Tisdagen den 22 november 2005

Festligheterna i lördags inleddes klockan sju. Vid det laget hade Fetto hunnit klämma ytterligare två burköl utöver de två han drack när han "skrev dom" (i själva verket spelade han betalpoker). Först på plats var Rassen, som sofistikerat smuttade på fördrinken vi serverade vid ankomst. Fetto kom ut från sitt tjänsterum minuterna efter Rassens entré, och han rynkade på näsan åt drinken. -Kan man inte få sig en redig grogg på det här stället? frågade han. Demonstrativt spillde jag på några centiliter vodka i hans glas, vilket fick honom att se ut som ett barn som just har lagt vantarna på en påse godis.

Middagen förlöpte väl, maten räckte och alla verkade nöjda. Själv höll jag tummarna för att incidenten på DGG skulle upprepa sig, för det hade varit en ren njutning att få se Fetto snurra rygg framför ögonen på Lagmannen. Lagmannen bereddes dock inte tillfälle att beskåda ett sådant spektakel, för när han hade hållit (ytterligare) ett tal om Förstenotariens förträfflighet och ätit upp maten tackade han för sig och gick hem. De andra vuxna började också droppa av efter middagen, och jag och Mikael började plocka ihop en ljudanläggning som vi burit in i fikarummet för att försöka få till lite feststämning. När vi som bäst höll på att koppla isär sladdarna kom Fetto och Rassen fram till oss, arm i arm, och verkade vara ifärd med att skratta ihjäl sig. Båda var rejält på läsken. -Det där är ju fel, fast vi kan ju ha det sådär så länge! frustade Fetto. -Men, ser du inte att det är ett negerbarn? brölade Rassen. Sedan vinglade de iväg, och meddelade samtidigt att de tänkte gå ner på DGG. -Glöm inte att städa! vrålade Rassen. -Just det, se till att plocka undan! skrek Fetto.

Jag, Fiskalen, Mikael och Mårten, som hade planerat att besöka DGG, ändrade raskt våra planer och bestämde oss för att stanna kvar på tingsrätten. När domarna hade vinglat ner på puben började vi blanda drinkar, och efter en stund fick någon (vete fan vem) den brilianta idén att vi skulle leka rättegång. Vi tog våra flaskor och glas och gick in i den största av våra tingssalar, och ringde upp diverse kompisar som yrvaket fick agera telefonvittnen i våra fiktiva mål. Alltihop dokumenterades på band av bara farten, och Förstenotarien (som drack vatten) påpekade syrligt att det var onödigt att slösa bort tingsrättens kasettband. Tvillingarna, som beskådade hela föreställningen från åhörarplatserna, sade ingenting. De gick upp till sig efter en stund, och Förstenotarien gick tjurigt mot sin bostad nere i byn.

Vi som var kvar drog en lättnadens suck över att Förstenotarien hade packat sig iväg (Tvillingarna gör ändå ingen skillnad). Men säg den lycka som varar. Fem minuter efter att våra notariekollegor hade försvunnit hördes en sång från foajén vid receptionen. Fetto och Rassen hade återvänt. De föga prominenta rådmännen vinglade in i tingssalen, och när de insåg vad vi sysslade med ville de naturligtvis delta i festligheterna. -Notaaarrrien, blanda en grrrogg till mig! tjoade Rassen. -Jag vill också ha en! hojtade Fetto. Jag kunde inte motstå frestelsen att blanda varsin superstark drink till dem, och de verkade mycket nöjda. -Vilken god grogg! sade Rassen. -Det blir lysande vitsord för dig, nickade Fetto. Jag hoppas verkligen att det kom med på bandet.  

Efter en stunds ringande till några av Fettos bekanta (däribland Lagmannen, som grymtade förargat när han insåg vad som pågick) fick jag och killarna nog. Vi bestämde i smyg att festen skulle fortsätta inne hos Mikael, och ursäktade oss. Vi lyckades dock inte lura de överförfriskade herrarna. -Vi vill också följa med! muttrade Bill. -Ja, vi vill också vara med, gnällde Bull. Sagt och gjort. Efterfest i Mikaels lilla notarielya på tingsrätten tillsammans med Rassen och Fetto. Jag skulle hellre ha käkat taggtråd, men någon sådan fanns inte inom synhåll.

Väl inne hos Mikael dröjde det ungefär 30 sekunder innan Rassen somnade i ett soffhörn. Fetto däremot verkade vara helt outtröttlig, och krävde att få se Mikaels skivsamling. Där hittade han en samlingsskiva med 60-talshits som åkte på, och han dansade och vinglade alldeles för sig själv på golvet. Vi andra gapade av häpnad. Den ena Tvillingen, som försökte sova, kom och knackade på Mikaels dörr iförd morgonrock för att be oss sänka musiken. -Neej, kom in så dansar vi! sade Fetto, och innan Tvillingen visste ordet av befann hon sig mitt uppe i någon sorts styrdans/tryckare tillsammans med sin rotelinnehavare. Fetto tryckte sin kind så hårt mot hennes att hon såg ut som en förskrämd bulldog, och hon lyckades inte slita sig loss på flera minuter. Klockan hann bli halvsex innan Fetto (med Rassen i släptåg) hade vett att lämna festen, och vid det laget var alla helt slutkörda. Med Obygdsmått mätt var det en helt fantastisk kväll.

Kommentarer
Postat av: Konrad

Alldeles lysande! Jag älskar att ni hade fyllerättegång på festen. Har hittills inte hört någon notarie/exnotarie som INTE varit med om minst en tingsrättsfest som urartat i att någon kommer på den lysande idén att gå in i tingssalen och leka huvudförhandling.

