Fredagen den 2 mars 2007

Har man någonsin varit aningen för mycket på läsken och dagen efter vaknat upp utan att riktigt veta vilka sanningar man har yppat under kvällen vet man exakt hur jag kände mig dagen efter den avslutande åklagarintervjun. För varje sekund som gick mindes jag mer och mer av den goja jag hade snackat framför kammarchefen, ungtuppspsykologen och personalvetaren, och nu i eftermiddags ringde personalvetaren och berättade att jag inte hade fått tjänsten. Jag kände att tårarna brände bakom ögonlocken, men jag fick inte tid att gråta, eftersom jag blev tvungen att överväga huruvida jag skulle köra ner Förstenotariens fiskalsförordnande i halsen på honom när han poängterade att det var betydligt svårare att komma in på hovrätten än att få en åklagartjänst.


Direkt efter jag hade tagit emot mitt ödessamtal kom Hysterika in i mitt rum med huvudet på sned, och det syntes på lång väg att hon ville be mig om en tjänst. Stekaren stod bakom Hysterika, och för en sekund fick jag för mig att Hysterika var Stekarens mamma som ansåg att sonen inte på egen hand klarade av att fråga om han fick vara med och leka. Jag hade rätt. -Kaaan inte Stekaren få slippa att protokollföra på notarietinget på fredag? frågade Hysterika. Stekaren och skrapade med foten och såg ut att skämmas. Han ska nämligen skriva en liten rättsutredning åt mig, fortsatte Hysterika med bebisliknande röst, och jag förvånades över att hon inte klappade honom på huvudet medan hon pratade. Jag svarade att det inte skulle vara några problem, och försökte återgå till att sörja min svunna åklagarkarriär. -En sak till, sade Hysterika med betydligt strängare röst. -Ja, svarade jag och tittade matt på henne. -Var inte ledsen över att du inte fick åklagartjänsten, sade hon. -Nej då, svarade jag med tillkämpad hurtig röst. Hysterika fortsatte. -Jag tror inte att du skulle ha blivit någon särskilt bra åklagare i alla fall.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Det var på tiden!

2007-03-22 @ 18:32:27
Postat av: PappaBo

Den som väntar på nåt gott ...

2007-03-22 @ 19:24:51
Postat av: li

bara postat 20 dagar sent....

2007-03-22 @ 19:46:28
Postat av: Notarius Primus

Hm, tingsnotarien är tämligen sen med sina inlämningsuppgifter...

2007-03-22 @ 20:57:47
Postat av: Obygdsbo på storstadstingsrätt

Lägg av li, i början var ju TN flera månader sen med postningen.

2007-03-22 @ 21:00:48
Postat av: Olalalaaaa

Notarien - vad har det blivit av dig? Snälla - kan du inte ge oss några ledtrådar. Ska du stänga bloggen?

2007-03-23 @ 08:38:49
Postat av: Anonym

Först!

2007-03-23 @ 09:12:44
Postat av: Anonym

Det var sjutton vad självömkande vår tingsnotarie har blivit. Var är bitskheten och träffsäkerheten? Har allt ersatts av dåligt självförtroende?
Kom igen! Bättre kan du!

2007-03-23 @ 11:32:05
Postat av: Anonym

Tja, se inlägget under så får du se på träffsäkerhet :) Jag har åxå blivit ratad av åklagaren. Jag var deppig i ett halvår efter den rekryteringsprocessen.

2007-03-23 @ 12:51:32
Postat av: Anonym

Jag ser fram emot till en blogg av dig från en hovrätt.

2007-03-23 @ 13:40:13
Postat av: Statligt anställd

Trevlig helg!

2007-03-23 @ 14:44:13
Postat av: Alias Per Vers

Om TN inte duger till åklagis återstår väl att söka kneg hos KFM.

Om även KFM ratar TN skall jag återkomma med rek att söka kneg som lapplisa, men först då alltså.

Nåväl, se livet från den ljusa sidan: Bli nu en slav på något advokatkontor o sök efter några hundår -o därefter visst inträde- lyckan som eko-brottsling med i princip noll chanser att Åke Dit & Tage Fast kommer o slår in dörren till det av domstol hårt skyddade kontoret.

Ingen orsak att hänga läpp alltså.

2007-03-23 @ 14:49:25
Postat av: Proletärjuristen

Den stackaren som har som huvudsaklig sysselsättning att skriva Vägverkets föreskrifter om hastighetsbegränsning för olika vägsnuttar lär säkert ta livet av sig inom en kort framtid, se
http://www20.vv.se/vvfs/lagrum_dokument_hastighet.asp
Om denne någon var jurist så är det ju inte omöjligt att där finns en karriärmöjlighet som skulle kunna passa även den mest obegåvade juristen.
mvh
prolle

2007-03-23 @ 15:25:45
Postat av: Pelle Svans

TN! Snälla snälla snälla kan du inte offentliggöra de centrala uppgifterna som bloggen bygger på! Det vore SÅ F-T KUL! Du har verkligen chansen att ställa till med ett rabalder nu! Överväg det iaf snällasnällasnällasnällasnälla!!

2007-03-23 @ 15:39:11
Postat av: Janne

Proletärjurist:

Vem tusan läser trafikföreskrifter i sitt jobb? Eller har du kört för fort? Ingen idé att erkänna.

2007-03-23 @ 15:47:48
Postat av: skeptikern

Omvänt cirkelargument, eller?

"Enligt tingsrättens bedömning saknar samtliga avtal som tecknats mellan de inblandade värde eftersom det inte var Seths manus som kom till användning."

(Man kan ju även undra varför vissa avtal bevisligen har tecknats med manusförfattaren!)

2007-03-23 @ 17:33:05
Postat av: nyfiken

Är man körd som åklagare efter en missad testomgång eller kan man söka igen nästa gång det efterfrågas folk? Jag tycker det verkar vara ett jättebra jobb och skulle gärna söka fler gånger om det behövdes.

2007-03-24 @ 00:22:33
Postat av: Snuff

Jag tycker att inlägget var bra!

Någon som vet vad det nya datorsystemet som ska införas på alla åklagarkammare heter?

2007-03-24 @ 09:30:07
Postat av: Save yourself

Va tycker ni om det enorma rövslickeriet i juristvärlden?
Kan någon må bra av att jobba på advokatbyrå eller domstol?
Man blir ju ofelbart cynisk och tappar de flesta goda mänskliga egenskaper man hade innan. Tännk om man slutar som en produkt av systemet och blir lika vidrig själv som de rådmän och advokater som härskar nu.

2007-03-24 @ 11:26:35
Postat av: Kammaråklagare Jakob Holmberg

Nej! Synd att du inte fick jobb, jag hade sett fram emot att jobba med dig och se vad du är för en(?) filur. Jag har följt din blogg sedan 2005 och skrattat gott många gånger, tack för det.

Lycka till med karriären. Åklageriet är oftast jäkligt roligt och kollegorna är skitbra, men det finns mycket annat i världen också, glöm inte det.

2007-03-24 @ 13:01:19
Postat av: Beredningsjuristen

Åklagarnas nya datorsystem: Cåbra!

2007-03-24 @ 16:41:21
Postat av: Lars

Utav de åklagare som tillhör vår domsaga, finns Cobran och Cobran-två.
Riktigt duktiga åklagardamer!!

2007-03-25 @ 08:27:51
Postat av: nyfiken som ej fått svar än...

Är man körd som åklagare efter en missad testomgång eller kan man söka igen nästa gång det efterfrågas folk? Jag tycker det verkar vara ett jättebra jobb och skulle gärna söka fler gånger om det behövdes. (nån måste ju veta...)

2007-03-25 @ 10:49:12
Postat av: Anonym

Statistikuppgifter avseende tillsatta notarier med tillträde
2007-04-01

Inneliggande ansökningar vid ansökningstidens utgång
var 205 härav med examensort Göteborg 17, Lund 74,
Stockholm 61, Umeå 9 och Uppsala 44.

132 sökande var kvinnor.

57 sökande antogs varav 37 kvinnor.

Genomsnittspoäng (inkl sidomeriter): 313,21

Lägsta tillsättningspoäng:

Stockholmsområdet 311 TR
Stockholmsområdet 304,5 LR
Göteborg 329 TR
Göteborg 306 LR
Skåne 320,5 TR
Hela landet 289,5 TR
Hela landet 283,5 LR



Poängen inkluderar eventuella sidomeriter.

2007-03-25 @ 21:38:08
Postat av: Storstadsnotarien II

Jag skulle vilja knyta an till poängstatistiken ovan.

