Lördagen den 19 november 2005

Den här veckan har jag varit på regional notarieutbildning i en annan norrländsk stad. På notariekurserna serveras det alltid stora mängder mat, och jag åt så många våfflor med hjortronsylt att jag var tvungen att ha jeansen uppknäppta under undervisningen varje dag. Kursen var mycket bra och välstrukturerad, och jag lärde mig bland annat att avsky påföljdslära i allmänhet och 34 kap. brottsbalken i synnerhet.

Under kursen blev vi tilldelade övningsuppgifter att lösa gruppvis, och jag hade oturen att hamna tillsammans med en föga charmerande notarie som fullkomligt älskade att höra sin egen röst samtidigt som han ansåg sin kunskapsnivå vara överlägsen alla andras. Undervisningen och gruppövningarna dominerades av hans "...när jag voterar så brukar jag i princip alltid hamna rätt, eftersom jag..." och en massa annat skitsnack. Det hela var extra irriterande eftersom han endast hade arbetat vid tingsrätten under knappt två månader, och han lyckades vid flera tillfällen poängtera att han var rådmännens lilla kelgris. Eftersom jag är van vid Förstenotariens fasoner såg jag inte lika häpen ut som de andra kursdeltagarna, men för säkerhets skull har jag börjat se mig för extra noga när jag går över gatan eftersom jag, med min maximala otur, troligen kommer att bli överkörd när som helst.

Väl hemma (?) i Obygden i fredags åkte jag och Mikael till Coop Forum en bit utanför stan (tre minuter med bil) för att inhandla mat (smörgåstårta, ost och kex) och tillbehör (groggvirke) till Förstenotariens avskedsfest som går av stapeln nu ikväll. Vi har dekorerat fikarummet med ballonger och serpentiner, samt varit på Systembolaget och inhandlat vin (4 bag-in-box billigt rödtjut), öl (2 flak Norrlands Guld på burk) och 2 flaskor vodka (vi fick inte tag på Stickan). Fetto, som aldrig brukar arbeta under helgen, dök plötsligt upp på tingsrätten för att skriva en dom som absolut måste vara färdig till på måndag. -Man blir ju lite törstig när man sitter och skriver, sade han och tog med två varma burkbira bort till tjänsterummet. Jag kan inte tänka mig annat än att den här kvällen kommer att bli alldeles, alldeles underbar.

Kommentarer
Postat av: jur stud

Åh, jag sitter verkligen och längtar efter nästa inlägg nu. Just i detta nu, då jag skriver, sker allt roligt som man kommer kunna läsa här inom kort.
It just makes me smile all of a sudden. :)

Hoppas du får en rasande trevlig kväll med många skoj händelser att förtälja om. Skål kosmonauter!

2005-11-19 @ 23:38:40
Postat av: Antira

Oh, jag tror minsann jag vet var du huserar :)

Postat av: notarie i urskogen

Jag måste ha varit på samma regionala kurs som notarien i obygden, dock något år före obygdsnotarien. Beskrivningen stämmer på pricken! :) Efter den våffelorgie som utspelade sig då har jag fortfarande svårt att uppskatta de frasiga gobitarna...

2005-11-20 @ 12:20:20
Postat av: Sajtuni

Så roligt att läsa dina bloggar! Blir lite avskräckt från att sitta ting eller kanske inte ändå...Can't wait to hear about the party!

2005-11-20 @ 16:58:33
Postat av: Sten Sture

En klockren illustration av ytterligare en jurkandgrupp: "martyren med en skruv", den som tror sig slå från underläge och presenterar det på ett sådant sätt att "översittaren" framstår som upprörd över "martyrens" förehavanden. En variant av detta är att efter ett encounter med en "översittare" säga "tror du att han blev generad, upprörd, tog åt sig?" för att på så sätt så ett frö hos polare om ens egen förträfflighet och vilket skapar en förutfattad bild av "översittaren" (en litet mer sofistikerad variant av helt simplet skitsnack). Detta är fö inte ovanligt bland kvinnor som har gjort en konst av att utnyttja den politiskt korrekta fördel de har genom att tro sig vara "det andra könet": det är bara för kvinnan att säga att hon är rädd för en man, att han ska slå henne eller på annat sätt utöva bevis på sin roll i könsmaktsordningen, för att toffelomgivningen indignerat ska ta hennes parti och framhålla vilken stark person hon är som tar sig igenom förtrycket. Again, fejkat mod genom poserad rädsla.