2005-11-25 @ 18:31:50
Postat av: 30-årskrisen

Leka huvudförhandling? Fyllerättegång? Jag är visserligen bara på termin 7 på juristlinjen men det låter helt sjukt. Känns som när man marscherade på fyllan första gångerna man var ute med lumparpolarna. Pinsamma minnen väcks till liv.

2005-11-25 @ 19:54:19
Postat av: Håhå

30-årskrisen - ditt nick speglar ditt inlägg. Har själv suttit ting och har deltagit i åtskilliga fylle rättegångar. Det är sjukt kul, även om det låter töntigt. Är man mitt uppe i notarietiden så är det naturligt att driva med det man sysslar med varje dag.

2005-11-25 @ 19:56:58
Postat av: 30-årskrisen

Jag kan tänka mig att det är roligt. Vem har inte gjort något tveksamt under inverkan av alkohol?

Jag tror jag talar för oss alla när jag säger: låt oss höra banden!

2005-11-25 @ 20:09:49
Postat av: Faruk

*hrm* Jag är exnotarie och har inte varit med om någon "fyllerättegång".....jag har uppenbarligen gått miste om något. Vid sydsvenska hålans TR, där jag satt ting, hölls festerna hemma hos rådmännen. Notarierna kommenderades kökstjänst och kvällens höjdpunkt var när någon salongsberusad rådman läste högt ur Falstaff Fakir (man förväntades skratta)............kuligare än så blev det aldrig.

2005-11-25 @ 20:27:35
Postat av: på insidan

ha ha domarkåren visar sitt rätta ansikte när den får lite sprit i sig, intoleransen, översittarfasonerna och den vidriga drygheten man får vada i varje dag. Jag brukar alltid hoppas att någon ramlar och skadar sig men man kan alltid nöja sig med att de ofta säger något som sårar en annan jurist i alla fall.

2005-11-25 @ 22:27:14
Postat av: Alias B

Det spelar ingen roll om inte ens hälften är sant. För en journalist som tillbringat en hel del tid i olika tingsrättlokaler är detta fantastisk läsning. Nu undrar jag bara: när kommer boken?

Postat av: sueco

Som en vis man skrev: "Domstolen vill dig inte något. Den tar emot dig när du kommer och låter dig gå när du vill gå."

Jag ser fram emot min första fyllerättegång! :)

2005-11-25 @ 23:04:59
Postat av: sueco

Förresten, det vore intressant att läsa en studie om tillämpningen av 9. kap. 3–5 §§ rättegångsbalken jämfört med 5. kap. 9 § samma balk i fyllerättegångar.

2005-11-25 @ 23:10:57
Postat av: Anonym

Jag har haft sex i på fyllan i tingssalen. Helt obetalbart

2005-11-26 @ 01:59:51
Postat av: Anonym

Var det fler än digsjälv inblandade? Annars är det ju ingen nyhet. (Tänker på den amerikanske domaren som satt med en vakumpump under förhandlingarna)

2005-11-26 @ 08:48:10
Postat av: Bittersweet memories

Jepp fyllerättegång har man varit med om! Som kvinnlig tingsnotarie gick mycket av festerna annars åt att undvika vissa rådmän (alldeles-för-nära-dans, slick i örat, blöta pussar och pinsamma confessions).

Av chefer alltså, tillika betygssättare. Disgusting.

2005-11-26 @ 11:10:11
Postat av: Nyfiken

Med vem hade du sex? En annan notarie?

2005-11-26 @ 16:26:34
Postat av: Anonym

disgusting or not - this is life... and don't we lööööve it?

:)

2005-11-26 @ 18:03:07
Postat av: nyfiken?

jag och min väninna kom på två manliga notarier som hade sex på ett av tjänsterummen på vår tingsrätt...
minsann!!

2005-11-26 @ 18:03:46
Postat av: Anonym

En och annan lagman har en sekreterare till älskarinna. En sådan dam försökte med mig vid ett tillfälle. Hur kul hade det varit att vara buksvåger med lagmannen?

2005-11-26 @ 20:34:49
Postat av: Karro på Glamourbloggen

Åh äntligen händer det något skoj i Obygden! Det här inlägget tar verkligen priset i denna blogg. Jag skulle kunna fylla på med andra sjukheter jag hört från andra väsen, men i och med att jag nästan är den enda som inte är anonym här bland kommentarerna så tror jag att jag behåller mitt skvaller för mig själv.

2005-11-27 @ 22:24:04
URL: http://karolinalassbo.blogspot.com
Postat av: RS

Såg du att Linda Skugge i sin blogg idag utnämnde din blogg till den roligaste av alla?

2005-11-27 @ 22:45:21
URL: http://kulturbloggen.com/
Postat av: Sten Sture

Varför skulle sex anses vara en naturlig fortsättning på firmafest och fylleförhandling i det här forumet? "Vi var fulla i förhandlingssalen" - "Jaha, jag såg bögsex i ett arbetsrum". Sex förekommer väl överallt, även inom domstolsväsendet? Skulle det anses mer förbjudet där? Jag kan se kopplingen med avstampet från det normalt strikta och korrekta förhållningssätt vilket väl får anses påbjudet för notarier, men att sex skulle ha något med det att göra verkar litet väl präktigt, för att inte säga prytt (är det förresten "pryd" i bestämd form?). "Woho, han sa "kuk" i TV!", ungefär. Nä, ni som tror att sex och domstolar är något farligt eller fräckt får antagligen för litet själva på den fronten. Inte för att jag själv har dagliga orgier eller aldrig lider av smått plågsamma dryspells från och till, jag tycker iaf inte att sex automatiskt bör betraktas som något förbjudet för notarier. Jag tror och hoppas att det ruskas runt mellan protokollskrivandet i de flesta tingsrätter, iaf i de på landet, där inaveln bland notarierna verkar vara nästintill påbjuden...

