Måndagen den 28 februari 2005

Lagbok

Jag har fått en notarieplats! Jag har kommit in på tingsrätten! Det är helt fantastiskt. Trodde faktiskt att jag skulle börja grina när jag gick in på Domstolsverkets hemsida idag, och upptäckte att mitt namn stod där på listan över tillsatta placeringar. Snyggt och prydligt. Det var till och med rättstavat. Tyvärr stod det bredvid en tingsrätt i en helt otillgänglig del av Sverige. Obygdens tingsrätt. Undrar om det går tåg till den förbannade Obygden. Men efter ett halvår som arbetslös jurist så hade man nästan gett upp hoppet. Så jäkla pinsamt att träffa på folk som jobbar på någon flashig affärsjuridisk byrå när man själv fortfarande såsar runt på universitetet och läser någon idiotisk kurs om feminister eller nåt annat skit bara för att ha något att göra.

Jag är från Stockholm, och trodde i min enfald att jag skulle få en plats på en tingsrätt i närheten. Men eftersom jag skrev B på både C2:an, C3:an och processen var det bara att glömma, trots min extra fil. kand. i företagsekonomi som jag så ambitiöst har läst in. Parallellt med juristlinjen naturligtvis. Man får ju extra tingspoäng för sånt. Och varje extra tingspoäng låter som en enarmad bandit som spottar ut endollarsmynt (finns det endollarsmynt?) i Las Vegas i mina öron.

Nu ska strebern flytta till Obygden och jag tänker ta mig fan bli världens bästa notarie. Man måste ju tänka på tingsbetygen. Fast det är man van vid från juristlinjen. Jag tillhörde i och för sig aldrig dem som gömde böcker i bibblan för att sabba för andra, men jag njöt lite i hemlighet när andra hade problem att hitta relevant litteratur till sina små PM. Särskilt när den förbannade Melinda våndades över sina alster. Moahaha. Fast det ska erkännas att jag själv grät jag i tre dagar när jag fick tillbaka processtentan. Längre än när mormor dog, faktiskt.


Kommentarer
Postat av: Gustaf

Jag är också jurist och kan inte känna igen mig alls i det du skriver. Varför sökte du inte ting i Stockholm? Fattar inte hur du pallar att bo i obygden. Finns det några drinkhinkar där?

2005-05-13 @ 21:22:40
Postat av: Thomas

Gustav, du är en idiot!
Självklart finns det drikhinkar i obygden. Alla där bränner ju hemma! ;)

2005-06-01 @ 19:28:17
Postat av: Häradshövdingen

Gustaf borde ha känt igen sig. I förstenotarien! Gustaf verkar nämligen också vara en rövslickande vattenkammad nörd med för korta chinos uppdragna högt upp på magen. "Varför sökte du inte ting i Stockholm" - det var bland det mest korkade jag har läst.

2005-06-14 @ 14:46:49
Postat av: Sthlmsnotarien

Fy fan, var glad för att du "inte sökte ting i Sthlm". Gustaf kan ta sig någonstans. Sitter här själv på Kungsholmen och lider. Kanske inte ett lika episkt lidande som du. Men tro mig, folket är likadana. Hatar rådmännen och hatar sekreterarna.

2005-06-14 @ 15:16:32
Postat av: Gustaf

Ja men herregud, det är ju ett lidande utan dess like på er notarier. Jag tyckte att tingstiden var mycket trevlig och givande. Valde att sitta på en domstol i stockholmsområdet. Jag hade inte de konflikter ni beskriver med rådmännen och sekreterarna utan det hela fungerade bra och jag blev rekommenderad till hovrätten. Här är det minst lika trevligt och jag rekommenderar er varmt att söka hit. Helst tar man sig ju inte utanför tullarna menar jag.

2005-06-14 @ 16:03:26
Postat av: Sympatisören

Gustaf! Du verkar lida av total avsaknad av empati! Antingen det eller så sitter din tunga konstant fast i andras bakdelar.

2005-06-14 @ 16:18:47
Postat av: j.earl

Gustaf frågar om det inte finns några drinkhinkar i obygden. Drinkhink är ett ord som Gustaf har hört från sina kollegor. Till skillnad från Gustaf har dessa ett liv vid sidan av sitt lågavlönade och inte alltför spännande domstolsarbete. Men å andra sidan blev Gustaf minsann rekommenderad till hovrätten. Att fortsätta att arbete inom domstolsväsendet föll sig naturligt för Gustaf. Notarietiden var ju ett rosa skimmer över ett nypolerat marmorgolv. Lite som inledningen till en amerikansk må-bra såpa. Självklart vill Gustaf följa den hela vägen till sista avsnittet. Gustaf, snäpp upp dig! Finns det en enda notarie som under sin notarietid inte vid ett enda tillfälle har börjat fingra innanför kavajen i hopp om att finna ett lämpligt vapen att rikta mot en rådman eller en sekreterare? Tack vare oss notarier får alla rådmän leva ut sin dröm om att vara chef. Vissa kan ha distans till det och bete sig som folk, andra kan inte hantera rollen och beter sig som rövhål. Tycker man om att slicka rövhål, ja då trivs man som fisken i vattnet. Tycker man att de luktar illa, ja då blir man lite lätt indignerad.

2005-06-15 @ 10:59:13
Postat av: norrlänningen

Bra sagt, j.earl!!!

2005-06-15 @ 11:42:10
Postat av: Häradshövdingen

Det är väl allmänt känt bland jurister att att de som "väljer" att gå vidare inom domstolsväsendet efter att ha suttit ting gör det för att det inte finns en enda privat arbetsgivare som vill ha dem. De har AB i alla ämnen, toppbetyg från tingsrätten och de kallas på intervju till varje jobb de söker. Men de får inget jobb, eftersom de är sociala ufon precis som sina förebilder. Och varför är det så viktigt för dig att bo innanför tullarna Gustaf? Det finns förmodligen inte en nattklubb i innerstan som släpper in dig och Dressman finns även utanför tullarna.

