Fredagen den 20 maj 2005

Jag har fått kramper i magen av det vidriga myndighetskaffet som serveras här vid Obygdens tingsrätt. Egentligen är detta ett mindre problem, för det är bara att hälla i riktigt mycket mjölk så drar magen inte alls ihop sig lika mycket som när man tar kaffet svart. Mjölken får man köpa in själv, eftersom det anses finnas ett fullgott pulvermjölksalternativ i själva kaffemaskinen. Jag är inte förvånad, eftersom mannen som sköter ekonomin på tingsrätten är så snål att han vid ett tillfälle, då han upptäckte att en av notarierna skrivit ut ett privat mail, genast stegade in till nämnda notarie för att utkräva en avgift om enåfemti. Undrar vad det kostade tingsrätten att få in dem i bokföringen?

 

Tur för mig att har jag tillbringat de senaste dagarna på en av Domstolsverket anordnad introduktionskurs för notarier, vilken hölls på en bättre konferensanläggning i Stockholmsområdet. Det serverades överdådiga mängder mat (dock inget vin, eftersom Domstolsverket är riktiga snåljåpar) och jag har åtminstone gått upp tre kilo under den två dagar långa kursen. Jag har träffat en hel del notariekollegor från övriga landet och en och annan gammal kursare. På det hela taget var det en mycket trevlig och givande kurs. Dock med vissa undantag.

 

På utbildningar av den här typen verkar det alltid förekomma personer som kan artklassificeras som "Bäst-i-klassen". Arten kännetecknas av att den finner sin egen röst vansinnigt fascinerande, och anser att samtliga kursdeltagare bör nicka imponerat och tacksamt när de kläcker ur sig en visdom efter annan. Beteendet blir än mer förtjusande då det kompletteras med en lätt beskäftig min, och särskilt intressant blir det då flera individer av arten hamnar på samma kurs. "Bäst-i-klassen" är nämligen inte något flockdjur, och det blir lätt konflikter mellan individerna då de stöter på varandra. På den här kursen fanns det två stycken, och man kunde notera att de sneglade surt på varandra mellan chokladbiskvierna på fikarasten. För säkerhets skull åt jag inte av dessa, för man kan aldrig veta var "Bäst-i-klassen" bestämmer sig för att kissa in sina revir.


Kommentarer
Postat av: Va?

Va?

2005-06-23 @ 11:36:09
Postat av: hundnotarien

skrattade så jag grät när jag fick länken till bloggen. Läste hela dagboken och väntar spänt på nästa inlägg. Kände igen nästan varje situation, har dock trevligare kollegor. Av rådmännen blir man dock oftas på alla sätt behandlad likt en hund. Det är som i gökboet, man stretar emot i början men efter ett tag är man lobotomerad och känner inget. tog cirka 10 månader men nu är det bra.

2005-06-23 @ 13:24:18
Postat av: Fröken Muntergök

Jag vill minnas att det var hemskt frustrerande med de personer som bara satt som förskrämda möss på notariekurserna. Dessa kurser är ju till för att man ska kunna utväxla kunskaper och erfarenheter med varandra. Helt enkelt att skapa ett nätverk av duktiga jurister. Den gången jag var på halvårskurs var det just norrlandsnotarierna som satt tysta och kunde inte ens svara på en sådan simpel fråga som vad 28:3-fängelse innebär. Det var skrämmande! Men det har väl sin naturliga förklaring. Det är ju inte för inte som vissa tvingas tjänstgöra i Norrland. Man kan ifrågasätta om dessa personer egentligen har rätt att kalla sig tingsnotarier? Till sist vill jag bara erinra om att notarietjänstgöringen ger en ovärderlig grund att stå på!

2005-06-23 @ 13:46:33
Postat av: Partynotarien

Utan tvekan skulle Fröken Muntergök göra sig alldeles utmärkt i Förstenotariens spännande argumentationstävlingar under valborgsfirandet. Säkert kan hon också hitta på andra kul sätt att krydda tillvaron tillsamman med sitt nätverk av "duktiga jurister" med vattenkammat hår. Slutligen kan nätverket fundera lite kring vad ordet "ovärderlig" egentligen betyder, så kanske hon lär sig något också! 28:3-fängelse förresten - är det sånt där fängelse som finns i spelet Monopol??

2005-06-23 @ 14:07:32
Postat av: Exnotarien

Jag var på notariekurs i mitten av 1990-talet och blev rätt full under nattens kortspel, eftersom någon hade med sig whisky. Jag var yngstenotarie på min lilla TR då, och äldstenotarien blängde ilsket på mig hela dag två. I hennes ögon hade jag skämt ut henne genom att inte gå och lägga mig efter middagen. Detta gläder mig fortfarande!

2005-06-23 @ 14:26:28
Postat av: Partynotarien

Exnotarien - kan det möjligen vara Fröken Muntergök som var äldstenotarie vid den tiden?

2005-06-23 @ 14:29:57
Postat av: Exnotarien

Partynotarien - Vet inte. Sist jag hörde var hon åklagare. Hon var en bra tjej. Ett halvår senare skrattade vi gott åt alltihopa. Sen blev jag äldstenotarie, så det finns nog ett par jurister där ute som har åsikter om mig...

2005-06-23 @ 14:53:14
Postat av: Trött

Föreken Muntergök måste leva i ett fantasiland. "Det är ju inte för inte som vissa tvingas tjänstgöra i Norrland". Usch, jag hoppas jag aldrig stöter på dig i min juristkarriär. Men det lär jag nog göra ändå.

2005-06-23 @ 14:55:24
Postat av: norrlandsnotarie

notariekurserna var skitspännande, där kunde man få sitta och jämföra vem som hade mest penis och vilken tingsrätt som var mest krävande, "vi får alltid votera.", "min rådman låter mig skriva alla domar" bla bla osv ZZZzzz. Jag kan tänka mig att en sån som fru muntergök tyckte det var trevlgt.

2005-06-23 @ 22:31:37
Postat av: Exnotarien

norrlandsnotarie - Är det sant att de som tvingas sitta ting i Norrland får kallortstillägget utbetalt i Helly-Hansen-underställ?
Snacket du beskriver fortsätter dessutom bland biträdande jurister på advokatbyråerna: "När vi jobbar till efter kl 22 får vi åka taxi hem. På byråns bekostnad!!" Nämen grattis...

2005-06-23 @ 23:07:47
Postat av: Vidar

Fröken Muntergök, världen behöver inte dig....

2005-06-24 @ 03:09:30
Postat av: F.d. notarie

Fröken Muntergök - Vissa snackar mycket, men har inte så mycket att komma med, andra väljer sina ord och pratar när de har något vettigt att säga. Du verkar definitivt tillhöra den förstnämnda kategorin. Tänk på det någon gång så slipper vi få dina stockholms-/storstadsåsikter tryckta i nyllet.

2005-06-27 @ 13:25:36
Postat av: norrlandsnotarie

vaddå fröken flame bait menaru :)

2005-06-29 @ 18:09:36
Postat av: Typiskt

Så otroligt typiskt jurister att bli upprörda över sånt som Muntergöken säger. Kan hon inte få tycka att hon är bäst i fred? Har aldrig stött på så många människor med mindervärdeskomplex som på juristprogrammet...

2005-09-28 @ 16:00:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

P.g.a. spam kommer alla kommentarer innehållande mer än en länk att granskas innan de läggs ut
Tingsnotarien förbehåller sig rätten att citera kommentarerna