Onsdagen den 8 november 2006

Aldrig får man vara riktigt glad, och är man det så blir det snöstorm. Vädret var sannerligen inte nådigt här uppe i Obygden förra veckan, och till och med jag blev irriterad när man på nyheterna rapporterade om inställda pendeltåg och annat småtjafs i Stockholm. Här i Norrland snackar vi riktig snö, och när denna kom förra veckan skickades samtliga notarier ut i ovädret med varsin snöskyffel för att skotta fram domarnas bilar som hade hunnit bli insnöade redan vid niotiden. Under tiden vi skottade passade Fetto på att dra flera anekdoter om när han som förstaårsnotarie varit tvungen att klättra upp på tingsrättens tak för att skotta bort tung blötsnö, och jag var på vippen att påpeka turen i att han slapp göra detta nu, eftersom det så lätt händer tragiska fallolyckor.    

När vi som bäst stod och skottade anlände de två nya notarierna till sin första arbetsdag på tingsrätten, och Fetto kluckade förtjust när Pucko kom halkandes i stövlar med höga smala klackar och en mycket tunn och troligen mycket dyr kappa. -Iiiiii, pep Pucko i falsett och gjorde sitt bästa för att trippa fram på ett snyggt sätt i skorna samtidigt som hon försökte balansera en takeaway-latte utan att spilla. I släptåg hade hon vår andra nya notariekollega, som i sammanhanget inte kunde framstå som annat än hyggligt sansad.

Eftersom jag numera är förstenotarie var det min uppgift att visa de nya notarierna runt på tingsrätten, och min första uppgift var att skicka in Pucko till Lagmannen för det inledande obligatoriska enskilda samtalet. Under tiden stod jag och talade med den andra nya notarien, som vid ett andra påseende troligen inte alls kommer att falla i god jord hos Fetto, eftersom han (inte Fetto) har en lätt stekig ankstjärtsfrisyr. Stekaren såg mycket nervös ut. -Det är väl inte som i den där bloggen? frågade han oroligt. Jag bestämde mig för att ljuga. -Du behöver inte alls vara orolig. Det är vansinnigt mycket trevligare här, svarade jag och log oskyldigt mot honom.

Jojo.

Kommentarer
Postat av: Först!

Och varför kommer inlägget inte upp förrän nästan en vecka senare?

2006-11-14 @ 08:03:01
Postat av: Anonym

För att du skall ha något att fråga om!

2006-11-14 @ 08:57:00
Postat av: Konrad

I alla fall jag började söka jobb när jag hade lika långt kvar av notarietiden som tingsnotarien har nu, låt vara att arbetsmarknaden då inte var lika bra som nu. Ser fram emot att vår hjälte beskriver ett antal skruvade intervjuer hos olika typer av juristarbetsgivare. Kontrasten mellan de korta, pliktskyldiga överrättsintervjuerna (eftersom de redan innan bestämt sig) och MSA:s utfrågande om varför man inte fick AB alla terminer tyckte jag själv var riktigt rolig.

2006-11-14 @ 09:00:54
Postat av: Vardagslunkande åklagare

Själv fastnade jag i snöstormen i Stockholm. Stadens gator var fulla av lamslagna stockholmare och vi semestrande utsocknes människor med större vana av snö tog oss ingenstans eftersom stockholmarna var i vägen. Det var bara att parkera i första bästa parkeringshus (stans dyraste) och ta tunnelbanan till ett hotell. Portiern var överlycklig - många extra gäster blev det den natten.

Sammanlagt föll sex centimeter snö över Stockholm det dygnet, enligt SMHI. Och hela staden stannar. Fullständigt fascinerande.

2006-11-14 @ 09:04:00
Postat av: sueco

En bra regel, både i livet och i domstolsvärlden, är att man skall aldrig ljuga om det man kan bli överbevisad om.

2006-11-14 @ 09:32:23
Postat av: Fialotta

Vilken av de nya notarierna ska bära örhängena? Dom gör sig väl bäst på Stekaren?