Förresten skulle jag inte ha något emot att vara bukis med lagmannen om han fått till det med någon som Sienna Miller eller Susan Ward...

Att unga kvinnliga notarier släpper till för manliga rådmän och sedan gnäller för de andra notarierna om hur äckliga hon tycker närmandena är bör knappast anses som något nytt under solen. Däremot vore det intressant att veta hur vanligt det är att kvinnliga rådmän slummar med unga manliga notarier... Same sex-sex mellan rådman-notarie är troligen vanligare än man tror, men det är nog inte lika öppet i skvallret...

2005-11-27 @ 23:00:35
Postat av: XXL

Att vara buksvåger med lagmannen kan nog bara sluta illa. Som för Josef efter att varit hos Potifar och dennes hustru.

Apropå rådmän (främst manliga) och (främst) kvinnliga notarier. Det var Henry Kissinger som sa: Power is sexy. Och det gäller kanske också inom domstolsväsendet.

2005-11-27 @ 23:43:46
Postat av: 30-årskrisen

"Same sex-sex mellan rådman-notarie är troligen vanligare än man tror"

Du tappade mig där Sture. Troligen.

2005-11-28 @ 02:37:23
Postat av: holzer

abuse of power comes as no surprise

2005-11-28 @ 09:14:33
Postat av: Tingeling

Tingsnotarien: Jätterolig text som vanligt! Vi har förstås också lekt rättegångsspel på fyllan. Satt med benen på borden, ringde upp släkt och vänner i gryningen och spelade in förhören på band(jättekul!) Tror faktiskt inte att det raderades ut, utan bandet användes på måndagsmorgonen därpå vid en "ordinär" rättegång.

2005-11-28 @ 10:10:06
Postat av: Anonym

Hej, ramlade in här via Skugges blogg. Skitrolig och väldigt skrämmande läsningen måste jag säga. Vet inte vilket som överväger. Dock blev jag förvånad över att du är kille, när jag läste texterna kunde jag ha svurit att en kvinna hade skrivit dem. Du kanske är en kvinna? =)

2005-11-28 @ 13:34:00
Postat av: Martin

Du tycks lida av samma problem som Marius Wingårdhs karaktär gjorde under sin tingsnotarietjänst i "Får jag presentera en ny notarie" - underhållande.

2005-11-28 @ 15:21:47
Postat av: Inga betyg!

AHHHHHHHH! Nu är det slut på tortyren inom kort! Ska avsluta den här förbannade tingstjänstgöringen i förtid och börja på ett riktigt jobb!!!!!!!!!!

2005-11-28 @ 15:23:37
Postat av: Anonym

Tänk att det fortfarande (på 2000-talet!) pratas om kvinnor som "släpper till".

2005-11-28 @ 16:09:18
Postat av: Anonym

tjaa, det finns ju roligare ord förstås, men man får väl hålla nivån något sånär

2005-11-28 @ 16:22:33
Postat av: Anonym

ja, även män gör det, se kommentaren om notarieherrarna på tjänsterummet..

2005-11-28 @ 16:35:30
Postat av: Sten Sture

"Släpper till"-kommentaren var naturligtvis medvetet raljernade eftersom jag drev med tjejer som först strular med någon och sedan säger att de tycker att uppmärksamheten från den som de strulade med är jobbig. Falska subbor helt enkelt (och ja, det säger jag trots att det är 2000-tal...). Fö finns det många kvinnor som fortfarande ser sig själva som ett pris som män skall tävla om att "vinna", och för dessa, av egen (naturligtvis högst subjektiv) erfarenhet, är juristlinjen överbefolkad av denna kategori kvinnor. Därmed inte sagt att de inte "släppt till" för mig...

Tänk att det fortfarande (på 2000-talet) pratas om självrättfärdigande pk-pekpinnar, troligen helt utan ironi...

2005-11-28 @ 17:04:00
Postat av: fd tingsnotarie

Fniss... fylleförhandling, jominsann, det hade vi också på vår tingsrätt. Bygdens åklagare och advokater agerade villigt olika tilldelade roller i vår lilla föreställning. Vi spelade dock inte in spektaklet på band och det är vi alla glada över såhär i efterhand. Det räcker med bildbevisen...

2005-11-28 @ 18:48:41
Postat av: Anonym

Sex och fylla. Domstolarna är inte annorlunda än andra arbetsplatser.

2005-11-28 @ 18:55:26
Postat av: "Inga betyg!"

--bör nog vara glad att han slipper betygen.....

2005-11-28 @ 21:05:44
Postat av: Buksvägerskan

Sten Sture förvånar ständigt. Först var det det där med Snap-texten och nu senast slänger han till med det oerhört roliga ordet BUKIS. Mer, Sten Sture, mer!

2005-11-29 @ 09:51:27
Postat av: Dag

Jag tycker, på fullt allvar och utan ironi, att Sten Sture borde ha en egen blogg.

2005-11-29 @ 10:18:44
Postat av: Gubben

Beskrivningen av tingsrättsfesten återkallar minnen från min första notariefest vid en mindre tingsrätt i södra sverige.

Jag var helt ny som notarie och hade ännu ingen egen bostad utan skulle övernatta i ett rum på tingsrätten. När festen var slut var allt ganska ordentligt på läsken, inklusive en deltagande rådman i 40-års åldern med familj och allt.

Jag släntrade upp mot den del av tingsrätten där mitt övernattningsrum låg, men fann att en port hade låsts så jag kunde inte nå rummet. Började leta efter någon eftersläntrare som möjligen kunde bidra med en nyckel. Under mitt sökande kom jag av en händelse in i en av förhandlingsalarna. Där påträffades rådmannen och en av de kvinnliga notarierna mitt i en sexakt på ett av förhandlingssalens bord. Jag lämnade snabbt rummet och kände mig mest generad.

