Onsdagen den 6 december 2006

Jag försov mig i fredags morse, och när jag vaknade hade jag en olustig känsla i maggropen utan att riktigt veta varför. Eftersom den känslan i princip har varit konstant sedan min allra första dag på tingsrätten brydde jag mig inte nämnvärt om den, och det var egentligen inte förrän jag insåg att dagen för Förstenotariens rentré var inne magsyran började bubbla likt ett knäckkok i juletider. När jag väl kom ner på tingsrätten hörde jag det lilla helvetets röst ända ut i korridoren.

-God morgon notarier, det är jag som är den nya fiskalen! Kan en domare möjligen få slå sig ner bland notarierna utan att ni känner er hämmade? undrade Förstenotarien med beskäftig röst och matchande överlägsen min. Mina notariekollegor gapade av häpnad, och jag själv gjorde mitt bästa för att ignorera honom genom att förstrött bläddra i en tvistemålsakt gällande ett bestritt betalningsföreläggande som låg och skräpade på bordet. Den nonchalanta behandlingen verkade inte falla Förstenotarien på läppen.

-Om jag är svarande i målet och påstår att det inte finns en ordentlig stämningsansökan ingiven till rätten, vad svarar du då? frågade Förstenotarien högdraget och spände ögonen i mig. -Va? sade jag. -Så du svarar inte att de till kronofogden ingivna handlingarna skall anses vara en stämningsansökan enligt 60 § BFL? sade Förstenotarien och rynkade ogillande på näsan.

Eftersom jag inte alls var lika intresserad av att starta ett juridskt rap battle som Förstenotarien svarade jag inte på frågan, utan tittade bara på honom med matt blick. Eftersom tingsrätten har lyckats fostra ett sådant besser-wissrande as är det kanske inte så konstigt att vår tingsrätt fick all time low i NPI (Nöjd Personal Index) efter den senaste medarbetarenkäten. Det måste vara någonting i den norrländska hemkörda spriten.


Kommentarer
Postat av: solsessan

Först!?

2006-12-07 @ 14:19:34
Postat av: Anonym

MEN VAD ÄR DET FÖR KUL MED ATT VARA FÖRST??? Aahhhrrgggg.

2006-12-07 @ 15:06:18
Postat av: solsessan

Kan vara avgörande..... Tänk på de små rackarna som simmar mot ägget, tex... :-)

2006-12-07 @ 15:15:34
Postat av: Anonym

Ska bli mycket intressant och se vad den ?nye? fiskalen kommer att ställa till med, väntar med spänning...

2006-12-07 @ 15:23:26
Postat av: Jag

Ett grymt inlägg! Det bästa på mycket länge! Verkligen uppskattat TN!

2006-12-07 @ 15:55:52
Postat av: Klossen

Juridiskt rap battle. Ja, vem har inte varit med om det. Antar att Förstenotarien vid festliga tillfällen plockar fram "Juristspelet".

2006-12-07 @ 16:09:35
Postat av: Förvaltningsjuristen

Tack för ännu ett angenämt inlägg! Har köpt din bok och viker mig av skratt till den. Lycka till i jobbsökandet nu när tingstiden snart är till ända!

2006-12-07 @ 16:19:40
Postat av: Anonym

Har resultaten av medarbetarenkäten kommit? Var kan man läsa resultatet? Kan det vara så att det undanhålls medarbetarna av någon anledning?

2006-12-07 @ 17:18:08
Postat av: cho-san

Resultaten av medarbetarenkäterna ligger ute på intranätet, sök på "medarbetarenköt" så hittar du det snabbt...

2006-12-07 @ 17:23:56
Postat av: Anonym

Sist!?

2006-12-07 @ 17:26:24
Postat av: Fiskal i fjärran

NPI i all ära, men NBI (notariebloggindex) är nog en bättre mätare. På min tingsrätt har notarierna inte ens fattat poängen med bloggen, som de tycker är helt verklighetsfrämmande. Fantastiskt betyg åt tingsrätten!

2006-12-07 @ 20:48:25
Postat av: Hotshot

Uuuuh... Jag vet som är i görningen!! Pucko och fiskalen säger jag bara.

2006-12-08 @ 03:51:13
Postat av: Kennedy Karlsson

Det har krattats klart i manegen för länge sen.
När får vi se första mordet?

