsvis lyckats försäkra mig om detta. Jag kommer bergis att bli justitieråd.


Kommentarer
Postat av: Joshua_Tree

Du kommer att gå långt. Du kanske rent av kan bli politiker.

Postat av: Charterapplåden

Mannen, du är ett geni.

Förutsatt att du lyckas hålla din identitet hemlig, givetvis.

2006-03-29 @ 00:55:31
Postat av: Juristen

Jag röstar på att du blir nästa utrikesminister, de har ju haft juristbakgrund förr. Fast det är klart, det är ju just när det börjar gå bra för folk som misstagen brukar uppdagas... Och då kommer vi att veta vem du är... Muahahaha :)

2006-03-29 @ 06:58:54
Postat av: VBK

Tur att man kan skylla på tekniken ibland..

2006-03-29 @ 07:50:53
Postat av: Sofia

Haha, så fantastiskt bra! Det är så skönt att leva i teknikåldern, det finns alltid en massa fantastiska ursäkter att ta till... Man kan ju undra hur folk gjorde innan vår tid, innan man kunde skylla på havererade datasystem etc, då var ju folk tvugna att stå för sina misstag, gud va jobbigt! :)

2006-03-29 @ 08:35:59
URL: http://supersofia.blogg.se
Postat av: jur stud gbg

Snyggt jobbat!!! "Det handlar inte om vem som har rätt utan vem som får rätt"!

2006-03-29 @ 08:38:35
Postat av: Fast i Myndighetsträsket

Det är mycket sällan vi firar med tårta. Så mycket tårta skulle nämligen göra oss otroligt feta. Vi nöjer oss med att le i mjugg, och kraxa fram några hesa väsanden... :-)

2006-03-29 @ 09:23:07
Postat av: vigg62

Hmmm... varifrån kommer alla överdimensionerade statliga tjänstemän ifrån då... om man nu inte äter tårta utan bara nöjer sig med att hånle och väsa i smyg....?????

2006-03-29 @ 09:37:30
URL: http://vigg62.blogspot.com
Postat av: Fast i Myndighetsträsket

Sällan från KFM. Vi är smärta och snabba, annars hinner vi inte ikapp alla som försöker smita med stålarna.. ;-).

Skatteverket däremot.....och Migrationsverket..*s*

2006-03-29 @ 09:44:47
Postat av: vigg62

FiM ...Åh.... så du menar på fullaste allvar att KFM drar in stålar genom snabbhet och smidighet... den var ny.....

2006-03-29 @ 10:31:15
URL: http://vigg62.blogspot.com
Postat av: Mariu

Precis samma grej hände i Marius Wingårdhs bok "Får jag presentera en notarie" - fast på 40-talet.

2006-03-29 @ 10:37:31
Postat av: Anonym

Precis samma sak har hänt mig. Fast jag blev tyvärr påkommen.

2006-03-29 @ 10:40:01
Postat av: Fast i Myndighetsträsket

vigg62>> Det beror lite på vilken KFM vi pratar om :-)

2006-03-29 @ 10:47:29
Postat av: Hoppsan

Mariu, tror du Tingsnotarien kopierar? *s*

2006-03-29 @ 11:31:25
Postat av: Anonym

Nja, kopierar tror jag inte. Rätt många notarier har gjort liknande grejor.

2006-03-29 @ 11:44:10
Postat av: Konrad

Ja, det här har ju en jäkla massa notarier gjort före vår hjälte. Det brukar också vara enklare att komma undan med något sådant här när man har med KFM att göra, jämfört med om man försöker med åklageriet.

2006-03-29 @ 13:51:39
Postat av: Juridicum

Mariu: Intressant att de hade tillgång till datasystemet VERA på 40-talet.

2006-03-29 @ 14:36:10
Postat av: Karolina på Glamourbloggen

Mycket bra inlägg Tingsnotarien! Det är hur skoj som helst att läsa. Men det är en del luckor i översta raden, tredje stycket. Jag yrkar på ett bindestreck efter ordet "Kronofogde" i "Kronofogdemyndigheten". Då hoppar det på plats! Jag vet att det är ett helvete med långa ord i bloggen när man har fullfill i högerkant, det är sådant jag tvingas sitta och pula med alldeles för mycket i min egen blogg! Och det tar ju tyvärr lite tid för varje republish. =/

2006-03-29 @ 15:25:20
URL: http://www.glamourbloggen.se
Postat av: Anonym

De hade nog inte ens MÅHS då...som jag tycker var bättre än VERA.

