Onsdagen den 12 juli 2006

Jag har tagit mig ytterligare en veckas semester, och jag har egentligen inget att rapportera om, förutom att jag nu tänker sätta mig på något trevligt ställe på Söder och inmundiga alkoholhaltiga drycker tillsammans med vår nya notarie som också har semester i Stockholm den här veckan. Fetto, som för tillfället är tf lagman, lät henne på nåder ta ut en veckas semester i julivärmen, trots att han själv tydligen fick arbeta utan semester hela sin första sommar som notarie. Man kan inte tycka annat än att Fetto är en riktigt fin kille, och jag skulle gärna skriva ett par rader till om detta, om det inte vore för att han är så vansinnigt abderitisk.

Ha en trevlig fortsatt semester!

Tingsnotarien


Kommentarer
Postat av: djurist

Abderitisk? Varför inte använda en adekvat inhemsk vokabulär som Sträng sa?

2006-07-12 @ 18:29:48
Postat av: Anonym

"Varför använda främmande ord när det finns en adekvat inhemsk vokabulär disponibel?" var det väl?

2006-07-12 @ 18:37:59
Postat av: Snaggad

Därför att h*n tycker att det är roligt, kanske. H*n brukar ju göra så. Att du inte har en vokabulär som TN betyder ju inte att ordet inte går att använda.

2006-07-12 @ 18:54:42
Postat av: Anonym

Fetto verkar ju vara riktigt generös! Tycker att du ska hångla upp den nya notarien, TN.

2006-07-12 @ 21:11:22
Postat av: Romantikern

Är det fler än jag som anar en begynnande kärlekshistoria mellan TN och den nya notarien?

2006-07-12 @ 21:12:05
Postat av: Söndagsåklagaren

Med Fetto som en välvilligt flinande kerubisk Amor flygande i fonden, avskjutande erotiskt laddade pilar i form av beviljade semesterledigheter?

2006-07-12 @ 21:49:55
Postat av: Anonym

Varför inte?

2006-07-12 @ 21:53:38
Postat av: Fröken Lund

Tror det där var första gången som tingsnotarien undertecknade med "Tingsnotarien". :-)

2006-07-12 @ 21:57:08
Postat av: Anonym

Ja men det var ju som ett sommarvykort till oss!

2006-07-12 @ 22:14:09
Postat av: Anonym

Jag har varit och druckit öl på söder, undrar om tn var där??

2006-07-12 @ 22:16:57
Postat av: Anonym

credd till TN för användandet av "abderitisk", tråkigt att svensk juridik inte är särskilt moraliserande annars hade ordet varit klart användbart.

2006-07-12 @ 22:30:01
Postat av: amanda

Varför kan inte TN avslöja sitt kön? Man och 26 år? Tror att TN är kvinna som driver med det patrarkala strukturen och vill verka vara man bara för att motbevisa alla medelålders vita fördomsfulla gubbar.

2006-07-13 @ 00:22:45
Postat av: Anonym

Alla dessa spekulationer.

2006-07-13 @ 00:59:55
Postat av: sueco

amanda:
Varför är könet så viktigt? Om man nu vill angripa alla medelålders vita fördomsfulla heterosexuella gubbar, kan det vara en viss poång att själv vara lite lagom odefinierad.

2006-07-13 @ 09:27:05
Postat av: Anonym

Söndagsåklagaren, tror att den här frågan har ställts tidigare. Är du pensionerad?

2006-07-13 @ 10:52:08
Postat av: Söndagsåklagaren

Om så vore - och?

2006-07-13 @ 10:53:29
Postat av: Diddy

"Det finns de som urgerar en limitering av bostadsbyggandet. Det ska de ge fan i!"

Gunnar ruled.

2006-07-13 @ 11:07:47
Postat av: Konrad

Den sista hade jag aldrig hört. Den var faktiskt helt obetalbart rolig.

2006-07-13 @ 11:23:06
Postat av: Diddy

>>>>Konrad

Eller hur! Underbar kombination av det statsmannamässigt högtravande och det djävlar anamma som Sträng fick med sig genom sin arbetarbakgrund. Det finns många fler, Sträng är hur rolig som helst. Ex:

"Gläd dig i din ungdom, heter det. Det gör ungdomen. För tolv miljarder kronor om året."

2006-07-13 @ 11:38:37
Postat av: Anonym

Nej, det har egentligen ingen betydelse söndagsåklagaren utan var bara en fråga som väcktes apropå ditt val av nick.

2006-07-13 @ 11:38:48
Postat av: Anonym

Ledsen att jag låter henne dyka upp igen...Men försöker Lassbo få oss att tro att Tingnotarien sitter ting i Gällivare?

Någon som vet hur intervjun hon gjorde med Tingsnotarien gick till? Live, telefon eller mailledes?

http://karolinalassbo.blogspot.com/2006/07/prinsessans-pojkvn-blir-vinge-jurist.html

2006-07-13 @ 11:44:20
Postat av: Söndagsåklagaren

Till den anonyme:
Och svaret är, nej, inte inom överskådlig framtid och kanske inte från detta jobbet heller. Valet av nick har en annan konnotation för den som ids lista ut det...