2006-11-14 @ 10:59:47
Postat av: Anonym

Fialotta: Stekaren och Pucko kanske kan bära ett örhänge var? :)

2006-11-14 @ 11:23:58
Postat av: produktionsledaren

Väntar fortfarande på din bok den har fortfarande inte dykt upp, nämligen. Ser fram emot Puckrapportering framöver.

Mvh
PL

Postat av: Anonym

Har pratat med förlaget om samma sak. Boken beräknas levereras från tryckeriet denna vecka och skall sedan skickas ut till beställarna.

2006-11-14 @ 13:23:28
Postat av: rollon-mannen

den nya tingsnotarien (han som frågade om stället var att likna vid "obygdens tingsrätt") borde kunna räkna ut vem/var osv. om han nu läser bloggen vill säga.

tystnadsavtal?

2006-11-14 @ 19:05:18
Postat av: Anonym

Jamen fatta det är inte ett riktigt tingsliv som beskrivs i realtid utan fiktion okej!

2006-11-14 @ 19:06:38
Postat av: Anonym

Jag tror verkligen att det är realtid. Varför skulle annars TN skriva det?

2006-11-14 @ 19:07:32
Postat av: Anonym

Ja! Inte skulle väl TN ljuga???

2006-11-14 @ 20:03:22
Postat av: Anonym

Trodde detta hade slagits fast en gång för alla. TN skriver inte om vad som händer vid tingsrätten i realtid. H*n lägger till och drar ifrån och det är ju inte ens säkert att h*n sitter ting just nu. Se bara vilka tingsrätter som anställde notarier med tillträde i november. Ingen tingsrätt i norrland anställde två notarier då. De som gjorde det var Stockholm, Växjö, Helsingborg, Göteborg, Vänersborg, Örebro och Sollentuna. Den som tror att allt som beskrivs i bloggen verkligen är självupplevt tror troligtvis även på tomtar och troll..

2006-11-14 @ 21:32:31
Postat av: Anonym

Jag tror ändå på det TN skriver.

2006-11-14 @ 22:04:53
Postat av: Jesper

Undrar vad TN skall göra efter avslutat förvärv?

Ett förslag är att öppna "solarier för endast män" i närheten till varje större domstol.

Kunderna kunde ju sedan vara tvingade att skriva på kontrakt där det tydligt anges att endast runkande med egen hand - och inget annat därutöver - får förekomma även om det givetvis kostar bra med kosing för yngre "flickas" tjänster.

TN skulle ju tjäna storkovan samtidigt som denne skulle äga ett utomordentligt beskydd av rättsordningen.

Eller, är jag helt fel ute?

2006-11-14 @ 22:33:09
Postat av: Goofy

Jesper, nu förstår jag inte alls. Försöker du vara rolig eller syftar du på något som gått mig förbi?

2006-11-14 @ 23:15:12
Postat av: Jesper

Goofy,

möjligen har viss nyligen skapad praxis gått din nos helt förbi...

http://www.aftonbladet.se/vss/malmo/story/0,2789,918509,00.html

2006-11-14 @ 23:55:05
Postat av: Anonym

Jag tror att Tingsnotarien ÄR tomten..Förut trodde jag att han och Nicke Lilltroll var samma person, men nu får jag tänka om!

2006-11-15 @ 11:16:57
Postat av: Delägarn

Jag ser fram emot TN:s rapporter om hennes jobbsökande, med ingående beskrivningar av de olika byråer som hon besöker. Fast å andra sidan verkar hon ha anpassat sig till domstolsmiljön, vilket sker omärkligt, och söker sig vidare i den karriären, vilket ofelbart kommer att leda till att hennes rapporter självdör.

Jag håller med Vardagslunkande åklagaren om att stockholmare kan vara mycket fascinerande att iaktta. Ofelbart kommer ett antal puckon att köra av vägen / krocka på infartslederna vid första halkan eftersom verkningarna av minusgrader alltid tycks komma som en överraskning. Vad är det som får stockholmare att tro att de står över klimatets verkningar?