2006-12-08 @ 06:54:24
Postat av: sueco

Systemet har vissa systemfel, allt ifrån betyg, luciatåg, förvändtingar att ordna kräftskiva ("Det brukar ju vara en kräftskiva, men det ser visst inte ut att bli någon i år om inte notarierna ordnar den."), tillskrivande av notarierna vissa egenskaper etc.

Det är klart som korvspad att vissa personlighetstyper går vidare, bl.a. den förre förstenotarien i Obygden. Inte alls förvånande.

2006-12-08 @ 09:39:04
Postat av: Konrad

Kennedy Karlsson: Det första mordet har redan begåtts, i vart fall i litteraturen. I "Polisen och domarmordet" mördar en manlig tingsnotarie lagmannen vid Strömstads tingsrätt pga sina kassa notariebetyg. Polisen misstänkte länge ett par kvinnliga före detta notarier som lagmannen sänkt vid betygsättningen eftersom de inte ville ha sex med honom. Gick som TV-serie våren 1992, och visade faktiskt på sitt sätt notarielivets baksidor ganska bra...

2006-12-08 @ 10:03:54
Postat av: Storstadsnotarien II

Jag ser Pucko framför mig innehållandes följande ingredienser:
- Gåsjacka, troligen röd
- Fejk-Louis Vuitton-väska alt. Gucci
- Ständigt en vattenflaska med "Evian" (fast fylld med vanligt kranvatten) vid sin sida alt. en "Vinge"-vattenflaska
- Pärlörhängen
- Liiite för mycket rouge
- Blont volymerat hår
- Ständigt insmörjande sina välmanikyrerade händer med Elisabeth Arden Eight Hour lotion
- Pratandes med Danndiryyydsdialekt
- Ständigt denna caffe latté (vanligt bryggkaffe - usch!)
- Galet bra läshuvud, men något sämre i praktiken

Ja, hur många av dessa Formulär A1 har vi inte sett på våra respektive Juridicum?

Man hoppas ju på en omaka romans mellan Pucko och Förstenotarien...

/SN II

2006-12-08 @ 13:13:17
Postat av: EW

Jag hoppas innerligt på en romans mellan nyblivne fiskalen och pucko.

Skulle nog fungera som terapi alternativt att de efter en månad är färdigförpackade för LPT.

2006-12-08 @ 14:38:48
Postat av: ---->Storstadsnotarien II

Haha, klockrent storstadsnotarien II.. låter som en klockren beskrivning av cirka 80% av alla kvinnliga juriststudenter.. övriga 20% är likadana men fick ta en svart gåsjacka istället...

2006-12-08 @ 17:19:53
Postat av: Anonym

Välskirivet av Storstadsnotarien II, det är att generalisera lite väl mycket men förvånande nog så stämmer iaf flera punkter in på många kvinnliga juridikstuderande. Särskilt Evianflaskorna är ständigt ajournerade vid basgruppsmöten.

2006-12-08 @ 18:04:26
Postat av: Jur. stud

Ojoj, Storstadsnotarien II:s beskrivning... Kan ju erkänna att jag känner mig träffad på några utav punkterna, dock inte på alla (lyckligtvis). Det lustiga är att det inte går att ge en lika generell beskrivning av killarna på juristlinjen. Både kreti och pleti finns där representerade. Tar man däremot steget till Ekonomicum så får man en mer entydig bild; brats, brats och ännu mera brats.

2006-12-08 @ 22:21:18
Postat av: Jultomten goes wild

Ryktet säger att det är betydligt fler brats (båda könen) på juridicum i Sthlm än i andra studentstäder, ligger det någon sanning i det?

2006-12-08 @ 23:00:03
Postat av: Gäddjägarn

Här är en annan blogg vilken ej heller den ger oss något hopp om mänskligheten...

http://blogg.aftonbladet.se/7748

2006-12-09 @ 12:51:17
Postat av: .

Har hört att lagmannen vid Nacka tingsrätt är smått .... och att man sinte skall söka dit

2006-12-09 @ 22:51:40
Postat av: Jur.stud

I Uppsala ligger det iallafall på följande sätt, enligt min helt subjektiva bedömning: Juridicum befolkas av brattiga (och väldigt snygga) tjejer och mindre brattiga killar. På Ekonomikum är det uteslutande backslick, rosa Lacoste-piké alt. stickade Ganttröjor som pryder killarna. Kanske är det så att bratsen dras till juridicum i Sthlm (kan det månne bero på att det är lättare att komma in där-vet ej?) Anyway - sammanfattningsvis över läget i Uppsala; de snygga tjejerna finns på juridicum, de snygga killarna på ekonomicum. Detta faktum bekräftas även genom att det är väldigt många juristtjejer som har ekonomkillar, betydligt ovanligare med det motsatta!