Jag tror nog att Sten Sture, om den rätta identiteten var känd, skulle ha större anledning att se sig om när han (eller hon) går på offentliga platser, men av helt andra orsaker.

Kan man anta att det kommer att bli gnäll om serverandet av alkohol under festen i nästa inlägg, att domarna ändå tar för sig men att notarien trots det på något sätt fås att skämmas?

"Det går inte att tycka illa om den svage som trots allt står eller den starke som ändå faller".

2005-11-20 @ 19:46:00
Postat av: Sthlmsnotarien

Sten Sture -

"Detta är fö inte ovanligt bland kvinnor som har gjort en konst av att utnyttja den politiskt korrekta fördel de har genom att tro sig vara "det andra könet": det är bara för kvinnan att säga att hon är rädd för en man, att han ska slå henne eller på annat sätt utöva bevis på sin roll i könsmaktsordningen, för att toffelomgivningen indignerat ska ta hennes parti och framhålla vilken stark person hon är som tar sig igenom förtrycket. Again, fejkat mod genom poserad rädsla."

Absolut. Alla misshandlade kvinnor fejkar, eller hur? De får det de förtjänar eftersom de ständigt duperar män på det sättet.

[Obs! IRONI. Eftersom PK-barometern inte har förmåga att att acceptera humor och ironi så lägger jag in brasklappen att det ovan skrivna var ironi. Ok? Trist att man ska behöva göra det, men det är dit PK-mentaliteten har fört oss.]

2005-11-21 @ 05:18:59
Postat av: Anonym

Vi verkar vara helt unt hållet överens när det gäller PK-faktorn. Men "Alla misshandlade kvinnor fejkar" luktar synnerligen medveten misstolkning (kanske i PK-syfte...). Jag pratar endast om "DE KVINNOR som gjort en konst av att utnyttja...". Därmed sagt att de alltså förstör för de kvinnor som är verkliga offer. Egentligen borde man ändra den politiska slagdängan "Mäns våld mot kvinnor" till "De som motarbetar kvinnlig frigörelse" och alltså omfatta såväl kvinnor som män. Med en historisk flirt till svartas frigörelse i USA kunde man kanske kalla dessa kvinnor Onkel Tom-kvinnor, men med den premissen skulle iof män vara slavägare, och det ställer jag naturligtvis inte upp på. Att kvinnor misshandlas i dagens samhälle är ju egentligen inte konstigare än att män gör det. Glöm inte att Eva Dahlgren endast skulle dömas för grov fridskränkning om en åklagare kunde göra det troligt att hon pucklat på Eva Attling under en längre tidsperiod, men att Niklas Strömstetd skulle ha dömts till grov kvinnofridskränkning om han gjort exakt samma sak (samma uppsåt, samma rekvisit (förutom könet), samma everything) när han var gift med Eva A.

Ironinivån ßr som sagt svårbedömd, men det är väl det som är en del av tjusningen med den här bloggen.

2005-11-21 @ 09:49:57
Postat av: sueco

Jag skulle nästan kunna tro – om det inte var för våfflornas skull — att vi varit på samma notariekurs.

Brottsbalkens trettiofjärde kapitel är fullkomligt vedervärdigt! Nä, tacka vet jag 9 kap. 5 § 2 men byggingabalken!

2005-11-21 @ 10:40:33
Postat av: LR

Tacka vet jag Murphys lag.

2005-11-21 @ 10:43:39
Postat av: sueco

Fast å andra sidan var det en snygg plastkasse med Verkets logga man fick! :-)

2005-11-21 @ 10:52:16
Postat av: Tomas

T1:a i Uppsala njuter av läsningen..

2005-11-21 @ 11:15:52
Postat av: Jurist

Eftersom jag sysslar med fastighetsrätt så måste jag då och då studera gamla och upphävda lagar. Men 9 kap 5 § i Byggningabalken gäller skadestånd pga att gärdesgårdar rivits.

