Ifall någon fortfarande...

... tittar in på denna gudsförgätna blogg så tänkte jag berätta att jag för en tid sedan blev ombedd att skriva "Månadens brev" i Press Judicata, som är JF i Uppsalas studenttidning. Eftersom min arbetslust ligger under nollstrecket såhär dagen före midsommarafton tycker jag att det passar bra med ett tillfälligt återfall här på bloggen. Själva brevet kan ni läsa här nedan.

Trevlig midsommar!

/TN

Det är väldigt frustrerande att inte få kredd för det här   

Plötsligt en dag blev jag ombedd att skriva månadens brev i Press Judicata. Förfrågan kom via mail från den biträdande redaktören för tidningen, som tyckte att ett månadsbrev från mig skulle passa bra i detta nummer som har temat "Media" efter jag är en av de mest medialt intressanta juristerna på senare tid. Jag blev uppriktigt förvånad när jag fick mailet, eftersom den anonyma blogg jag blev uppmärksammad för är avsomnad sedan drygt ett år tillbaka, och de synnerligen flitiga kommentatorerna för länge sedan har återgått till att på full tid göda sina redan slaktfärdiga delägare på advokatbyrån. Visserligen visade media ett visst intresse för mig under den tid bloggen levde, trots att jag bara kan tillgodoräknas ett fåtal av de 53 googleträffar man får ifall man söker på mitt för- och efternamn inom citattecken.

Jag har blivit intervjuad av några tidningar i olika sammanhang, och ett par av intervjuerna ägde rum vid personliga möten på skumma caféer. Eftersom jag bloggade om mitt arbetssituation var jag väldigt noga med att hålla min identitet hemlig. Därför föregicks dessa möten av mer eller mindre paranoida säkerhetsarrangemang, och när jag dök upp på intervjuerna var jag nästan iförd trenchcoat och pilotbrillor. En av mina närmaste vänner tyckte att det hela lät så agentmässigt att han genast föreslog att jag skulle gå ner till den lokala alkisbänken och skaffa mig en målvakt.

En av dessa intervjuer skedde med Sydsvenskan. Jag var vansinnigt nervös under hela intervjun, eftersom jag inte av misstag ville avslöja något som kunde röja mig, och när jag fick den tryckta tidningen i min hand var jag väldigt nyfiken. Jag läste artikeln och var riktigt nöjd - ända tills jag kom till sista raden. Där stod följande att läsa: "Det är faktiskt oerhört frustrerande att inte få kredd för det här".  

-Hrmpf! Vad är det här!? tänkte jag upprört, eftersom jag inte kunde dra mig till minnes att jag hade sagt något så ovärdigt. Tankarna virvlade runt. Hur skulle jag få journalisten att ta tillbaka det gravt felaktiga citatet? Skulle folk tro att jag ville bli juristkändis och egentligen bara var ute efter Leif Silberskys halvtidstjänst som juridisk expert i TV 4:s morgonsoffa?   

När min inledande reaktion hade lagt sig kom insikten dock smygande likt ångest en söndagsmorgon. Journalisten kanske inte var ute och cyklade i alla fall. Jag var ju ändå tvungen att erkänna för mig själv att det var rätt så smickrande med all uppmärksamhet. När jag tänkte efter så var det ju faktiskt jag som gick in flera gånger per dag på kommentarssidan för att se ifall någon hade skrivit något jag kunde hälla i min till synes bottenlösa behållare för bekräftelse. När bloggen diskuterades i något sammanhang satt jag i smyg och myste över att folk faktiskt diskuterade och verkade roas av det jag skrev, och när jag blev vald till årets tredje mest beundrade jurist efter tungviktarna Lambertz och Blix i en omröstning bland unga jurister blev jag så högfärdig att jag höll på att sätta kaffet i halsen. Även om jag i min anonymitet faktiskt har fått uppleva den tyngsta av egoboostar måste erkännas att jag många gånger har känt en nästan obetvinglig lust att gå ut och berätta vem jag egentligen är, bara för att det skulle ge en sådan kick i fem sekunder. Nu känns dock nyheten om min identitet lika aktuell som Linda Rosing, och därför tror jag att jag avstår. Hypen är över, och det är nog tur, för annars skulle jag troligen ha utvecklats till en odräglig hybrishärd.  

