Torsdagen den 13 oktober 2005

Jag har blivit intervjuad för Juridiska föreningens i Uppsala tidning Press Judicata, och igår satt jag med struntviktig min framför datorn och besvarade frågorna som jag fått mig tillskickade via mail. Eftersom jag inte vill att min identitet skall bli känd (duh!), öppnade jag ett anonymt hotmailkonto att maila ifrån. Jag tyckte själv att upplägget var mycket listigt, och alla som har ett arbete att erbjuda Förstenotarien kan maila dit.   

Efter "The Räggers" högklassiga spelning på Statt i fredags gick Mikael, Mårten och jag vidare till DGG för att ta en öl. Den första personen vi fick syn på när kom in på puben var Fetto, som var duktigt på läsken. Eftersom samtliga närvarande på stället var lika berusade skulle det inte ha märkts över huvud taget om inte följande hade inträffat. En överförfriskad tjej blev sur på Fetto för att han trampade henne på foten (måste ha gjort jävligt ont). Hon knuffade till honom lite lätt, varpå Fetto trillade omkull på rygg och landade mitt på golvet som en riktig breakdancer mitt uppe i en backspin. Väl på benen igen informerade han den knuffande tjejen om att hennes beteende faktiskt var straffbart, att han minsann var domare på tingsrätten och att hon skulle ta sig i akt.

Eftersom vi skämdes fruktansvärt å Fyll-Fettos vägnar smet vi därifrån innan vi hann se upplösningen av dramat, och i måndags morse passade jag på att med extra len och trevlig röst fråga Bakis-Fetto hur helgen hade varit. Jag kan tänka mig att notariernas arbetsbeskrivning innefattar någon sorts plikt att bidra till rådmännens fylleångest om tillfälle ges, och jag vill inte vara den som arbetsvägrar. Plikten framför allt, menar jag. Och jag måste erkänna att jag njöt i smyg av Fettos förnedring.

Kommentarer
Postat av: Konrad

Frågan om det är den riktige tingsnotarien som blir intervjuad i Press Judicata får därmed anses besvarad. Skall bli kul att se om bloggen någonsin kommer att uppmärksammas av JUSEK-tidningen eller Domkretsen...

2005-10-14 @ 08:30:22
Postat av: Färsking

Rådmännen här på tingsrätten följer i alla fall den med visst intresse. Bra blogg sprider sig själv.

2005-10-14 @ 08:45:03
Postat av: Lycklig exnotarie

Vad jag inte kan forsta ar hur en overforfriskad tjej kan knuffa omkull Fetto med en latt knuff? Tingsnotarien fabulerar!

2005-10-14 @ 09:36:08
Postat av: Anonym

Antalgligen var väl Fetto så full att han ramlade av sig själv!

2005-10-14 @ 13:22:34
Postat av: Fröken von Skatenfalk

Varför skämdes ni? Det var ju mycket riktigt en straffbar handling.

2005-10-14 @ 14:20:19
Postat av: Erik

Fick i alla fall ett litet bevis på notariens fåfänga. Helt klart att notarien följer alla kommentarer. Fast ingen skugga över bloggen som sådan.

2005-10-14 @ 17:13:50
Postat av: sueco

Funderar på att sprida ut bloggen till de andra notarierna på min domstol, men vågar man det? Fast å andra sidan kanske de redan känner till den . . .

Postat av: Sekreteraren

Har idag läst de flesta av inläggen och känner igen mig alltför väl i alltför mycket av det du skriver(rådmännens självupplevda "överlägsenhet", notariernas utsatthet och de äldre sekreterarnas oförmåga till flexibilitet o nytänkande). Att arbeta inom domstolsväsendet är som ett kapitel för sig, särskilt som yngre anställd eftersom att man inte är van med en sådan stelbent och hierarkisk miljö. Arbetsmiljön är inte alltid den bästa och man kan bli häpen för mindre. Inom några år tror jag att situationen kommer att vara annan. Vi har en generationsväxling framför oss, så ha förtröstan. :-)

2005-10-14 @ 20:56:36
Postat av: nuke DV

ha ha bästa meningen sist! Jag njuter också sådär förbjudet elakt när domstolsväsendet dras i smutsen för att en domare köper sex eller avslöjar sina vidriga värderingar genom att komma med öppet homofoba uttalanden i media eller varför inte när två mindre socialt kompetenta medarbetare på min egen domstol hamnar i någon schism som inte rör mig ett dugg

2005-10-15 @ 15:44:41
Postat av: fiskalen

På min tingsrätt läser alla den här bloggen, rådmän som notarier. Den är ju skitkul och långt mer sann än man skulle önska. Självklart skall den spridas till alla notarier!

2005-10-16 @ 15:20:38
Postat av: Nykterist

På notariekursen sa dom att det är olämpligt att vara full i samma stad som man jobbar. Jag kan inte annat än att hålla med. Jag anser desstuom att notarierna inte borde gå ut alls i Obygden, det är inte bra för domstolens anseende.