2006-11-15 @ 11:33:41
Postat av: Fina fisk(al)en

Take away-latte minsann, det är inte mycket till obygd det...

2006-11-15 @ 11:37:48
Postat av: Söndagsåklagaren

Hallå Fina fiskalen vad är kriteriet på en riktig obygd? Inget take-away-latte, bara svagt ljusrostat kokkaffe på Ringbaren? Med ägg-och-ansjovis-macka till? Och i så fall, finns såna K-märkta ställen kvar utanför Skansen?

2006-11-15 @ 13:04:37
Postat av: Fröken Lund

Jag undrar hur många vi är som misstänker att vi kanske vet vem som är tingsnotarien. Det går så många rykten att det aldrig går att veta säkert.

Själv har jag min egen teori om vem som är tingsnotarien.

2006-11-15 @ 13:14:51
Postat av: Fröken Lund

För att undvika påhopp av språkfascister för mitt syftningsfel i föregående inlägg så ska jag tydliggöra:

Det går så många rykten om vem som är tingsnotarien att det aldrig går att veta helt säkert vem som egentligen är tingsnotarien himself.

2006-11-15 @ 13:17:36
Postat av: Svart kaffe med mjölk, tack.

Ditt förlag var ju helt lysande, Jesper!

2006-11-15 @ 13:42:46
Postat av: Stockholmare som klarar snö

Jag tror att det är rätt vanligt att nyanlända notarier frågar om det är på samma sätt som i denna blogg. Jag gjorde det i alla fall! =)

2006-11-15 @ 13:46:53
Postat av: Delägarn

Det finns väl ingen förståndig människa som tror att tingsnotarien är verklig?! Ibland häpnar jag över människors naivitet, trots att jag vid mina år och efter så många år i yrket där jag umgåtts med människor av många slag. Det är t.ex. rätt många människor som tror att åklagare är objektiva, att polisen är snäll, att dörrsluskar inte misshandlar människor, att Skatteverkets personal är välutbildad och iakttar en objektivitetsprincip.

Hur många notarier finns det egentligen? På min tid på 80-talet tror jag det var närmare tusen, om mitt minne inte helt bedrar mig.

2006-11-15 @ 14:45:12
Postat av: Frusen i vintermörkret

HA-HA-HA.

Jesper,

TN skulle även kunna fakturera för de utförda tjänsterna med angivande av "kostnad för konferens i personalvårdande syfte på solarieöarna"!

2006-11-15 @ 15:03:58
Postat av: Fina fisk(al)en

Söndagsåklagaren: I den riktigt obygden serveras bryggkaffet till frukost bestående av stekt potatis med dito ägg och falukorv. Och det är inte sällan ägg-och-ansjovis syns till på förmiddagsfikat. Men det finns hopp om livet, vuxenvällingen har tagit sig ända hit! Jag kanske klarar mig genom vintern.

2006-11-15 @ 15:46:18
Postat av: Anonym

Lägg av nu. Självklart sitter TN ting nu. Varför skulle det annars heta dagbok?

2006-11-15 @ 16:23:40
Postat av: Bruden

Vem är PL? En notarie?

2006-11-15 @ 18:10:05
Postat av: Maggan

Jesper m.fl.,

är inte vi kvinnor diskriminerade i det upplägg som ni spånar på? (Straffbart i så fall)

2006-11-15 @ 18:36:51
Postat av: Ang J:s affärsidé

Jesper utmärkt idé - men knappast ny. Någonsin besökt privé e d? Förvisso inget solarie, men en bar och det skulle ju exempelvis Fetto uppskatta. De som driver sådana inrättningar använder nog vissa okonvetionella metoder för konkurrensbegränsning.

2006-11-15 @ 20:16:59
Postat av: slusken

http://www.dagbladet.se/artikel.php?id=345386&avdelning_1=105&avdelning_2=0&Noje.jpg
Intressant artikel om tingsnotarien i en av Sundsvalls lokaltidningar.