Åren gick och jag blev advokat. En dag skulle jag ha förhandling i den aktuella tingsrätten. Förhandlingen avhölls i ovan rättssal. Jag hade svårt att koncentrera mig på målet pga alla "flash backs" som kom i mitt huvud.

2005-11-29 @ 10:50:53
Postat av: Sympatisören

Ja, den skulle vara användbar vid sömnsvårigheter ;)

2005-11-29 @ 10:53:31
Postat av: Egor

Gubben: Kan du inte släppa initialerna på rådmannen som spände på notarien i förhandlingssalen?

2005-11-29 @ 17:52:43
Postat av: Till gubben

Kan du inte släppa initialerna även på notarien som blev påspänd i förhandlingssalen? Och berätta vilken tingsrätt det var??

2005-11-30 @ 13:11:05
Postat av: journalisten...

Mäste säga att din blogg är skit rolig forttsätt så...

2005-11-30 @ 13:13:08
Postat av: Vill se mer

Jag tycker att det är märkligt att tingsnotarien inte får något erbjudande om att producera bloggen som en tvserie i stil med the office. Det skulle bli en höjdare. Fast vad vet jag det kanske han redan har fått.

2005-11-30 @ 13:15:36
Postat av: Anonym

Ja, Tingsnotarien, fortsätt! Jag kollar din blogg varje dag.

2005-11-30 @ 13:39:05
Postat av: snart ting

Kan vi inte starta en notarierevolution?

2005-11-30 @ 15:05:16
Postat av: Tvillingen

"...tjejer som först strular med någon och sedan säger att de tycker att uppmärksamheten från den som de strulade med är jobbig. Falska subbor helt enkelt (och ja, det säger jag trots att det är 2000-tal...)".
Sten Sture, du är värsta stalkern, eller hur? En upplysning: uppmärksamheten från missförstådda Casanovor ÄR jobbig. Varför skulle tjejerna vara falska när de avvisar uppmärksamheten? Det kommer nog från hjärteroten. Om någon ger dig lite uppmuntran i form av strul eller bara vanlig artighet, ger det dig då rättigheter att ställa krav på att bli fortsatt bekräftad och monopolisera den personens tid och känslor? Eh, nej. Det gäller att inse när man är dissad.

2005-11-30 @ 15:32:52
Postat av: Jan

Hur ska Sten Sture inse att han är dissad? Hundra och åter hundra har försökt på denna sida utan att lyckas.

"Oförrätter är de största skygglapparna" kvider skalden.

När Sten blir dumpad/förnedrad/angripen förstärks hans negativa beteende och för att återfå balansen i sin ynkliga och meningslösa tillvaro så förnekar/förtränger/förvrider han sanningen. När någon försynt påpekar detta hänvisas till hans alias ung: "Varför skulle ett alias vilja hävda sig".

2005-11-30 @ 16:59:41
Postat av: Erik

Instämmer helt med tvillingen. Det finns alldeles för många "farbröder" som inbillar sig saker så fort en ung kvinna är vänlig mot dom. Det är inte de unga damernas fel utan ansvaret vilar helt på stollarna som inte kan inse skillnaden på intresse och vanlig artighet.

2005-11-30 @ 17:26:01
Postat av: Tvillingen

Tycker förresten att Sten Sture använder uttrycket "släpper till" helt omotiverat. Att få Fettos Old-Spiceindränkta gubbkind upptryckt i ansiktet under tyst åberopande av rotelhierarkin är väl knappast att släppa till.

2005-11-30 @ 18:00:19
Postat av: Sthlmsnotarien

Tvillingen - Sant, den typen av uppvaktning torde få få notarier (manliga såväl som kvinnliga) att "släppa till"... :)

2005-11-30 @ 18:12:36
Postat av: Den andra tvillingen

Håller helt med tvillingen.

Dessa diskussioner får mig osäkt att tänka på en juristlinjetyp – ”den kränkte juristcasanovan”. Normalt en kille som gillar juridik och historia i alla dess former, är litterärt bildad i övrigt, avskyr sport och de populära killarna som får alla tjejer (”obildade svin”). Själv har han en mycket begränsad erfarenhet. Vanligtvis siktar den här typen in sig på tjejer som spelar i en helt annan liga, ofta mycket söta och sociala tjejer. Inte sällan har han en lätt hybris vad gäller sin egen förträfflighet. Han glömmer dock en viktig sak – tjejens intresse. Istället för att pejla in huruvida hans kärlek överhuvudtaget är besvarad är han uppfylld av sina egna stora/viktiga känslor. Han missuppfattar helt ordinära trevliga och artiga kommentarer, tolkar dem till sin fördel och tar så steget till kontakt. Här kan sagan få ett lyckligt slut – om det visar sig att tjejen är intresserad. Det är tyvärr sällan fallet. Och då krävs det ofta flera hintar av normalgraden för den här typen av kille att fatta vinken. Till slut tvingas tjejen vara övertydlig. När det så småningom går upp för killen att något intresse från tjejen aldrig har funnits (i vissa tragiska fall vet tjejen inte ens vem han är) blir killen oerhört kränkt. I stället för att köpa läget överreagerar han och vänder ilskan utåt. Tjejen blir syndabocken och får all skuld för det inträffade. Händer det här flera gånger finns det en risk att han börjar generalisera; tjejer är teasers, allmänt manipulativa och elaka. Att det skulle vara fel på killens agerande; att han övertolkat obefintliga signaler, ignorerat det faktum att det krävs två för en tango och sen heller inte kliver av i tid när detta görs uppenbart för honom (utan gör mer eller mindre desperata utspel - det är här stalkerbeteendet kommer in i bilden) finns inte i hans sinnevärld. Inte heller förstår han att problemet ligger i att han har uppvaktat en tjej som aldrig varit intresserad och att han inte kan ta ett "tack, men nej tack". Det går emot hans uppfattning om sin egen förträfflighet (som hittills har bekräftats av en rad juridikprofessorer - och mamma förstås). Risken att bli bitter och få en mycket snedvriden kvinnosyn är i det här läget mycket överhängande.