2006-03-29 @ 15:38:02
Postat av: vigg62

FiM ... i min värld är alla statsbyråkrater grå (och i somliga fall överdimensionerade)...KFM som KFM ;)

Höres
Vigg62

2006-03-29 @ 16:57:33
URL: http://vigg62.blogspot.com
Postat av: Sympatisören

Haha orka ägna en hel kommentar åt att klaga på grammatiska missar. Särskilt hos en annan persons blogg :)))

2006-03-29 @ 17:17:33
Postat av: Anonym

Sympatisören, Ksrro klagade inte på någon grammatik. Ha din egen vokabulär under kontroll innan du uttalar dig om någon annans inlägg.

2006-03-29 @ 17:20:43
Postat av: Illegally blonde

För egen del skulle jag inte ha nåt emot om några av expertkommentatorerna uteslutande använde blanksteg i sina inlägg! Ni stjäl tid från mitt liv! Kan man inte uppfinna nångon slags meningslöshetsfilter till denna blogg? Kan inte folk inspireras av TN:s stilistiska förmåga och humor istället för att efter varje lysande inlägg dra ner nivån på kommentarerna till ankskitsnivå? Kontrasten mellan kvaliten på TN:s inlägg och kommentarerna är så stor att det skär i ögonen.
Jag antar att jag inte bidrar till att höja nivån, men jag bara måste.. gah!

2006-03-29 @ 17:29:42
Postat av: Fast I Myndighetsträsket

Bättre så?

2006-03-29 @ 17:32:27
Postat av: Juristen

Illegally blonde: Om det fanns ett meningslöshetsfilter skulle ju ditt inlägg vara helt vitt, vad är det för kul med det?! Och vilket liv? Stilistisk förmåga? Vad pratar du om?!Jag känner för att skriva en jääääätttttelång kommentar bara för att... Men det är jag alldeles för lat för. :-D

2006-03-29 @ 17:39:19
Postat av: Skärmupplösning

Apropå luckorna i första raden, tredje stycket. Jag ser inga luckor... Hmm. :-&

2006-03-29 @ 17:54:09
Postat av: Sthlmsnotarien

Konrad - Enligt egen erfarenhet går även åklagare att tala till rätt efter en förhandling om man vill att "rättsväsendet" skall glömma att vissa processuella detaljer (detaljer då i bemärkelsen grova rättegångsfel) skett under en förhandling. Då är det värre med fjollor till notariekollegor som protokollfört, har man en förstenotarie wannabe bredvid sig så kan det bli ett j-la liv innan man får dessa detaljer utrangerade från protokollet.

2006-03-29 @ 18:04:01
Postat av: Fröken Petimäter

Vilka är de värsta rättegångsfelen ni lyckats sopa undan?

2006-03-29 @ 18:05:26
Postat av: Preben

När jag var protokollförare på ett mål dömde rådmannen den tilltalade (i hans utevaro) till fängelse i ett par månader. Dock var han inte delgiven. Åklagaren var mycket förstående och låtsades, efter ett telefonsamtal från nämnda rådman, som om rättegången aldrig hade ägt rum...

2006-03-29 @ 18:18:37
Postat av: Sten Sture

Måste bara påpeka att Sten Sture redan gjort denna iakttagelse i en kommentar för någon månad sedan:
"... insåg jag med ens att det troligen inte alls är de bästa juristerna som går längst i domstolsvärlden, utan de som är bäst på att sopa sina misstag under mattan."

Undrar om Tinge läste den då och nu skriver den i tron om att det är något som han eller hon kommit på själv. Eller så tänker bright minds alike, helt enkelt.

2006-03-29 @ 20:00:47
Postat av: Anonym

SS,

Citerade du din egen formulering ordagrannt nu, eller citerade du TNs inlägg?

2006-03-29 @ 20:33:53
Postat av: Pregubbe

Illegally blonde: Enligt RB 17







Samt




och sedan sa han







vilket får anses vara normalt i sammanhanget, bortsett från undantaget.

