Onsdagen den 13 april 2005

I torsdags var det den sista dagen jag var tvungen att bära notarieörhängena, eftersom jag firade en månad på tingsrätten. Mina örsnibbar ser ut som om de kommer att trilla av när som helst, och jag skulle antagligen behöva en skvätt antibiotika för att stävja infektionen. För att fira mina örons nyvunna frihet hade jag på mig min oerhört tjusiga stockholmströja på jobbet. Av reaktionerna att döma kunde jag lika gärna ha burit en reklamtröja för barnporr. Alla hade visst råkat ut för någon stockholmare som gjort dem mer eller mindre orätt, och som jag förstod det så bör huvudstaden omedelbart rivas ner för att sedan asfalteras i sin helhet. Det gav en fantastisk tillfredsställelse att reta upp storstadsrasisterna, och nästa vecka planerar jag att slå mig ner i det soffhörn domarna egentligen brukar sitta i på fikarasten.
 
 
Jag har till slut, som Fetto uttryckte det, fått förtroendet att protokollföra på min första muntliga förberedelse. Såhär i efterhand förstår jag inte vad the fuzz was all about, för mitt protokoll blev lika nerklottrat som vanligt med relevanta rättningar som att "hustru" hade ändrats till "fru" och att "och" hade ändrats till "samt" och tvärtom. Styckena med yrkandet och inställningen till detta var dessutom helt strukna, och ersatta med nya formuleringar. Detta trots att jag hade använt mig av ett av Fettos gamla protokoll som mall. Man får iallafall ge Fetto kredd för att han är konsekvent - allt man gör är alltid fel. -Du kan uppenbarligen inte skilja på yrkanden och grunder, så det är lika bra att jag skriver allt själv, var hans kommentar till det hela. Vad fan svarar man på det? Jag valde att erbjuda mig att på en gång föra in rättningarna i datorn. Det var tydligen rätt svar, för Fetto verkade rätt nöjd resten av dagen när han satt och spelade betalpoker på nätet.

Kommentarer
Postat av: tingsnotarien i storstaden

Åh, I love you! Sluta aldrig att skriva, skriv mig igenom min notarietid! Skitroligt!

2005-06-14 @ 21:51:12
Postat av: fd tingsnotarie

Otroligt bra skrivet, jag skrattar så att jag gråter när jag läser dina beskrivningar. Uppdatera mera ;-)

2005-06-14 @ 23:31:57
Postat av: matilda

Helt fantastiskt! Är själv notarie och gnisslar dagligen tänder över precis samma saker!! Fortsätt. Hela vår tingsrätt följer med spänning utvecklingen.

2005-06-15 @ 14:13:19
Postat av: exnotarie

Kära obygdsnotarie,
lika förtjust (och gråtfärdig) som jag blir av att läsa dessa dina rapporter, lika oroad blir jag över det potentiella hot de kan utgöra mot din arbetslivssituation. Nu vet jag inte om ni har internet i Obygden, men om ni har det torde dina kollegor förr eller senare nås av länken till din blogg -- för tillfället sprids den mellan landets tingsrätter likt gonorré mellan tonåringar på Hultsfredsfestivalen. Sluta för Guds skull inte skriva, men kanske bör du förvränga alla detaljer som kan avslöja dig. Om du inte redan har gjort det, förstås.

2005-06-15 @ 16:42:12
Postat av: Knatte, Fnatte och Tjatte

Superoptimopsistoppipangbra!!!! Vi får ont i magen!
Vi är också oroliga över din säkerhet, men det du skriver är som en drog.Kämpa på!! Vi är många där ute.....

2005-06-15 @ 19:39:50
Postat av: Mamma Mu

Åhh...så vansinnigt roligt! Jag kikar varje dag om du uppdaterat. Kämpa på!
Kanske skall du samla alla dina blogg-inlägg i en bok...

2005-06-15 @ 22:35:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

P.g.a. spam kommer alla kommentarer innehållande mer än en länk att granskas innan de läggs ut
Tingsnotarien förbehåller sig rätten att citera kommentarerna