De allra flesta tjejer (juristbrudar eller inte) finner inget som helst nöje att sänka en kille för sakens skull. Men det är säkert tacksamt att tro det.

2005-11-30 @ 18:33:36
Postat av: Anonym

Den andra tvillingen - syftar du på sten sture?

2005-11-30 @ 18:48:45
Postat av: Fastighetsjuristen

På vår tingsrätt hade en kvinnlig notarie ett mer eller mindre fast förhållande med en rådman. Detta var en offentlig hemlighet som alla kände till men ingen talade om. En dag mötte jag de båda turturduvorna på ett kafé, beläget cirka tio mil från tingsorten. Föreställ er den tillkämpat otvungna konversationen. "Nej men är ni här, vad trevligt...ja det är ju så fint här och gott kaffe är det också...etc etc"

2005-11-30 @ 19:21:58
Postat av: Den andra tvillingen

Givetvis syftar jag på Sture

2005-11-30 @ 19:31:40
Postat av: Anonym

Många kvinnliga notarier spelar på sin charm. (utan att avsiktligen få bra betyg sängvägen). De är söta och duktiga och trevliga. Det håller en bra bit i kariären. Vissa gamla bockar till domare kan då tro att det är fritt fram. Det kanske det är ibland också.Fast inte så vanligt kanske.

2005-11-30 @ 19:48:45
Postat av: Den riktiga andra tvillingen

Det var INTE jag som skrev inlägget 19:48:45!
Nick snatcher!

2005-11-30 @ 19:59:53
Postat av: Den riktiga andra tvillingen

inte heller skrev jag inlägget 19:31:40

2005-11-30 @ 20:18:11
Postat av: Sten Sture

Javisst, även Sten Sture missförstår signaler från och till. Vem gör inte det? Jag har dock inte gett något anspråk på att ha ett socialt tolkningföreträde, och det var alltså tjejer som lider av den åkomman som jag klankade ner på, en kategori som tvillingarna, Jan, Erik och de övriga teaserchicksen ovan (oberoende av vilket kön ni har). Visst finns det väl "kränkta juristcasanovor", jag kan tom. ställa upp på att de är en väl definierbar juristlinjegrupp, men jag förstår faktiskt inte vad det har med saken att göra. Jag pratar om beräknande tjejer som använder uppmärksamhet från det motsatta könet (eller från vem som helst egentligen) för att förhöja sin egen självbild samtidigt som de sas försöker skörda frukterna av sagda uppmärksamhet i form av inbillade sociala poäng. Den argumentation som ni använder ovan är i nivå med den som används mot dem som invänder att tjejer ibland faktiskt ljuger om våldtäkt, dvs. att hävda att alla tjejer som påstår att de blivit våldtagna skall anses våldtagna tills dess motsatsen är bevisad. En sorts ovänd bevisbörda i praktiken. Kort sagt väldigt inskränkt.

För att återgå till det som ni pratade om: stalkers. Visst finns de, och visst finns det tjejer, även på juristlinjen, som råkar ut för dem. Den kategori tjejer som jag talar om är de som vet att utnyttja detta till sin fördel. En kille som uppvaktar en tjej och får alla signaler om att hon är intresserad (och här borde jag kanske förtydliga för "den andra tvillingen" att det rör sig om verkliga signaler, i typ med uttalad flirt, kyssar, upprepade dater el dyl) men som helt plötligt slutar att ge någon som helst uppmärksamhet. Killen blir förvirrad och vill prata. Då tycker tjejen helt plötsligt att han än jobbig och börjar sprida bland vänner att killen är påträngande, kanske tom. säger att hon är rädd för honom. Det enda tjejen ville var uppenbarligen att bli bekräftad (kanske för att kunna intala sig att hon "spelar i en annan liga" som andrerangstvillingen så vackert utryckte det). Hon kan sedan spela kvinno-offer-kortet fullt ut. Hon framstår som söt och social medan killen anses vara en patetisk och desperat psykopat. Egentligen är det naturligtvis tjejen som är psykopat (personer som är alltför övertygade om sig egen förträffliga sociala förmåga är i allmänhet psykopater, slasherbilden är en skev bild som förmedlas i media och filmer). Därmed inte sagt att killen är ett offer, eller ens att det är synd om honom. Endast att tjejen troligen är svag, feg och falsk. Har dåligt självförtroende och är auktoritetsberoende. De är oftast dessa tjejer som visar prov på ett dylikt beteende. Inte sällan används en ny pojkvän, med vilken hon har ett "seriöst" förhållande, för att försöka påskina hur patetisk "stalkern" är. Nollsummetänkande i sín mest renodlade form. Dessutom förstärker hon kontinuerligt denna bild genom att framhålla att killen ju fortfarande är singel, kanske efter flera år. Och det enda han har gjort är att vara förälskad i tjejen och hållit hoppet uppe. Hade han gått vidare, glömt den "falska slynan" och skaffat annan flickvän kanske han hade "vunnit" eftersom det är det enda språk som "falskslynan" förstår (för att undvika missförstånd eller medvetna förvanskningar i typ med vad som hände med "släppa till" ovan vill jag framhålla att "falsk slyna" är vad killen i Bullenbrevet ovan anser om tjejen, inte Sten Stures bild av "kvinnor").