2006-07-13 @ 11:48:06
Postat av: Konrad

Också mycket rolig Diddy. Apropå vilket bidrag eller liknande fällde Sträng detta uttalande, och finns det någon hemsida där man kan hitta fler citat?

2006-07-13 @ 11:48:21
Postat av: Diddy

Du kan söka på Wikipedia (som är ett smorgasboard av sanning) eller göra en vanilg googlesökning. Någon särskild Strängsida finns det tyvärr inte. Jag läste förresten i... eh... Café att Sträng var oerhört ful i mun och att han förolämpade folk i sin närhet i varannan mening. Nog om Sträng, jag tycker att han förtjänar en egen hemsida.

2006-07-13 @ 11:56:36
Postat av: Bulldoggen

Heter det bitis eller bitris?

2006-07-13 @ 12:43:09
Postat av: Anonym

Lassbo gjorde intervjun via mail enligt något gammalt inlägg av tingsnotarien. Maila TN och fråga.

2006-07-13 @ 12:51:32
Postat av: djurist

Bitis gabonica borde väl vara ett gott föredöme?

2006-07-13 @ 13:01:43
Postat av: Jonas Å

se nedan
"Tingsnotarien förbehåller sig rätten att citera kommentarerna"

Nästan så man luktar en kommande bok ....

2006-07-13 @ 13:17:06
Postat av: Sthlmsnotarien

Jonas Å - Jag kan inte sätta fingret på vad, men något i ditt inlägg fick mig att misstänka att du inte har läst kommentarsidorna på sistone...

2006-07-13 @ 14:50:00
Postat av: Sthlmsnotarien

amanda - Väx upp. "Tror att TN är kvinna som driver med det patrarkala strukturen och vill verka vara man bara för att motbevisa alla medelålders vita fördomsfulla gubbar." Ärligt... man behöver inte inordna hela sin tillvaro i köns- och maktstrukturer. Det finns betydligt roligare och betydligt mer verklighetsförankrade saker att spendera sin tid på. Ofta när jag snubblar över dylika förklaringsmodeller har jag svårt att inte tänka på grupperingar och ideologier långt, långt ute på högerkanten där ZOG och inte patriarkala (notera stavning) strukturer kan förklara det mesta som händer och sker (eller för den delen allt till vänster om Centern, fast då får man byta ut "ZOG" mot "Israel").

2006-07-13 @ 14:55:25
Postat av: Ulv i fårakläder

Stlhmsnotarien
Håller med dig - bort med antagandet att allt är "strukturer"!

2006-07-13 @ 15:36:22
Postat av: Puff

>>>Diddy

"Män med stark skäggväxt och utan slips kommer aldrig att påverka samhällsutvecklingen.”

- Gunnar Emanuel Sträng

2006-07-13 @ 15:44:37
Postat av: Goofy

Abderitisk, hm. Jag känner bara två personer som har det ordet i sitt aktiva ordförråd. Undrar hur många fler det kan finnas?

Anonyme vännen: Om man googlar på mig får man drygt 500 träff - fast alla är inte jag (tack och lov).

2006-07-13 @ 21:15:44
Postat av: Anonym

Då är du nog ändå inte den jag trodde Goofy...Den jag trode ger betydligt fler träffar.

2006-07-13 @ 21:53:27
Postat av: sueco

Självklart finns det maktstrukturer i vårt samhälle. Men om man gynnas av en maktstruktur är det inte säkert man ser densamma.

Ner med hetro-patriarkatet!

2006-07-13 @ 22:10:44
Postat av: Fröken Lund

Sthlmsnotarien: Sitter du inne med vetskap om att tingsnotarien tänkt publicera sin blogg i bokformat eller högg du bara stackars Jonas Å för att inte märkt nedanstående förbehåll förrän nu?

Jag emotser tingnotariens blogg i bokformat med öppna armar. Jag skulle köpa den i present åt alla jag känner!

2006-07-13 @ 22:28:03
Postat av: Anonym

Jag tror också att en bok är på gång. Antingen av ett redan "etablerat" bokförlag eller av ett nystartat. Har hört surr om det från lite andra håll.

2006-07-13 @ 23:01:34
Postat av: Anonym

Håhå,vilket klipp för ett nystartat förlag!

2006-07-14 @ 00:42:36
Postat av: lé föredragandé

Förbehållet verkar stå på alla sidor men kan väl bara gälla de sidor som uppkommit efter förbehållet?

2006-07-14 @ 09:06:29
Postat av: lé föredragandé

.. citera får man gör utan förbehåll givetvis. Jag avsåg diskussionen ovan om att publicera bloggen i bokform.

2006-07-14 @ 09:09:01
Postat av: Anonym

Ja, så är det lé föredragande.

2006-07-14 @ 11:25:16
Postat av: Karolina på Glamourbloggen

Du där uppe som inte lyckades skriva någon avsändare på din kommentar: Angående din undran hur min intervju med tingsnotarien gick till, varför kommenterar du inte i MIN blogg och frågar...? Att tingsnotariens läsare ska sitta och gissa sig fram till rätt svar, eller plocka svaret ur minnet, framstår som ganska löjligt när jag kan ge dig svaret direkt i kommentarerna på min blogg.