2006-03-29 @ 20:40:27
Postat av: vigg62

Illegally blonde: jag ser gärna att du tar en titt på embryos blogg... där kan du tala om stilistisk förmåga....det är inte ofta jag rekommenderar andra bloggar så här men denna gången så tycker jag att det är värt ett undantag. Appropå Pregubbes tidigare inlägg "bortsett från undantaget...
( http://yoembryo.blogspot.com/ )

2006-03-29 @ 20:59:16
URL: http://vigg62.blogspot.com
Postat av: Cybernamn 1

Sten Sture, sluta snacka om dig själv i tredje person.

2006-03-29 @ 21:53:13
Postat av: Sten Sture

Jag citerade Tinges inlägg, men min kommentar ovan avsåg endast den iakttagelse som gjordes. Jag tror mig minnas att jag skrev något i stil med att "de som blir mest framgångsrika är de som är bäst på att dölja sina misslyckanden." Notera att dessa citattecken endast avser att särskilja vad som utgör min minnesbild, inte att göra anspråk på att utgöra ett direkt citat. Fler frågor?

2006-03-29 @ 21:53:33
Postat av: Sten Sture

Förlåt, alla "jag", "min" och "mig" i Sten Stures föregående inlägg skall naturligvis ersättas med "Sten Sture(-s)".

2006-03-29 @ 21:55:51
Postat av: Cybernamn 1

Jag glömde visst bort att kommentera hur insiktsfull du är, Sten Sture. Tänk att du först av alla kom på det är lönsamt att mörka sina misstag.

2006-03-29 @ 22:39:02
Postat av: Anonym

Glamourprinsessan pushar i dag för att vi ska rösta på Sveriges bästa bloggare. Det finns länkar och så hos henne. Tänk om vi röstar fram "Tingsnotarien...", då får hon nog ingen att dela ut sitt pris till. Eller så kommer TN med löfte om anonymitet och klädd som en snögubbe eller något sådant!

2006-03-29 @ 22:51:21
Postat av: Sofia

Nu var ju jag naturligtvis tvungen att gå in och rösta på tingsnotarien. 1) för att det är den bästa bloggen och 2) för att det skulle va så kul om glamorkarro inte hade nån att dela ut till.

2006-03-30 @ 04:32:38
Postat av: En annan

Tingsnotarien: Om jag förstod det rätt sade du till kronofogeden att beslut i konkursfrågan skulle meddelas senare. Du hade alltså inte meddelat något beslut när du ringde upp kronofogden. Varför gjorde du helt enkelt inte så att du meddelade ett beslut att eftersom du uppmärksammat att gäldenären inte var delgiven skulle en ny förhandling äga rum? Ingen skulle nog ha kritiserat dig för detta. Om du däremot redan hade avkunnat ett formellt beslut hade du befunnit dig i ett visst predikament. För övrigt borde sekreteraren, om hon hade skött sitt arbete, ha bevakat delgivningen.

2006-03-30 @ 09:36:34
Postat av: Anonym

Enligt tingsrättens logik är alla sekreterarens misstag notariens ansvar. Att sekreteraren eventuellt inte gjort sitt jobb faller alltså tillbaka på Tingsnotarien. Bäst att mörka alltså.

2006-03-30 @ 09:57:35
Postat av: En annan

Det är inte bara tingsrättens logik att sekreterares misstag faller tillbaka på notarier. Oräkneliga är de domare som kritiserats av JO för att inte ha kontrollerat och handlett kansliarbetet i erforderlig omfattning och som fått bära ansvaret för att underställd personal gjort misstag.

2006-03-30 @ 10:10:31
Postat av: Pregubbe

For fuck sake. Göran Perssonresonemang här. Skall det sparkas nedåt alltså!?!

2006-03-30 @ 10:25:33
Postat av: Hildegard

En tragisk händelse men intressant att juriststudenten redan har pluggat in RB så väl att han, onykter och säkert i chock, använder RB 6:1 och tror att polaren ska fatta... http://expressen.se/index.jsp?a=554116

2006-03-30 @ 10:29:38
Postat av: Sten Sture

Cybermiffo 1: Sture sa att det är möjligt att bright minds think alike, eller att Tinge kanske påverkades av Stures kommentar. Svårt att veta. Att Sture skulle ha kommit på det först av alla är det såvitt Sture vet endast du som påstår.

