Måndagen den 1 augusti 2005

Då var man tillbaka i Obygden. Jag har haft en lugn och skön semester, som jag huvudsakligen har tillbringat på mina föräldrars landställe. När jag inte har varit där har jag ägnat tid åt öldrickande på stans (när jag skriver stan menar jag ALLTID Stockholm) uteserveringar. Känslan av att vara hemma har varit obeskrivligt skön. För varje tågstation jag färdades mot Obygden igår byttes dock denna känsla ut mot ett stadigt ökande illamående och jag kände att den bittra smaken av vantrivsel och söndagsångest stegrade sig för varje tillryggalagd mil.


En bidragande orsak till mitt tilltagande illamående kan ha varit att jag på tåget började att bläddra i ett gammalt nummer av Domstolsverkets tidning Domkretsen. En artikel i tidningen hade rubriken "Vardagen för notarien ger perspektiv på juridiken", och man hade intervjuat två notarier vid två olika tingsrätter i landet. Det stod klart redan från början att de inte kan ha satt sin fot i närheten av Obygden, för de såg väldigt glada och nöjda ut båda två. På en bild står exempelvis en av notarierna och skrattar i fikarummet tillsammans med några som kan misstänkas vara rådmän. Skulle samma bild tas på på mig tillsammans med en av Obygdens domare skulle jag troligen mest likna ett av offren i Scream precis innan jag blev mördad och bakom mig skulle man kunna skymta en arg Surtant med diskschemat i högsta hugg, färdigt att köras ner i halsen på mig.  Undrar hur lång tid det tog för Domkretsen att lokalisera dessa två nöjda notarier? Det måste ha tagit år av letande, eller så avsatte man helt enkelt en hel avdelning på redaktionen för att gräva fram dem. En annan möjlighet är förstås att hela artikeln  är påhittad från början till slut, och att personerna på bilderna är inhyrda fotomodeller. När jag läste att "det inte alls är stelt och hierarkiskt, utan ett bra samarbete mellan domare, notarier och sekreterare och att man kan knacka på hos dem närsomhelst" mådde jag särskilt illa, och jag vet inte om den gröna färgen i mitt ansikte berodde på illamåendet eller på gammal hederlig avundsjuka.


Den här veckan arbetar jag själv, Fetto, ytterligare en rådman, några Surtanter och Tvillingarna. Alla andra har fortfarande semester. Jag tänker hålla mig på min tjänsteskrubb hela dagen eftersom jag har brottmålsting att förbereda till varje dag hela veckan. Väldigt roligt. Nu ska jag gå och kopiera upp papper till nämnden, och under tiden jag gör det har jag för avsikt att fundera över för- och nackdelar med att säga upp sig från tingsrätten. Man kan ju alltid söka någon tjänst som provrumpa på en febertermometerfabrik, menar jag.



Kommentarer
Postat av: Hobbe

HÅLL UT, HÅLL UT, HÅLL UT!
Säg inte upp Dig för vi vill se mer av bloggen. Dessutom har det ju nu gått ett halvår redan.
Bara 18 månader kvar...

2005-08-02 @ 12:03:38
Postat av: Bitisen

Jag var för några år sedan notarie på den tingsrätt som figurerar i Domkretsen och kan kan bekräfta misstanken! Det är en rådman på bilden och vi brukade skratta tillsammans med dem. Ofta!!!

2005-08-02 @ 12:55:56
Postat av: Anonym

När du läser Domkretsen förstår vi att tingsnotarien i Obygden verkligen existerar.

Kollegorna till en av de två nöjda notarierna (södra obygdens tingsrätt)

2005-08-02 @ 12:57:43
Postat av: Anonym

Tack för att du finns Notarien. Det är så skönt att veta att man inte är ensam om att tycka att det här med ting är ett helvetes helvete.

2005-08-02 @ 15:50:05
Postat av: Barney

Jag har tre terminer kvar av juristutbildningen i lund och har tänkt att sitta ting, detta först och främst för att jag länge varit intresserad av domarbanan. Efter att ha läst inläggen i denna blogg framstår ju dock domstolsväsendet som lite mindre lockande. Följande frågor reser sig då: Är det lika jävligt på alla tingsrätter? (Själv levde jag med föreställningen att det skulle vara trevligare arbetsmiljö för notarierna vid de mindre tingsrätterna, än vad den är för dem som sitter i Malmö, STHLM, göteborg). Borde man kanske rent av ringa runt till olika tingsrätter och fråga notarierna hur de trivs (kanske ingen idé att be att få prata med förstenotarien)? Är arbetsmiljön på tingsrätterna verkligen så mkt sämre än vad den är på vinge, mannheimer etc?