2006-11-15 @ 22:28:05
URL: http://www.slusk.nu
Postat av: Låtsasjuristen

"Det händer ständigt att folk diskuterar bloggen när jag är närvarande. Jag brukar efter bästa förmåga vara med och diskutera var jag sitter, om jag är kille eller tjej och om jag sitter ting nu eller inte. Jag håller alltid samma linje, och den pekar självklart rakt ifrån mig själv." Från ovanstående artikel.

Under "Om mig" står det att TN är en 26-årig man från Stockholm. Utifrån ovanstående citat kan man väl dra slutsatsen att TN är en kvinna?

2006-11-16 @ 08:24:44
Postat av: Storstadsnotarien II

Tingsnotarier som skottar snö? Knappast. Självklart hör det till Vaktis uppgifter att sköta sådant...den som fortfarande tror att tingsnotariens blogg är en blandning av fiktion och verklighet skulle jag aldrig anställa.

En fråga: Vad har ni för erfarenheter av/historier kring att sluta tinget innan man är färdig? Hur ser framtida arbetsgivare på detta? Jag har ett halvår kvar och har blivit uppmanad att söka jobb på en viss advokatbyrå av en advokat...

2006-11-16 @ 08:57:19
Postat av: Delägarn

Om man inte vill bli fogde eller åklagare så spelar det ingen roll att man hoppat av tinget i förtid. En vettig arbetsgivare förstår att man inte sitter ting längre än nödvändigt försåvitt man inte är fakirmässigt lagd.

Skulle man senare i livet komma på att man vill syssla med fögderi eller åklageri, kan man alltid sitta färdigt tinget.

2006-11-16 @ 13:19:07
Postat av: Konrad

För det första är det nog lika vanligt att man hoppar från byrå till hovrätt, som till åklagare eller fogde. Sedan är det en mycket stor konkurrensnackdel även när man söker övriga statliga tjänster att inte ha suttit klart tinget. Man låser fast sig i en byråfålla om man hoppar av halvvägs, och eftersom majoriteten av de som börjar på byrå faktiskt inte ens är kvar så länge att de blir medlemmar i samfundet tycker jag det är dumt att inte gardera sig genom att sitta klart tinget. Men visst; just nu rekryterar byråerna enormt mycket, och man kanske inte vill missa det racet.

2006-11-16 @ 13:55:59
Postat av: Lillfetto

Det finns ju heller ingenting som hindrar att man sitter klart tinget senare. Hoppa på byråracet nu, hoppa av när du tröttnat, gör klart tingstjänstgöringen och bli en jäsig åklagare!

2006-11-16 @ 14:25:15
Postat av: Janne Josefsson

Delägaren skriver: "Det är t.ex. rätt många människor som tror att åklagare är objektiva, att polisen är snäll, att dörrsluskar inte misshandlar människor, att Skatteverkets personal är välutbildad och iakttar en objektivitetsprincip."

Det är mycket intressant att han "råkar" missa sin egen yrkesgrupp. Jag tänkte därför bara komplettera hans uttalande:Det är många som tror att advokater på advokatbyråer är kompetenta och att en jurist automatiskt är skickligare bara för att denne är med i advokatsamfundet och kallar sig advokat. Ja du delägarn, folk är sannerligen naiva...

2006-11-16 @ 17:35:35
Postat av: Exxet

Bra där Janne J! På tal om naivitet är det väl ingen som tror att "Delägarn" är delägare? Hans pip låter mer som en fjunig förstaårsbitis...

2006-11-16 @ 19:45:32
Postat av: Fiskalen i Lärkstaden

Lillfetto och Delägaren har måhända beträtt detta forum under ett kokainrus och därvid lämnat vissa spår i form, i vart fall av dem ansedda, kvicka kommentarer? Det är uppenbart att nivån är av den låga grad att det knappast lönar sig att ens gå i svaromål beträffande resonemangen och den människosyn som görs gällande.

Postat av: Delägarn

Lärkstadsfiskalen: Vilken människosyn då, menar du? Vad är det du vill tillskriva mig? Kan du utveckla detta?