2006-12-09 @ 23:07:08
Postat av: LaKa

Jur.stud. Jsg har aldrig varit ett dugg brattig, om än jag har ärvd förmögenhet. Jag pluggade i Stockholm men skaffade aldrig en ekonompojkvän. Inte heller någon jurist eftersom jag tror att det kulle betyda jobb dygnet runt. Jag hittade en hockeyspelare som saknar högskoleutbildning men ändå är den smartaste jag någonsin träffat. Dra inte alla över en kam. Alla juristtjejer är inte välklädda puckon utan omdöme som älskar ekonomnördar.

2006-12-10 @ 01:32:32
Postat av: skeptikern

Allt är bra, o det blir bara bättre...

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=114&a=313131

2006-12-10 @ 13:08:54
Postat av: jur stud Lund

Det är en härlig kulturell och klassmässig blandning på det fantastiska juridicum i Lund. Här samsas fjällräven med gucci, och fejk-gucci samsas med H&M. Och killarna är båda fula och fina. (fast mest fula).

2006-12-10 @ 22:16:10
Postat av: dum i huvudet

Jag tycket oxå att jurist-brudarna är läckra -faan va cool ja eee.

2006-12-11 @ 00:26:52
Postat av: PEM W

TN: s blogg börjar bli lite urvattnad, faktiskt nästan lite tråkig. Att inspirationen måste tryta någon gång är väl rimligt men gör för Guds skull inte en Karelin, TN!

Har du istället funderat på att sluta med den nuvarande vinkel och kanske prova en annan? Varför inte försöka skriva om hur det är att vara domare och bli tvungen att dadda nervösa notarier?! Vore faktiskt skitskoj att läsa om de vedermödor de visa seniorerna årligen tvingas genomgå för att ensa upp den aldrig sinande floden osnutna tjugofemåringar.

Förövrigt anser jag denna blogs behållning ligger i kommentarerna. Det vore ju tråkigt om de tillsynes meningslösa diskussionerna skulle upphöra när TN inte längre orkar skriva. Finns det någon som har funderat på om det går att renodla diskussionsforumet och kanske sträcka upp det lite så att det blir mer ordning och reda?

Finns det något liv efter DFOT undrar jag alltså?

2006-12-11 @ 01:34:52
Postat av: Anonym

Till Jur.stud
Vad är det du försöker lura i folk? Självklart är killarna på juridicum bra mycket snyggare än de på ekonomicum.
Däremot börjar jag tröttna på alla juristtjejer med alldeles för höga klackar och klumpiga gång. Man behöver inte låta som en kossa på speed när man trippar fram på biblioteket eller kommer tjugo minuter för sent till en föreläsning.

2006-12-11 @ 07:35:00
Postat av: Ö

Består inte alla studenter på juristlinjen av 2 olika slag oberoende av kön? Idealisterna och De som vill gå kontorsprogrammet. Idealisterna tror att de ska rädda världen genom att jobba på amnesty även om de flesta av dem hamnar på socialförvaltningen. Corprate människorna klär sig i kostym redan på studietiden för att omvärlden skall förstå att de är viktiga. Med dem är det inte så viktigt vad de jobbar med så länge de jobbar på kontor. Hade de inte kommit in på juristlinjen hade det blivit ekonomi. Så länge man får jobba på kontor.

Sen att det varierar lite från vilken samhällsklass eller kön som ligger i grunden spelar inte så stor roll. Efter 4,5 år så är alla individuella drag utraderade och ersatta med antigen en manchesterkavaj eller en hugo boss kostym och en dressman kostym för variationens skull.

Fast det är bara min uppfattning.

2006-12-11 @ 16:39:14
Postat av: Sten Sture

Intressant hur kommentarerna på denna blogg hela tiden återkommer i perioder. Att juristlinjetjejer i gemen (och några juristlinjekillar) är bortskämda öfve medelklassprinsessor med socialt storhetsvansinne och oomkullrunkeliga självbilder har upprepats flera gånger.