Intressantare är kanske balkens bestämmelse ( 11 kap 2 §) om att "kvinnfolk skola till vallgång brukas, där det kan ske, och ej gossar, vid 10 dalers bot. "...

2005-11-21 @ 11:59:02
Postat av: sueco

Jurist: du är i 9 kap. 5 § 1 men. Det är andra meningen som är kulturhistoriskt intressant. :)

Förbudet att använda gossar till vallgång avskaffades 1981; däremot är 9 kap. 5 § fortfarande gällande rätt. Måhända är dock bestämmelsen obsolet.

2005-11-21 @ 12:51:32
Postat av: vill läsa mer.....

Någon som vet var man hittar dagboken från i våras?

2005-11-21 @ 13:02:17
Postat av: Anonym

Ja, hittade just en hel rad nya inlägg jag inte hade läst själv. Klicka på 2005 under arkiv, så kommer samtliga inlägg upp. Börja längst ner på sidan.

2005-11-21 @ 13:05:20
Postat av: Jurist

Nu har jag läst igen. Man kan få f-n om man inte stänger en dörr efter sig.

2005-11-21 @ 13:10:56
Postat av: vill läsa mer.....

Första inlägget är ju den 3 augusti, såvitt jag kan se. Jag vill läsa om tingsnotariens första tid på tingsrätten, den som han skrev i våras.....

2005-11-21 @ 13:14:18
Postat av: Anonym

Man får klicka på 2005 under rubriken arkiv. Inläggen börjar den 28feb. Skrålla längst ner på sidan när du har klickat. det första inlägget innehåller en liten bild på en lagbok.

2005-11-21 @ 13:16:07
Postat av: Fastighetsjuristen

Jag hörde en förklaring till dels varför regeln om att kvinnfolk skall brukas till vallgång infördes, dels varför den upphävdes. Ratio bakom bestämmelsen skulle vara omsorg om ynglingars sedliga fostran. Vallgång kunde nämligen erbjuda svåremotståndliga frestelser till tidelag. Anledningen till varför den upphävdes skulle vara att man (felaktigt) tolkade bestämmelsen som kvinnofientlig. Alltså; varför skulle just flickorna få slita med vallgången och gossarna slippa?

Om förklaringen är riktig eller inte vågar jag inte ha någ9on uppfattning om. Den kritiskt sinnade läsaren må betänka att förklaringen lämnades av en lärare på JIK:en i Lund med erkänt konservativa åsikter.

2005-11-21 @ 13:31:17
Postat av: nu kan jag läsa.....

Thanx. Jag måste gå in på Dagbok och scrolla ned för att det ska funka.

2005-11-21 @ 13:34:02
Postat av: Till fastighetsjuristen

Hade JIK:enläraren en kort grön slips, månne? Och ett par oanvända kardborrehandskar i sin låda?

2005-11-21 @ 13:36:30
Postat av: Eddie Meduza

Farhågorna om tidelag är förklaringen till att män inte gossar fick umgås med boskap. Rättshistoriker kan ha riktigt kul(?!) med att forska i den tidens processer mot misstänkta.

2005-11-21 @ 14:36:53
Postat av: Underbarnet

Sveriges i särklass bästa rättsfall: NJA 1945 s. 194!

2005-11-21 @ 17:47:52
Postat av: Anonym

Töntfaktorn bara stiger och stiger

2005-11-21 @ 18:09:56
Postat av: repet

och visst njuter vi alla jur. studare/kandare av det...?

2005-11-21 @ 18:33:22
Postat av: elmer

jag tycker det var ett oväntat sympatiskt drag av fetto att ta med sig lite bärs till tjänsterummet

Det är trevligt att se att Sten Sture är tillbaka med en ny fördomsprofil från juristernas värld, imponerande att han har tid att arbeta också.

Nu drar det ihop sig till julfester på domstolarna runtom i landet, då gäller det att spela med och låta domarna dricka sig berusade och sen är det bara njuta av allt vidrigt och osympatiskt som kommer att sägas.

2005-11-21 @ 18:51:58
Postat av: Sthlmsnotarien

Sten Sture - (Jag antar att det var du trots avsaknaden av pseudonamn i inlägget.)