Vad anser ni här inne om att 37/57 = 65 % av de antagna är kvinnor? Kan det påverka svenskt rättsväsende att vi kommer att ha en övervägande del kvinnor som domare/åklagare då ting är en förutsättning för det (oaktat den "nya" domarbanan)?

2007-03-26 @ 10:46:23
Postat av: Fina fisk(al)en

Tja, ungefär lika mycket som att vi har haft ett mansdominerat domarväsen sedan medeltiden. Och det har tydligen gått bra, eller?

2007-03-26 @ 10:51:36
Postat av: Sthlmsnotarien

Storstadsnotarien II ?
En sak som direkt lär påverkas är lönebilden. Desto fler kvinnor, desto mer lär genomsnittslönen sjunka (då i förlängningen inom de jobb som kvinnor tenderar att ta efter tingstjänstgöringen, t.ex. fiskal).
Detta har väl sina naturliga förklaringar dock. Kvinnor är generellt (notera ordet ?generellt?, genomsnitt hade också gått bra) mindre produktiva än män. Inte minst p.g.a. familjebildning etc. I och med att graviditeter tenderar att kosta arbetsgivaren pengar, har jag full förståelse för att lönerna sjunker inom kvinnodominerande yrken. Kollektivet betalar här.
Å andra sidan. Det är nog inte någon slump att fler kvinnor sitter ting. Generellt så är kvinnor aningen intelligentare än män. Å andra sidan så finns det väldigt få riktigt intelligenta kvinnor, de personer som ligger i de översta lagren (av IQ-genomsnitt) är i princip uteslutande män. Vilket nog också bidrar till vissa löneskillnader i längden.
(Sten Sture kanske kan kommentera rektorn från sitt alma mata som fick kicken p.g.a. liknande uttalanden.)

2007-03-26 @ 11:13:51
Postat av: Sthlmsnotarien

Tydligen så får man inte klippa och klistra in det man skriver längre utan att sidan havererar.

2007-03-26 @ 11:15:24
Postat av: Proletärjuristen

Janne: Hamnade på vägverkets sida i samband med arbetet för länge sedan, råkade surfa in där (ofantligt nyfiken av mig) och blev lite lätt chockad över att någon stackare faktiskt skrivit en separat norm för varenda j*vla väg i hela landet. Vilket i efterhand kan tyckas självklart.

Sedan kom reflektionen att det var synd om den stackaren som faktiskt måste göra detta.

2007-03-26 @ 12:25:35
Postat av: notarie på bondvischan

Sthlmnotarien. Hur definierar du den intelligens?

2007-03-26 @ 23:07:16
Postat av: notarie på bondvischan

stryk den i ovanstående fråga

2007-03-26 @ 23:26:31
Postat av: juriststina

Go tingsnotarien! Åklagarmyndighetens förlust! Du kommer igen. Tufft som fasiken att få nobben men det betyder bara att något bättre väntar. Lycka till!

Postat av: Vardagslunkande åklagare

Jag är så deprimerad. Vi hade sett fram emot att få TN med ikåren. Jag tänkte föreslå Söndagsåklagaren och Goofy att köpa en innebandyklubba till TN i välkomstpresent till myndigheten, men nu får vi lägga de planerna på is.

Suck.

2007-03-27 @ 09:19:37
Postat av: Dr Laban

No fiskaler

No domare

No lagmän No amfetamin. Kokain will blow your...

2007-03-27 @ 09:52:05
Postat av: Anonym

Sthlmsnotarien: män som tar ut föräldraledighet kostar också arbetsgivaren pengar. Ditt inlägg ger uttryck för ett synsätt som förutsätter att mammorna tar ut hela eller nästan hela föräldraledigheten själv. I ett samhälle där även föräldraledigheten delas lika kostar således männen arbetsgivaren lika mycket som kvinnorna! Jag och min sambo delar lika på föräldraledigheten - trots att jag är den som tjänar bäst (brukar ju vara ett argument för att mannen ska arbeta och inte ta ut någon föräldraledighet)

2007-03-27 @ 10:57:51
Postat av: Millajurist

Åhhh Guud! TN, säg inte att detta var det sista inlägget???!! Du måste berätta vad du fick i avskeds-present!! :)

2007-03-27 @ 11:14:26
Postat av: Tjabo

Är det offenliga handlingar vem en intagen intern har ansökt om att få ta emot besök av? Och är det i så fall också offentligt om vederbörande person verkligen har besökt internen och i så fall när?

2007-03-27 @ 19:12:37
Postat av: Tjabo

Är det offenliga handlingar vem en intagen intern har ansökt om att få ta emot besök av? Och är det i så fall också offentligt om vederbörande person verkligen har besökt internen och i så fall när?

2007-03-27 @ 19:12:38
Postat av: Tjabo

Är det offenliga handlingar vem en intagen intern har ansökt om att få ta emot besök av? Och är det i så fall också offentligt om vederbörande person verkligen har besökt internen och i så fall när?

2007-03-27 @ 19:12:38
Postat av: Åklagarsekreteraren

Har följt TN med intresse, trist att TN:s tid snart är förbi. Försök med åklageriet igen, det kan löna sig! Och vem vill inte arbeta med Cåbran som blivit till en Pyton..?

2007-03-27 @ 19:57:08
Postat av: Anonym

Hur så Tjabo?

2007-03-28 @ 00:54:26
Postat av: Tjabo

Misstänker att dottern besöker en intern!

2007-03-28 @ 07:24:11
Postat av: Delägarn

Tjabo, oavsett vad du vidtar för kontrollåtgärder, så måste du ha gjort några så grundläggande fel vad avser dotterns uppfostran, att dina åtgärder knappast kommer att innebära någon skillnad.

Vad avser informationen, så torde det vara enklast att helt enkelt fråga. Om du får nekande svar, begär skriftlig motivering, som du kan kontrollera hållbarheten av. Detta förfarande torde vara enklare än att penetrera fångvårdsstyrelsens interna föreskrifter.

2007-03-28 @ 09:07:06
Postat av: Anonym

Skriftlig motivering från dottern? ;-)

2007-03-28 @ 10:41:13
Postat av: Proletärjuristen

hahahaha....nog för att jag misstänkte att Delägaren var mossig. Men fångvårdsstyrelsen....är du kvar på 60-talet fortfarande? Kanske dags att lämna över debiteringsblocket till den yngre generationen..
http://www.kvv.se/templates/KVV_NewsArticle.aspx?id=3227

2007-03-28 @ 10:47:09
Postat av: Låtsasjuristen

Heja Proletärjuristen! Den var rolig. Undrar om Delägarn fortfarande pratar om Rådhusrätt också?

2007-03-28 @ 13:06:39
Postat av: EW

--> Tjabo

Som sagts. Fråga dem. Om nekande svar, kräv att få det skriftligt med motivering. Visar det sig att deras motivering är tveksam, överklaga till länsrätten.

2007-03-28 @ 17:31:05
Postat av: F.d. kriminalvårdare

--> Tjabo

Såvitt jag minns är dessa uppgifter "hemliga". Jag tror inte att du kan få ut dem. I vart fall svarade vi inte på frågor från flickvänner om huruvida deras killar haft andra besök än dem. Men om vi hade stöd för det agreandet är däremot oklart för mig...

2007-03-28 @ 23:16:57
Postat av: lé föredragandé

Låter som sunda förhållanden. Flickvänner är oroliga för otrogna pojkvänner, trots att de sitter inne...

2007-03-29 @ 13:02:05
Postat av: F.d. kriminalvårdare

--> lé föredragandé

Om du menar att de inte har anledning att vara oroliga så har du fel.. riktigt fel...trust me:)

2007-03-29 @ 15:05:50
Postat av: Anonym

Utveckla det där sista är du inne på "pick up the soap" eller finns det något sätt för dem attt hitta kvinnlig fägring?

2007-03-29 @ 16:33:10
Postat av: Umeåstudenten

Antagligen syftar ex-pliten på det välkända faktum att grovt kriminella på anstallt har en tendens att dra till sig flockar av "beundrerskor" som skriver brev till dem eller annars försöker få kontakt.

2007-03-29 @ 16:47:50
Postat av: Umeåstudenten

Innan hyenorna hugger är det bäst att jag beklagar det extra "L":et som slank in i "anstalt".

2007-03-29 @ 16:50:00
Postat av: lé föredragandé

F.d kriminalvårdare: Joo, man har ju förstått att några väpnade rån eller mord attraherar vissa individer.. han-har-inte-upplevt-riktig-kärlek-därför-är-han-lite-dum-ibland-typ-och-inte-förstådd-liksom-typen-av-tjejer....