Just det sociala storhetsvansinnet, eller intalade tolkningsföreträdet, förtjänar att betraktas närmare. Vet inte hur många gånger på juristlinjen jag råkade ut för att en av dessa tjejer med ett i hennes ögon självklart skratt avfärdade något som jag sagt eller gjort och förväntade sig omedelbar bekräftelse från omgivningen. "Jaha, tihi, det som du säger är aningen för komplicerat och akademiskt formulerat, försök att formulera det i dina egna ord istället så ska du nog se att folk förstår vad du säger". Naturligtvis är det totaleffektivt i den meningen att man tappar tråden en aning och omgivningen betraktar hennes småpuckade (och naturligtvis högst beräknande) sätt som fullständigt avväpnande.

En hobbyaktig, populärpsykologisk förklaring till detta beteende kan vara att denna kvinnotyp har fått sig itutat in absurdum att kvinnor rent allmänt har det svårare än män och tror sig måste på olika sätt försöka utjämna denna således intalade orättvisa. Sanningen är ju bara den att svenska kvinnor födda efter 1968 på intet sätt hålls tillbaka, förhållandet är snarare det motsatta. Den enda rimliga förklaringen till att det är fler kvinnor än män som tar en universitetsexamen i dag är att alla de åtgärder som har vidtagits de senaste 40 åren för att jämställa könen har gått överstyr och att det är dags att vidta åtgärder för att få in män i systemet igen (om nu jämställdhet i meningen 50/50 eller 60/40 en gång för alla ska vara ett självändamål).

"Nä, vadå, "Garp och hans värld" kan ju naturligtvis inte vara en av de mest klarsynta fiktiva romanerna om feminismen. Den är ju skriven av en man. Tihi."

2006-12-11 @ 16:45:08
Postat av: Anonym

Vattnet stiger o debattnivån sjunker. Tihi.

2006-12-11 @ 17:20:20
Postat av: Lädermannen

"bortskämda öfve medelklassprinsessor med socialt storhetsvansinne och oomkullrunkeliga självbilder"

Dessa personer gäller det att veta hur man ska ta. Man gör dem (och omgivningen) i regel en tjänst om man låter dem komma ner på jorden - vänligt men bestämt.

2006-12-11 @ 18:49:13
Postat av: Goofy

SS: Den allmänt förhärskande förklaringen till att fler kvinnor än män tar en universitetsexamen är att de kvinnliga gymnasisterna har bättre betyg och alltså i större utsträckning kommer in på universitetet. Och skillnaderna består; kvinnorna är inte bara i majoritet på universiteten, de går också ut med bättre betyg.

Vad detta beror på råder det dock delade meningar om. En förklaring är att tjejerna är mer begåvade, en annan att de är mer studiemotiverade - vilket skulle kunna bero på att de vet/tror (stryk det som ej önskas) att de måste vara bättre än männen för att nå lika långt. Ytterligare en förklaring är att skolsystemet passar flickor bättre, vilket skulle kunna bero på det du kallar "gå överstyr", dvs. att man anpassat undervisningen till flickors sätt att vara och tänka i syfte att få dem att studera - och också lyckats.

Personligen tror jag att det som vanligt finns fler än en bakomliggande orsak.

Och så förstår jag inte hur en ovan nämnd kommentar från en juristtjej skulle kunna utgöra bevis för att hon vill utjämna förmenta orättvisor. Att baissa sig själv på det sättet borde väl istället vara bevis på precis tvärt om - att hon vill förminska sig själv genom att låtsas oakademisk och korkad, Och att förminska sig själv brukar anses vara ett klockrent exempel på typiskt kvinnligt dåligt självförtroende.

2006-12-11 @ 18:54:55
Postat av: Sten Sture

Nja, det kan också vara ett klockrent exempel på typiskt kvinnligt manipulativt beteende...

Mitt exempel var kanske inte helt tydligt: tjejen använde sig alltså av nollsummementalitet för att få omgivningen på sin sida. Genom att förment framställa sig själv som lite dum, men glad ändå, blev jag en torr akademikersprätt (även om så inte faktiskt hade varit fallet). En härskarteknik som vinner kraft bland unga kvinnor som vet hur en slipsten skall dras (om denna paradoxala metafor kan ursäktas i dessa metrosex-dagar..).

Ang. kvinnors påstådda dominans i studiekretsar: det enklaste sättet att slå hål på din argumentering är att uppmana dig att föreställa dig hur förklaringarna hade låtit om förhållandet varit det omvända (fler män än kvinnor och män med bättre betyg). Fö har genomsnittsbetyg endast en marginell betydelse som förklaringsmodell, det är endast fördelningen bland den grupp bestående av båda könen med individer med bäst betyg som har betydelse som utfallet och i denna grupp är det ingalunda så att "flickor/kvinnor" vid varje givet tillfälle har bättre betyg (again, i genomsnitt...).