De som talar om "kvinnosyn" har en väldigt skev människosyn.

Till sist: de tjejer som gnäller över hur jobbiga kvart-i-två-raggen är skulle bli än mer sura om ingen gav dem uppmärksamhet kvart i två. Bra sammanfattning av den typ av kvinnor som jag försökt ringa in.

Again, jag tror också att de flesta tjejer inte finner någon glädje i att sänka killar för sakens skull. Jag pratar alltså om de som gör det. Att det ska vara så svårt att förstå.

Sten Sture är inte bitter. I vissa avseende kanske (vem är inte det?), och definitivt avseende några enskilda tjejer, men absolut inte generellt. Har väl även gjort mig skyldig till visst stalkerbeteende, men det var innan jag hade nått mogen ålder och jag lärde mig något av det, vilket säkert andrarangstvillingens stalkerkillar (jag är övertygad om att hon vill framhålla att det har varit många genom åren) även har gjort. De försöker sig säkert aldrig på att vara trevlig mot någon som henne igen.

Eller som Richard Pryor säger: "Anything that will not kill you, will make you fat".

2005-11-30 @ 20:35:36
Postat av: Anonym

Sten Sture låter som Dick Harrisson i Lund när han försökte förklara sig efter fadäsen med sin kvinnliga doktorand. Dick har skrivit en hel bok om den historien. Det borde kanske Sten Sture också.

2005-11-30 @ 20:40:56
Postat av: Sten Sture

Min berättelse ovan var en reaktion på den berättelse som andrerangstvillingen ovan skrev. Din kommentar borde naturligtvis gälla henne. Eller är du en toffelfeminist, en person som står på kvinnors (eller påstådda kvinnors) sida nomather what? PK-mentalitet i sin mest renodlade och inskränkta form.

Det finns inget värre än rabiata humanister.

2005-11-30 @ 20:48:52
Postat av: Sten Sture

Glämde att kommentera följande av "Tvillingen":
"Om någon ger dig lite uppmuntran i form av strul eller bara vanlig artighet, ger det dig då rättigheter att ställa krav på att bli fortsatt bekräftad och monopolisera den personens tid och känslor? Eh, nej. Det gäller att inse när man är dissad."

Vem har pratat om rätt att ställa krav på att bli "fortsatt bekräftad och monopolisera den personens tid och känslor"? Jag menar ju alltså att det är vad tjejen gör. Jag hoppas för din skull att du är i början på juristlinjen (om du nu är jurist), annars kanske litet kritiskt tänkande inte skulle skada.

Give it a couple of semesters and you too shall see the light, or at least be able to identify the absence thereof.

2005-11-30 @ 20:55:46
Postat av: Anonym

Sten Sture, satsa på en helylle-tjej istället. En sådan som gillar att odla rosor, koka sylt och ta långa promenader. Då slipper du dessa ytliga figurer som du inte tycka ha någon större lycka hos.
Och SS, ett nej är ett nej, även om du inte uppskattar att bli nekad.

2005-11-30 @ 21:17:29
Postat av: Sten Sture

Jag har aldrig sagt att ett nej inte är ett nej.

Vad får dig att tro att jag inte har haft något lycka hos ytliga figurer. En stor del av min sociala förmåga har jag utvecklat genom att försöka undvika att vara som dem (notera "försöka", fullständigt nollsummetänkande är en utopi). Det skulle ha tagit bra mycket längre tid att lära sig genom att satsa på helylle-personer.

Vem uppskattar att bli nekad, och hur får du in det i diskussionen?

Lider du av illusionen att du har socialt tolkningsföreträde, eller hur förklarar du annars dina försök att peka med hela handen i ditt inlägg? Är det kanske du som projicerar dina misslyckade försök att ta befälet över människor i verkliga livet?

2005-11-30 @ 21:37:43
Postat av: Anonym

Den andre tvillingen: Du har verkligen fångat den inbillade casanovan! Tvi sedan för notarietjejer som utnyttjar situationen för att dra egen fördel i stället för att hålla ihop gentemot dessa typer!

2005-11-30 @ 21:52:46
Postat av: Sten Sture

Förresten älskar jag sport, och jag var nog den sortens kille som fick alla tjejer på gymnasiet. Däremot hade jag det inte lika lätt att få juristlinjetjejer på fall (eller som Joey säger "I said it was difficult, not that it was impossible"), troligtvis för att många av dem intalat sig att jag är en "kränkt juristcasanova". De fanns ju de tjejer som var övertygade om att de var guds gåva till mannen, att de var åratal före jämnåriga manliga jurstudare i mognad och livserfarenhet (exempelvis för att de arbetat några månader som au pair i NY, och troligtvis knappt lämnat lägenheten...) och som tolkade allt som sades till dem som att alla killar på juristlinjen ville få till det med dem (även om de satt i en grupparbetsdiskussion om ett rättsfall och endast pratade om juridiska spörsmål). De bortskämda medelklassprinsessorna, kort sagt.

Jag tror inte att jag har lidit alltför mycket av att min mamma tycker att jag är förträfflig.

2005-11-30 @ 22:08:36
Postat av: Konrad

Väldigt vad vi jurister tycks ha monopol på vissa typer av beteenden. Har underligt nog stött på exempel på både den typ av tjej som Sten Sture försöker beskriva och stalkerkillar ute bland en hel massa ickejurister. Eller menar ni på fullt allvar att de skulle vara överrepresenterade bland jurister?