Postat av: Lyckas skriva något här

Ibland känns det onekligen som att det är bättre att lita på Tingsnotariens läsare -- även angående sådant som sessan (du) har skrivit.

2006-07-14 @ 12:34:54
Postat av: Anonym

Karolina, jag blir lite fundersam.

Du har tidigare skrivit om din intervju med Tingsnotarien här och lagt ut länkar också. Varför gjorde du det om du inte trodde någon här skulle läsa den? Det måste ju finnas flera här som vet hur intervjun gick till? Eller, ve och fasa, gjorde du en intervju med någon som på nätet är anonym utan att tala om ifall det skedde via mail, telefon eller möte?

Det är ju rätt rimligt att fråga HÄR också eftersom det är här diskussionen om tingsnotariens anonymitet, sysselsättning, kön och så vidare diskuteras..Skulle vi då skriva i kommentatorsrutan att "se mitt inlägg daterat 11 juli 2006 klockan 13.41 i Glamourbloggen"? Blev det förresten några gissningar?

Lite roligt är också att du ger dig på en sådan oskyldig fråga med tanke på en massa andra kommentarer som varit här om dig senaste tiden.

Jag tror det finns flera förklaringar till varför vissa personer inte vill kommentera hos dig eller skriva mail till dig. Jag skulle inte göra det eftersom jag inte har så stort förtroende för dig.

2006-07-14 @ 13:04:02
Postat av: Ingen klient!

http://karolinalassbo.blogspot.com/2006/07/ibland-r-det-tur-att-potatisen-r-god.html

Påhtittat eller sant, ändrat eller inte. FÅR man verkligen skriva så här? Ska det inte vara så att det inte ens ska finnas minsta misstanke om att sekretessen brister?

Fy attan!

2006-07-14 @ 13:08:28
Postat av: Anonym

Nu har även jag läst Karolinas inlägg. Bland kommentarerna finns även svar från Karolina. Lägg märke till att hon först först skriver att att vissa saker är påhittade och att hon inte avslöjar KLIENTENS namn och andra detaljer.

Nu senast skriver hon att "Denna story är ett hopkop av flera olika klienters citat, och självklart har jag ändrat detaljerna i citaten så att ingen kliens ska kunna känna igen sig".

Hur man kan klippa ihop olika klienters citat till ETT samtal förstår inte jag. Gör ni?

Varför man över huvud taget behöver hitta på ett helt inlägg och återigen äventyra sin trovärdighet (eller den finns det väl inte mycket kvar av) när man ändå skriver en massa inlägg varje dag förstår jag inte?

Varför inte skriva direkt att det är påhittat då i stället för att komma med förklaring efter förklaring? Vad är sant och inte sant i den där bloggen? Tingsnotariens blogg framstår som mer sann vad gäller självupplevda händelser!

2006-07-14 @ 14:02:15
Postat av: Karolina på Glamourbloggen

Du som inte har lyckats få till en avsändare: Jag lade ut länk till min intervju med tingsnotarien i denna blogg i och med att läsare i denna blog hade bett mig om det.

2006-07-15 @ 00:14:48
URL: http://www.glamourbloggen.se
Postat av: Karolina på Glamourbloggen

Lyckas skriva något här: Det där var en onödig kommentar som känns mer som ett personangrepp än fakta. Du får nog ta och argumentera lite bättre till VARFÖR du litar mer på tingsnotariens läsare än på mig, även fast det handlar om saker som JAG har gjort (dvs intervjuat tingsnotarien).

2006-07-15 @ 00:19:21
URL: http://www.glamourbloggen.se
Postat av: Karolina på Glamourbloggen

Du som inte har lyckats få till någon avsändare: Det citatet om att potatisen är god kom från en klient, men det handlade såklart inte om potatis och att den var god, den detaljen har jag ändrat på. Det citatet med att de spelar spel på häktet kom från en helt annan klient än den som kommenterade "potatisen", men även detta citat har jag såklart ändrat i så att inte klinenten ska känna sig träffad och citerad.

2006-07-15 @ 00:25:20
URL: http://www.glamourbloggen.se
Postat av: Lyckas igen

Argument är bra Karolina, men var läste du att jag ifrågasatte det du har GJORT?

"Ibland känns det onekligen som att det är bättre att lita på Tingsnotariens läsare -- även angående sådant som sessan (du) har skrivit" stod det.

Jag skulle inte lita på något svar i juridiska frågor från dig. Tyvärr finns det en del som har gjort det!

2006-07-15 @ 00:42:14
Postat av: Tristan

Lassbo tycks syssla med efterhandskonstruktioner, och ibland mindre lyckade sådana.

2006-07-15 @ 03:14:23
Postat av: Anonym

Vilken advokatbyrå i Uppsala är det man ska undvika?