2006-12-11 @ 19:39:47
Postat av: Jag

Sten Sture, kul att du är tillbaka, om än men ett uttjatat nollsummeresonemang samt stulet begrepp från Alhem.. Tjena!

2006-12-11 @ 22:16:22
Postat av: Delägarn

Men Sten Sture, varför skulle det vara sämre att nå framgång med ett insmickrande, men socialt kompetent, låt vara manipulativt, sätt än med ett analytiskt och logiskt korrekt sätt?

Om vederbörande manipulatör kan sälja in sina tjänster bättre än torrisen, så nog anställer jag hellre den förstnämnda.

2006-12-12 @ 09:32:14
Postat av: Sten Sture

Tja, i en värld där framgång betyder att man håller nere sin omgivning för att framhålla sig själv stämmer nog delägarens invändning. I sammanhang där strikt saklighet bör vara ledstjärnan (exemplevis domstolsförfaranden eller akademiska sammanhang) kan den dock vara direkt farlig. Hårddraget strider väl inställningen att stampa-på-tårna-polemik skall gå före korrekt-enligt-fastställda-förfaranden mot samfundets regler...?

Jag: stulet begrepp? Menar du "oomkullrunkelig?" Är näst intill säker på att Alhem inte besitter någon slags upphovsrätt till dett begreppet, även om det mot förmodan skulle ha varit hans påfund. Och jag har naturligtvis känt till begreppet långt innan denna blogg var påtänkt, liksom huvuddelen av alla svenska jurister.

"Social kompetens" är förresten ett farligt begrepp. I förlängningen endast en form av "everybody loves a winner" eller "vinnaren skriver historien". Lika urvattnat som "fältmässigt" eller "god advokatssed": om någon med inflytande tycker att något är bra så skall det anses "socialt kompetent", vilket kanske förklarar att det anses "socialt kompetent" att med alla medel söka inflytande..?

2006-12-12 @ 11:16:36
Postat av: Sten Sture

Social kompetens är ett lika urvattnat icke-begrepp som "fältmässigt" eller "god advokatssed", det utgör endast något att falla tillbaka på för människor som genom att följa dem med inflytande tror sig själva få inflytande. En förlängning av "everybody loves a winner" och "vinnaren skriver historien". Fö lär stampa-på-tårna-polemik, i motsats till följa-fastsällda-förfaranden (som exvis i domstolar eller lärosäten), strida mot whatever upphöjda principer som samfundet kräver att sina medlemmar skall följa. Iof gäller det väl inte tillsättningen av personal inom den privata sektorn. Inom vissa ramar flödar väl godtycket ganska friskt där, antar jag.

Vad skulle jag ha stulit från Alhem? "Oomkullrunkelig"? Såvitt jag vet kan han inte ha någon upphovsrätt till begreppet, om det nu mot förmodan skulle vara så att det var han som yttrade det först. Jag misstänker att de flesta jurister hört begreppet för länge sedan, helt oberoende av Alhem om denna blogg.

2006-12-12 @ 17:39:21
Postat av: Sten Sture

Min första kommentar ovan såg inte ut av ha blivit publicerad, så jag skrev om den. Konstigt, eftersom jag "refreshade" sidan. Anyho, dubbel anledning att njuta av Stures alster..

2006-12-12 @ 17:41:41
Postat av: Goofy

SS: Mja, jag vet inte om jag blir övertygad. Jag har ännu inte råkat ut för att det i juristkretsar skulle vara mer meriterande att vara oakademisk och spånig istället för stringent och begåvad. Finns det verkligen en arena där man i längden lyckas härska med sådana metoder?

När det så gäller förklaringarna till kvinnliga studenters studieresultat så är teorierna lika troliga (eller otroliga) oavsett vilket kön som råkar vara i vinnarfållan. Att det sedan just nu inte är pk att hävda att män är mer begåvade än kvinnor är en helt annan sak.

Och för övrigt (INTE en passning till dig Sten Sture) anser jag att Kartago bör förstöras, dvs. att övertron på akademiska superbetyg behöver torpederas. Hur många lågpresterande puckon med toppbetyg finns det inte runt om på landets alla arbetsplatser?