2006-11-16 @ 21:41:47
Postat av: Anti domstol

Jag hatar fiskaler!

2006-11-17 @ 09:13:37
Postat av: fd skattmas

Delägarn....

"Det är t.ex. rätt många människor som tror ........att Skatteverkets personal är välutbildad och iakttar en objektivitetsprincip."

Under mina år som processförare på SKV så kan jag säga att den skatterättsliga nivån var betydligt högre hos mina kollegor än de advokater som företrädde div skattskyldiga. Vilket även visade sig i LR & KR. Faktiskt rätt otroligt att advokater som inte är inriktade på skatterätt har mage att försöka driva processer åt sina klienter inom områden de inte behärskar. Det var rätt lustigt för i 95% av fallen visste man att om ngn ringde och presenterade sig som "advokat" ditten & datten så visste man att det var skralt med den skattejuridiska kompetensen. Dock fanns det undantag, men det var oftast skattejurister från rev byråerna. Sen finns det förstås nötter på SKV, men de har ofta ngt enklare uppgifter.

2006-11-17 @ 09:50:58
Postat av: Delägarn

fd skattmas: Har du läst "Skattmasens manifest"? Kanske en partsinlaga, men som säkerligen ger viss inblick i skatteverksamheten och den påstådda opartiskheten.

2006-11-17 @ 11:46:56
Postat av: Lottobalken

Nu har det även fastslagits i domstol att advokater lukar illa...

http://www.expressen.se/index.jsp?a=756312

Undrar om någon praxis (på ev. EU-nivå) sålunda har skapats.

2006-11-17 @ 12:19:36
Postat av: Ang Sunsvals Dagblad

I mina ögon finns det uttalanden i artikeln som tyder på att TN är en kvinna och uttalanden som pekar i motsatt rikting.
"? Jag är urstockholmare och har fruktansvärd hemlängtan. När jag flyttar hem ska jag titta ut över vattnet från någon av broarna varje dag."
Kvinnor har hemlängtan och ser ut från broar.

"glädjepunkterna i den för stock-holmaren norrländska Obygden är den lokala puben DGG "
"Det vore så skönt att få betalt av tingsrätten för all tid jag faktiskt har ägnat åt att förolämpa och förtala personalen på den. Det skulle verkligen göra livet rättvist."
Män går på pub, tror att livet är rättvist och söker efter personlig upprättelse.

Är TN homosexuell eller kanske till och med androgyn?

2006-11-17 @ 19:16:01
Postat av: Goofy

S-valls dagblad: Är det till att ha könsrollsfördomar? Själv går jag både på pub och ser ut över vatten från broar. Guess my sex?!

2006-11-17 @ 20:31:03
Postat av: Hallå eller...

ee ni helt rökta eller?

De som tror att TN är ett försupet o förslaget fruntimmer ("FFF") är nog så bortom all räddning att dessa förmodligen även äger synnerligen goda förutsättningar för att kunna göra en både snabb o hedervärd karriär inom rättssvängen.

2006-11-17 @ 22:40:59
Postat av: Exnotarien

SJÄLVKLART är bloggen en blandning av fiktion och verklighet. Ingen som inte har suttit ting kan skildra den miljön så träffsäkert, men självklart kan inte allt inträffa på ett ställe. Av egen erfarenhet vet jag förresten att snöskottning mycket väl kan ingå (som ett led i den fantastiska notarieutbildningen?) på en liten tingsrätt i obygden... Åtminstone för de manliga notarierna.

2006-11-18 @ 22:38:41
Postat av: Anonym

Läser man artikeln i Dagbladet står det också att det är en stor portion fantasi i TN:s inlägg.

Jag vet förresten att minst två inom rättsväsendet i Sundsvall, tingsrätt och åklagarmyndighet, som har satt upp artikeln på väggen.

2006-11-19 @ 01:08:47
Postat av: Badaren

Alltså, nu börjar det bli svårt att hålla reda på alla där uppe i obygden.
Fler än två (2) då kör det liksom ihop sig. Går det inte att ordna så att någon eller några av obygdens invånare åker på semester - ja, eller nått?!