"Men "Alla misshandlade kvinnor fejkar" luktar synnerligen medveten misstolkning (kanske i PK-syfte...)."

Givetvis var det en medveten misstolkning. Men jag ville förekomma någon genuin PK-person med det inlägget. Du serverade PK-människorna en fin smashboll med ditt första inlägg.

Vad hände med din övertolkning av the River? Jag misstänker att om du försöker dig på att tolka låten utöver dess text så lär du hamna i en överdriven, abstrakt pseudotolkning som inte har nån förankring i Springsteens tankar.

2005-11-22 @ 01:50:55
Postat av: Sten Sture

Jag frågade om någon ville övertolka textraden. Jag har aldrig sagt att jag skulle göra det. Men visst, tanken var att om någon skulle ge sig på att göra en sådan övertolkning så skulle den antagligen bli såsom du beskrev den, allt mot bakgrund av domares behov av att förhärliga sig själva. De tolkar troligen allt som sägs om domare i media, film och litteratur till deras fördel. En domare tolkar säkert således "the judge put it all to rest" som att domaren gjort något bra, när det i själva verket inte har någo med domaren att göra överhuvudtaget.

Elmer: den som inte har tid att skriva några småironiska inlägg på en blogg lär göra bäst i att tänka över sitt karriärval, alternativt ta en kurs i multitasking eller gå med i någon annan slags self-help-grupp. Jag antar att ditt inlägg var menat att illustrera någon som är imponerande nog att ha tid att arbeta och ändå skriva bloggkommentarer?

2005-11-22 @ 11:06:08
Postat av: Nisse

Den här bloggen e skum, men jäkligt skön...

2005-11-22 @ 11:10:57
Postat av: RS

Våfflor med sylt är livsfarligt. Speciellt om det är grädde eller glass till.

2005-11-22 @ 11:14:32
URL: http://kulturbloggen.com/
Postat av: Jurist

NJA 1945 sid 194 var rätt talande. De inblandade hette väl Sten och Sture?

Olika sidor av äldre mäns kärleksliv belyses annars i NJA 1963 sid 455 och 1977 sid. 717.

2005-11-22 @ 12:29:36
Postat av: Karro på Glamourbloggen

Underbart att du lärt dig att hata kap 34 i Brottsbalken! Det borde vara lag på att alla ska hata det kapitlet. =)

2005-11-22 @ 13:26:46
URL: http://karolinalassbo.blogspot.com
Postat av: Lisa

Du, tingsnotarien, jag tror mig vara säker på i vilken tingsrätt du sitter, men ska inte avslöja det - lovar...

2005-11-22 @ 15:41:44
Postat av: Ida, jur stud

Fick ett tips om den här bloggen idag, och har nu läst igenom samtliga inlägg. Mycket underhållande!

2005-11-22 @ 15:59:50
Postat av: ---> Jurist

Andra godbitar på samma tema som NJA 1945 s. 194:

1894 s.327, 1896 s.394, 1897 s.447, 1901 s.440, 1914 s.18, 1914 s.122, 1918 s.410, 1931 s.132, 1934 s.642, 1938 s.328, 1938 s.330, 1938 s.332, 1940 s.593 samt, inte minst, 1943 s. 541.

I´m serious as cancer when I say case-law is a dancer!

2005-11-22 @ 16:01:31
Postat av: Förvaltningsjuristen

Vilken cliff-hanger! Fetto kniper två (ljumna) burkar Norrlands Guld och försvinner in på tjänsterummet för att "skriva en dom som måste vara klar på måndag". Troligen kommer han efter någon halvtimme eller så att lagom värmd göra ny entré och kasta sig över maten och drycken för att när berusningen slagit ut i full blom börja spinna på Järnladyn och eventuellt för vår notarie bedyra att han egentligen är en fin kille som bara vill notarierna väl.

2005-11-22 @ 16:36:08
Postat av: Sten Sture

OK, jag tycker iaf att det är litet mer stilpoäng på att citera Springsteen än att parafrasera Snap...

2005-11-22 @ 17:23:12
Postat av: Anonym

snap?

oh la la,

när är du född egentligen Sten?

2005-11-22 @ 20:19:03
Postat av: ab

Vilken otrolig blogg. Men visst är notarien en tjej?