2006-12-12 @ 21:46:26
Postat av: Sten Sture

Nja, jag menar nog snarare att tendensen är att vi går mot ett samhälle där framåtanda är viktigare än substans (brandfackleexempel: Glamourprinsessan). Konkurrensutsattheten har blivit ett självändamål, snarare än att uppfylla målet att de mest lämpade skall regera (i domstolen, på byrån, på företagen, på myndigheten, osv.). Det viktiga är inte vilka juridiska kunskaper och förmågor man besitter utan hur utvecklad ens förmåga att sälja in omgivningen på sin självbild är.

Jag håller med om att betygen inte skall sättas på piedestal, och inte heller social förmåga. Helhetsbedömning bör vara ledstjärnan.

Fö fick Harvards rektor avgå för några år sedan efter att ha påstått att män generellt sett är bättre lämpade för tekniska ämnen än kvinnor...

2006-12-12 @ 22:05:21
Postat av: Anonym

Konkurrensutsattheten har inte bara blivit ett självändamål, men anses numera omfatta ngn slags idé om moralisk förtjänst. Den som blivit sedd som bäst lämpad enligt ngt givet kriterium anses därefter ha en moralisk rätt till tjänsten/studieplatsen eller vad det nu är. Det är givetvis en bisarr idé som bl.a. Dworkin har påpekat. (Därmed inte sagt att man inte ska eftersträva genomskinlighet.)

Framåtanda v substans är väl en amerikansk tendens, om man ser substans som en rent akademisk egenskap hänger den mest ihop med att amerikanska lärosäten premierar framåtanda eftersom man anser att det är en bra proxy för framtida framgångar. Ungefär som social kompetens mao. Fast är det så nytt? En gammal sanning är ju att det inte är de intelligenta som klarar sig utan de driftiga. Utom möjligen på UD där man enligt ryktet hellre ska vara lat och intelligent än dum och energisk.

2006-12-13 @ 15:42:22
Postat av: Sten Sture

Undrar vilken kategori Lars Danielsson passar in under, eller Carl Bildt för den delen..? Jag ger mig fan på att Danielsson erbjudits någon slags middle-of-the-linetjänst för en UD-ambassadör men vägrat acceptera den med hänvisning till att de till synes ovärdeliga erfarenheter och kontakter han uppbringat under Persson skulle slösas bort. Nu får han istället sitta och ruttna i en icke-tjänst under exp.chefen tills dess han får kicken.

Visst, livet är konstigt inrättat och bollen är rund och allt det där. Jag menar bara att dokusåpa-blogg-programledar-äventyrare-ickemervärde-mentaliteten leder till att självförverkligandet har bytts ut mot att med alla medel få omgivningen att skriva under på ens självbild. Idén om självförverkligandet har blivit viktigare än självförverkligandet som sådant.

Apropå avdankade socialdemokrater är det intressant att följa hur ledande kvinnliga sossar som Margot och Jämtin kategoriskt säger nej. Min teori är att eftersom många inom partiet har som uttalat mål att sätta en kvinna på posten så kommer den kvinna som blir vald att få leva med misstänkliggörandet att hon blev vald pga sitt kön. Först nästföljande kvinna på posten kommer att slippa detta ok och kunna skörda frukterna av att vara den mest legitima kandidaten (ok, allt är relativt, men iaf slippa kvinno-oket). Margot och Jämtin vill naturligtvis inget annat än bli sossehövding, men måste verka negativa för att försöka lindra kvinnorepresentantsyndromet. Fö gäller troligen samma sak för Hillary Clinton.

2006-12-13 @ 17:35:53
Postat av: Anonym

Hej!
Länge sedan bloggen uppdaterades, väntar med spänning.

2006-12-13 @ 17:55:06
Postat av: Anonym

Vet inte med Danielsson men att Bildt byggt sin karriär på att "prata om marginella företeelser på ett förvirrande men pompöst sätt och du antas vara intelligent" är väl ganska uppenbart. Bildt är sannolikt, i stenhård konkurrens med Wallström, Sveriges mest överskattade politiker.

2006-12-13 @ 18:46:45
Postat av: Anonym

Var kan jag som icke jurist hitta medarbetarenkäten? Länk tack!

2006-12-13 @ 21:12:03
Postat av: lolo

Jag tror den finns på Doris, domstolarnas intranät.