2006-03-30 @ 10:35:07
Postat av: Illegally Blonde

Har man infört en särskild kurs i registrering av uppgifter och handlingar vid domstol tidigt på juristlinjen?

Mitt frustrationsinlägg var främst riktat till dem som anmärker på såna saker som t.ex. stora mellanrum mellan bokstäver i TN:s inlägg. Å andra sidan är det väl det enda som går att anmärka på och det är bra att man övar på sånt för att bli en duktig notarie. Så jag frånfaller min tidigare invändning och kryper skamset ihop i ett hörn....

2006-03-30 @ 10:50:15
Postat av: Anonym

Stensture: Det blir inte roligare för att du låtsas driva med dig själv. Vi vet att du tar dig själv på stort allvar och jag måste säga att jag är glad att jag slipper jobba med personer med så stort ego som du verkar ha.

2006-03-30 @ 11:08:33
Postat av: Erkänn aldrig...

att du har gjort ett misstag. Därför agerade TN helt rätt, även om det självklart är rent formellt riktigt att göra som "en annan" föreslog. Men då får ju lagmannen och alla reda på att man slarvat och slarv är inte bra för notariebetygen.

2006-03-30 @ 11:09:26
Postat av: Mariu

Jag tror inte att Tingsnotarien kopierar. Istället tror jag att folk gör samma tavlor igen och igen (...och igen) - som andra inläggare påpekat. Däremot tror jag att hans stories inte skett i samband med när han lägger ut texten på nätet.
Självklart kan det ibland vara lite som "råttan i pizzan historien", exempelvis historien om att en man som skulle dömas till dagsböter fick domen dödstraff av tingsnotarien, varpå notarien fick sparken från tjänsten en kort tid efter uttalad dom.

Ang. datasystemet VERA på 40-talet. Tänk: ALLEGORI

2006-03-30 @ 11:25:25
Postat av: En annan

Erkänn aldrig: Det är nog värre att bli ertappad med att "mörka" än att meddela ett formellt riktigt beslut, även om beslutet skulle visa att man gjort fel. Varför ta risken? Förresten hoppas jag att unga jurister har kurage att erkänna fel. Som arbetsgivare anställer jag nog hellre en jurist som kan erkänna fel han/hon gjort än en som har ertappats med att "mörka". Hur pass mycket kan man lita på en sådan jurist?

2006-03-30 @ 11:49:02
Postat av: Sten Sture

Och Sten Sture är för sin del glad att slippa behöva jobba med någon som är så självrättfärdigande som du verkar vara. Och vem låtsas driva med sig själv? Du verkar ha den perfekta kombinationen av feghet och skenbar modighet som är typisk för vuxenmobbare. Att du sedan, troligen på fullt allvar, retar upp dig på en anonym kommenterare på en blogg är ganska sorgligt. Ok, Sture är också självrättfärdigande.

2006-03-30 @ 11:50:13
Postat av: Anonym

Sten Sture: Då är vi överens.

2006-03-30 @ 11:53:56
Postat av: En annan

Förresten: Jag betraktar det inte som att "mörka" om man kommer överens med en kronofogde att bortse från ett beslut som inte satts på pränt, om ingen annan varit närvarande när beslutet meddelades. Det är ett rent praktiskt förfarande som nog inte är helt ovanligt, om man upptäcker att något blivit fel. Sedan finns ju alltid institutet rättelse av dom eller beslut i RB att ta till om man skulle ha gjort fel i ett skriftligt beslut, som lämnat huset.

2006-03-30 @ 12:03:26
Postat av: Ekonomen

Trodde att brott stadgades i brottsbalken, därav namnet. Men jag har haft fel innan. Nu ska jag läsa ekonomi.

2006-03-30 @ 12:25:15
Postat av: Anonym

En annan - du kan hoppa upp och sätta dig på att det INTE lönar sig att vara ärlig och erkänna sina misstag.

2006-03-30 @ 13:17:02
Postat av: Sympatisören

En annan: Under vilken arbetsintervju får intervjuaren reda på om den sökande har anlag för "mörkning"? Kom in i matchen nu. En sådan person klär av sig när den blivit bekväm, inte förr.