Jag inser att denna sidas huvudsyfte inte är att agera studievägledare åt mig, skulle dock bli väldigt tacksam om ngn orkar svara på mina frågor.

En liten allmän betraktelse: det verkar som juristernas yrkeskultur/arbetsplatskultur dras med ngr ganska anmärkningsvärda skönhetsfläckar (stress, press och allmän ångest). Kanske borde jag vetat bättre, men jag trodde faktiskt att mycket av detta gällde bara utbildningen, inte arbetslivet.
Hur blev det så här? Beror allting på den socialdarwinism som tycks praktiseras på universitet, domstolar och byråer?

2005-08-02 @ 17:24:32
Postat av: Konrad

Man skall nog inte ta det som sägs i Domkretsen (eller Pravda som vi kallade den på min tid) av intervjuade notarier alltför allvarligt. Finns väl ingen notarie vid sina sinnens fulla bruk som skulle gå ut med namn och bild i domstolsväsendets personaltidning och kritisera den domstol där vederbörande sitter ting. Notarier som har gjort uttalanden om sin tjänstgöring i Domkretsen har alltid utan undantag berättat om hur stimulerande det är att få utöva sina juridiska kunskaper i verkligheten, hur öppna dörrarna är på den egna tingsrätten och hur mycket man lärt sig under tjänstgöringen. Den nakna sanningen har man sedan fått höra mellan skål och vägg, där notarier från samma tingsrätt svurit över tolvtimmarsarbetsdagar och dryga domare.

Skall bli intressant att se om JUSEK-tidningen eller Domkretsen vågar ta upp den här bloggen och de kommentarer som den genererar. Min uppfattning är att den ger en betydligt bättre bild av hur notariekollektivet uppfattar sin arbetssituation än reportage i Domkretsen.

2005-08-02 @ 17:36:29
Postat av: Konrad

Känner att jag vill svara även på Barneys frågor.

Angående affärsbyråer: Kan av egen erfarenhet meddela att arbetsmiljön på affärsjuridiska byråer (exempelvis de två du nämner) är betydligt sämre än den på landets tingsrätter. Slavarbete till tio-elva varje kväll, kommentarer från delägarna som "jobbar du halvtid" om någon går hem klockan fem och personer som går in i väggen och sjukskriver sig är vardagsmat på de arbetsplatserna. Det har tidigare talats om muppfaktorn på landets tingsrätter. Min erfarenhet är att det finns oerhört många fler muppar på byråerna än i domstolsvärlden. Har själv varit med om tillfällen när ett antal jurister stämt träff för en öl eller två. Undantagslöst brukar då den som jobbar på den affärsjuridiska byrån komma alldeles för sent och sedan sitta med flackande blick och bara prata jobb. Uppsidan med affärsbyrå är ordentligt hög lön och att det är jäkligt lätt att få ett annat bra jobb om man härdar ut ett tag; affärsjuridisk byrå på CVt slår det mesta.

Angående bra/dåliga tingsrätter: Det finns helt klart bättre och sämre tingsrätter, och att ringa runt är ingen dum idé. Bäst är givetvis om man har någon nära vän som sitter ting någonstans; då får man den osminkade sanningen.

Generellt sett kan dock sägas att notarier på länsrätt har både mer stimulerande arbetsuppgifter och rimligare arbetstider än notarier på tingsrätt. På länsrätt kan notarien koncentrera sig på att skriva domar rörande riktig juridik och göra rättsutredningar. Notarien på tingsrätt tvingas alltför ofta lägga hela sin arbetstid på att göra domsblanketter, skriva muf-protokoll i vårdnadstvister, skriva häktningsprotokoll och skriva brottmålsdomar. Allt detta tämligen okvalificerade arbetsuppgifter som i huvudsak går ut på att skriva ned vad olika människor har sagt under en förhandling.

Angående ångest: Ja, juristyrket är för många ganska ångestskapande. Den hierarkiska miljö som frodas i både domstolarna och på affärsbyråer är svårt för många, inklusive mig själv, att förlika sig med. Jag känner dock många som hittat jobb som de trivs bra med. Dessa arbetar som åklagare, verksjurister, på länsstyrelser, organisationer, kronofogdemyndigheter, kommuner med mera, och alla säger sig uppskatta sitt arbete. Dessutom känner jag flera oerhört tävlingsinriktade individer som trivs med den stressiga tillvaron som affärsjurister, och ett par fiskaler som gillar att vara den som i slutänden få vara den som bestämmer hur det skall dömas. Men eftersträvar man ett mer "normalt" arbetsliv kan jag inte rekommendera att man söker sig till hovrätt eller till affärsbyrå.