Så det är väl bara att erkänna att journalisten på Sydsvenskan faktiskt slog huvudet rätt på spiken. Kort sagt - det var faktiskt rätt frustrerande att inte få kredd för bloggen.


Kommentarer
Postat av: Jevgenij

Men jag, en av dina trogna följeslagare under den tid som bloggen skrevs, surfade faktiskt in på bloggen igår för första gången på över ett år. Döm om min förvåning när jag surfade in idag och såg att du lagt in ett nytt inlägg.



Från mig får du i alla fall oreserverad kredd. Din blogg gjorde vardagen hemskt mycket roligare under de två år som den höll på. Sedan kunde man skriva av sig lite juristångest på kommentarsfälten och härja lite med Sten Sture. Mycket roligt.



Det som stör mig är att jag numera tror mig veta ganska exakt vem du är, men att jag antagligen aldrig kommer att få bekräftat om jag har rätt. I vart fall vet jag nu om flera personer som arbetat tillsammans med dig/känner dig, men som svarar undvikande bekräftande när man försöker få ur dem sanningen på fyllan. Jag vet nu om den exakta bakgrunden till flera av episoderna i bloggen, och har även träffat de som var med när det begav sig.



Nåja, jag förstår om du vill vara hemlig. Jag har inte ens skrivit det här inlägget under den signatur som jag brukade använda när debatten var som hetast för ett par år sedan...

2008-06-19 @ 15:54:07
Postat av: Colonel

..men jag vill veta vem du är. Vi började tinget (om nu dina uppgifter stämmer på den punkten) runt samma månad och du förgyllde hela min notarieperiod. Jag lovar att boosta ditt ego ytterligare om du ger lite ledtrådar till vem du är. Kan du inte avslöja kön i alla fall?

2008-06-19 @ 17:38:20
Postat av: Jevgenij

Nja, den som ligger bakom bloggen började inte sitta ting vid samma tidpunkt som i bloggen. Men det var hyfsat nära i tid.

2008-06-19 @ 22:36:14
Postat av: Viggo

Jag vet!

2008-06-22 @ 21:48:56
Postat av: Till Jevgenij

Du har ju en grym ledtråd i 53 googleträffar. Testa och sök på den misstänkte personens namn!

2008-06-23 @ 15:33:32
Postat av: Maria

Kul, jag gick just in här för första gången på länge i hopp om att bloggen inte skulle vara stängd och då hade du just skrivit ett inlägg:-). Det som gör att du verkligen ÄR värd all kredd är just att du, trots att det lockar, inte fallit för frestelsen att avslöja dig. Det är inte alla som ens har insikt om sin egen äregirighet...

2008-06-24 @ 14:17:35
Postat av: Maria

Nej, bara ditt fantastiska sätt att skriva är i sig värt all kredd! Att du dessutom fortfarande är anonym gör att du stiger ännu högre i graderna. Har aldrig läst något så klockrent som denna blogg. Dock vet jag inte om jag någonsin vill sitta ting:-)

2008-06-24 @ 14:30:26
Postat av: Juristen

Jag saknar bloggen och vill såklart veta vem Tingsnotarien är. Men samtidigt, om det skulle visa sig att det är någon jag inte någonsin har träffat eller vet någonting om sedan tidigare så skulle jag nog bli ganska besviken... Jag saknar iofs Sten Sture, Fast i myndighetsträsket m.fl. också...



Personen jag chansade på som Tingsnotarien genererade för övrigt 54 googleträffar, du har inte lagt ut ännu ett sidospår..?

2008-06-25 @ 19:31:51
Postat av: Folkrattaren

Joda, alla trodde att jag var du ett tag. Jag var sa oerhort bitter efter min notarietid, och dina inlagg fick mig att kanna att jag inte var ensam om att uppleva domstolen som den samsta arbetsplatsen nagonsin!

2008-06-30 @ 14:02:40
Postat av: AnalytikernX

Jo, här har man tittat in nu och då för att se om det möjligen hänt något. Kul med en liten smakbit! Bloggen var skitkul och kommentarerna emellanåt hysteriskt roliga, så jag saknar den. Tingsnotarien, ta gärna upp något nytt vid tillfälle!