2006-07-15 @ 11:40:57
Postat av: anonym

Abderitisk vet väl varenda människa vad det betyder. Abdera var "en stad i det antika Tracien vars invånare var 'beryktade för sin småstadsaktighet och sin narraktiget'; på nutidssvenska betyder det att de betraktades som töntar och nördar. På klassisk svenska skulle de kallas kälkborgare, beteckningen för invånare i Kälkeborg, en 1800-talsföregångare till Grönköping. Och var ligger Tracien undrar ni? Men snälla nån, nnting måste ni väl kunna ta reda på själva..." Det här citatet kommer från sidan 45 i boken "Rätt roligt", Blomquist, Jure förlag.

2006-07-15 @ 11:44:41
URL: http://www.jure.se
Postat av: anonym

Med tanke på att den intellektuella nivån ibland är betänkligt låg på den här sidan måste jag väl precisera och berätta i klartext att abderitisk betyder töntig. Såja! Hade du kunnat lista ut det på egen hand, sa du? Är det bara sommarvärmen som fått hjärnan att börja smälta? OK då! Jag tar tillbaka.

2006-07-15 @ 11:50:26
Postat av: Anonym

Ni advokater, brukar ni låta någon annan anställd/sommarjobbare berätta domen för era klienter? Jag vet att det bara är att ringa aktuell tings eller hovrätt (och HD)och fråga om den, men hur ska det gå till om klienten ringer advokatbyrån?

På Jureka.net kritiseras såväl Lassbo som advokatbyrån för det Lassbo har gjort.

2006-07-15 @ 15:38:57
Postat av: Häxjagaren

Nej men lägg ner häxjakten på Lassbo nu, jag är ganska trött på att hennes ord och förehavanden diskuteras i varenda blogg. Det är kappast konstigt att advokatens högra hand sköter viss kommunikation med klienten, (i alla fall på en mindre eller mellanstor byrå vilket detta verkar vara) hon är ju insatt i målet och klienterna vet om det. Förresten så är väl en del av Lassbos advokater på semester? Att Lassbo meddelar domen om klienten ringer är väl en självklarhet, vem ska annars göra det!

2006-07-15 @ 16:56:52
Postat av: Anonym

Ännu värre om de låter en sådan som hon sköta kontakter med klienterna.

2006-07-16 @ 15:51:24
Postat av: Anonym

När skrev Lassbo om sin intervju med TN?

2006-07-16 @ 18:41:37
Postat av: Anonym

25 nov 2005

2006-07-16 @ 19:16:13
Postat av: Anonym

Karolina säger att det bara är att försöka anmäla henne till advokatsamfundet. Det samfundet lär väl inte bry sig om en sommarjobbare, men får sommarjobbarna bete sig hur som helst eller finns någon ansvarig för vad de anställda på byrån skriver om?

2006-07-16 @ 21:33:39
Postat av: Anonym

Skriver om när det gäller deras jobb alltså.

2006-07-16 @ 21:38:48
Postat av: Ulv i fårakläder

"abderitisk"
T o m SAOL verkar ha vissa svårigheter med att förklara ordets innebörd. "Vansinnigt abderitisk", hmm... Det är nästan så att det lockar till att säga att användningen i sig av ett sådant uttryck är "abderitisk", om ni tillåter. "Riktigt fin kille" men "abderitisk". Visst, stilblandningar kan vara charmiga, men detta känns helt fel. Ursäkta mitt klagomål, men TN gäckar onekligen läsarna.

2006-07-17 @ 10:34:03
Postat av: Goofy

Ur floran av pompekunskaper:
Anonym ovan har rätt i att ursprunget till abderitisk var invånarna i Abdera. Anledningen till att de betraktades som korkade och efterblivna var att Abdera, till skillnad från de flesta omkringliggande städer, inte hade någon filosofiskola. Abderitisk kan förutom töntig också betyda dum och enfaldig.

Pompekunskaper = kunskaper som man inte har någon som helst praktisk nytta av, som att t.ex. veta att Karl XII:s hund hette Pompe.

Och när jag nu ändå håller på och besserwissrar mig kan jag passa på att tipsa anonyme vännen om googlingsfinesser. Om man sätter citationstecken runt det begrepp eller namn man vill söka på så får man färre, men mer relevanta träffar. Om man sålunda sätter " runt mitt namn så får man 500-600 träff, istället för sisådär 55 000.

2006-07-17 @ 16:01:37
Postat av: Anonym

SLuta tjafsa med Lassbo här.

2006-07-17 @ 22:27:59
Postat av: Anonym

Vad är fördelarna respektive nackdelarna med att sitta ting vid en länsrätt?

2006-07-17 @ 23:18:43
Postat av: Marika

Jag är så förbannat trött på alla som sprider små elaka kommentarer eller skriver nervärderande blogginlägg om Glamourprinsessan Lassbo. Vad har hon gjort er och vad vinner ni på att sprida dynga om henne? Det handlar om allt möjligt fånigt, i vilken blogg man än går ut i. Rena trakasserier, förolämpningar, lögner och förtal. Nej väx upp säger jag! Har man kommit igenom puberteten på ett normalt sätt så beter man sig inte så, och om barndomen gick snett: Sök hjälp!