Apropå Dick Harrysson ser jag oerhört mycket fram emot när Tiina Rosenberg får professuren i genusvetenskap i Lund och därmed får dela fikarum med honom. En blogg från en av doktoranderna på någon av de två institutionerna sku

2005-11-30 @ 22:17:42
Postat av: Konrad

Vad fan slant på tangentbordet. Jäkla laptop.

"skulle nog faktiskt vara ännu intressantare än den här bloggen" hade jag tänkt avsluta föregående inlägg med...

2005-11-30 @ 22:19:52
Postat av: Sten Sture

Det handlar nog mest om att juristlinjen och tinget definierade oss till stor del när vi var i 20-30-årsåldern. Visst finns alla typer av människor överallt, det här är bara raljerande generaliseringar.

2005-11-30 @ 22:47:30
Postat av: Förvaltningsjuristen

Harrison. Dick Harrison, heter han.
En annan Harrison var George som spelade gitarr i Beatles.
En amerikansk skådis heter Harrison i förnamn och Ford i efternamn och har bl a spelat rollerna som Han Solo i Star Wars-trilogin och Indiana Jones i fyra filmer.
Jag tycker att de som säger att jurister är nördiga, pompösa och självgoda överdriver; det finns ingen grund för ett sådana påståenden. Jurister är som vilka människor som helst, bara lite bättre.

2005-11-30 @ 23:29:30
Postat av: Sten Sture

Det viktiga är inte att vinna, det är att se snygg ut när man gör det.

2005-11-30 @ 23:42:54
Postat av: T1:an

Förvaltningsjuristen, menar du att jurister inte är nördiga, pompösa och självgoda? Jag som redan hade börjat öva på ett självgott leende och nedlåtande standardfraser som " Såja lilla gumman sköt du disken så sköter jag juridiken" och "Plebejernas frälsare det är jag""Samt lagen är vad jag säger att den är". Antar väl att jag får lägga dem på hyllan tills jag blir lagman=)

2005-12-01 @ 01:35:36
Postat av: Sthlmsnotarien

T1:an - Grymt! Det är så det ska låta! :)

För övrigt, Berglins senaste i Svd vad fin, appropå jurister... Var svårt att inte känna igen "rådmanstyperna" i ruta 2...

http://www.svd.se/statiskt/serier/serie.asp?serie=berglin

2005-12-01 @ 07:30:13
Postat av: Dag

Hugebratt... Vilket klockrent namn! På tal om självuppfattning (eller inte alls på tal om självuppfattning) så berättade min kusin David att de hade haft Ulf Jensen (för övrigt världsmästare i Jepoardy en gång i tiden) som gästföreläsare i Stockholm. När föreläsningen närmade sig sitt slut var Davids bänkgranne tvungen att gå eftersom han annars skulle missa sin transport och då tvingas vänta ett par timmar på nästa. Herr Jensen märker det diskreta skrapet och bullret, avbryter sin föreläsning och skriker: "VÄNTA, jag har fler pärlor att kasta!"

Panträtt i fast egendom blev så mycket roligare att läsa efter att jag fick detta till livs.

2005-12-01 @ 08:49:20
Postat av: Tvillingen

Sten Sture, varför vill killen i Bullenbrevet prata ut med tjejen om varför hon slutar ge honom uppmärksamhet? "Killen blir förvirrad och vill prata". Låt mig skingra dimman; det finns inget att prata om. Eller vill du ha en skriftlig motivering och en power point-presentation? "De 10 främsta skälen till varför jag inte vill data dig".

2005-12-01 @ 09:03:50
Postat av: Jan

"Det är lite det som är grejen"
"Det troligaste"
"Det handlar nog mest om"

Gissa vem som inleder sina inlägg på detta sätt?

Mr Dumpad a.k.a. Sten Sture

2005-12-01 @ 09:24:28
Postat av: Jan

Du var ganska lättprovocerad förresten Sture.

2005-12-01 @ 09:25:07
Postat av: jur stud

"De fanns ju de tjejer som var övertygade om att de var guds gåva till mannen, att de var åratal före jämnåriga manliga jurstudare i mognad och livserfarenhet (exempelvis för att de arbetat några månader som au pair i NY, och troligtvis knappt lämnat lägenheten...) och som tolkade allt som sades till dem som att alla killar på juristlinjen ville få till det med dem (även om de satt i en grupparbetsdiskussion om ett rättsfall och endast pratade om juridiska spörsmål). De bortskämda medelklassprinsessorna, kort sagt."

Fy vad bortskämt, sa Bill.

Bortskämda är ordet, sa Bull.

2005-12-01 @ 09:45:13
Postat av: Sthlmsnotarien

Dag - Speaking of Ulf Jensen...

Numera är han väl i Lund, men på nittiotalet var han i Uppsala. Enligt ryktet, vid tiden för hans "världsmästartitel", så skall han han, efter segern, ha befunnit sig på någon sorts båt, stått vid relingen redigt berusad och utropat "I'm the master of the universe" (tydligen var han en beundrare av He-Man för de som kommer ihåg den typen) vartefter han trillade baklänges ned i Atlanten.

Vet inte riktigt om det är sant, men visst - panträtt i fast egendom blev onekligen en aning underhållande med denna historia i bakhuvudet.

2005-12-01 @ 10:00:57
Postat av: Sten Sture

Tvillingen: det handlar nog mest om att tjejen beräknar det så att hon inleder ignorerandet när det har gått så långt att hon uppnått syftet att omgivningen är fullt på det klara med att det är någonting på gång (dvs. att alla vet att killen vill ha henne), när det har gått så långt att killen har ett berättigat krav att förvänta sig att tjejen förklarar vad hon håller på med.

Det troligaste är ju att killen är förvirrad och inte så litet förbannad, något som alltså tjejen förväntar sig för att sas kunna utnyttja hela potentialen av the drama (som hon alltså förnekar överhuvudtaget existerar).