För övrigt gäller samma princip i de flesta brancher. Det handlar inte om yrke, det handlar om människan.

2006-03-30 @ 13:34:01
Postat av: En annan

Sympatisören m fl: Var inte så säker på att lagmän och andra inte får reda på om en notarie har anlag för "mörkning". Det är t ex inte säkert att en sekreterare, som i obygden, låter sig mutas av en bakelse. Kronofogden som blev uppringd av notarien kanske också nämner det inträffade till lagmannen när de träffas på Rotary. Särskilt på mindre ställen är det lätt hänt att information om "mörkningar" blixtsnabbt sprider sig. Presumtiva arbetsgivare kan nog få reda på sådant på ena eller andra sättet. Ärlighet varar i sådana här sammanhang nog ofta längst trots allt. Skall man ljuga eller fuska bör man göra det med visst omdöme. Vilken etik man bör leva efter får dock var och en bestämma själv.

2006-03-30 @ 14:39:50
Postat av: Konrad

Min uppfattning är nog också att ärlighet varar längst, framförallt på mindre orter. Misstaget kommer ofta fram ändå, och rådmän/lagmän tycker då det är betydligt värre med själva mörkningen än med misstaget. Detta gäller framförallt om man mörkar misstag när man med beredningsjuristförordnande berett ett mål åt en domare. Sedan är det än annan sak att i ett fall som det tn beskriver kommer lagmän/rådmän antagligen att föreslå att man skall göra precis det som tn gjorde...

2006-03-30 @ 14:50:24
Postat av: banarne

Det märks att TN sitter på en dålig tingsrätt (vi fick ju indikationer på det redan i episoden där lagmannen dömde ut villkorlig dom för ett bötesbrott :)), att man skall delge folk innan man försätter dem i konkurs känns som en så självklar sak att någon borde ha sagt åt honom det innan. Tingsrätten i fråga verkar inte ta sitt utbildningsansvar. Det här är vad som händer på tingsrätter där man bara tar in en massa notarier och delar ut en massa förordnanden och säger åt dem att allt står i DV-pärmarna. Sen kan man gapa på dem om de gör fel.

Sen tycker jag iofs att det är en sån sak TN - ett år in på notarieutbildningen där han sannolikt borde ha kommit i kontakt med delgivningsproblem i brottmål - borde ha känt på sig även om han inte blivit tillsagd om detta. Han är förmodligen inte särskilt intresserad av juridik.

Det är lite strongt av honom att skriva om en sån miss här dock.

2006-03-30 @ 15:16:37
Postat av: Anonym

Han hade ju glömt bort att kolla. Tycker inte att det verkar som om han inte kände till delgivningsproblematiken öht.

2006-03-30 @ 15:33:56
Postat av: Konrad

Hade tn inte känt till delgivningsproblematiken hade han ju inte heller försökt mörka sitt förfarande. Tn hade ju då bara försatt gäldenären i konkurs, och blivit varse sitt misstag när återförvisningen kommit från hovrätten. Banarne för alltså ett mycket ologiskt resonemang. Antagligen satt han ting på en dålig tingsrätt, där domarna inte lärde honom att tänka logiskt...

2006-03-30 @ 17:13:15
Postat av: Anonym

Eller så är TN egentligen något annat. En förtäckt illusion av ett enkelt misstag

2006-03-30 @ 18:50:38
Postat av: Sthlmsnotarien

Hehe... Inte för att ge mig in på någon längre diskussion om Sten Stures inlägg ovan, men (det finns ju ofta en men om man anstränger sig): Sten Stures inlägg påminner om en diskussion han drog igång för ett bra tag sedan då han anklagade/påpekade att någon undermedvetet använt hans egen argumentation. Sånt här kan ju givetvis dras in absurdum, men om Sten Sture på allvar vill hävda att tingsnotarien undermedvetet tagit hans mörkningskommentar så kan i så fall noteras att även Sten Sture gjort sig skyldig till detta. Jag vill minnas att mörkning och framgång genom att sopa misstag under matten nämndes för ett bra tag sedan i en diskussion på kommentarsidorna, bl.a. av undertecknad. Sten Sture har förmodligen någon gång därefter fått för sig att han har kommit på denna fantastiska uppenbarelse själv. Sedan kan ju vi som någon gång har arbetat som notarier konstatera att denna insikt cirkulerat bland notariekollektivet ett bra tag. Förmodligen så plagierar vi alla undermedvetet någon stackare från förra seklet som först uppgivet muttrade denna insikt under en kafferast...