"Du tappade ngt" eller "bend over" är inget man vill höra när man tar sig en dusch. Ohh.. måste hem och titta på "OZ". Grym serie... hämtar all min kunskap om svenska fängelser därifrån ;)

2007-03-29 @ 17:01:23
Postat av: Timothy

http://platsbanken.ams.se/text/80/070322,120080,190907,11,0740750980.shtml
Är det verkligen så låga krav generellt för att bli domstolssekreterare? Jag trodde det var ett fint yrke. Men tydligen behövs bara lite internutbildning och några högskolepoäng i vissa ämnen för att få bereda mål och så vidare.

2007-03-29 @ 17:41:52
Postat av: Anonym

---> Anonym

Självklart syftar jag inte på pick up the soap-fenomenet. Tror ni att intagna inte får ha någon kontakt med yttervärlden?

Våldtäkter mellan intagna förekommer inte i Sverige. Troligen eftersom dem har möjlighet att ta emot besök utifrån (något som vissa amerikanska fångar inte har).

--> Umeåstudenten & lé föredragandé

Kriminella har (dessvärre?) som bekant en tendens att dra till sig tjejer. Faktum är att många tjejer av "bra klass" söker sig till kriminella. Vi snackar alltså inte white trash-brudar utan riktigt väluppfostrade kvinnor. Sen hur det går för dem i framtiden är en annan sak.

Men så är det i alla fall. Och många kriminella drar såklart nytta av det och kör på med 3 åt gången...


2007-03-29 @ 18:21:44
Postat av: Umeåstudenten

"Och många kriminella drar såklart nytta av det och kör på med 3 åt gången..."

Ska detta tolkas som att de intagna har tillfälle att i samband med besöken ha sex med en eller flera personer _på anstalten_?


2007-03-29 @ 20:57:49
Postat av: Lucy

Umeåstudenten, nej de har inte gruppsex på anstalten. Vad h*n menade var att de mycket väl kan ha flera flickvänner samtidigt.

Finns ju å andra sidan även kvinnor som dejtar flera interner under samma tidsperiod.

Ett otäckt exempel är väl förresten den kvinna som har barn tillsammans med Andreas A och sedan hade ett förhållande med Tony O. Visserligen hade hon väl inget förhållande i sig med AA då, men man kan ju fråga sig varför man efter Malexandermorden först skaffar barn med en av gärningsmännen och sedan blir tillsammans med en annan av dem.

2007-03-29 @ 21:13:30
Postat av: Storstadsnotarien II

Tiomthy:
På vår tingsrätt krävs jur kand för att bli dosek. Vad sägs om den?

2007-03-30 @ 09:47:01
Postat av: Sten Sture

Våltäkterna i amerikanska fängelser har av Amnesty, HRW och andra MR-NGO:er identifierats som ett av de allvarligaste MR-problemen i världen. Vi talar hundratusentals per år (och det är särskilt förfasningsvärt med tanke på att amerikanska myndigheter medvetet inte gör någonting åt saken). Knappast något att skämta om egentligen, särskilt eftersom vi i Sverige i sann Wennstamsk anda förväntas totalförfasas över de fåtal våldtäkter som sker i Sverige. Man hör sällan några svenska våldtäktsvitsar dessa dagar.
Fö bra konkret statistik att kasta i ansiktet på vulgärfeminister som tjatar alltför rabiat om könsmaktsordning och mäns våld mot kvinnor.
http://www.wcl.american.edu/nic/Articles_Publications/NO_ESCAPE_Male_Rape_in_US_Prisons.pdf?rd=1
Förresten, är det någon som vet varför inga recensenter (iaf mig veterligen) har påtalat att stekar-uppkomlingsdelen i Snabba Cash är en total rip-off från American Psycho och Glamorama (och egentligen allt som Bret Easton Ellis skrivit), särskilt när det gäller märkeskläderhysterin som en understrykningsmetafor för en borderlinepsykopat som desperat vill passa in någonstans där hon på förhand är dömd att inte passa in. Klockren bok i det stora hela, men det stör mig att alla verkar låtsas som att stekardelen skulle vara något helt nytt, eller något typiskt svenskt.

2007-03-30 @ 10:19:09
Postat av: Delägarn

Ojojoj, vilket engagemang tankarna på grova brott, fängelser och sex gav upphov till!

Kan engagemanget vara vara sprunget ur samma sorts dunkla drifter som får ordentliga kvinnor att söka sig till grova interner i fängelserna? Detta förekommer i en inte helt försumbar omfattning, fråga vilken plit som helst om vad det kan låta från ett besöksrum på fängelset.

2007-03-30 @ 10:23:51
Postat av: Timothy

Storstadsnotarien II, jag är inte så insatt i de olika utbildningsnivåerna inom rättsväsendet. Men av nyfikenhet öppnade jag den där "Domstolssekretare sökes" annonsen just för att se vilka formella krav som ställs på en sådan. Och jag blev paff över att det verkade vara så låga.

Hur kommer det sig?

2007-03-30 @ 12:07:13
Postat av: Storstadsnotarien II

Som dosek arbetar man huvudsakligen med kommunicering med parterna mfl och för det krävs ju i stort sett "bara" social kompetens. Mycket ringande, kopierande, protokollföring, skrivarbete m.m. vilket sannolikt är anledningen till att det inte krävs mer än gymnasieutbildning. Om man sedan har vidareutbildat sig inom ett samhällsvetenskapligt ämne (och då helst juridik såklart) så är det ju en fördel...

...vilket å andra sidan gör att den nyanställda och mer utbildade dosekarna kan kräva högre lön, vilket sticker i ögonen på de äldre dosekarna som har 25 års erfarenhet och är bra mycket mer kompetenta än de nyanställda och ändå har ungefär samma lön som de nya får i ingångslön.

Planer finns på att införa en högskoleutbildning eller KY med inriktning dosek för att höja statusen och kompetensen inom domstolsväsendet för att klara av den massiva avgång av Surtanter som står och väntar kring hörnet. Det skulle å andra sidan kräva att DV betalar bättre löner och det är ju som bekant, inte så populärt högre upp i leden...

2007-03-30 @ 13:06:42
Postat av: Konrad

Nyanställda dosek i Skåne är oftast jur kand; arbetsmarknaden där för jurister är så dålig att vissa som absolut vill stanna kvar börjar jobba som dosek.

Hur går det nu för tn? Avsaknaden av en mäktig final späder på min gryende misstanke att tn kanske trots allt har suttit ting under just den här perioden. Men det kan väl ändå inte vara möjligt?

2007-03-30 @ 13:35:30
Postat av: Anonym

Kan någon kvinna igen förklara varför ni vill ha jämställdhet blaha blahi blaha men ändå vill så många av er inte ha de snälla jämställda männen utan istället spänningen med de grovt kriminella?

Hur skall käringarna ha det egentligen? -Obegripligt..

2007-03-30 @ 14:04:58
Postat av: F.d. kriminalvårdare

--> Sten Sture

Visst är en del likt America Psyco, men att det skulle vara en "total rip-off" känns lite överdrivet tycker jag. Det är väl snarare en hyffsat verklig beskrivning av stureplansfolkets wannabes? Inte för att jag har någon insyn i den världen, men det verkar rimligt.

Boken som helhet var helt okej. Men om något är "rip-off" är det väl hela handlingen. Den känns ganska verklig (om man följer tidningarnas rapportering från den undre världens verksamheter).

2007-03-30 @ 14:59:44
Postat av: Ajabaja

Storstadsnotarien II: mig veterligen har jur kand aldrig stått med som krav på en domstolssekreterar-tjänst. Sen att det ändå blir en sådan som anställs är en annan sak. Så är det även på andra håll. Det brukar heta att "högskolepoäng inom exempelvis juridik är meriterande, men inget krav". Jag skulle tippa på att relativt många jur kandare somt tagit jobb som domstolssekreterare egentligen vill sitta ting men inte har nog med poäng. En reflektion bara...

2007-03-30 @ 22:50:16
Postat av: Ajabaja

Storstadsnotarien II: mig veterligen har jur kand aldrig stått med som krav på en domstolssekreterar-tjänst. Sen att det ändå blir en sådan som anställs är en annan sak. Så är det även på andra håll. Det brukar heta att "högskolepoäng inom exempelvis juridik är meriterande, men inget krav". Jag skulle tippa på att relativt många jur kandare somt tagit jobb som domstolssekreterare egentligen vill sitta ting men inte har nog med poäng. En reflektion bara...