2006-12-14 @ 06:50:17
Postat av: Hotshot

Den anonyme rackarens förfrågan borde väl kunna uppfattas som en begäran om utfående av allmän handling? :)

Vem av er domstolsrävar känner för att göra honom (och oss andra) till lags och publicera denna?

2006-12-14 @ 07:43:23
Postat av: Den anonyma rackaren

På Domstolsverket hävdas att det är sekretess :-(

2006-12-14 @ 15:52:06
Postat av: Rättshaveristen

Men överklaga! :-D

2006-12-14 @ 16:28:50
Postat av: Rättshaveristen II

Och begär avslaget i ett särskilt uppsatt välmotiverat beslut.

2006-12-14 @ 17:11:50
Postat av: Anonyma rackaren

Jo tack, jag vet hur man överklagar och begär besvärshänvisning. Men innan jag eventuellt gör det i morgon så ska jag ju gå upp till de rätter vi har här i stan och begära ut handlingarna den vägen.

Här står de så fint och säger att de tycker det är så fint med öppenhet.

2006-12-14 @ 18:45:19
Postat av: Anonyma rackaren

Jo tack, jag vet hur man överklagar och begär besvärshänvisning. Men innan jag eventuellt gör det i morgon så ska jag ju gå upp till de rätter vi har här i stan och begära ut handlingarna den vägen.

Här står de så fint och säger att de tycker det är så fint med öppenhet.

2006-12-14 @ 18:48:00
Postat av: Anonyma rackaren

Jo tack, jag vet hur man överklagar och begär besvärshänvisning. Men innan jag eventuellt gör det i morgon så ska jag ju gå upp till de rätter vi har här i stan och begära ut handlingarna den vägen.

Här står de så fint och säger att de tycker det är så fint med öppenhet.

2006-12-14 @ 18:48:23
Postat av: Hotshot

Rappakalja! Har precis kört en snabbrepetition i sekretesslagen och 2 kap TF och jag kan verkligen inte se någon grund för att vägra en begäran om att få ta del av den...

Som Rättshaveristen II sa; be om ett välmotiverat beslut! =) Skulle vara riktigt kul att se hur de försöker få till det.

Varför försöker de överhuvudtaget vägra???

2006-12-15 @ 02:21:54
Postat av: Rådisen

DV har utlovat sekretess beträffande de individuella svaren på enkäten. Annars skulle väl knappast någon ha svarat. Sammanställningen av svaren får väl däremot redan anses offentliggjord genom att den lagts ut på intranätet.

2006-12-15 @ 09:36:47
Postat av: Chefen

DV har nog lovat lite mer än vad DV kan hålla för det fall någon snok ger sig tusan på att få ut materialet. Nya "gallringsdirektiv" kan ju dock tänkas tillkomma...

2006-12-15 @ 18:13:43
Postat av: Anonym

Är det någon som noterat att de första inläggen av TN postades här: http://tingsnotarien.blogspot.com/

Samma inlägg återfinns på denna sida, men något förändrade. Bl.a. har språket gjorts lite råare, så att det inte är lika uppenbart att det är en kvinnlig notarie som skriver, som det var på blogspot.

2006-12-15 @ 18:41:13
Postat av: Pekka

Jag håller med, det måste vara en kvinna som skriver. Jag kan erinra mig ett inlägg, det skrevs för längesedan, då TN var på kurs. Höjdpunkten under kursen, mena TN, var våfflorna med hjortronsylt som serverades. Detta till den grad att TN på ett näst intill syndigt sätt åt ihjäl sig, gud förbjuder. Min poäng är, för att "lätta" på trycket knäppte TN upp översta kanppen på jeansen. Väl förtrogen med hur en mans mage fungerar, så vet jag, att en man inte behöver knäppa upp byxorna, utan en mans mage har en konstruktion som gör att den kryper över kanten på byxorna i en sådan situation, viket medför att någon knapp aldrig aldrig behöver knäppas upp. Fråga Fetto om ni inte tror mig.

2006-12-15 @ 20:03:24
Postat av: EW

--> Pekka

Tack för din berikande analys.

Jag är man - och det kan va jätteskönt att knäppa upp översta knappen på jeansen när man ätit för mkt, TROTS att jag inte har särskilt många gram fett på magen.

2006-12-15 @ 21:43:04
Postat av: Lars

Mer idiotisk analys av bukfett har man sällan skådat!

2006-12-16 @ 10:46:22
Postat av: Stickan

Det luktar lite panik i brallan, eller varför annars den s.k. Mediegruppen?

