Söndagen den 1 maj 2005

Jag bestämde mig för att stanna i Obygden under Valborgshelgen, eftersom första maj ändå är en söndag. De andra notarierna skulle inte heller åka bort, så vi bestämde oss för att ställa till med valborgsfest. Förstenotarien styrde planeringen med järnhand, och vi delades raskt upp i ett matlag och ett aktivitetslag. Jag själv, Mikael och Mårten var ansvariga för inköp av mat och alkohol och Tvillingarna och Förstenotarien skulle välja ut någon lämplig aktivitet att sysselsätta oss med under kvällen. Förstenotarien såg mycket finurlig ut och lät via Tvillingarna meddela att han hade storslagna planer för kvällen. Naturligtvis blev jag misstänksam, och det skulle visa sig vara helt befogat.  

 

Middagen avlöpte smärtfritt, vi drack nubbe och sjöng snapsvisor. Så snart Mårten fått i sig några centiliter sprit försvann östermalmsdialekten all världens väg för att ersättas med klockren värmländska. Busted.  Förstenotarien rörde inte sin nubbe och smuttade bara på ölen under hela måltiden, så han var spik nykter. Ändå blev hans uppsyn mer och mer pillemarisk i takt med att de tre rätterna serverades. Mikael himlade med ögonen mot mig, och jag fick lägga band på mig för att inte berätta för Förstenotarien hur ful han faktiskt är.

 

Efter middagen såg Förstenotarien ut som ett barn på julafton. Han reste sig från sin plats, harklade sig högtidligt och presenterade med ett självgott grin kvällens aktivitet. Denna visade sig vara en argumentationstävling med tvistemålsrättslig inriktning. Min haka var farligt nära att slå i marken och Mikael såg ut att ha hamnat i en akut psykos. Varför kan inte vi spela kubb eller ha frågesport som alla andra jävlar?

 

Tävlingen gick ut på att vi, efter att ha fått ett antal omständigheter presenterade för oss, skulle argumentera för eller emot huruvida en konsument i en tvist med näringsidkare skulle ha bevisbördan för uppgiften om att ett entreprenadavtal innefattat ett så kallat takpris. Som rafflande avslutning berättade Förstenotarien hur HD hade dömt i det pinfärska avgörandet. Eftersom hela tävlingen gjorde mig totalt mållös har jag egentligen inget mer att skriva idag. Förutom att jag numera känner till att bevisbördan faktiskt ligger på konsumenten, förstås.  


Kommentarer
Postat av: Joppe

Det här är en fantastisk blogg! Det känns redan som att man känner vissa av karaktärerna och väntan på nya inlägg är som väntan på tomten.

2005-06-17 @ 00:11:34
Postat av: Thomas

Har ni prövat att operera bort pinnen ur förstenotariens röv? Tråkigare människa får man leta efter.
Mer kubb åt folket!

2005-06-17 @ 00:21:40
Postat av: Advokaten Tomas

Det här är det bästa jag läst. Skriv mer. Min favorit är naturligtvis Förstenotarien och jag känner faktiskt precis hur illa de illaluktande gardinerna faktiskt stinker. Keep it up. Skriv snart igen snälla! Det finns en stor affärsjurisdisk byrå som snart måste ansöka om försättande i konkurs för vi har fastnat i din blogg.

2005-06-17 @ 12:48:07
Postat av: Juris studerande in Upsaliensis

Juridik är ibland jätteroligt, men med tanke på att jag lär hamna på tingsrätten i just Obygden (eller eventuellt en grannkommun) med mina betyg så kanske vårdbiträde eller mattelärare inte är helt fel ändå...

Får passa på att njuta av det goda nationslivet medan man kan alltså...

2005-06-17 @ 12:56:41
Postat av: Fd notarien Johan

Ville bara säga, grymt kul blogg! Känner igen väldigt mycket av det du skriver om (har oxå suttit på en TR:n i obygden, men en mycket trevligare än den du är på)..finns en och annan "vanlig människa" i domstolsvärlden oxå, så håll ut! :-)

2005-06-17 @ 15:30:46
Postat av: Advokaten C

Börjar undra om jag inte är kollega till Advokaten Tomas...?

Du skriver bra! Det är ett våra bästa och främsta verktyg. Om du vill och orkar kommer du att gå långt inom juridikskrået. Listar du ut vilka vi är så skulle jag bli förvånad om du inte lyckades få ett jobb hos oss när du har fått nog av obyggden.

2005-06-17 @ 18:23:44
Postat av: Yngstenotarien

Detta är det bästa jag läst på länge! Skrattade högt flera gånger. Sitter själv på Obygdens tingsrätt och igenkänningsfaktorn är hög - mycket hög! Skriv mer!

2005-06-20 @ 16:39:37
Postat av: Aresonja

Nice site, welcome to my

Postat av: Maria Arnehed

Tycker om det du skrev! Trevligt att se en del fina saker och inte endast det generella sakerna som man kan se om varenda dag. ;)

Postat av: Karin Petersson

Tycker om det du skrev! Underhållande att se lite schyssta grejer och inte endast det generella sakerna som man kan se om varje dag. ;)

2010-12-02 @ 18:42:46
URL: http://jade.se/paketresor/phuket

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

P.g.a. spam kommer alla kommentarer innehållande mer än en länk att granskas innan de läggs ut
Tingsnotarien förbehåller sig rätten att citera kommentarerna