2007-03-30 @ 22:52:54
Postat av: Ajabaja

Storstadsnotarien II: mig veterligen har jur kand aldrig stått med som krav på en domstolssekreterar-tjänst. Sen att det ändå blir en sådan som anställs är en annan sak. Så är det även på andra håll. Det brukar heta att "högskolepoäng inom exempelvis juridik är meriterande, men inget krav". Jag skulle tippa på att relativt många jur kandare somt tagit jobb som domstolssekreterare egentligen vill sitta ting men inte har nog med poäng. En reflektion bara...

2007-03-30 @ 22:53:09
Postat av: Ajabaja

Storstadsnotarien II: mig veterligen har jur kand aldrig stått med som krav på en domstolssekreterar-tjänst. Sen att det ändå blir en sådan som anställs är en annan sak. Så är det även på andra håll. Det brukar heta att "högskolepoäng inom exempelvis juridik är meriterande, men inget krav". Jag skulle tippa på att relativt många jur kandare somt tagit jobb som domstolssekreterare egentligen vill sitta ting men inte har nog med poäng. En reflektion bara...

2007-03-30 @ 22:53:32
Postat av: Ajabaja

Storstadsnotarien II: mig veterligen har jur kand aldrig stått med som krav på en domstolssekreterar-tjänst. Sen att det ändå blir en sådan som anställs är en annan sak. Så är det även på andra håll. Det brukar heta att "högskolepoäng inom exempelvis juridik är meriterande, men inget krav". Jag skulle tippa på att relativt många jur kandare somt tagit jobb som domstolssekreterare egentligen vill sitta ting men inte har nog med poäng. En reflektion bara...

2007-03-30 @ 22:53:37
Postat av: Ajabaja

OK, det där var verkligen inte meningen...

2007-03-30 @ 22:54:05
Postat av: ...

Det blåste upp till storm
Det mummlade och mullrade
och mörka moln vilade tätt
ovan Fru Tretton
vid Stockholms tingsrätt.
Det blåste upp till storm
Hårda vågor piskade hårt
Att bli slagen, om än av vågor,
är svårt.
Och himmlens tårar föll
över Fru Tretton
som famlade sig fram
Denna kuvade och slutligen
brutna madam.
Det blåste upp till storm
och det blåste och blåste
tills själva stormen blåste
bort och försvann.
Så blev allt stilla
och de utmattade, skeppsbrutna
höll i sina drömmar, sa farväl
och sam
bort från Stockholms tingsrätts
svårt stormbrutna madam.

2007-03-31 @ 09:53:00
Postat av: Rage against (the machine) lawyers

Fuck you and your law!

Domare, fiskaler, lagmän och vissa advokater.

I hate you so much right now! I hate you so much right now! etc

2007-03-31 @ 17:26:35
Postat av: Anonym

Tomas Bodström och Claes Borgström öppnar advokatbyrå tillsammans. Kommentarer?

2007-04-01 @ 19:40:54
Postat av: Delägarn

Tja, passande tidpunkt för offentliggörandet.

2007-04-01 @ 19:59:49
Postat av: Jack Sparrow

Aprilskämt i all ära men det där var väl smaklöst. vissa sker skall man inte ens skämta om.

2007-04-02 @ 10:00:42
Postat av: Sparrow

saker

2007-04-02 @ 10:01:10
Postat av: Förvaltningsjuristen

http://www.jamombud.se/news/ClaesBorgstromslutar.asp
På JämO:s hemsida finns informationen att Claes Borgström slutar i förtid som JämO. För övrigt fanns medieuppgifter om detta redan på lördag den 31 mars.
Någon större sensation att Borgström och Bodström skulle öppna advokatlåda tillsammans är det väl inte. Borgström har ju tidigare varit något slags mentor åt Bodis.

2007-04-02 @ 16:11:53
Postat av: soffa

Ajabaja > faktiskt så såg jag en annons om domstolssekreterare från hässleholms tingsrätt för inte så länge sedan, där de hade jur kand som krav. Jag var rätt förvånad, för jag tror som dig att vill man ha erfarenhet från domstol ett tag eller inte får något annat jobb, kan man söka som dosek ett tag...

2007-04-02 @ 17:39:44
Postat av: Ajabaja

soffa: det var som sjutton! Har de fått hybris ute i den avkroken??!

2007-04-02 @ 19:11:41
Postat av: Arne H

Ajabaja och soffa: kanske innebär ett jobb som domstolssekreterare i Hässleholm oanade möjligheter... man får kanske koka kaffe till självaste lagmannen!

2007-04-02 @ 19:20:46
Postat av: Arne H

... och inte nöja sig med att koka kaffe till notarierna som ute i resten av landet (glömde jag lägga till)

2007-04-02 @ 19:23:35
Postat av: Myran

Jag kommer troligtvis att ta ut min examen efter påsk för att därefter söka ting. Är av familjeskäl inne på linköpings tingsrätt, men jag har hört en del, minst sagt, märkliga rykten om arbetsklimatet där. Kan någon bekräfta mina farhågor, eller är jag dåligt informerad?

2007-04-02 @ 20:59:32
Postat av: .....

En viss byrå i Sthlm suger har jag hört via omvägar. Jobba inte där. Byrån ifråga är specialiserad på värdepappersrätt och konkurser.. Enligt ryktet slutar alla nyanställda där snabbt -UNDVIK!

2007-04-02 @ 21:40:02
Postat av: Mackan

Myran: rädda dig medans du kan!! Linköping är ett helvete på jorden! Har själv suttit där så jag vet vad jag pratar om.

2007-04-02 @ 22:01:00
Postat av: EW

Flera som har sagt att Linköpings TR inte är trevligaste stället på jorden för att uttrycka det milt. Men man kan ju undra vad det egentligen är som är så dåligt, det har ingen direkt preciserat.

Har för mig att det var Örebo TR som hade en riktigt fucked up lagman, men det kanske var Linköping?

2007-04-03 @ 00:40:25
Postat av: Anonym

--> soffa

Att Hässleh. TR har jur kand som krav i annonsen för domsek borde fanemej vara ett aprilskämt om något.

2007-04-03 @ 00:43:54
Postat av: Tess23

Ursäkta mig men jag måste ställa en fråga till er som kan lagen. Jag hade tänkt ha medeltidstema på mitt bröllop och hade då tänkt mig bl a att ha dansande björnar i små söta västar. Det är flera som sagt till mig att det är olagligt men jag undrar varför då? Det kan väl inte vara olagligt för björnar att dansa?

Puss och kram
/Tess

2007-04-03 @ 16:38:01
Postat av: Charlie

Hur viktigt är det att lagmannen är bra där man ska sitta i ting? Att han blir som en chef och så förstår jag och att han ska skriva vitsorden, men bland "högre höjdare" lär det väl finnas en rang bland lagman också..Precis som med alla andra yrken menar jag.

Vad jag har hört har vi i Falun turen att ha en jättebra lagman! :-)

2007-04-03 @ 17:28:46
Postat av: Ajabaja

Du anonyme tvillingsjälv: om det bara vore så väl att inlägget var skrivet den 1:a april...

2007-04-03 @ 21:34:57
Postat av: Anonym

EW: har också hört om Örebros lagman, från flera håll. Tror att problemen Linköping avser hela synen på notarierna... iaf vad jag har hört; att det inte går att peka ut ngn enskild utan att allt är genomsyrat av skit.

2007-04-03 @ 23:34:41
Postat av: Anonym

Jo Tess23, det är olagligt som fan! Och inte bara det, utan det är olagligt bara att yppa tanken om dansande björnar. Nu kommer vi och tar dig!

2007-04-03 @ 23:36:37
Postat av: f.d. rådman i obygden

Det är klart att man som lagman och rådman inte blir populär om man ställer krav på notarierna på t.ex. noggrannhet, ordning, omdöme, arbetsförmåga, språkbehandling m.m. och inte accepterar betygsinflation.

2007-04-04 @ 09:12:46
Postat av: Anonym

Syftar ... på "H&S" månntro?

2007-04-04 @ 09:36:50
Postat av: Sten Sture

F.d. rådman i obygden:
Syftet med denna blogg har mig veterligen hela tiden varit att understryka att lagmän och rådmän inte nödvändigtvis vet tillräckligt mycket om noggrannhet, ordning, omdöme, arbetsförmåga, språkbehandling m.m. för att överhuvudtaget kunna ha en uppfattning i dessa frågor. Huruvida en lagman eller rådman inte accepterar betygsinflation är således en sekundär fråga som endast lär vara aktuell för de lagmän och rådmän som faktiskt själva lever upp till de krav som de ställer på sina notarier.