2006-03-30 @ 19:46:30
Postat av: Sten Sture

Om vi nu nödvändigtvis skall dra detta in absurdum så är det ju bara att gå tillbaka och kolla de tidigare inläggen (om nu någon orkar?). Och som sagt har Sture aldrig sagt att Sture var the originator av iaktagelsen, och Sture kan naturligtvis ha snappat upp saker och ting som sedan av Sture framstår som egna påkomster. Just i detta fall kan Sture emellertid vara säker på att så inte är fallet, eftersom denna iakttagelse gjorts långt före tillkomsten av denna blogg.

Tror förresten att Sture även skrev att detta är samma fenomen som principen som säger att den mest dekorerade soldaten inte nödvändigtvis är den mest modiga eller effektivaste soldaten. Endast att soldaten är bra på att överleva. Kanske något som Sture hört eller läst någonstans långt tidigare. Kanske något som Sture formulerat helt på egen hand. Som Sture redan nämnt ovan flera gånger: vem vet?

2006-03-30 @ 20:20:48
Postat av: "Din lärare"

Bäste tingsnotarien,

Vilken fullständigt underbar blogg! Helt mitt i prick kan jag bekräfta efter nästan 20 år i den här branschen.Jag hade ingen aning om den här bloggen förrän någon av mina kursdeltagare på en av DV:s introduktionskurs för notarier tipsade mig om den här sajten.
Och vet du, tingsnotarien; jag tror att du varit en av mina kursdeltagare på den av Domstolsverket anordnade introduktionskurs för notarier, vilken hölls på "en bättre konferensanläggning i Stockholmsområdet" med tillhörande chokladbiskvier (gul-bruna) och "bäst i klassen-kollegor".

Heja dig!!

2006-03-30 @ 21:51:00
Postat av: Fröken Lund

Jag orkar inte läsa allas inlägg så jag vet inte om någon redan nämnt detta. Men man kan rösta fram årets bästa blogg på denna sida:

http://www.trendgalan.se/rosta.html

Inte för att jag tror att vår käre tingsnotarie skulle våga träda ur sin anonymitet för att hämta ett pris, men det vore ändå kul om vår tingsnotarie vann pris för sin högst underhållande blogg.

2006-03-30 @ 22:27:11
Postat av: Valår!

Vote! TN for president!!! (eller iaf bästa blogg)

2006-03-31 @ 00:00:17
Postat av: Fia

You just made my day better, much better.
*ASG*

2006-03-31 @ 09:15:27
Postat av: Jurist javisst

TN kan ju skicka någon att hämta priset åt honom om han nu vinner(rösta!), Sten Sture kanske? En viss glamour prinsessa ska ju dela ut priset. kan bli mycket hett tror jag.

http://karolinalassbo.blogspot.com/2006/03/jag-ska-dela-ut-pris-p-trendgalan.html

2006-03-31 @ 09:35:51
Postat av: Illegally Blonde

Själv ser jag mer fram emot nästa veckas kurs i Stockholm med alla spekulationer kring vem av deltagarna som är TN...

2006-03-31 @ 16:17:06
Postat av: VBK

Och JAG undrar hur de hade det på Harrys igår?! Men med tanke på tystnaden från vederbörande (Joel, Fröken Petimäter, Obygsadvokaten mfl. hör ju till mer flitiga kommentatorerna) så får man väl anta att det var trevligt... ;)

2006-03-31 @ 18:26:07
Postat av: Ylande Ulven

Ja, några kommentarer från Harrys vill vi nog höra - vi som inte kan åka så långt för en kväll

2006-03-31 @ 19:49:32
Postat av: Fröken Petimäter

jag var tyvärr på andra sidan landet i jobbet i går, så jag kunde inte vara med på IRL-träffen. Jag hoppas att det blev en träff och att vi får en rapport här snarast.