2005-11-22 @ 22:55:04
URL: http://www.annikabryn.blogs.se
Postat av: Sthlmsnotarien

- Sten Sture,
helt rätt att du bad andra att övertolka raden, men som du förstår så har jag inga problem med att medvetet misstolka inlägg.

Men vad du skrev ovan om en domares presumtiva tolkning var klockrent, tyvärr så skulle det nog bli något åt det hållet. Fast det mest tragiska är väl att det inte direkt skulle vara någon överraskning, det finns ju onekligen förvånandsvärt många rådmän/fiskaler inom domstolsväsendet som helt saknar självinsikt.

2005-11-23 @ 00:48:56
Postat av: Hanna

Juridikvärlden är kanske inte den värld vi andra föreställt oss...

2005-11-23 @ 03:17:48
URL: http://spaces.msn.com/members/hannajemth
Postat av: 1992 vad har du tagit vägen nu?

Bara det att Sten Sture känner igen Snap-texten (för han har väl inte Googlat), får mig att se på honom med HELT nya ögon.

Oops.

2005-11-23 @ 09:06:41
Postat av: Jur. stud

Då det måste finnas ett antal jurister som läser den här bloggen kastar jag ut en fråga i luften: När avskaffades lagen som förbjöd homosexuallitet?
Det verkar som den fanns i strafflagen och benämndes som onaturlig otukt.

2005-11-23 @ 18:09:11
Postat av: Thomas

Tror ni att det får någon effekt när högste ansvarige tjänsteman på Systembolaget nu JO-anmälts?

Kopia av anmälan till JO inskickad 22/11

JO-anmälan



Tjänsteman jag vill anmäla:


Den ansvarige tjänsteman vid Systembolaget som godkänt reklamkapanjen för Systembolagets alkoholmonopol i EU.



Beskriv i korthet vad som hände och när:


I nyhetsmedia har den 21/11 2005 framkommit att Systembolaget inlett en reklamkampanj i EU. Den kostar 8 miljoner svenska kronor. Den gör reklam i andra EU-länder för det svenska, statliga monopolet som Systembolaget har.


På vilket sätt anser jag att tjänstemannen har agerat fel:


Tjänstemannen som beviljat 8 miljoner kronor till denna kampanj gör fel. Anledningen är att kampanjen gör reklam för ett olagligt alkoholmonopol. Speciellt i andra EU-länder där inte ens någon undantagsregel funnits eller finns. Det innebär att det svenska alkoholmonopolet som Systembolaget står för, enligt EUs konstitution aldrig kan bli aktuell i andra länder i EU. Tjänstemannen har alltså beviljat medel till att göra reklam för något olagligt. Detta betalas av skattepengar.

2005-11-23 @ 18:29:36
Postat av: men "jur stud"

Du får väl själv göra en simpel rättshistorisk utredning. Varför tror du att vi andra bryr oss?

2005-11-23 @ 18:34:24
Postat av: Jurist

1944 togs kriminaliseringen bort vill jag minnas. De där rättsfallen speglar djup tragik och misär, känns det som. "Mina" rättsfall om direktören, sugardaddy Tage och den gamle bonden Johan och hans hushållerska har kanske en annan poäng, nämligen kärleken och dess sidor.

2005-11-23 @ 18:45:38
Postat av: Anonym

Kommentarerna blir bara tråkigare och tråkigare (inklusive den här).

2005-11-23 @ 19:52:52
Postat av: Thomas

Thomas: Ey! Skaffa dig ett eget Nick och sno inte mitt!
=P

2005-11-24 @ 08:57:01
Postat av: Lycklig exnotarie

Effekten for systemet kan bli knepig. EG-domstolen har namligen sagt att monopol som gor reklam for sin verksamhet inte kan aberopa skyddsintressen for individer.

Svenska Spel kan t.ex. inte aberopa detta nar de uppmanar folk att spela med reklam.

Detsamma galler for systemet.

Det finns en dom om detta som kom samtidigt som det beromda Gambelli-malet men som har hamnat lite i skymundan trots att det egentligen har mycket storre konsekvenser for svenska monopol.