Ett problem som genomgående har blivit belyst i denna blogg är huruvida titlar som "lagman", "rådman", "fiskal", "förstenotarie" (och för den delen "advokat" eller "åklagare") med nödvändighet skulle innebära att några kvalitetkrav är uppfyllda. Till syverne och sist handlar det bara om gammal hederlig kåranda som kanske egentligen inte har någon plats i dagens upplysta och meritokratiska samhälle. När man väl har fått titeln verkar det inte längre finnas några fortlöpande krav på förtjänst. Det enda som återstår är pappersvändande sittfläsk, skenbart auktoritärt kroppsspråk och feta nackar. Plus stessade notarier.

2007-04-04 @ 10:43:57
Postat av: Anonym

Vad är "H&S"?

2007-04-04 @ 10:53:37
Postat av: Gnutten

I måndags fick jag det något chockartade beskedet att jag, på grund av ett avhopp, fått en plats som notarie vis Västmanlands tingsrätts kansli i Sala. Tillträdet är om mindre än 2 veckor!

Jag undrar om någon har hört något skvaller om hur det är att jobba där?

Undrar också om någon Jusek-medlem skulle kunna tänka sig att lägga upp statistiken från den senaste antagningen? Dvs den tillsättning som skedde den 28/3? Skulle bli väldigt tacksam.

2007-04-04 @ 11:40:55
Postat av: Anonym

Vad härligt att du skriver ut det Gnutten, då vet vi vad vi ska kalla den nya notarien...Gnutten!!!

2007-04-04 @ 12:31:24
Postat av: Hot§hot

Haha... bra där, Gnutten! =)

Dagens gapskratt.

2007-04-04 @ 15:04:45
Postat av: Anonym

Personalen på Sala tingsrätt är redan underrättade om att Gnutten anländer om två veckor, och att de ska ta det varligt med densamma då det kan vara så att chocken över att hamna i Bergslagen fortfarande sitter i.
Gnutten kanske kan börja skriva en blogg också, om dagens händelser i lilla Sala samt om dagens smörgåsar på "Skitiga Duken", det sistnämnda stället är bekant för en mängd bussresenärer om inte annat.
Om du får långtråkigt Gnutten, så hör av dig så kan du få följa med till Västerås.

2007-04-04 @ 15:58:41
Postat av: Proletärjuristen

Grattis till notarietjänsten Gnutten.
Mer om Västmanlands tingsrätt kan du förslagsvis läsa om i JO:s yttrande efter inspektion där. Som en liten blänkare kan väl sägas att JO finnner situationen så anmärkningsvärd att "med anledning av mina iakttagelser beslutar jag att i ett särskilt ärende utreda i vad mån lagmannen kan anses bära ett ansvar för de brister i verksamheten som uppdagats."
Vad jag hört är Västmanlands Tingsrätt helvetet på jorden och det stället som alla skyr som pesten. Hörde även ryktesvägen att alla notarier sade upp sig/hotade säga upp sig samtidigt vid något tillfälle. Någon som vet mer om detta? En fd. notarie där har mer ingående berättat bl.a. om de kommentarer på klädseln m.m. som den ev. kvinnliga notarien kan tvingas stå ut med.
Länk till JO:s yttrande
http://www.jo.se/Page.aspx?MenuId=106&MainMenuId=106&Language=sv&ObjectClass=DynamX_SFS_Decision&Id=1928
Menmen,...grattis ändå.

2007-04-04 @ 16:54:12
Postat av: Proletärnotarien

f.ö noterade jag att du skrivit "notarie vis Västmanlands tingsrätts"

hmmm...känns som om betyget i nogrannhet redan är kört.

2007-04-04 @ 17:04:00
Postat av: Proletärjuristen

Va fan.,... Nogrannhet med ett g...nu ryker mitt betyg också...

Dags att dra hemåt

2007-04-04 @ 17:06:05
Postat av: Gnutten

Gnutten är ett gammalt smeknamn som jag fick under den tidiga studietiden, inget jag lyssnar till i vardagen, men annonymt och bra på nätet (tills nu när ni tänker försöka lista ut vem jag är förståss) :)

Är det möjligtvis så att jag har någon blivande kollega här?

Vad gäller språket så är det väl bäst att passa på att slarva här och nu, innan tillträdet vid "helvetet på jorden"? *hehe*

JO:s yttrande hittade jag innan jag, i hopp (eller kanske önsketänkande) om att det blivit bättre efter yttrandet, tackade ja till platsen. Vissa delar ser ju däremot inte enbart negativa ut. Bland annat verkar notarierna i Västerås själva ha fått ansvara för en enhet, vilket tydligen uppskattades bland notarierna.

Någon som vet något mer om det där med klädseln? Skulle vara intressant att veta om kommentarerna var av det olämpliga slaget?

Tänkte även passa på att fråga igen om någon medlem i Jusek kan tänka sig att posta lite statistik från den senaste tillsättningen?

Något annat intressant skvaller eller några tips?

Även bostadstips uppskattas!

2007-04-04 @ 17:50:13
Postat av: Konrad

Snälla Gnutten, om du verkligen skall börja på Västmanlands tingsrätt och inte skämtar, så lägg ner nu. Troligen är både domare och notarier på Västmanlands tingsrätt inne på den här bloggen, och jag tror inte att det är så smart att fika efter information på det sätt som du gör med tanke på att de vet vem som kommer att börja den 1 maj.

2007-04-04 @ 18:12:31
Postat av: xy

vad gör västmanlands tingsrätt värre än någon annan egentligen? Alla tingsrätter uppvisar väl brister vid granskning. Eller vilken är den ofelbara tingsrätten. Enligt min mening är de värsta tingsrätterna de i norrland för de ligger långt från all redlighet. Men vad vet väl jag.

2007-04-04 @ 19:17:24
Postat av: xy

Måste tillägga att lönen tillhör väl egentligen det värsta med notarietjänstgöringen. Hur ska man klara sig på så lite?

2007-04-04 @ 19:25:17
Postat av: Ajabaja

xy: 22 400!? Utan att behöva löneförhandla! Vilken värld lever du i? Affärsjuristens sålda själ-värld?

2007-04-04 @ 19:36:01
Postat av: xy

Ajabja: vilken värld lever du i? Du får väl kring 25 som ingångslön i Stockholm som nyutexad och utan tingsmeritering. Med ting får du väl ca 27.

2007-04-04 @ 19:59:25
Postat av: Ajabaja

xy: jag har min själ kvar. What about you?

2007-04-04 @ 20:22:02
Postat av: xy

jag har min kvar så klart. Du kan ju få en hyfsad lön utan att sälja dig. Eller hur tänker du?

2007-04-04 @ 20:30:23
Postat av: Ajabaja

xy: vad säljer du istället?

2007-04-04 @ 20:42:52
Postat av: xy

bland annat mitt förhandlingskunnande.

2007-04-04 @ 20:59:22
Postat av: Ajabaja

kunnande eller önsketänkande?

2007-04-04 @ 21:30:50
Postat av: Copyright till Gnutten

Attunda tingsrätt: 327,5
Nacka tingsrätt (lägsta): 317
Nacka tingsrätt (behörighet kan ge företräde, lägsta): 316
Stockholms tingsrätt (lägsta): 328
Södertörns tingsrätt (lägsta): 311
Södertörns tingsrätt (behörighet kan ge företräde): 312
Eskilstuna tingsrätt: 304,5
Västmanlands tingsrätt (lägsta): 306
Linköpings tingsrätt: 322
Eksjö tingsrätt (behörighet kan ge företräde): 295,5
Jönköpings tingsrätt: 307,5
Skövde tingsrätt (lägsta): 298,5
Blekinge tingsrätt: 293
Helsingborgs tingsrätt: 324,5
Lunds tingsrätt: 320,5
Malmö tingsrätt (lägsta): 340
Alingsås tingsrätt: 322,5
Uddevalla tingsrätt: 301,5
Luleå tingsrätt: 311
Uppsala tingsrätt: 310
Uppsala tingsrätt (behörighet kan ge företräde): 302
Göteborgs tingsrätt:329
Linköpings tingsrätt: 294
Kalmar tingsrätt (lägsta): 289,5
Länsrätten i Stockholms län (lägsta): 298,5
Länsrätten i Jönköpings län: 292,5
Länsrätten i Göteborg: 306
Länsrätten i Vänersborg (lägsta): 283,5
Länsrätten i Örebro län: 304,5
Länsrätten i Västmanlands län: 303,5
Länsrätten i Norrbottens län: 297

Välkommen till Västmanland! Fly så fort du är klar!