2006-11-19 @ 14:42:19
Postat av: Anonym

är det inte i Sundsvall advokaten som det skrevs om i ett inlägg för inte så länge sedan är verksam? Han som enligt inlägget ser ut som TinTin..Vem är han? Har han en hund också? Tycker TinTin är söt.

2006-11-19 @ 19:53:18
Postat av: Göteborgsadvokaten

till f d Skattmas: ja du, som du kanske vet så är ju många äldre rådisar på LR fd tjänstemän på numera fossila inrättningar som mellankommunala skattenämnden - ett organ med samma "opartiskhet" som skattenämnden som tar hand om omprövningsbesluten. Klart att SKV vinner i LR ! När jag jobbade på obygdens LR så ringde min rådis helt sonika upp aktuell skatterevisor och diskuterade kommande beslut (i klassiska dolda ordalag som "hypotetisk, vad skulle du säga..."). Sa du nu då, knubbis !!

2006-11-20 @ 15:34:23
Postat av: Göteborgsadvokaten

till f d Skattmas: glömde en grej eftersom jag blev så uppeldad... dessutom så har ju inte SKV något större problem med bevisvärdering eftersom SKV:s ordbehandlare är autokorrigerande. Alla bedömningsfrågor översätts till "SKV anser att......" oavsett vilka högar med skriftlig bevisning som läggs fram. Nu e ja klar...

2006-11-20 @ 15:37:08
Postat av: lé föredragandé

"Sa du nu då, knubbis!!" humor & humör i samma mening. Kan omöjligen tänka mig att gbgadvokaten förlorat några mål med en sådan elegant avrundning.. I rest my case ;)

2006-11-21 @ 10:09:49
Postat av: Ragnar

Ang Sunsvals Dagblad:

Vad beträffar Tingsnotariens identitet finns att anmärka att språket tydligt förändrats genom tiden för bloggandet. I senare inlägg är språket sofistikerat och med ganska smarta skämt, medan det i de första inläggen var mer vardagligt och ungdomligt. Samtidigt finns språkdrag i tidigare inlägg som jag inte kan tolka annat än att tingsnotarien är en kvinna. Kanske till och med glamourprinsessan?

Vad sägs om 28/2-05:

"Jag tillhörde i och för sig aldrig dem som gömde böcker i bibblan för att sabba för andra, men jag njöt lite i hemlighet när andra hade problem att hitta relevant litteratur till sina små PM. Särskilt när den förbannade Melinda våndades över sina alster. Moahaha. Fast det ska erkännas att jag själv grät jag i tre dagar när jag fick tillbaka processtentan. Längre än när mormor dog, faktiskt."

Eller 6/3-05:
"Det känns som att vi är med i det där byta-liv-programmet, där en richbitch från centrala New York får åka ut på landet i Wisconsin för att hjälpa till att förlösa getter (är get ett eget djur eller är det kill-fåret?) medan den rubusta bondflickan får smak för det ljuva Paris Hiltonlivet på N.Y:s heta klubbscen. Naturligtvis slutar det hela med att båda åker tillbaka till sitt och lever lyckliga med getter respetive arvtagerskeväninnor resten av livet. Men de har i alla fall Prövat Något Nytt."

Skulle en kille göra Paris Hilton-assossiationen? Näe. Skulle glamourprinsessan? Ja..

2006-11-21 @ 11:14:32
Postat av: Anonym

Jag tror inte Glamourisen skulle kunna vara anonym.Hon skulle säkert ha en bild av sig själv på boken och säga att det givetvis bara är påhitt allt,

2006-11-21 @ 14:15:34
Postat av: Sundsvallsbo

För att avsluta de där spekulationerna om vem advokaten i Sundsvall är. Jag kan inte tänka mig att det skulle kunna vara någon annan än Johan Sterner som avses och för er som vill se honom rekommenderas att gå in på SvT och knappa er fram till dagens långa sändning på kvällen då han pratar om Pelle Svensson v/s Thomas Quick!