2006-07-18 @ 00:25:17
Postat av: BaronB

Goofy.
För att utöka pompekunskaperna: Pompe var EN av Kalle Dussins hundar. De övriga var Turk och Knorrhane (har för mig att det fanns en fjärde?!).
Extrabonus för den som vet vad hästen hette!

2006-07-18 @ 08:49:51
Postat av: Hovråttan

Brandklipparen var det väl pållen hette.

2006-07-18 @ 09:03:45
Postat av: lé föredragandé

googla rockar fett. Tillfälle att spamma!

"När Karl XII drog i fält år 1700 hade han fyra hundar med sig: Pompe, Caesar, Snushane och Turk. Under belägringen av Thorn dog den siste av dem, Pompe. Karl skaffade sig aldrig mer någon hund. Pompe lever i alla fall kvar i litteraturen tack vare israel Holmströms odödliga epigram "Över Karl XII:s hund" (1703). Holmström var själv med i fält och tjänstgjorde som ämbetsman. Han hade även deltagit som soldat i slaget vid Narva.

Pompe, Kungens trogne dräng,
sov var natt i Herrens säng.
Sist av år och resor trötter
led han av vid Kungens fötter.
Mången stolt och fager mö
önskar sig som Pompe leva,
tusen hjältar eftersträva
att få som Pompe dö.

Karl XII hade en mytomspunnen häst med namnet Brandklipparen. Namnet klipparen tyder på att det var en liten, livlig häst av nordisk typ. Klippare ansågs vara för små för att användas inom kavalleriet, men användes av andra truppslag. Hästen var förmodligen född någon gång under början av 1690-talet och reds av Karl XI när han vid något eller några tillfällen ledde släckningsarbetet vid större eldsvådor i Stockholm. Hästen följde sedan med på Karl XII:s fälttåg, blev tillfångatagen vid kalabaliken i Bender men återficks från turkarna, försvann åter i samband med belägringen av Stralsund men köptes tillbaka av kungen. Brandklipparen slutade sin långa levnad under Karls tid i Lund."

Postat av: BaronB

Lé Föredragandé:
Helt rätt naturligtvis, men förtar inte det faktum att du Googlat fram det lite av tjusningen ;-)?

2006-07-18 @ 09:37:05
Postat av: Anonym

Jag vill minnas att jyckarna hette Pompe, Turk, Caesar och Snushane...

2006-07-18 @ 10:20:09
Postat av: lé föredragandé

BaronB: Nej, inte det minsta ;)
Kunde dock de flesta namn (svalkar sig i den hastigt uppkomna hybrisvinden). Det är dock skönt med en gedigen rättsutredning innan man uttalar sig ;)
Btw.. jag vill ha en likadan frisyr som kalle dussin, en frisyr värdig en kung.

Postat av: djurist

Först Lassbo och nu Kalle dussin, vad är det för folk att snacka om, är det Alfred E. Neuman på tur sen eller?

2006-07-18 @ 11:45:11
Postat av: Diddy

Pompekunskaper är ett nytt begrepp för mig men jag vill minnas att Strindberg myntade begreppet knappologi för att beteckna insamlandet och utnyttjandet av värdelöst vetande. Utöver detta vansinnigt relevanta inlägg så vill jag också dra mig till minnes att Karl XII hade flera hästar som hette Brandklipparen. Ungefär som Snowball II i Simpsons.

2006-07-18 @ 11:46:08
Postat av: lé föredragandé

Var inte Brandklipparen även Karl XI:s häst som sonen fick ärva jämte konungariket och diverse krig? Hästkraken skulle även blivit väldigt gammal (50 år, vad det nu är i hästår?) Det är dock mer troligt att flera hästar fick namnen Brandklipparen.. Vem vet, namnet kanske var vanligare än "Svensson" på hästiska. De tänkte ganska lustigt på 1600-1700 talet...
Ahh behöver semester nu ...

2006-07-18 @ 12:36:53
Postat av: Anonym

Undrar varför Tingsnotarien har fått ännu mer semester...Avslöjad? Och den där semetern egentligen är ett "avsked"?


Jag kan förresten upplysa att personalen på Gällivare tingsrätt inte är road över vad som skett!

2006-07-18 @ 12:39:50
Postat av: lé föredragandé

hest!

2006-07-18 @ 12:46:53
Postat av: BaronB

Som alla märker fördriver vi tiden i väntan på et nytt inlägg från TN!
Lé Föredragandé:
Av ditt eget Googleklipp framgår att Kalle Dussin ärvde kraken av farsan; namnet Brandklipparen fick den som sagt när Karl XI lekte brandkapten.
Den senaste anonyme:
Vad fan har Gällivare TR med något att göra?! Jag kan lova dig att vilken uppdiktad TR TN än sitter på, så inte är det Gällivare! Eller har de tagit åt sig?!? Förklara!

2006-07-18 @ 12:53:13
Postat av: Anonym

Prinsessan har skrivit ett blogginlägg med följande

"Men Jonas, varför ska du inte sitta ting? Vill du inte? Missade du sista ansökningsdag? Eller är du helt enkelt livrädd inför två år i Obygden?" där "sitta ting" är en länk hit och där Obygden är till Gällivare tingsrätt.