2007-04-05 @ 02:04:09
Postat av: Anonym

Instämmer helt och hållet med det Konrad skriver.

Om du nu tycker det ska bli så hemskt att vara tingsnotarie där, så inte tror jag att det blir bättre av att såväl lagman som övriga arbetskompisar redan hört talas om dig, och att deras första intryck lär vara att du är en person som är intresserad av skvaller om dem du ännu inte träffat.

Jag skulle personligen, om en sådan kom till min arbetsplats, vara väldigt avvaktande och på min vakt...och fundera över vad personen "vet" eller "tror sig veta" och dessutom kanske kommer återrrapportera något till den som gav informationen.

Men jag hoppas faktiskt ärligt talat att det är så att det är DU som ska till Sala, så att det inte är någon oskyldig stackare de nu tror är "Gnutten".

2007-04-05 @ 02:08:04
Postat av: Proletärjuristen

"vad gör Västmanlands tingsrätt värre än någon annan egentligen? Alla tingsrätter uppvisar väl brister vid granskning. Eller vilken är den ofelbara tingsrätten. Enligt min mening är de värsta tingsrätterna de i norrland för de ligger långt från all redlighet. Men vad vet väl jag."
XY: det är klart att alla får kritik för något när inspektionen väl kommer. Näst intill ingen domstol/myndighet klarar sig helt utan kritik. Men Västmanland fick väldigt mycket mer kritik än vad som är normalt. Och att JO beslutar sig för att utreda lagmannens ansvar i en särskilt utredning pga bristerna i verksamheten är nog unikt (eller väldigt väldigt sällsynt). Jag har iallafall aldrig sett det förut och jag har väl haft anledning att läsa igenom de flesta JO-beslut som ligger utlagda.
Sedan så har jag pratat med notarier som arbetat där nyligen, men Gnutten får väl avgöra själv. Däremot så håller jag med Konrad att det inte hjälper det minsta att gå ut och fråga här och berätta vem man är.

2007-04-05 @ 08:40:56
Postat av: Storstadsnotarien II

XY: Ingångslönen för en nyexad på en affärsbyrå i Sthlm ligger runt 22-23 utan ting och med ting hamnar du på 25-26. Notarielönen ligger därmed något under, men å andra sidan är det f-n så mycket lättare att glida igenom notarietjänstgöringens två år än dina första två år på byrå. Notarietiden har för min del varit två års betald semester eller utbildning, för den delen...

Jag skulle rekommendera min tinsgsrätt till varenda jur stud men av anonymitetsskäl så kan jag tyvärr inte säga vilken det är. Tråkigt va? :-)

2007-04-05 @ 09:01:58
Postat av: Konrad

Nej, den kritiken var faktiskt riktigt maffig. Det verkar inte finnas någon koll överhuvudtaget rörande målen på respektive rotel och vilka handläggningsåtgärder som vidtas. Som notarie tror jag å andra sidan att det är ganska lätt att glida igenom tjänstgöringen på en sådan tingsrätt; om inte domarna har koll på notarieroteln eller sina egna rotlar, lär de inte heller ha stenkoll på hur mycket notarierna jobbar heller. På en tingsrätt där rådmännen ständigt och jämt har rotelgenomgång och har stenkoll på balanserna brukar notarierna ofta ha väldigt mycket att göra, eftersom varje rotelgenomgång leder till en massa uppdrag till notarierna.

2007-04-05 @ 09:21:25
Postat av: Anonym

Av praktiska skäl vill jag göra min notarietjänstgöring på Sundsvalls tingsrätt.

Någon som har erfarenhet av den? Av lagmannen och övrigt man bör ha koll på?

2007-04-05 @ 10:42:29
Postat av: Lilla Salaligan

I slutet av april är vi några som iklädda silvermaskar -- jo,, vi är ju gudbevars patriotiska här --brukar göra diverse bus på stan.
Förra året satte vi upp en rondellkatt -- visst är vi påhittiga? Närliggande orter har nämligen rondellhundar -- och i år har vi utlyst en tävling i vem som kan göra finaste Gnuttenbilden inklusive skylt. Denna sätts sedan tillsammans med reklamskyltarna för det röda tåget som brukar vandra här första dagen i maj.
Jag vill gärna vinna tävlingen så kan inte Gnutten beskriva sig själv utseendemässigt också. Samt berätta var filuren befinner sig just nu. Jag tänker mig nämligen bilden av Gnutten sittandes på en resväska med tummen i vädret och med en lapp där det står den vanliga hemorten.
Några som vill vara med på pysseldagen?

2007-04-05 @ 12:26:09
Postat av: Juristsläkten

Jag måste säga att det verkar som ni notarier lider av samma syndrom som G. Persson visar i TV, han tror att alla är ute efter honom, precis som ni verkar göra.
Min pappa jobbar som rådman och han älskar er. Han kommer hem varje dag och pratar om hur duktiga ni är, han riktigt njuter av eran glans. Visserligen kommer det ju en och annan dålig ibland vilket gör att han våndas för hur han ska formulera sig utan att förstöra livet för personen i fråga.
Förövrigt känns det som att alla som genomgår någon av de högre utbildningarna gnäller så fasligt. Inte nog med det vill människor i regel överdriva sin egen situation, under studierna, i arbete osv. Ta det lugnt och njut av livet en smula!

2007-04-06 @ 15:52:00
Postat av: Cobra

Apropå att gnälla...

2007-04-09 @ 22:17:29
Postat av: Anonym

Sundsvalls tingsrätt söker två domstolssekreterare
Som ett led i att förstärka och utveckla vår verksamhet samt förbereda inför kommande pensionsavgångar rekryterar vi nu två domstolssekreterare. Vi erbjuder ett omväxlande och stimulerande arbete i en domstol där vi utvecklar våra arbetsformer i samverkan mellan arbetsgivare och arbetstagare.
Arbetsuppgifter
Som domstolssekreterare på en av våra målenheter arbetar du med brottmål, tvistemål och domstolsärenden. Arbetet innebär bl a att ta emot och registrera handlingar, sköta skriftväxling, bevaka frister, planera rättegångsdagar, föra protokoll vid förhandlingar samt att expediera handlingar. Du kommer att ha många kontakter med parter, ombud, myndigheter och allmänhet.
Kvalifikationer
Du bör ha 3-årig gymnasieutbildning från teoretisk linje samt erfarenhet av kvalificerat administrativt arbete helst i juridisk verksamhet eller myndighet. Högskolestudier är meriterande men inget krav. Arbetet kräver gott omdöme, ansvars- och servicekänsla samt stor noggrannhet. Du måste ha god förmåga att uttrycka Dig i tal och skrift och god datorvana. Som person är du positiv och har lätt för att samarbeta. Du är initiativrik, har intresse av att utveckla arbetsmetoder och rutiner samt har egen drivkraft.
Tillträde mm
En tjänst är en tillsvidareanställning med tillträde i augusti (ref. 2007-0074). Provanställning kan bli aktuell. En tjänst är ett vikariat med tillträde i augusti tom 2007-12-31 ev. med möjligheter till förlängning (ref. 2007-0075). Båda tjänsterna är heltid. Tingsrätten eftersträvar mångfald bland personal när det gäller ålder, kön och kulturell bakgrund.

2007-04-10 @ 00:45:25
Postat av: Anonym

Växjö tingsrätt söker två eller flera domstolssekreterare
Arbetsuppgifter
Som domstolssekreterare på allmänna enheten kommer Du att arbeta med brottmål, tvistemål och domstolsärenden. Arbetet innebär bl.a. att på eget ansvar ta emot och registrera handlingar, sköta skriftväxling, bevaka frister, planera rättegångsdagar och kalla till förhandlingar, att föra anteckningar och protokoll vid förhandlingar samt att expediera domar och beslut. Du kommer att ha många kontakter med parter, ombud, myndigheter och allmänhet. Efter genomgången internutbildning kan du få möjlighet att bereda mål och ärenden genom att på eget ansvar besluta om vissa åtgärder samt att skriva förslag till domar och beslut.
Kvalifikationer
Du som söker skall ha genomgått treårigt gymnasium från teoretisk linje eller ha annan motsvarande utbildning samt ha goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift. Vi vill att du har arbetslivserfarenhet av administrativt arbete. Har du dessutom högskolepoäng inom juridik, samhällskunskap eller statskunskap är detta en merit. God datorvana är ett krav.
Vi söker dig som vill ha ett omväxlande arbete där du aktivt bidrar till utvecklingen av domstolssekreterararbetet på enheten.
Du ska självständigt kunna organisera ditt arbete och ha förmåga att prioritera. Vi ställer krav på ansvarstagande, gott omdöme och utpräglad känsla för service.
Personliga egenskaper som är viktiga för tjänsten;
- Du är noggrann, flexibel och tar gärna egna initiativ.
- Du har lätt för att samarbeta och kan arbeta såväl självständigt som i grupp.
- Du är ansvarsfull, social och trivs i en föränderlig arbetsmiljö.
Samtliga domstolssekreterare är kvinnor, därför ser vi gärna manliga sökande. Vi eftersträvar även mångfald bland personalen avseende ålder och etnisk bakgrund. Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid med sex månaders provanställning. Individuell lönesättning tillämpas. Tillträde enligt överenskommelse.