2005-08-02 @ 18:10:38
Postat av: Mamma Mu

Ja, många affärsjuridiska byråer har faktiskt inte så schyssta förhållanden alls.En av de Största Byråerna har verkligen kört igång med en slit-och-släng-mentalitet, som går ut på att man tar in nya relativt nyexade jurister, de får jobba häcken av sig ett halvår, sedan skall man så fint sitta ting eller "pröva på något annat", för sådant främjar ju ens utveckling. När man sedan gjort något annat ett tag så kanske kanske man får komma tillbaka. Fast ingen jag känner vill komma tillbaka till den byrån, när man ju fått tillbaka sitt liv.

På den Andra Affärsjuridiska Byrån tjänar juristerna motsvarande 30 kronor i timmen, om man slår ut det på alla timmar de gör. Så någon ordentligt hög lön är det knappast fråga om.

Sedan finns det ju Byrån I Den Näst Största Staden som inte betalar någon fast lön alls. Bara provision. Så nya jurister får ingen, eller minimal, lön under de första månaderna. Sedan ligger ju provisionen så lågt så att de i verkligheten inte tjänar mer än 20 000 brutto ändå.

Fast vad vet jag. Det kanske är helt underbart att bli utnyttjad. Det finns säkert läsare av denna blogg som arbetar på dessa stora fina byråer som inte alls tycker att det är så.
Ett tips till Er som arbetar där.
Så här stavas civilkurage; C-I-V-I-L-K-U-R-A-G-E. Så nu kan ni inte skylla på att ni inte vet hur det stavas.

Lev väl och tänk på er själva litegrann också. Det är nyttigt.

2005-08-03 @ 12:44:06
Postat av: Mamma Mu

Tingsnotarien, sitter du och plockar bort inlägg som är "obekväma"?

2005-08-03 @ 12:53:10
Postat av: Sara

Är det verkligen så hemskt? Är själv inte jurist utan jobbar på en liten revisionsbyrå. Här jobbar jag 9 till 5 varje dag. Övertidsarbete får jag betalt för och aldrig att jag behöver sitta över på helgerna. Sedan får jag ändå mycket gjort.

2005-08-03 @ 13:04:04
Postat av: annan notarie

Det finns väl en hel rad "obekväma" inlägg på blogen som inte har tagits bort. alla anklagelser om plagiat tex.

2005-08-03 @ 13:10:05
Postat av: Gunde Svan

Efter ett år på en av de två Stora affärsjuridiska byråerna måste jag säga att det var HIMELRIKET jämfört med att sitta ting!!! Men så tillhör jag iofs den grupp av knäppisar som Konrad här kallar "oerhört tävlingsinriktade individer som trivs med den stressiga tillvaron som affärsjurister"... det okvalificerade skräpgörat, den luuuuuuuugna lunken och oservicementaliteten gör mig TOKIG!!! Med det menar jag inte att vi inte har att göra. Det finns hur mkt som helst att göra, men aldrig något som känns viktigt, viktig och som ska gå snabbt, snabbt, snabbt.

2005-08-03 @ 14:58:33
Postat av: Gunde Svan

Glömde att nämna att den största anledningen till olust att jobba på TR givetvis grundar sig på de förbannat självgoda och ständigt oemotsagda rådmännen som tror att de är gudar. Vore sååååå mkt bättre om de kunde inse vilken kompetens notarierna besitter (för de flesta nu för tiden har ju faktiskt jobbat ett tag innan man blir tvingad av byrån att göra slavmånaderna på tinget. även de som inte har jobbat sitter förstås på en kompetens way above de uppgifter som de blir tilldelade).

2005-08-03 @ 15:05:07
Postat av: SC

Det finns ju lite andra alternativ än Stora fina affärsjuridiska byrån och domstol. Själv slår jag gärna ett slag för Lilla humanjuridiska byrån, som enligt mitt tycke är en utmärkt arbetsplats (bra blandning av hygglig lön, trevligt arbetsklimat och stor egen kontroll över arbetsbelastning och tider).

2005-08-03 @ 15:58:30
Postat av: Konrad

Hörru Gunde, du kan väl gå in till din lagman och be att få alla mål och ärenden där kvarstad eller inhibition begärs på ditt skrivbord, eftersom du gillar när det skall gå snabbt, snabbt, snabbt och är viktigt, viktigt. Annars håller jag i och för sig med dig om att arbetsuppgifterna för en tingsnotarie ofta inte är sådär vansinnigt kvalificerade.