2006-11-21 @ 19:25:34
Postat av: Anonym

Långa sändning av MittNytt skulle det vara

2006-11-21 @ 21:48:47
Postat av: Junior

Nahale karimi är snygg ;) googla henne =) Riktig heting

2006-11-21 @ 22:15:45
Postat av: De e ju lunch...

Måndag: Hem tidigt pga Rotarymöte.
Tisdag: Båtupptagning eller "jobbar hemifrån"
Onsdag: Tre småmål fixade med lite sura blickar.
Torsdag: Kommer sent o går tidigt. (Golf)
Fredag: Seg förhandling o sedan iväg i tid så att man slipper stå bland pöbeln i systemkön.
Lördag: Bakus smällus.
Söndag: Funderar på att börja knäcka extra som skiljeman då det trillar in för lite kosing -fattar dom inte att det kostar att leva?


Individuella löner hotar rättssäkerheten

Vilket rättssamhälle får vi om en eftertänksam och noggrann domare får sämre lön än en domare som skjuter från höften? skriver Ralf G Larsson, Sveriges Domareförbund.
Det skall inte gå att köpa en domares avgörande; inte ens staten skall kunna agera handelsman i detta avseende. I internationella domarsammanhang har svenska domare under två år fått söka förklara vad det är som pågår i vårt land när det gäller domarnas självständighet. Vissa av våra nordiska kolleger kallar Sverige skämtsamt för en bananmonarki.
Vad är det då som gör Sveriges domare upprörda? Jo, nu skall domarna lönesättas individuellt och inte som det är i andra civiliserade länder och som vi av tradition haft det här i landet, att alla domare har lika lön, möjligen med viss åldersuppräkning. Den tidigare socialdemokratiska regeringen gav sig tusan på att domarna skulle få lön efter prestation.
Det lönesystem som hittills funnits inom domarkåren har varit helt jämställt mellan könen; alla domare har haft lika lön. I alla andra yrkesgrupper ser man hur kvinnorna halkar efter så snart det blir tal om individuell lönesättning och det finns anledning tro att det kommer att bli likadant inom domarkåren. Det är svårt att se varför politiker som i andra sammanhang talar om hur viktigt det är att utjämna löneskillnaderna mellan könen vill gå i motsatt riktning just inom den yrkeskår där det faktiskt råder jämställda löner.
Hur domaren dömer och hur många mål denne avgör får enligt internationella regler inte påverka domarens lön. Den Europeiska domarunionen EAJ gjorde i Brügge förra året ett skarpt uttalande emot Sveriges avsikt att införa individuell lönesättning för domare. Samtliga europeiska domarorganisationer ställde sig bakom uttalandet. Brevet från EAJ:s ordförande tillställdes bland andra Thomas Bodström men denne besvarade inte brevet, vilket däremot Domstolsverkets generaldirektör Thomas Rolén gjorde.
I Internationella domarunionens Allmänna domarstadga från 1999 nämns särskilt att en domares lön inte får vara relaterad till resultatet av domarens verksamhet.
Och i FN:s Grundprinciper för domstolsväsendets oberoende från 1985 anges att en domares ersättning skall regleras i lag, det vill säga inte i kollektivavtal. Samma sak gäller en Rekommendation 1994 från Europarådets ministerråd.
Vidare anges i en Europeisk stadga om regler för domarnas rättsställning från 1998, som tagits fram av EAJ med stöd av Europarådet, att ersättningen skall kunna variera beroende på tid i tjänsten samt arten och betydelsen av tilldelade arbetsuppgifter, vilka skall kunna bedömas på ett klart och tydligt sätt.
Det internationella rättssamfundet ser alltså mycket allvarligt på om det finns något moment av subjektiv bedömning när det gäller lönesättningen av domare. Man menar att det måste finnas sådan insyn i lönesättningen av domare att det går att undvika olikheter i behandlingen som beror på godtycke och subjektiva värderingar av domarens arbete.
Aldrig någon risk
Det skall med andra ord aldrig finnas någon risk att en domare dömer på ett visst sätt för att tillgodose chefens krav på att få fram avgörandena snabbt nog eller av andra osakliga skäl. Framförallt får aldrig medborgaren eller parterna i det enskilda målet ens misstänka att det kan finnas sådana bevekelsegrunder för domarens avgörande.
Domarnas fackförening, Jusek, har tvingats ingå ett kollektivavtal som just nu håller på att implementeras i hela Domstolssverige. Avtalet innebär att domarna skall få lön efter vissa kriterier som ställts upp i kollektivavtalet. Inget i kriterierna handlar i och för sig om prestation eller skicklighet men i slutändan kommer lönen ändå att sättas högre för de domare som presterar mest, eftersom det endast är de som har tid och möjlighet att leva upp till de andra kriterierna.
Oroande utveckling
Men vad är det för rättssamhälle vi får om den eftertänksamme domaren som tar en extra tur bland rättspraxis innan hon dömer får sämre lön än den domare som skjuter från höften? Särskilt i dag, när kravet på effektivisering sveper över domstolarna och cheferna är pressade av krav på hög avverkningstakt, är det en påtaglig risk att kvantiteten premieras framför kvaliteten.
Sveriges Domareförbund, som bland annat har till uppgift att värna om rättssäkerheten i landet, är allvarligt oroat över det som nu pågår och vill ha besked om hur den nya regeringen kommer att agera i lönefrågan för domare. Vad gör Sveriges nya regering nu när alliansen, som tidigare kritiserat den socialdemokratiska regeringen i denna fråga, fått makten över justitiedepartementet och har möjlighet att stoppa det som nu pågår på Domstolsverket i Jönköping?
Ralf G Larsson
lagman, ordförande Sveriges Domareförbund