2007-04-10 @ 00:46:06
Postat av: Anonym

Länsrätten i Kronobergs län söker domstolssekreterare
Arbetsuppgifter
Som domstolssekreterare deltar Du i handläggningen av mål i domstolen. I arbetsuppgifterna ingår bl.a. att på eget ansvar ta emot och registrera handlingar, att lämna förslag till handläggningsåtgärder, att sköta skriftväxlingen, att kalla till förhandlingar, och att expediera domar och beslut. Du kommer att ha många kontakter med parter, ombud, myndigheter och allmänhet. Efter genomgången internutbildning kan du få möjlighet att bereda mål och ärenden genom att på eget ansvar besluta om vissa åtgärder samt skriva förslag till domar och beslut.
Kvalifikationer
Du som söker skall ha genomgått treårigt gymnasium från teoretisk linje eller ha annan motsvarande utbildning samt ha goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift.
Vi vill att du har arbetslivserfarenhet av administrativt arbete.
Har du dessutom högskolepoäng inom juridik, samhällskunskap eller statskunskap är detta en merit. God datorvana är ett krav.
Vi söker dig som vill ha ett omväxlande arbete där du aktivt bidrar till utvecklingen av domstolssekreterararbetet på domstolen.
Du ska självständigt kunna organisera ditt arbete och ha förmåga att prioritera. Vi ställer krav på ansvarstagande, gott omdöme och utpräglad känsla för service.
Personliga egenskaper som är viktiga för tjänsten;
- Du är noggrann, flexibel och tar gärna egna initiativ.
- Du har lätt för att samarbeta och kan arbeta såväl självständigt som i grupp.
- Du är ansvarsfull, social och trivs i en föränderlig arbetsmiljö.
Samtliga domstolssekreterare är kvinnor, därför ser vi gärna manliga sökande. Vi eftersträvar även mångfald bland personalen avseende ålder och etnisk bakgrund.
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid med sex månaders provanställning. Individuell lönesättning tillämpas. Tillträde enligt överenskommelse.

2007-04-10 @ 00:46:43
Postat av: Anonym

Uppsala tingsrätt söker en eller flera beredningssekreterare
Arbetsuppgifter
Arbetsuppgifterna består i att efter delegering fatta självständiga beslut under beredningen, föra protokoll under förhandling, planera rättegångsdagar, kalla parter med flera till förhandling samt ha kontakt med allmänhet och parter. I arbetet ingår även att registrera inkommande uppgifter och bevaka frister. Uppsala tingsrätt arbetar i tre enheter med 15-20 personer i varje enhet. Till enheterna är knutet ett målkansli som sköter registrering, expediering av do-mar, arkivering m.m. Tjänstgöring på målkansliet kan komma att ingå i ar-betsuppgifterna.
Uppsala tingsrätt och Länsrätten i Uppsala län bedriver ett nära samarbete varför arbetet också kan innebära viss tjänstgöring vid länsrätten.
Kvalifikationer
Vi vill att Du som söker skall ha minst gymnasiekompetens (3-årigt gymnasi-um), gärna akademiska studier eller gedigen erfarenhet av arbete inom rätts-väsendet, god PC-vana samt goda kunskaper i svenska språket. För arbetet krävs mycket gott omdöme, god administrativ förmåga och noggrannhet samt ansvars- och servicekänsla. Du skall kunna uttrycka dig väl i tal och skrift. Samarbetsförmåga och stresstålighet är egenskaper vi sätter stort värde på. Idag är alla beredningssekreterare kvinnor. Vi ser därför gärna manliga sö-kande. Tingsrätten vill ta tillvara de kvaliteter som en jämn könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten.
Övrigt
Uppsala tingsrätt tillämpar individuell lönesättning.
Tillträde efter överenskommelse. Provanställning kan bli aktuell.

2007-04-10 @ 00:47:45
Postat av: Anonym

Och så var det då Lunds tingsrätt... en kan undra rätt bra varför de på tingsrätten i Lund anser att domstolssekreteraren "bör" ha en jur kand... någon idé?
Lunds tingsrätt söker två domstolssekreterare på heltid (tillsvidareanställningar)
Vi erbjuder Dig ett stimulerande och omväxlande arbete i en domstol med ett öppet arbetsklimat.
Din kompetens och profil
Höga kvalitetskrav gäller för oss som arbetar i domstol. Arbetet måste utföras korrekt, effektivt och med respekt och serviceanda i förhållande till dem som vänder sig till domstolen. Vi förutsätter att du har ett aktivt intresse för rättsväsendet och en ambition att arbeta på ett sätt som upprätthåller denna höga kvalité.
Du bör ha jur. kand.examen eller jämförbara akademiska meriter eller gedigen erfarenhet av arbete inom rättsväsendet.
Du bör ha mycket goda kunskaper i svenska språket och god förmåga att uttrycka Dig i tal och skrift.
Du måste ha både samarbetsförmåga och initiativförmåga
Självklart är du noggrann, flexibel och serviceinriktad
Du bör ha en god datorvana och t ex kunna hantera Microsoft Office-applikationer.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter blir att
? Planera och kalla till förhandlingar
? Förbereda mål inför förhandling
? Ha kontakter med parter, ombud och myndigheter
? Föra anteckningar och protokoll vid förhandling
? Skriva förslag till domar och beslut
? Bevaka frister, expediera domar, arkivera
Vi sätter värde på de kvaliteter som etnisk och kulturell mångfald kan tillföra.
Vi ser gärna manliga sökande eftersom de flesta domstolssekreterarna idag är kvinnor.

2007-04-10 @ 00:49:15
Postat av: Söker ting nu

Hej!

Sollentuna (Attunda) TR eller Södertörn?
Vad tror Ni, vilken bör man välja som 1:a hands val?

2007-04-10 @ 09:02:12
Postat av: F.d. biträdande jurist

Attunda. Har du tur hamnar du på gamla södra roslags delen som sitter kvar på Erik Dahlbergsgatan ytterligare ett par år.

2007-04-10 @ 10:51:58
Postat av: Anonym

Tingsnotarien: Vart har du tagit vägen?

2007-04-10 @ 10:52:12
Postat av: Anonym

Det verkar så rörigt i Sundsvall vad gäller arbetsklimatet...

Men lagmannen är i alla fall helt okej och en annan av domarna är otroligt trevlig, och en tredje är en manlig "goding". Bland åklagarna där finns ytterligare en snygging...Gluurp!


De där receptionisterna som brukar finnas på tingsrätter, de man möter i luckan. Vad har de för titel?

2007-04-10 @ 11:16:40
Postat av: Anonym

Vilka är egentligen de tingsrätter som antagningspoängen är lägst till? Haparanda nämns just titt som tätt (med rätt eller orätt) i det sammanhanget ... nyfiken på om det stämmer och vilka de andra i bottenskiktet är.

2007-04-10 @ 13:50:05
Postat av: Anonym

Finns det några fler tingsrätter man bör "akta sig för" när man söker ting. Jag har inte hört så mycket om de olika tingsrätterna. Västmanlands är ett undantag, jag har bara hört negativt om den tingsrätten. Någon annan tingsrätt som har dåligt rykte?

2007-04-10 @ 19:45:05
Postat av: jur kand och fil kand

Ajabaja: "Jag skulle tippa på att relativt många jur kandare som tagit jobb som domstolssekreterare egentligen vill sitta ting men inte har nog med poäng. En reflektion bara..."
HA! Finns det något självgodare och nördigare än en notarie? Har ännu inte träffat någon med vare sig social kompetens eller distans till sig själv. Det lustigaste är ändå att de ofta tycker att en jur kand är något märkvärdigt. På tingsrätten jag arbetar på behärskar domstolssekreterarna ofta både notariegörat och MYCKET mer därtill. Något många fina notarier ofta glömmer.