Sedan har SC rätt; den humanjuridiska byrån är en underskattad arbetsplats. Till skillnad från affärsbyrå får man där eget klientansvar från första början. Detta innebär bland annat att man får uppträda i rätten själv, och slipper sitta tyst som en mus bredvid en delägare i rättssalen. Dessutom får man känna sig udda på kurserna till advokatexamen, där regelmässigt 95 procent av deltagarna arbetar på affärsbyrå. Slutligen går man nästan garanterat en lysande framtid till mötes eftersom det är så oerhört få yngre jurister som börjar arbeta på en humanjuridisk byrå. Om tio år kommer de som idag börjar på humanjuristbyrå att kunna välja och vraka mellan uppdragen, eftersom alla 40-talister då har pensionerat sig. Jämför det med den som börjar på en affärsjuridisk byrå och redan från början vet att 75 procent av de som anställs inte kommer att bli delägare och kommer att "slussas ut" från byrån inom tre till fyra års tid.

2005-08-03 @ 22:16:09
Postat av: Konrad

Glömde nämna en fördel till med att arbeta på en humanjuridisk byrå; man behöver inte oroa sig för om man har tillräckligt med referenser för att komma in i samfundet. Detta är numera ett reellt orosmoment för biträdande jurister på affärsbyråer. Dessa får skriva upp advokater som de någon gång pratat telefon med i ett ärende och liknande som referenser, eftersom de nästan alltid fått sitta och spökskriva åt den ansvarige delägaren och aldrig själva fått förhandla med ett motpartsombud. Juristen på humanbyrå brukar däremot kunna räkna upp ett stort antal domare och motpartsombud som vederbörande har haft kontakt med under sin yrkesutövning.

2005-08-03 @ 22:46:30
Postat av: Notarien i urskogen

Käre Gunde Svan, visserligen avslöjar ditt namn att du är snabb, men självdistansen har du kanske inte vallat riktigt? Jag håller med om att frihetsberövanden inte känns ett dugg viktiga eller behöver gå särskilt snabbt. Det är ju bara sämre människors liv som står på spel och de har ju ändå inget att förlora. Och fängelsetiden går ju snabbt, snabbt, snabbt. För er som bekymras av illvilliga rykten om plagiat varför bojkottar ni inte helt enkelt bloggen? Puss och kram.

2005-08-06 @ 23:46:56
Postat av: Jonas

Jag som pluggar på juristlinjen och har noll insikt i livet efter detta undrar vad en humanjuridisk byrå är för något?

2005-08-07 @ 19:50:03
Postat av: Konrad

Väldigt förenklat sysslar jurister på en humanjuridisk byrå med brottmål (målsägandebiträde och offentliga försvararuppdrag, det sistnämnda dock först efter att man blivit advokat), vårdnadsmål, mål i länsrätt rörande vård av unga, mål rörande psykisk tvångsvård m.m. De flesta advokater/biträdande jurister på andra orter än Stockholm, Göteborg eller Malmö har en del av sitt arbete inom humanjuridiken. På mindre orter brukar dessa jurister även ta tvistemål, vara konkursförvaltare och syssla med affärsjuridik (avtalsskrivning med mera). Anledningen till att du inte vet vad en humanjuridisk byrå är att de tyvärr, i likhet med de flesta andra juristarbetsgivare, aldrig brukar dyka upp på juristernas arbetsmarknadsdagar. Den klassiska vägen in på en sådan byrå är nämligen ofta att byrån rekryterar någon av de notarier på deras verksamhetsort som de trivts att ha att göra med. Av någon anledning har Mannheimer Swartling och kompani mer eller mindre monopol på montrarna på arbetsmarknadsdagar för juris studerande och notarier. Det är tråkigt.

2005-08-07 @ 21:36:51
Postat av: rötägg

lite väl gnällig krönika denna gång, inga roliga händelser att rapportera liksom.
Själv hade jag tur med tingsrätt, vänta bara till hovrätten säger jag, där finns allt som många hatar med tinget men allt är mycket värre.

2005-08-08 @ 14:18:57
Postat av: Exnotarie

VEM jag säger bara vem vill frivilligt till hovrätten efter att ha genomlidit två år på tingsrätt? Det finns "fetton" överallt.

2005-09-01 @ 21:51:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

P.g.a. spam kommer alla kommentarer innehållande mer än en länk att granskas innan de läggs ut
Tingsnotarien förbehåller sig rätten att citera kommentarerna