En av de trevligaste sakerna med bloggen är att den är en skön karikatyr, där man inte vet vad som är sant och vad som är fiktion, men i princip allt KAN vara sant. Vi som har ett förflutet på domstol känner igen det mesta, om än mindre koncentrerat.



Men Tingsnotarien, håll på din anonymitet!! Om du blir känd förloras magin och den kittlande osäkerheten om vad som faktist hänt och var det som hänt har hänt någonstans. Det tror jag vore direkt olämpligt.

2008-07-03 @ 16:29:37
Postat av: Hjortfot

Jag har haft denna blogg bland mina favoriter, under rubriken Humor, och, från tid till annan, kollat om det trots allt inte kommit något nytt bidrag. Att i dag finna ett nytt bidra var en glad överraskning.



Skildringen av en tingsnotaries vedermödor, och glädjeämnen, bekräftade bara min egen erfarenhet från min tingsmeritering i sluter av 1960-talet. Man behöver inte avvika från sanningen för tälja en god skröna då verkligeten är mer hysterisk än dikten..



Detsamma gäller "kariären" efter tingsmeriteringen. De personer och miljöer man då stöter på är, sedda genom rätt filter, lika osannolika och tacksamma för karikatyrer som de domare, notariekollegor och kanslipersonel man en gång levt ihop med - och det säger inte lite.



Hade vi tingsmeriterade jurister haft Din stilistiska förmåga, Din iakttagelseförmåga och Din tid att skriva hade vi alla kunnat fylla en blogg liknande Din, med osannolika episoder,men det har vi inte haft Det ger oss dock den kittling som gör att vi återvänder då och då till Din blogg för att se om det trots allt inte kommit ett nytt inlägg.



Jag hoppas Du fortsätter att delge oss Dina iakttagelse av de personer och miljöer Du möter i Din nuvarande profession.

2008-07-17 @ 08:02:17
Postat av: Fiskal i obygden

Ska det inte bli en bok av det andra året också?

2008-07-17 @ 20:18:07
Postat av: Mig

För att avhända dig en del hybris: det är inte du, utan jag, som har skrivit hela bloggen. Tack, välkommen och lycka till.

2008-08-01 @ 00:37:25
Postat av: Någon

Saknar din blogg! Oavsett vem du är.

2008-08-04 @ 17:50:14
Postat av: Skattmas

Jag går in lite då och då för att se om det finns en ny bok ute till försäljning. Men det finns det aldrig. Fast nu fanns det ett nytt inlägg istället och det var ju ett fall framåt!!!

2008-08-19 @ 13:43:08
Postat av: Anna

Kul med nytt inlägg. Hoppet är det sista som överger människan som ibland tittar jag förbi för att inte se om något kan förgylla min inte allt för gyllende dag på kontoret.

Postat av: Folket

VI FINNS KVAR HÄR! Ge oss en uppdatering! Hoppas på lite fint extramaterial i boken, i brist på nyutgivet material här på bloggen. Tack!

2008-09-05 @ 03:03:20
Postat av: Pålle

Att söka ting eller inte söka ting, det är frågan. Håller jag på att samla extrapoäng i onödan??

Någon måste väl ha trivts med med sin notarietid. Denna någon får gärna höra av sig óch bekäfta detta...

2008-09-05 @ 23:15:16
Postat av: jur kand to be

Hej! Jag funderar på att söka till Jönköpings tingsrätt. Är det någon som vet hur det är där? Ok? Tacksam för tips. Inte så kul att få reda på too late...

2008-09-15 @ 23:02:34
Postat av: Galen och farlig

--> jur kand to be



Vid Jönköpings tr får man bara ta två koppar kaffe om dagen (sant!).

2008-09-30 @ 16:53:00
Postat av: krister thelin

Bäste (a) Tingsnotarien: Vi som läst och uppskattat Obygdens Tingsrätt del 1

(jfr. min recension i SvJT) är det lönt att vänta på del II? Se efterfrågan ovan!

2008-10-05 @ 20:14:08
Postat av: Mia

Måste säga att denna blogg verkligen har varit ljuset i tillvaron. Har alltid kunnat lita på Tingsnotarien när det gäller ett gott skratt, och det även i tentaperioder. Det är banne mig inte lätt, det! Så ALL KREDD TILL DIG.



Måste instämma i flertalet inlägg. När kommer del II??