2007-04-10 @ 21:52:51
Postat av: Anonym

Kalmar is hell on earth

2007-04-10 @ 22:37:40
Postat av: Anonym

Kalmar is hell on earth

2007-04-10 @ 22:42:48
Postat av: Kardinalen

Charlie, Jobbar du i Falun borde du väl veta om lagmannen är bra, eller!?

2007-04-10 @ 23:38:24
Postat av: Notarie

jur kand och fil kand:

Du får dock inte glömma att en notarie alltid är bättre än du.

2007-04-11 @ 08:35:34
Postat av: Anonym

Falun rekommenderas varmt. Det är en mycket trevlig tingsrätt, även om arbetsbördan kan vara stor.

2007-04-11 @ 09:52:33
Postat av: Anonym

--> Söker ting nu:

Vad du ska välja beror lite på vad du gillar, på Attunda är det mycket tvistemål, på Södertörn mycket brottmål. Jag kan själv rekommendera Attunda (iaf gamla södra roslags) varmt, trevligare tingsrätt får man leta efter!

2007-04-11 @ 11:29:13
Postat av: Låtsasjuristen

Jag kan säga att även som rättegångsombud är Södra Roslag en favorit. Synd att den försvunnit.

2007-04-11 @ 11:42:18
Postat av: Anonym

"populär yrkesexamen med dålig arbetslivsanknytning"
http://www.hsv.se/download/18.5b73fe55111705b51fd80002115/0718R.pdf
Min personliga favorit i utredningen var förslaget om att inrätta en till yrkesexamen i juridik!( Den nuvarande skulle då vara inriktad på rättsväsendet och den andra på näringslivets behov av jurister). Undrar om vem som helst får bli utredare åt HSV!

2007-04-11 @ 15:20:25
Postat av: Charlie

Jo, Kardinalen. Jag tycker också att Eklycke är väldigt trevlig och bra.

Men jag har ju inte någon erfarenhet av andra tingsrätter så jag vet ju inte hur han står sig i en jämförelse. Flera andra, med större erfarenhet, vitsordar dock att han är trevlig även i den jämförelsen!

2007-04-11 @ 15:37:08
Postat av: Göteborgs juristen

Läste igenom kommentarerna igår och blev bestört över attityden gentemot "gnutten". Vad är det som gör att varje tecken på spontana glädje yttringar som förvisso kanske inte är så genomtänkta ger ett "carte blanche" att sabla ner någon fullständigt? Är det ett sätt att få utlopp för er egna ångest över att någonsin göra något som är "fel" eller "utanför mallen" om hur en blivande jurist/advokat/domare ska föra sig? Inte undra på att vi i vissa sammanhang framstår som både bajnödiga och astrista..

"Att tänka innan man talar är som att torka sig i röven innan man skiter."

/C.

2007-04-11 @ 16:06:35
Postat av: Lilla Salaligan

Vi var inte elaka mot Gnutten, vi välkomnade ju henne eller honom in i vår gemenskap!

Men allvarligt, om man beklagar sig över att komma till en ort innan man ens gett den chansen.....

2007-04-11 @ 17:12:31
Postat av: Göteborgs juristen

Jag vänder mig inte mot det faktum att h*ns beteende var ogenomtänkt. Men att vi inom kåren har en tendens att spä på varandras Ågren..

Jag har på ett möte på en av de större byråerna i Göteborg gjort liknelsen mellan byråer och pyramidspel.. Jag tyckte och tycker att jag har en poäng.. Alla biträdande jurister ställer upp på spelreglerna i förhoppningen att just h*n är den utvalda påläggskalven som eventuellt kanske får komma med i gemenskapen såsom delägare.

Som kvinna har jag insett att det är en utopi.

2007-04-11 @ 17:21:48
Postat av: Hot§hot

Lite benägen att hålla med Göteborgs[ ]juristen ... men samtidigt inte. Äh, shit the same.

Det var FÖRBANNAT roligt med kommentaren "vad härligt att du skriver ut det Gnutten, då vet vi vad vi ska kalla den nya notarien...Gnutten!!!"

En annan sak, angående graden av slaveri och pyramidspel i byråsvängen; handlar det inte om en viss grad av girighet hos de som anser att det är vad det handlar om? Jag menar, man får ändå ganska bra betalt för slavandet... Har aldrig riktigt förstått allt snack om att det handlar om att "sälja sin själ" o.s.v.

2007-04-11 @ 20:06:14
Postat av: BaronB

Varit borta ett tag och ser vid min pterkomst att det hela kukat ur fullständigt.
Kunde dock inte låta bli:
Du härliga (är det väl?!) okända som ansåg att det fanns en manlig "goding" bland domarna på Sundsvalls TR, vad i helvete menar du?! ELler har de bytt besättning nyligen?

2007-04-11 @ 20:39:11
Postat av: Umeåstudenten

Det skulle väl kunna vara någon nytillkommen fiskal som avses? Men vad vet jag...

2007-04-11 @ 20:58:30
Postat av: Kardinalen

Jaha du, Charlie. Frågan är då om du har jobbat på tingsrätten, om du jobbar där nu eller om du bara är där på besök (oavsett vilket sida du sitter på i rättssalen)emellanåt. Jobbar du där kan vi ju fortsätta diskussionen på fikarasten i morgon istället. Den anonyme person som ovan förordar Falu tingsrätt är givetvis också välkommen.

2007-04-11 @ 21:51:24
Postat av: BaronB

Umeåstudenten. Det finns bara kvinnliga fiskaler vid HovRNN. De ordinarie domarna vid Sundsvalls TR är - trust me! - inga godingar såvitt jag kan fatta. Fast å andra sidan, smaken är ju i vissa fall som babianbaken . ..

2007-04-11 @ 23:02:52
Postat av: Umeåstudenten

Nu tänkte jag på tingsfiskalerna. Omsättningen på dessa är väl ganska hög och de behöver väl inte nödvändigtvis komma från HovR:n för Nedre Norrland? Eller har HovR:rna "monopol" på att skicka fiskaler till sina respektive TR:er?

Annars håller jag med om att babianbaken är ett hett tips. =)

2007-04-11 @ 23:38:16
Postat av: expat

Ar jur. o fil.kand. DOSEK? (jag ar i annan tidszon sa ni behover inte gnalla om absurt morgontidiga jurister)

2007-04-12 @ 05:54:52
Postat av: lycklig exnotarie

Horni,
ar det inte dags att sluta nu?
/LE

2007-04-12 @ 10:07:09
Postat av: Anonym

och därmed är denna blogg och dess diskussioner död

2007-04-12 @ 11:38:53
Postat av: Anonym

det har den väl varit bra länge?

2007-04-12 @ 13:49:57
Postat av: Delägarn

Äntligen några fler som begripit vad TN tycks vara sysselsatt med, att låta den urkramade bloggen dö sotdöden.

2007-04-12 @ 15:24:54
Postat av: Konrad

Men det är tråkigt och ovärdigt en blogg som skänkt i alla fall mig så mycket glädje de sista två åren. Snälla tn, skriv en värdig final och lägg sedan ner.

2007-04-12 @ 15:38:08
Postat av: snoppen

hejsan svejsan alla glada - hejsan svejsan alla glada - hejsan svejsan alla glada - hejsan svejsan alla glada - hejsan svejsan alla glada - hejsan svejsan alla glada - hejsan svejsan alla glada - hejsan svejsan alla glada - hejsan svejsan alla glada - hejsan svejsan alla glada - hejsan svejsan alla glada - hejsan svejsan alla glada - hejsan svejsan alla glada - hejsan svejsan alla glada - hejsan svejsan alla glada -

2007-04-13 @ 14:03:45
Postat av: Till BaronB

Om du känner till Sundsvalls TR och det verkar du ju göra så är det väl inte så svårt att räkna ut?

En goding bland domarna
En rätt snygg åklagare

2007-04-13 @ 18:20:28
Postat av: Mårten Brunte

Kvinnorna vill att de väluppfostrade pojkarna ska jobba åt dem, och låter tuffingarna befrukta dem. Win-win situation för damerna

2008-11-11 @ 01:11:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

P.g.a. spam kommer alla kommentarer innehållande mer än en länk att granskas innan de läggs ut
Tingsnotarien förbehåller sig rätten att citera kommentarerna