2005-06-15 @ 13:12:32
Postat av: Gustaf

Vad jag trodde "var allmänt känt bland jurister" är att det är det genuina intresset för juridik som borde vara avgörande för vilket arbete man väljer och inte hur mycket pengar man kommer att tjäna. Och vad jag även trodde "var allmänt känt bland notarier" är att man inte kommer någonvart om man inte är hjälpsam. Låt rådmännen förstå att du är intresserad och förkovrar dig i de juridiska spörsmålen, ta upp och prata och diskutera på fikarasten om det behövs om något NJA-fall du stött på och hjälp sekreterarna med sådant som att plocka ur diskmaskinen på deras kaffeveckor etc. Tro mig man tjänar på detta! Och förövrigt fungerar det alldeles utmärkt för mig att komma in på hufudstadens nattklubbar, tackar som frågar.

2005-06-15 @ 22:46:11
Postat av: Epo

Kul blogg. Är just på väg "ut" från Stockholms tingsrätt och jag har fått höra att mina betyg kommer att bli bra. Men jag är inte särskilt uppspelt över min framtida karriär som jurist. Hade jag kunnat gå tillbaka till den dagen jag stod med VHS-katalogen och gjorde det ödesdigra valet att söka till juristlinjen så hade jag helt klart sökt en annan linje. Jag tyckte att det var helt ok att plugga - BETYDLIGT roligare att sitta ting - men som jag ser det så har jag nu fyra tråkiga val som jurist:
1) Söka till hovrätten. Detta val verkar väldigt tråkigt och blir egentligen bara en fortsättning på den pina som varat i två år nu. Att slicka röv och trippa på tå för domare är ju inte helt upphetsande. Jag har heller ingen som helst önskan att gå domarbanan och att fatta jobbiga beslut för en spottstyver.
2) Söka sig till byrå. Jag har tidigare varit sommarnotarie på en av Stockholms största affärsjuridiska byråer och jag kan inte säga annan än att det var trist och jobbigt. Från början har man ju för övrigt sämre lön än en städare - 24 000 kr i månaden för ibland 90-timmarsveckor är ju inte särskilt muntert. Det är helt bisarrt att man inte får övertidsersättning på affärsjuridiska byråer, revisionsbyråer har ju det! Och visst - lönen går upp efter ett tag. Men jag vet inte om jag pallar att jobba på en affärsjuridisk byrå så länge att jag får njuta av mer pengar. Sen måste jag säga att det är ju inte helt lockande att bli livegen och inte kunna planera sin fritid och sina helger överhuvudtaget. Och är det särskilt roliga arbetsuppgifter egentligen. Nä, DD:s etc. Papper, papper, papper...Visst kan det vara kul att sitta på Kharma i kostym och sippa på en öl i solskenet, men det är mindre kul att gå tillbaka till byrån och jobba till 04.00. Och lyckas man bli delägare VET man att man aldrig kommer att kunna slappna av under resten av sin yrkesmässiga karriär. Humanjuridisk byrå kanske någon säger? Nej, det är ju inte heller någon höjdare. Förvisso tror jag att arbetsti

2005-06-16 @ 16:02:11
Postat av: Epo

Hmmm...en stor del av mitt inlägg försvann och jag orkar inte skriva om det just nu...Jaja, poängen framgår kanske ändå.

2005-06-16 @ 16:05:35
Postat av: Landsortsnotarie

Mycket rolig och stilistisk blogg!
Kan iofs inte känna igen mig i allt, men förstenotarietypen har jag stött på i diverse sammanhang. Man vet inte om man ska skratta, gråta eller bruka våld när man träffar sådana personer.

2005-06-17 @ 13:59:29
Postat av: Sthlmsnotarien

Gustaf - låt mig rekapitulera: "att man inte kommer någonvart om man inte är hjälpsam. Låt rådmännen förstå att du är intresserad och förkovrar dig i de juridiska spörsmålen, ta upp och prata och diskutera på fikarasten om det behövs om något NJA-fall du stött på och hjälp sekreterarna med sådant som att plocka ur diskmaskinen på deras kaffeveckor etc. Tro mig man tjänar på detta!"

Det finns bara så många fel, men jag nöjer mig med att finna tre. Here we go. 1. NJA-fall? På fikarasten? Ärligt, många människor tycker att det är trevligt att slappna av och lära känna sina kollegor på ett mer personligt plan under kafferasterna. 2. Hjälpsam? Det är en viss distinktion mellan att vara hjälpsam och att skaffa sig en brun näsa. 3. Kaffeveckor. Alltså, har du inte läst bloggen? Dom där veckorna är en del av problemet. Har rådmän kaffeveckor? Väldigt sällan. Fan, vuxna människor ska inte behöva utsättas för någon slags penalistisk kafferepsverksamhet på sitt arbete.

2005-06-22 @ 11:10:47
Postat av: petra

hej,

en liten fråga bara som jag hoppas få svar på. Ni verkar ju ha koll hela bunten. Kan man få notarieplats om man har B:n? Trodde att det var typ omöjligt även om man har examen i ekonomi. Jag har 1,5 år kvar, 30 p AB resten BA men känner seriöst att jag kommer bli arbetslös och aldrig få jobba som jurist. Är det så jävla svårt som alla säger?

2006-02-24 @ 16:59:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

P.g.a. spam kommer alla kommentarer innehållande mer än en länk att granskas innan de läggs ut
Tingsnotarien förbehåller sig rätten att citera kommentarerna