2005-11-24 @ 10:42:51
Postat av: Karro på Glamourbloggen

Det ska bli spännande få se vad EU-kommissionen gör med det svenska spelmonopolet. Ganska uppenbart i mina ögon att Gambellidomen, som handlade om det Italienska spelmonopolet, är ett klockrent stopp för Ringholms argument för ett bevarande av monopolet. Snack om missbruk och rehabilitering håller väl inte riktigt när Svenska Spel gör reklam för verksamheten som om hela Sverige vore ett levande Las Vegas.

2005-11-24 @ 14:57:43
URL: http://karolinalassbo.blogspot.com
Postat av: Jan

Till Er som röstar på såssarna:

Ni har en liten hjärna och kommer inte att bli lyckliga i Ert liv.

2005-11-24 @ 15:17:45
Postat av: Anonym

Systembolaget står inte under JO:s tillsyn. Sorry...

2005-11-24 @ 16:23:40
Postat av: Konrad

Jag gratulerar Jan till den mest meningslösa och tråkiga kommentaren någonsin på den här bloggen...

2005-11-24 @ 17:15:27
Postat av: Jan

Konrad, du röstar på såssarna va?

KAAAN DEEETT VAAA SÅÅÅ???

2005-11-24 @ 17:22:22
Postat av: Konrad

Nej, jag röstar borgerligt.

Jag gratulerar Jan till att ha gjort de två tråkigaste och mest meningslösa kommentarerna någonsin på den här bloggen (möjligen med undantag av mina två sista kommentarer då)...

2005-11-24 @ 18:03:24
Postat av: Lipstick Johnny

Karro:
EU-kommissionen kan inte själva göra något åt Sveriges spelmonopol, utan kan på sin höjd föra en fördragsbrottstalan. RegR har för inte alltför länge sedan slagit fast att spelmonopolet inte strider mot EG-rätten, varför svenska domstolar nog kan döma ansvariga utgivare på våra tidningar för att ha publicerat annonser för Ladbrokes och Unibet ett tag till. Jag menar, vad gör lite dagsböter?

2005-11-24 @ 18:10:44
Postat av: Jan

Bosse Ringholm levererade en fin förklaring till varför Gambellidomen inte är applicarbar på Sveriges spelmonopol:

"Jamen, det där gäller inte oss. Svenska Spels intäkter går till en massor av nyttig verksamhet. Det där rättsfallet handlar om något helt annat"

Detta säger såssen trots att det står i domen att ett sådant argument icke görs sig besvär visavi EG-rätten.

Konrad: Att påstå att man röstar borgerligt när man är såsse är inget annat än rent larv. Dags att outa din mörka såsseuppfostran och såsseförtröstan.

2005-11-24 @ 18:39:10
Postat av: Lycklig exnotarie

Kommissionen inleder vanligtvis ett forfarande och ger medlemsstaten en viss tid att forsoka anpassa sin lagstiftning. Det ar vad det motiverade yttrandet ar till for.

Sedan kan Kommissionen vacka talan om ingenting hander. Men sa lange som medlemsstaten forsoker gora ratt for sig ar det svart for Kommissionen att gora nagonting for att inte sjalv bryta mot samarbets- och lojalitetsplikten.

Det kommer mao att bli dagsboter ett tag innan monopolet kan sagas brytas.

For ovrigt ar det ganska intressant att RegR sager att monopolet inte strider mot svensk lag utan att begara in forhandsavgorande fran EG-domstolen. Sjalvgott!

I mina ogon bara ett tecken pa att "Fetto" och "Rassen" sitter lite overallt i domstolshierarkin.

2005-11-24 @ 19:48:32
Postat av: haha

Helt sjukt bra, känner tyvärr igen alltför många blivande första notarier på juristprogrammet.

2005-11-24 @ 21:06:31
Postat av: Tingeling

På tal om Fetto och Rassen; sådana ska man passa sig för. Sitter just nu ting på ett ställe nästan i stil med obygden och har sådana inpå mig. (Och det är värst när de är ungkarlar som inte får "komma till skott")

2005-11-24 @ 21:21:02
Postat av: Fiskalen

På tal om självgoda besserwissrar finns det ett stort överskott på den här sidan. Lipstick Johnny och Lycklig exnotarie skulle ensamma kunna trygga återväxten av mästrande domare.