En del har tolkat det som att Prinsessan därmed säger att vår TN är i Gällivare. På samma sätt som hon ju angående sin handledare skrev att han var tingsnotarie i Obygden.

2006-07-18 @ 13:12:08
Postat av: Jock

Jag tror att vi kan släppa idén om att det rör sig om en specifik tingsrätt nu va? Det är väl ganska uppenbart att bloggen är ett sorts sammelsurium av någon eller någras erfarenheter av domstolsvärlden.

Min egen lilla teori är att en assessor på en av våra hovrätter skriver bloggen, troligtvis tillsammans med assesorskollegor och kanske någon hovrätts/tingsfiskal. Men det är bara som jag gissar.

2006-07-18 @ 14:37:07
Postat av: HD

Att man på Gällivare tingsrätt inte skulle vara särskilt road beror nog inte så mycket på att TN eventuellt skulle vara där, utan på grund av fördomen att det skulle vara så hemskt att hamna där på grund av avståndet till Stockholm.

2006-07-18 @ 15:35:31
Postat av: Fiskal Fis

Men Gällivare ÄR en obygd!

Men därmed inte sagt att det inte går att leva där. Avståndet till Stockholm är kortare än vad man tror.

Jag tror inte att Lassbo menade att det är den tingsnotarie som skriver denna blogg som sitter i Gällivare (eller Umeå som hon länkade förut), det var nog mer tänkt som exempel på obygder. Att länka denna blogg när man skriver ordet "tingsnotarie" eller "sitta ting" är väl en självklarhet.

2006-07-18 @ 22:54:47
Postat av: Ulv i fårakläder

Tillbaka till diskussionen om bokutgivning etc:
Om bloggen inte är fejk och tingsnotarien planerar en utgivning i bokform tvivlar jag på att det är en jurist i vardande vi ser här. (Och det är kanske bra det - världen förlorar väl inte särskilt mycket på det!) Snanare kan det vara en författar-wannabe som tog en svängom om juristvärlden för att få nödvändigt bakgrundsmaterial. Visst, det låter helt absurt och cyniskt, men jag är rätt övertygad om att vår samtid befolkas av inte så få personer av den här typen: Man parasiterar så att säga på en tillfälligt vald omgivning för att inmundiga information, upplevelser och annat matnyttigt "stoff".
Men jag vill alltså understryka att detta resonemang är högst hypotetiskt. Det är ett försök att förstå det hela utifrån förutsättningarna att inläggen är "sanna" (i grova drag alltså) och bloggaren planerar en bok.

Vad säger ni?

2006-07-19 @ 11:06:20
Postat av: Anonym

Ulv: Vad är det du måste förstå? Finns väl ingen som helst motsättning i att vara jurist och samtidigt ge ut en bok?

2006-07-19 @ 11:44:32
Postat av: Konrad

Ulv tänker väl att det kan vara skadligt för framtida karriär att ge ut den. Men se, då kan han ju ge ut den under pseudonym...

2006-07-19 @ 12:15:20
Postat av: sueco

En "författar-wannabe som tog en svängom om juristvärlden", det skule ju kunna vara jag. Men jag bedyrar att jag inte är TN.

Att ta sig en svängom i många miljöer är bara bra, inte bara för jurister.

Och det är lite märkligt, att jag ibland kommer bäst överens med dem, som åtminstone förut kallades "surtanter" i denna blogg.

2006-07-19 @ 13:12:10
Postat av: djurist

Walraffande i all ära men att gå igenom både juristutbildningen och tingsmeritering för att få skriva en bok, nja, på nåt sätt känns det inte troligt...

Däremot finns det ju exempel på jurister som fått för sig att de också är författarämnen, Henning penning och Silbersky till exempel. Henning har ju också fått kritik för sitt sätt att dra in klienter i sina böcker och det på en nivå som får Lassbos eskapader att framstå som rätt obetydliga.

2006-07-19 @ 14:59:08
Postat av: Anonym

Varför mailar ni inte TN och frågar om det där med boken? Jag tycker att det vore askul om den kom ut h*n kan behöva tjäna lite pengar på den här bloggen och dryga ut notarielönen. Det är h*n värd.

2006-07-19 @ 15:48:48
Postat av: Anonym

Var det det inte någon deckarförfattare som för inte så länge sedan blev rådman i någon obygd? Kanske vederbörande har något med Tingsnotarien att göra.

2006-07-19 @ 16:44:40
Postat av: Anonym

Nu längtar iaf jag efter ett nytt inlägg.

Snälla tingsnotarien, nu är det faktiskt sen onsdag kväll, DET ÄR DAGS NU!!

2006-07-19 @ 23:22:47
Postat av: Konrad

Tove Klackenberg skulle vara tingsnotarien? Det känns inte så, om jag jämför hur hon skriver sina deckare och hur den här bloggen är skriven. Dessutom har jag en känsla av att bloggen är skriven av någon som har notarietjänstgöringen i färskare minne än Tove, men jag kan givetvis ha helt fel.