2005-10-17 @ 15:44:45
Postat av: Karro på Glamourbloggen

Ja nu är jag övertygad om att det är det äkta Tingsnotarien som jag har intervjuat och mailat med. Tingsnotarien skrev nämligen i ett mail vad han/hon skulle skriva om i nästa inlägg. Redovisningen skulle vara som ett bevis på att det är den äkta notarien som intervjuats. Och det stämmer!

2005-10-17 @ 16:50:30
URL: http://karolinalassbo.blogspot.com
Postat av: Raben & Sjögren

Lassbo för tusan! Se till att intervjun kommer ut snart.

2005-10-18 @ 09:27:54
Postat av: Nyfiken

Värst vad dåligt drag det var på kommentarer idag!

2005-10-18 @ 15:16:25
Postat av: Koppen

Såsom obygdsnotarie tror jag inte att domstolens anseende påverkas nämnvärt då jag går ut på lokal i Obygden. Tror inte ens att någon bryr sig om jag är lite på lyset...

2005-10-18 @ 17:37:06
Postat av: Jurist

Koppen, som notarie i en håla är Du väldigt påpassad. Du har folks ögon på Dig, även om du inte är medveten om det.

I hålor på landet är det fortfarande fint och märkvärdigt att vara jurist. Så Fettot kan säkert lyckas med att ragga enbart på grund av sin titel, även om hans yttre och inre stil inte är vad de borde vara. Det var säkert det han gjorde den där kvällen när han söp till.

I afton dans, ej jeans och träskor, kom igen Fettot!!

2005-10-18 @ 18:12:18
Postat av: åklagarLeif

Självklart måste hovrätten anta Förstenotarien. Sen ska ha göra rejäl karriär inom domstol och departement och sluta som RÅ eller DV-chef så han kan skriva krypande o inställsamma remissvar på regeringens alla galna lagförslag.

Kriminlisera skitsaker, bugga alla, övervaka allt.

2005-10-19 @ 10:36:35
Postat av: Koppen

Jurist: Tycker nog att det är lite förmätet att tro att man som obygdsnotarie är så påpassad att man som Nykterist ovan tycker att man ska hålla sig hemma... Ärligt talat, ingen i min håla bryr sig flasklock om ifall jag är notarie eller inte!

2005-10-19 @ 14:58:22
Postat av: von Anka

Äntligen klart med löneförhöjning!! Tog bara DV ett år lite drygt...kommer smaka bra med mera lön för fattig notarie även om höjningen var blygsam.

2005-10-19 @ 15:15:09
Postat av: Krösus Sork

Ja, det var på tiden. Ska bada i pengar när min retroaktiva lön utbetalas.

2005-10-19 @ 15:21:39
Postat av: Otålig

Lassbo! Nu måste det ske! Jag vill läsa intervjun snarast. Anstånd kan inte medges

2005-10-19 @ 16:17:58
Postat av: Nyfiken

Har ni läst senaste Legally Yours? Där står det om notarien. Ingen intervju, dock. Undrar om Jusektidningen och domkretsen kommer att skriva nåt om bloggen?

2005-10-19 @ 16:22:39
Postat av: Nero

DV vill ju avskaffa domarbanan och få in folk utifrån. En taktik kan då vara att få domarutbildningen och domarutnämningen att framstå i så dålig dager som möjligt - problemet är är att detta kan inte DV göra öppet. Kanske är hela denna blogg en slug (ovanligt slug) DV-produkt med en baktanke....

2005-10-19 @ 18:19:59
Postat av: Vilket skämt

haha skullde domstolsverket komma på nåt så genialiskt. Dont think so.

2005-10-19 @ 19:32:50
Postat av: Anonym

Det här är väl Förstenotariens tjänst som är ute...

http://platsbanken.ams.se/text/31/051013,120070,030908,21,2330551531.shtml

2005-10-19 @ 19:47:28
Postat av: Enigma

Någonting säger mig att notarien i själva verket numera jobbar på en advokatbyrå. Men tidigare satt ting i obyggden.

2005-10-20 @ 12:56:22
Postat av: Petit Fetto

Den dagen Domkretsen skriver om den här bloggen kommer det samtidigt att snöa kraftigt i helvetet.

2005-10-20 @ 15:35:02
Postat av: T1:a

När kommer artikeln ut i Press Judicata, väntar på att få mitt ex.

2005-11-16 @ 19:34:25
Postat av: Anonym

Hello, Your site is great. Regards, Valintino Guxxi

2007-03-31 @ 01:49:26
Postat av: Anonym

Hello, Your site is great. Regards, Valintino Guxxi

2007-04-09 @ 17:57:01
Postat av: Anonym

Hello, Your site is great. Regards, Valintino Guxxi

2007-04-09 @ 18:03:23
Postat av: party guy

{links30}

2007-04-29 @ 12:06:11
URL: http://sexfunbeach.com/sites/party2/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

P.g.a. spam kommer alla kommentarer innehållande mer än en länk att granskas innan de läggs ut
Tingsnotarien förbehåller sig rätten att citera kommentarerna