2006-11-21 @ 23:54:29
Postat av: Anonym

Hade det inte varit bättre att LÄNKA till det där än att lägga in allt?

2006-11-22 @ 10:04:34
Postat av: De e ju lunch...

Hittade du inga stavfel, syftningsfel, eller annat formaliatrams?

Här är för ordnings skull länken:

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=114&a=308957

2006-11-22 @ 18:47:20
Postat av: Anonym

Nej, men däremot finns det ju något som heter upphovsrätt.

2006-11-22 @ 18:49:31
Postat av: De e ju lunch...

Jag darrar.

2006-11-22 @ 19:38:33
Postat av: Anonym

Behöver du inte göra men det är ju onödigt att bryta mot lagen

2006-11-22 @ 21:34:59
Postat av: Stockholmsstudent for tingsnotarien!

TN skriver om "processtentan" i sina tidiga inlägg, vilket direkt utesluter Glamourprinsessan som kandidat. I Uppsala finns nämligen ingen "processtenta", man tenterar straff- och processrätt 22 p vid samma tillfälle. (Frågorna är naturligtvis separerade men inte betyget)

2006-11-23 @ 00:33:51
Postat av: polar

TN verkar vara något mindre sträng än Glamourprincessan, dock tror jag att hon ändå tar lite mer mjölk ibland än vad tillåtet är: http://bubblare.se/glamourprinsessan_regler_i_studentkorridoren/

2006-11-23 @ 06:23:34
Postat av: Fel

Fel fel fel. "Processtentan" i Uppsala är den tenta då man tenterar processrätt, vilket görs samma dag som straffrätten, men det är lunch emellan. Därav två olika tentor. En i straffrätt och en i processrätt. Men betyget blir bara ett, ett samlat för hela terminen.

2006-11-23 @ 22:53:46
Postat av: --> Fel

då kan du förklara hur man gör för att få B på processtentan i Uppsala. Eftersom det var vad det handlade om.

2006-11-23 @ 23:42:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

P.g.a. spam kommer alla kommentarer innehållande mer än en länk att granskas innan de läggs ut
Tingsnotarien förbehåller sig rätten att citera kommentarerna