2006-07-20 @ 08:56:43
Postat av: Anonym

Tove Klackenberg?? Aldrig hört talas om.

2006-07-20 @ 11:25:31
Postat av: Konrad

Hon är detektivromansförfattare tillika rådman, och refererades till i ett anonymt inlägg ovan.

2006-07-20 @ 11:28:00
Postat av: Ö

Ulv: "(Och det är kanske bra det - världen förlorar väl inte särskilt mycket på det!)"

Syftar du då på TN juridiska förmågor eller är det ett allmänt uttalande i stil med: En död jurist är en bra jurist. Antar att det är det senare då du inte kan ha någon som helst uppfattning om hur duktig/dålig jurist TN är. Såvida du inte grundar din uppfattning på det faktum att TN öppet skriver om hur det är att sitta ting och på så vis drar uppmärksamhet till vissa delar av juristvärlden som inte är så hedervärda.

2006-07-20 @ 12:28:35
Postat av: djurist

Tove som jag känner lite perifert är en mycket vettig person men den här bloggen tror jag faktiskt hon är oskyldig till. Känns inte som hennes stil helt enkelt. Dessutom har hon flyttat från Stockholm till den så kallade obygden och verkar anse det som ett klart lyft. Och PUL har vi väl inte hört tals om?

2006-07-20 @ 12:33:16
Postat av: sueco

djuristen: Å ena sidan finns det ju, som du nämner, exempel på jurister som fått för sig att de är författare; å andra sidan finns det också jurister som är författare, såsom t.ex. Piraten och, icke att förglömma, juris doktorn Kafka.

2006-07-20 @ 12:40:30
Postat av: H

Har inte läst alla inlägg, så kanske har ngn annan redan påpekat detta, men användanadet av ordet abderitisk måste vara en (fruktansvärt rolig!) hint till Jareborgs förord i allmän kriminalrätt!

2006-07-20 @ 13:11:52
Postat av: Anonym

H: du är väldigt uppmärksam måste jag säga!

2006-07-20 @ 13:20:17
Postat av: Tingeling

Finns det någon där ute som har en aning om vad noteringen "Behörighet kan ge företräde" innebär? Den förekommer vid några av de utlysta notarietjänsterna, i nästa omgång vid Nyköpings och Hudiksvalls tr.

2006-07-20 @ 14:27:10
Postat av: Anonym

Tingeling: behörigheten består i att du tidigare har jobbat/jobbar som notarie. Du kan "slå ut" annan sökande som har högre poäng. Det ges alltså företräde till de som redan är inne i systemet.

2006-07-20 @ 14:47:59
Postat av: Peter Pan

Tingeling...Hudiksvall är jättefint så om tingsrätten är okej tycker jag du ska satsa på det.

Dessutom finns billiga bostäder, fin natur (som sagt), inte så långt vare sig från Gävle eller Stockholm.

2006-07-20 @ 15:04:18
Postat av: BaronB

Tingeling/anonym:
Lite ofullständigt/felaktigt svar av anonym!
Den behörighet som avses är tidigare sysselsättningar som kan tillgodoräknas med max sex månader. Det vanligaste är folk som jobbar på byrå och tar en avstickare för att sitta ting och sedan återvända eller byta byrå. Är inte alls lika vanligt med notarier som får för sig att byta domstol.

2006-07-20 @ 15:04:24
Postat av: Tingeling

Tack för informationen! Är lite ny i tingssvängen, tog examen relativt nyligen och tänkte söka till hösten. En fråga till: När på året är det bäst att söka - jag menar, när är chansen störst att komma dit man vill. Platserna till augusti var ju väldigt få och i ärlighetens namn vill jag inte till något av de utlysta tingsrätterna. Är det taktiskt att vänta ett tag, eller ska man ta det man får, omedelbart. Kommer det att utlysas fler tjänster vid de senare söktillfällena under året eller är det så här det ser ut?

2006-07-20 @ 16:08:17
Postat av: Anonym

Snart är semestern slut, åter till Östersund.

2006-07-20 @ 17:52:20
Postat av: Sistenotarien

Tingeling: En sak man kan säga ganska säkert är att intagningspoängen på tingsrätterna i Stockholm och nära Sthlm antagligen kommer att vara fortsatt höga. Många av de notarier som tvingats iväg från Sthlms TR till någon annan kolchos kommer att säga upp sig och söka om till Sthlm. Eftersom inte DV... f'låt, SD tog hänsyn till notariepoäng vid urvalet har de notarier som flyttats till främst Södertörns tingsrätt ganska bra möjlighet att använda sina högre poäng till andra alternativ. I och för sig innebär det två månader i träda, men det kan man behöva som Sthlmsnotarie.

2006-07-20 @ 19:34:18
Postat av: Tredjenotarien

Tingeling: det är väldigt svårt att sia om hur poängen kommer att se ut, eftersom de är helt beroende av vem som söker vid det aktuella tillfället. Det kan skilja 2 poäng och det kan skilja 20 poäng mellan en plats. Om du har väldigt höra poäng skall du inte behöva ta en plats dit du inte vill tycker jag, eftersom du med all säkerhet kommer att få en plats vid nästa tillfälle. Har du lägre poäng ska du inte vara kräsen alls.

