Tisdagen den 15 mars 2005

Idag skulle jag ha suttit på min första muntliga förberedelse. Men så blev det inte. Igår gick jag in till min nya Partner in Crime, Mikael, för att få hjälp med förberedelserna inför förhandlingen. Egentligen är det Förstenotarien som skall sköta all sådan introduktion, men eftersom vi inte direkt är överförtjusta i varandra trodde jag att han skulle uppskatta detta upplägg lika mycket som jag. Ack, vad jag bedrog mig.

 

Mikael och jag hade knappt hunnit öppna akten innan Förstenotarien passerade utanför dörren och upptäckte vad som pågick. Irriterat stack in sin vattenkammade hjässa (på vilken man kan ana en begynnande flint) och frågade vad som tilldrog sig (vad är det för jäkla uttryck). När han fick klart för sig att Mikael och jag höll på att förbereda ett mål, blev han märkbart indignerad, men sade ingenting. Han gick därifrån, och syntes inte till på resten av förmiddagen.

 

På eftermiddagen knackade det på dörren till mitt tjänsterum, och Lagmannen klev in utan att vänta på svar. Jag såg direkt att han var missnöjd med något. Han harklade sig och informerade mig om att han haft ett samtal med Förstenotarien på förmiddagen. Samtalet hade gällt min "attityd" och att jag "inte respekterade den på tingsrätten etablerade arbetsordningen, vilken innebär att den i tjänst äldste notarien förevisar arbetsordningen för de yngre" och att jag "redan så här i inledningsskedet av min tjänstgöring borde tänka på vitsorden". Som avslutning på det mässande talet upplyste han mig om att jag inte är redo för att protokollföra på en muntlig förberedelse, och att jag får vänta några veckor innan det blir aktuellt. Istället fick Förstenotarien föra protokoll på min förhandling, och jag satt med som åhörare.

 

Det har iallafall kommit något positivt ur detta. Jag har fått bekräftat att Förstenotarien faktiskt är ett första klassens as, och att Lagmannen lyssnar på all skit som väller över de tunna läpparna. Och till råga på allt elände har jag under en hel förhandling suttit och tittat på Förstenotariens mycket flinka protokollföring. Nu ska jag gå och kräkas.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

P.g.a. spam kommer alla kommentarer innehållande mer än en länk att granskas innan de läggs ut
Tingsnotarien förbehåller sig rätten att citera kommentarerna