Måndagen den 28 februari 2005

Läste igenom det jag skrev för en stund sedan. Jag undrar när jag blev en sådan person som bryr mig om processtentan mer än mormor. Om nu antal gråtminuter står i direkt proportion till hur mycket man bryr sig om något eller någon. Skitsamma.

Kunde inte hålla mig många minuter - var tvungen att ringa upp tingsrätten presentera mig. Var osäker på om jag skulle be att få prata med en av rådmännen - det är ju inte de andra notarierna som ska sätta mina betyg - men vid närmare eftertanke bad jag att få tala med förstenotarien (smakar på ordet). Han var väldigt artig och trevlig. Belevad. Han berättade att de är fem notarier just nu, och att jag skall bli den sjätte. Han kommer att sluta till sommaren, så vi kommer att jobba tillsammans i ungefär fem månader. Han är tjänstledig från en affärsjuridisk byrå (jävla as, jag vill också vara tjänstledig från en affärsjuridisk byrå), och trivs bra på domstolen. Det är en god stämning, som han uttryckte det. Det arbetar sex stycken domare där, och lika många sekreterare. En mittemellanstor tingsrätt. Det låter ju bra så långt. Fast han sade förstås att det är mycket övertid och ingen övertidsersättning. Personligen är jag för tillfället nöjd med de 18 500 som bjuds under första året.

Jag tror att han tyckte att det var märkligt att jag inte hade arbetat innan tinget, och därför inte hade någon avräkning. Alla andra hade det, minsann. Ingen avräkning!? Ungefär som om man vore någon jäkla slöfock bara för att man inte har någon avräkning. Fattar han hur svårt det är på arbetsmarknaden just nu? Och särskilt när man skrev B på processen.

Jag ska egentligen inte börja förrän första april, men de behövde tydligen folk illa kvickt, så han frågade om jag kunde börja tidigare. Vi kom fram till att jag skulle börja nästa måndag. Ju tidigare desto bättre, eftersom det innebär att jag kommer snabbare från Obygden. Det fanns tydligen en ledig lägenhet som ligger ovanpå själva tingsrätten, där jag kan bo om jag vill. Tre av de andra notarierna bor i likadana lägenheter. De andra bor tydligen nere på stan. Billig hyra var det i alla fall, bara 2 300 kr för en tvåa. Fast då ligger toaletten en trappa ner i korridoren. Bredvid kopieringsrummet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

P.g.a. spam kommer alla kommentarer innehållande mer än en länk att granskas innan de läggs ut
Tingsnotarien förbehåller sig rätten att citera kommentarerna