Det brukar vara ca 30-40 platser åt gången, så det här söktillfället har inte alls färre platser än normalt. Undantaget, och som du säkert noterade, var de 80 platser som fanns i juni. Notera dock att dessa i princip motsvarade två normala söktillfällen (det brukar utlysas lediga platser 1 gång/månad, men nu var det alltså platser för 2 månader) varför det egentligen inte var så många.

2006-07-20 @ 22:29:59
Postat av: Konrad

Kom in i matchen sistenotarien. Menar du på fullt allvar att Stockholms tingsrätt skulle tagit fram notariepoängen från DV och låtit de med 2 poäng mer AB få avsluta sin notarietjänst på Kungsholmen, medan de med 2 poäng färre AB skulle bli förflyttade till Attunda och Södertörn. Jösses...

För övrigt skulle jag passa mig noga för att säga upp mig och söka om notarietjänst bara för att jag var tvungen att åka pendeln till Flemingsberg istället för att stanna kvar på Kungsholmen. Det ger inte ett bra intryck hos en framtida arbetsgivare; förutom byråerna är faktiskt juristarbetsplatserna i Stockholm ofta placerade i förorterna, och det är inte helt ovanligt att en arbetsgivare plötsligt flyttar kontoret från innerstan till närförort. Då vill man inte rekrytera någon som är så till den milda grad innerstadskåt att man riskerar att vederbörande säger upp sig bara för att han tvingas jobba någon annan stans. Exempelvis åklagarna har kontor både i Flemingsberg, Solna och Sollentuna, och vad jag vet kan åklagare placeras om tillfälligt mellan de olika kamrarna för att täcka upp tillfälliga arbetstoppar. Om då någon på en intervju på åklageriet säger att vederbörande avbröt sin notarietjänstgöring för att söka om från Södertörns tingsrätt till Stockholms tingsrätt eftersom det var så viktigt att jobba i innerstaden, kan nog denne glömma ett jobb där.

2006-07-21 @ 10:17:52
Postat av: Troglodyten

Jag vill bara ta tillfället i akt och tacka TN för det nya ordet abderitisk. Själv kan jag tipsa om "troglodyt" som också kan vara användbart, t.ex. (!) när man behöver säga "Ett sånt jävla trogglo!". Då markerar man dessutom genom den familjära tonen att det är helt integrerat i ens adekvata inhemska vokabulär.

Tingsnotarien verkar hursomhelst vara en trevlig människa, men i övrigt verkar det finnas väldigt många människor här som man aldrig skulle vilja träffa.

För övrigt litar jag aldrig på människor som använder uttrycket "även fast".

2006-07-21 @ 20:46:06
Postat av: Sistenotarien

Konrad: Don't shoot the messenger. Förresten har faktiskt Sthlms TR tagit in just dessa poäng eftersom de fick utgöra ett sista sorteringsunderlag efter att de två nebulösa bedömningskriterierna "verksamhetsnytta" och "sammantaget god utbildning" använts för att dela upp notarierna i olika grupper, men då bara för att bestämma placering (i Solna eller Södertörn). Poängen kom alltså in när uppsägningen redan var klar, så att säga.

Annars håller jag nog med dig, även om jag kan tycka att det är mycket begärt av notarien med 338 poäng som är garanterad en plats i stan att acceptera den prestigeförlust det kan innebära att sitta klart i Södertörn.

2006-07-22 @ 17:54:42
Postat av: Lena B.

Jag känner det som min oavvisliga plikt att genast berätta vad alla konstiga ord betyder. Troglodyter är personer som bor i grottor. "Trogglo" tycker jag är härligt och jag ska genast börja svänga mig med det.

2006-07-23 @ 09:58:49
Postat av: Konrad

"Jag kan tycka att det är mycket begärt av notarien med 338 poäng som är garanterad en plats i stan att acceptera den prestigeförlust det kan innebära att sitta klart i Södertörn."

BING!!! Dagens I-landsproblem.

2006-07-23 @ 18:44:54
Postat av: Anonym

Haha, som om någonting som det någonsin har gnällts om på, eller som svar på, den här bloggen inte har varit I-landsproblem. Det är ju det som är så grundläggande komiskt med kverulerande jurister.

2006-07-24 @ 20:39:12
Postat av: miriam

kom igen, må hända att abderitisk inte används frekvent, men i det här sammanhanget passar det utmärkt, och för er som inte vet vad det betyder, så svårt är det väl inte att slå upp ordet? Och lära sig någonting nytt...

2006-08-24 @ 11:10:19
Postat av: tattoo

Grande! Il luogo cose buon, tutto e abbastanza ragionevole e piacevole.. http://www.nuovi5y.org/tattoo

2007-03-05 @ 21:10:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

P.g.a. spam kommer alla kommentarer innehållande mer än en länk att granskas innan de läggs ut
Tingsnotarien förbehåller sig rätten att citera kommentarerna