Fredagen den 18 mars 2005

Det finns egentligen bara ett sätt att mäta trivselfaktorn vid en svensk myndighet. Det handlar inte om löneförmåner (sånt sysslar inte den svenska staten med), inte om friskvårdstimmar (sånt sysslar faktiskt den svenska staten med) eller om de anställda får guldklockor efter hundrafemtio års lång och meningslös tjänst. Nej, jag hävdar å det bestämdaste att trivselfaktorn hos svenska myndigheter enkom beror på hur pass väl det svenska myndighetsinstitutet Fikaveckan fungerar. Ska man börja arbeta vid en myndighet bör det första man undersöker vara hur diskrutinerna ser ut, hur ofta det är tjafs kring den obligatoriska fredagsbullen, om det brukar vara vaniljkräm i dessa, och naturligtvis om det serveras semlor på fettisdagen.

 

På Obygdens tingsrätt skall man under sin Fikavecka slå på och tömma diskmaskinen fyra gånger per dag, annars får man hela sekreterargardet efter sig. Och får man det så får man ingen hjälp av dem i arbetet på hela veckan, och får man ingen hjälp av dem så är man rökt och får dåliga betyg och inget arbete efter tinget. Slutsatsen torde vara att ens prestation under Fikaveckan står i direkt proportion till ens framtida inkomst. Om man skall tro på den tesen kan jag börja fylla i min socialbidragsansökan redan nu. Dessutom ska man bjuda på fredagsbulle till eftermiddagsfikat, och det skall helst vara hembakt. Undrar om jag ska bjuda på cementrutorna jag bakade på hemkunskapen i åttan nästa vecka när det är min tur?

 

Nu ska jag på samkväm, som idag organiseras av den ena Tvillingen. Jag och Mikael har redan bestämt att vi ska dricka drinkar inne hos honom så fort vi kan komma undan den här veckan också. Vi har investerat i en flaska Absolut, och när den börjar sina ska vi gå ner på Statt och partaja. Livebandet "The Räggers" (ja, det stavas med "Ä") ska spela där ikväll. Tur som fan att man ska få sig ett järn, säger jag bara.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

P.g.a. spam kommer alla kommentarer innehållande mer än en länk att granskas innan de läggs ut
Tingsnotarien förbehåller sig rätten att citera kommentarerna