2006-12-16 @ 18:47:33
Postat av: Den lede

Tänk om bloggen har flera skribenter. KAnske en manlig och en kvinnlig?

2006-12-16 @ 19:21:36
Postat av: Goofy

Jag har (betalt och) mottagit ett signerat ex av bloggen i bokform. Med detta följer ett ganska personligt brev av TN. Att bloggen har en och samma skribent har jag aldrig tvivlat på, och än mindre efter formuleringarna i brevet. Jag kan för övrigt rekommendera tingsnotarien i bokform, eftersom språket är tillhyfsat och några nya inslag kommit till.

Och för att ytterligare berika bukfettsanalysen är det min erfarenhet att såväl mäns som kvinnors magar plägar krypa över byxkanten efter överdådiga måltider. Huruvida man väljer att knäppa upp byxorna eller ej tror jag är högst personligt.

2006-12-16 @ 19:44:00
Postat av: Gällivarehäng e väl oxå kvinnligt?

Mot bakgrund av även idiot-inläggen ang. knappens bevisvärde eller ej.

Varför hamnar man alltid på apstadiet när jusriter tillåts att fritt lufta deras mest vältänkta tankar?

2006-12-16 @ 22:19:17
Postat av: Anonym

Förutom Tingsnotariens bok, är det några här som har tips på bra böcker om kriminalfall/deckare/verkliga händelser? Inga faktaböcker dock!

2006-12-17 @ 04:10:19
Postat av: Micke

Ett tips är "Den obeskedlige domaren" av Clas Engström. Till skillnad från TN´s bok som handlar om en TN, handlar Engströms bok om en nämndeman vid Gotlands TR. Jag vet inte om den skall kategoriseras som bra, men beskriver hur Engstöm upplever sin roll som nämdeman, han är inte överdrivet positiv.

2006-12-17 @ 09:31:51
Postat av: Medicin är roligt

Däremot är det ett medicinskt faktum att mäns fett hamnar mest abdominalt medan kvinnors fett i större utsträckning hamnar på lår, rumpa och som allmänt subkutant fett.

2006-12-17 @ 13:41:10
Postat av: NPI

Jag har fått ut medarbetarenkäten... Vad kan det bero på?
Och, nej jag ligger inte med någon på DV.

2006-12-19 @ 08:35:14
Postat av: バートン ビンディング カスタム diy

fendi メンズ アウター http://casamukti.org/tenor/Juniper-347-65-1728.html
フルラ uomo 梅田 http://www.hotelmariflor.ro/zsoze/X-Uc1482.html
fitflop due ballerina 歌詞 http://www.joycook.com/monk/Spreading-706-1278-413.html
バーバリーブルーレーベル博多阪急 格安 http://ameblo.jp/jitesi/entry-11977138401.html
リーバイス 505 レッドループ http://www.manghera.com/vaccinate/Ask-1140-638-1613.html
ferragamo インカントアミティ 香り http://iitjeeacademy.com/tedious/Recover-541-937-1143.html
bally コート 英語 http://www.wnymoaa.org/motif/Protocol-589-878-1176.html
デュベティカ レディース サイズ http://www.womenforworldhealth.org/tnntn/306-pG.html
トーリーバーチ靴 偽物見分け方 http://emprecap.cl/ieywr/Concatenate-1114-1208.html
アシックス バスケットシューズ 新製品 http://www.fotogec.com/sitting/Multicultural-891-627-694.html
カシオ オシアナス リューズ http://www.keschools.org/prognosticate/Mediterraneansea-532-752-715.html
オロビアンコ 鞄 革 http://gocnhinviet.net/stubble/Marketplace-40-298-1318.html
facebookジムニー愛知 http://www.jotam.net/recondite/Prig-724-144-557.html
モンスター グッズ qrコード http://bk.divineindia.com/nashville/Ownership-101-121-148.html
ロバータ あらすじ http://www.daganev.com/subvention/Retentive-415-333-684.html
リモワ 機内 持ち込み サイズ http://nathansclarinet.com/routing/Speaking-1172-899-735.html
miumiu 長財布 l字チャック http://vrifencing.com/showbusiness/Pyromaniac-533-1015-1244.html
バートン ルーラー fate http://afpl.com.br/consistency/Nepal-710-108-145.html


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

P.g.a. spam kommer alla kommentarer innehållande mer än en länk att granskas innan de läggs ut
Tingsnotarien förbehåller sig rätten att citera kommentarerna