2008-10-05 @ 22:37:23
Postat av: Anna

Gud vad jag saknar dig!



Inaktuell blogg? I think not. Du ska veta att du fortfarande ger tröst till hunsade, gråtfärdiga och inkompetentförklarade notarier med 10 månader kvar i obygden. Jeeez. Jag som trodde du överdrev...



Så många kramar / Anna

2008-10-07 @ 22:35:00
Postat av: Janne

NU KOMMER DEN RETTROAKTIVA LÖNENE!!!! SNART FÅR VI ÄVEN VETA I NÄSTA DOMKRETSEN VEM NOTARIEN ÄR!!

2008-10-28 @ 19:07:19
Postat av: Anonym

Janne vad menas? Ska domkretsen outa tn? Intressant.

2008-10-30 @ 21:20:26
Postat av: t

Janne: källa på det?

2008-11-03 @ 22:37:07
Postat av: Jonas

Saknar bloggen.



Och Blekinge.

2008-12-08 @ 00:22:49
Postat av: sonny rocker

Kan du inte starta en vanlig blogg? Du behöver ju inte skriva om din arbetsplats utan om allt i stort. Det vore så roligt. Du skulle kicka blondinbellas ass.

2009-01-07 @ 14:02:35
Postat av: Vän

Hej!

Jo, jag och min vän har under flertalet tillfällen satt punkt för natten genom att läsa stycken ur bloggen och skrattsalvorna har ibland varit nästintill hälsofarliga! Stort tack!

Nu är det så att min vän har ett bekymmer, han studerar till jurist i Malmö, men kan inte sluta vela. Neuropsykologi eller juridik och verkar uppenbart uppstressad kring valet. Han är en bra kille med humor och intelligens! En som skulle tänkas kunna skriva en liknande blogg som din! Utan att trampa dig på tårna, han är en god vän helt enkelt! Om du ville skriva ett meddelande till honom och peppa honom lite, kanske ge honom några humoristiska förvarningar om vad som väl händer om han läser vidare eller något i den stilen. Jag förstår att det här kan uppfattas som både smickrande (precis så som jag menar det) men samtidigt lite udda och tjänstvilligt från din sida.

Hur som helst, om du vill skriva några rader blir han med säkerhet skitglad och annars, tack för bloggen och hoppas 2009 blir ett generöst år för dig!

Här är hans epostadress kristofer[email protected]

/Vän

2009-01-15 @ 01:59:19
Postat av: Billy Boy

Detta var juristernas vattenhål under en lång period.. Tack för all underhållning och ursäkta denna promotion som följer.. Häng med i den nya juristbloggen. Den unge Billy Boys lidanden - icke helt juridisk juridik.

2009-01-26 @ 11:20:14
URL: http://billyboyslidanden.blogspot.com/
Postat av: levnadstecknaren

Bloggen har fått ett nytt namn. Den unge Billy Boys lidanden eller: Konsten att slutföra en juristutbildning. Tre äventyrsinlägg uppe nu. T2:an verkar ha kört ihop sig för hjälten. Hur ska han klara detta? Glöm inte att läsa det allra första inlägget och lämna gärna en kommentar =) (skamlös promotion slut)

2009-02-16 @ 10:55:01
URL: http://billyboyslidanden.blogspot.com/
Postat av: Mio,min Mio

Kul att du skriver igen.



Tittade in i dag efter att ha i går ha sett att en av de jurister som det pratats om här (visserligen var det mest hans kollega Klämmig som omskrevs här) nämns i dagens Laholms Tidning.



//ord-att-bara-med-sig-genom-livet" rel="nofollow">http://www.laholmstidning.se/article/20090320/DAGSPALTEN/37233610/1292///ord-att-bara-med-sig-genom-livet

2009-03-21 @ 03:47:41
Postat av: Holmes

Det ryktas om att en fd notarie i Karlshamns Tingsrätt är delägare i Apple Hill.







2009-04-17 @ 17:09:08
Postat av: Sara

Det är inte sant att man bara får ta två koppar kaffe på Jönköpings tingsrätt.

2012-08-05 @ 18:59:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

P.g.a. spam kommer alla kommentarer innehållande mer än en länk att granskas innan de läggs ut
Tingsnotarien förbehåller sig rätten att citera kommentarerna