2005-11-24 @ 21:49:48
Postat av: Ähum

Fiskal: Lycklig exnotarie verkar ha ett utländskt tangentbord (jobbar säkert i Bryssel). Ingen av de domare jag har arbetat för har kunnat något om EU-rätt. Både Lycklig exnotarie och Lipstick Johnny verkar med andra ord vara överkvalificerade för en domartjänst.

Din egen attityd börjar däremot närma sig den ordinarie domarens. Watch out!

2005-11-24 @ 22:46:49
Postat av: Thomas

Lycklig exnotarie verkar ha utländskt tangentbord. Alltså är han/hon och LJ överkvalificerade för domartjänst. Bra resonerat.

2005-11-24 @ 23:06:21
Postat av: Fiskalen

Ähum: och vilken attityd är det?

2005-11-24 @ 23:08:33
Postat av: Karro på Glamourbloggen

Tingsnotarien: JAAA! Nu har äntligen tidningen kommit ut med intervjun. Jag har lagt upp den på min blogg och skickat en permalänk till din hotmail.

2005-11-25 @ 00:27:23
URL: http://karolinalassbo.blogspot.com
Postat av: Mr. Cool

COOOOLT!!! Du har alltså mailat m tingsnotarien himself? Askul att läsa intervjun.

TINGSNOTARIEN RULES!!

2005-11-25 @ 07:35:57
Postat av: Sympatisören

Riktigt roligt att läsa intervjun. Bra gjort Karro!

2005-11-25 @ 08:30:54
Postat av: oh la la

Nå, Glambour-Karro --- mycket duktigt av dig!

2005-11-25 @ 08:54:43
Postat av: Lycklig exnotarie

Fiskalen: Jag ar inte overkvalificerad for en domartjanst. Jag ar inte dum.

Karro: Tack for intervjun!

Forhandsavgoranden: Vad jag menade med mitt inlagg ar att det overallt finns domare som anser att oavsett vad lagen sager sa vet de battre. Det ar inget svenskt fenomen utan det finns i hela Europa. Holland ar ett bekraftat exempel (se Armin Hatje [Utg.], Loyalitat als Rechtsprinzip in der Europaischen Union).

I och med att Sverige blev medlemmar i EG 1995 sa forband man sig att bl.a. soka forhandsavgorande i EG-relaterade mal. Som manga vet sa finns det en inofficiell princip pa DV att TR och HovR inte ska begara sadana forhandsavgoranden. Men den som vill lasa mer om detta kan ta till sig Ds 2005:25 som ar ett utmarkt exempel pa USEL forfattningsproduktion.

Och nej, jag sitter inte i Bryssel.

2005-11-25 @ 09:09:03
Postat av: T3 UU

Du förgyller vardagen för oss strävsamma jur studder! Tack!

2005-11-25 @ 14:51:43
Postat av: sueco

Blev Fettos domar lika underbara som kvällen? Man riktigt ser fram emot den rafflande fortsättningen. Och blev det fortsättning på DGG?

2005-11-25 @ 16:17:41
Postat av: LJ

Fiskalen: Har ingen anledning att vara mästrande, kände bara att jag ville kommentera ett tidigare inlägg. Har inte heller några som helst funderingar på en domarkarriär, klarar mig bra ändå. Känner heller inte att jag behöver kritisera andra - kanske därför jag känner mig tveksam till domarkarriären. Själv då?

2005-11-25 @ 16:42:45
Postat av: Jur Stud. Uppsala

Läste intervjun med dig i vår tidning today :)
Sluta för F** inte skriva!..
Hoppas festligheterna var lyckade! väntar på nästa inlägg!

2005-11-25 @ 17:11:11
Postat av: Sesso

[URL]http://www.sesso.sollazzo.org[/URL] http://www.sesso.sollazzo.org

2006-10-24 @ 12:09:33
Postat av: Casa

http://www.casa.autorita.org

2006-10-24 @ 12:13:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

P.g.a. spam kommer alla kommentarer innehållande mer än en länk att granskas innan de läggs ut
Tingsnotarien förbehåller sig rätten att citera kommentarerna