2006-03-31 @ 21:56:07
Postat av: Pregubbe

Det verkar vara tyst som i graven efter det här partajet? Gick någonting fel? Stötte någon på fel notarie?

2006-04-02 @ 00:46:31
Postat av: VBK

Jag tror bestämt att IT-nätverket havererat i Värnamo och att buss- och ev. befintlig tågtrafik uteblivit p.g.a. strejk. Kan inte se någon annan anledning alls till denna tystnad.. ;)Man får väl skänka dem en tanke, stackarna, där de måste sitta på något övergivet gammalt pensionat, mitt i obygden. Huruvida det nu var att klassificera som obygd vill säga...

2006-04-02 @ 05:05:01
Postat av: djurist

Aha, äntligen kan allt trams om poliser, Petterson, självmord, kurder, Lisbet och allt annat vad det är läggas ner, efter en sån här historia om effektiv undanstädning verkar det helt självklart, naturligtvis var det tingsnotarien som sköt Olof Palme!!

2006-04-02 @ 19:43:02
Postat av: Anonym

Om TN är 26 som han själv påstår är han född 1980. En sexåring med magnumrevolver? Tja, varför inte?

2006-04-02 @ 19:55:42
Postat av: Vera?

"din lärare" - vadå "bäst-i-klassen-kolegor" ? hahaha

syftar du på intro-kursen som hölls nyligen?

ler.

2006-04-02 @ 21:16:55
Postat av: Doris?

Vera?: "Bäst-i-klassen"-kollegor finns på varje intro.kurs...

2006-04-03 @ 08:01:11
Postat av: Sympatisören

Nu vill vi höra om den där träffen, om den ens inträffade. Nå?

2006-04-03 @ 08:50:34
Postat av: Tora

I fredags skrev jag en tenta. Helt utan ångest. Tack vare denna blogg har jag glömt alla tankar på tingstjänsgöring. Om min magkatarr har genast förbättras.

Tack tingsnotarien!

//Tora

2006-04-03 @ 11:29:24
URL: http://www.hansjons.blogspot.com
Postat av: Anonym

Jag har också börjat slappna av. Det är alldeles underbart!

2006-04-03 @ 14:39:58
Postat av: Juristen

Varför är det så tyst om i torsdags? Jag vill veta allt! Men jag tror att jag vet vad som hänt:

Det kom många till träffen i Värnamo. Tingsnotarien var naturligtvis nyfiken på alla dessa människor som han fört samman så han åkte också dit. När sedan tingsnotarien blev lite på snusen framåt småtimmarna råkade han röja sin identitet. Han insåg snabbt sitt misstag och bestämde sig för att röja hela samlingen ur vägen så att hans identitet skulle förbli okänd och hans karriär inte hamna i farozonen... ;)

2006-04-03 @ 20:18:46
Postat av: VBK

Hahaha! Helt [o]troligt scenario.. ;D

2006-04-03 @ 20:36:49
Postat av: Anonym

Man hör så många som påstår att jurister har torr humor, men jag förstår då strängt inte vad de menar... de vet helt enkelt inte vad de talar om, och helt uppenbart har de missat TN.

2006-04-03 @ 20:42:15
Postat av: fd notarie

Samma sak har även hänt mig.Det händer visst lite då och då om jag skall tolka vad Åklagaren sa til mig när jag ringde efter att ha legat vaken en hel natt. Jag vet precis hur det känns när huvudet skall sprängas av fasa. Keep on going. Om du blir regeringsråd hoppas jag att du bloggar från HD!

2006-04-03 @ 23:03:24
Postat av: Anonym

Är det någon vaken här? Behöver ett snabbt men givetvis korrekt svar på en fråga. De personer som får skyddade identiteter och nya personnummer, hur många nya siffor kan de få? Kan t ex en person som är född 19 januari 1972 få ett personnummer som indikerar att h*n han är född 12 maj 1973?

2006-04-04 @ 01:37:30
Postat av: djurist

Ja har TN skjutit Olof Palme så är det ju helt rimligt att valda delar av smålands juristkår åker också. Förresten tror jag inte alls på att TN skulle vara född 1980 (även om i och för sig sexåringar är kända för att ställa till elände om de får tag på en revolver), naturligtvis är TN Bo Balderson och alltså mycket äldre.

2006-04-04 @ 09:25:24
Postat av: En annan

fd notarie: Varför skulle Tingsnotarien om han blir regeringsråd blogga från HD? Regeringsrätten vore väl närmast till hands. Det finns väl datorer där också.

2006-04-04 @ 12:44:50
Postat av: Not. em

Fortsätt kommentera! Bloggen uppdateras tydligen inte innan vi kommit upp i minst 200 kommentarer...

2006-04-04 @ 13:17:47
Postat av: Anonym

Jag har hört att de har en dator på RR

2006-04-04 @ 14:13:15
Postat av: D.H.

Jag det har dem men tyvärr ingen som kan hantera den :/

2006-04-04 @ 14:51:51
URL: http://dramatiskhonung.blogspot.com
Postat av: VBK

Det är ju måhända inte speciellt långt mellan RR och HD men för lätt korpulenta regringsråd är även en kort promenad välbehövlig motion.

2006-04-04 @ 15:07:28
Postat av: Rösta

TN kan bli bästa bloggen och få pris. RÖSTA!!

Postat av: Micko

Märkligt att man under en pågående tävling redovisar resultatet fortlöpande. Av de som ligger i topp tycker jag att det bara är två som håller i längden.

2006-04-04 @ 15:42:45
Postat av: Karolina på Glamourbloggen

Och vem hämtar priset om Tingsnotarien vinner? Sten Sture? Stockholmsnotarien? Jag måste ju kunna ge blommor och pussar till någon! ;)

2006-04-04 @ 15:54:31
URL: http://www.glamourbloggen.se
Postat av: Anonym

Du får väl maila TN så att han kan skicka någon i sådant fall. Det finns säkert någon i hans bekantskapskrets som vill passa på att krama dig, Karro!! :)

2006-04-04 @ 16:03:28
Postat av: Anonym

Kanske någon från Värnamo TR? Den är ju nedlagd nu.

2006-04-04 @ 16:14:31
Postat av: Kim

Lär mig inte att det är tisdagar EFTER KL. 20 som gäller. Kliver in på sidan kanske 20 gånger under tisdagen. Innan kl. 20. I värsta fall redan på måndagen. Lär mig. Inte.

2006-04-04 @ 16:28:20
Postat av: vardag

Suck varför känns denna tisdag som måndag.... om inte TN kan hämta gör jag det.....

2006-04-04 @ 16:50:27
URL: http://vardagsont.blogspot.com
Postat av: VBK

Men hörrni, den här nomineringen/röstningen av bästa bloggare är väl ändå inte av bästa kvalité ändå?! TN trängs ju med (framförallt) en massa modetokiga tjejer. Det är ju nästan lite pinsamt...

2006-04-04 @ 19:00:23
Postat av: Anonym

pinsamt för vem? TN?

2006-04-04 @ 19:12:10
Postat av: VBK

Nej, absolut inte. Han ska vara stolt och nöjd med sig själv. Men vad som är pinsamt är att det inte finns mycket annat än glitter & glamour bloggar därutöver, på listan vill säga. Lite glitter, glamour och mode kan säkert behövas men jag efterlyser lite mer originalitet och variation. TN håller en klass för sig på den listan tycker åtminstone JAG, men smaken är som baken..

2006-04-04 @ 19:52:51
Postat av: vardag

hävdar bestämt att det borde finns flera kategorier i den däringa bloggtävlingen...jag vill ha en egen; bästa gnäll&galla-blogg....

2006-04-04 @ 20:24:43
URL: http://vardagsont.blogspot.com
Postat av: --->vardag

sluta att flasha din blogglänk här. alla fattar varför du kommenterar.

2006-04-04 @ 20:33:07
Postat av: Karolina på Glamourbloggen

VBK: Det är (konstigt nog?) alltid modebloggarna som har flest läsare, och då är det ju inte så konstigt att de får flest nomineringar.

2006-04-05 @ 11:21:02
URL: http://www.glamourbloggen.se
Postat av: Anonym

Ei saa peittää

2006-04-06 @ 21:06:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

P.g.a. spam kommer alla kommentarer innehållande mer än en länk att granskas innan de läggs ut
Tingsnotarien förbehåller sig rätten att citera kommentarerna