Det är litet det som är grejen, helt enkelt. Beräknande slynor som tror att de är små söta offer.

Inledningen på styckena var naturligtvis för Jans benefit (jag förstår inte vad du menar med uppräkningen, ett försök till mobbning på lekisnivå?). Förresten, Jan, så var det väl ni som provocerades? Jag fortsätter bara diskussionen som jag inledde. Vad menar du med Mr Dumpad? Visst har jag blivit dumpad, vem har inte det? Det är människor med socialt tolkningsföreträde som tror sig vara immuna mot dumpning som jag vänder mig mot, de som tror att de har monopol på dumpandet.

jur stud verkar inte ha läst mina tidigade inlägg om de bortskämda medelklassprinsessorna. hade den gjort det så skulle nog poletten ha fallit ner.

2005-12-01 @ 10:11:04
Postat av: främste

Kul att se hur Jensen-historien utvecklats. men jag kan inte bestämma mig om jag tycker att Sten Sture är bäst eler inte riktigt frisk.

2005-12-01 @ 10:18:11
Postat av: Sthlmsnotarien

Förmodligen ligger sanningen, som vanligt, någonstans där mittemellan. Men bara en kan vara bäst och få är riktigt friska, så Sten Sture behöver inte känna sig nedslagen över det.

2005-12-01 @ 10:20:44
Postat av: Sten Sture

Förresten, ni som självrättfärdigande förfasas över bruket av ordet "slyna" känner antagligen inte till att detta är femininversionen av "slyngel", dvs. ungefär "ung ouppfostrad kvinna/man". I dagens kvinnochauvenistikt dominerade debatt anses emellertid det förra vara ett oerhört kränkande skällsord, medan det senare anses aningen putslustigt.

2005-12-01 @ 10:40:11
Postat av: Rosa

Precis Sten Sture. Det är ju den ursprungliga betydelsen av ord som är intressant och inte hur de används idag.

2005-12-01 @ 10:55:21
Postat av: Tvillingen

I den mån de beräknande slynorna inte är resultatet av paranoida vanföreställningar kan jag bara säga: Välkommen till verkligheten. Det är så spelet spelas. Vissa människor har socialt tolkningsföreträde, andra inte. Alternativet vore att införa någon sorts kommunism i sällskapslivet, där alla måste anses exakt lika attraktiva. Nördar i alla länder förenen eder. FC Z bildar en junta som inför datingproletariatets diktatur.

2005-12-01 @ 11:16:27
Postat av: Sara

Någon som har den senaste antagningsstatistiken för notarier? Vore mycket tacksam, är inte jusek-medlem.

2005-12-01 @ 11:24:33
Postat av: Konrad

Bara för att den här bloggen heter tingsnotarien skall väl inte Sara tro att det är notariers anställningsförhållanden och hur svårt det är att komma in som diskuteras. Just nu pratar vi faktiskt om relationer. Sten Sture har skrivit ett inlägg om kvinnors falskhet till Kamratpostens "Du -05" och sedan lagt in det här. Nu får han mothugg av kvinnliga debattörer. Kan du inte yttra dig i den debatten istället för att komma här med ovidkommande frågor om notarietjänstgöring.

Äsch, bara skämtade. Här är en länk.

http://www.dom.se/upload/Verksamheten/Arbeta_pa_domstol/Statistikuppgifter.pdf

All information om lediga notarietjänster, tillsättningar samt statistik finns på domstolsverkets hemsida www.dom.se

Det är inte killen i filmen som har skrivit brevet...

2005-12-01 @ 11:35:02
Postat av: Sara

DV:s hemsida har jag kollat, men jusek har uppgifter om antagningspoäng för varje TR, någon som har dessa?

2005-12-01 @ 11:54:07
Postat av: Helge

Till Tvillingen och den andra tvillingen: Ni båda har visat stor psykologisk mognad och insikt och verbaliserat det på ett klart och elegant sätt. Denna blogg är superrolig och många av debattörerna skojiga. Till Sten Sture vill jag säga att du verkar mycket teoretisk och misstänksam på gränsen till paranoid. Du verkar inte leva i verkligheten. You should get out more- och spänn av lite. Folk är i allmänhet inte lika teoretiserande som du. Annars kan du kanske gå med i något sällskap för teoretiker, analytiker, framtidsforskare: you name it. Om du vill leva i verkligheten så: play the game! Folk är här på bloggen för att skratta. Om du nu träffat någon kvinna som inte gillar dig så stirra dig inte blind på det utan gå vidare. Det finns massor av snälla rejäla tjejer. Kanske en Chlmerist kan vara något? Det blir något patetiskt över det hela när du lägger fram ditt kvinnohat här. Det är fel forum. För övrigt anser jag mig ha tolkningsföreträde för jag är läkare, nästan 50 år, 20+ års professionell erfarenhet, doktorsexamen mfl akademiska meriter, gift sedan mer än 15 år och med flera barn =Se där både medicinsk och social kompetens.
PS: Jag är bara har på bloggen idag pga jag är sjuk och måste vara hemma från jobbet.

2005-12-01 @ 11:58:38
Postat av: Helge

Bara detta alltså: "datingproletäriatets diktatur"

2005-12-01 @ 12:00:24
Postat av: Lycklig exnotarie

Sten Sture; du tanker for mycket, for fort och hellre an bra.

2005-12-01 @ 12:00:46
Postat av: Sten Sture

Tvillingen: ja, men då är vi alltså överens om att du tror dig ha socialt tolkningsföreträde och befogenhet att utnämna personer till nördar.

Din kommunism-analogi håller inte riktigt. Det är väl de kvinnor som jag försöker ringa in som skulle utgöra förtrupperna, ungefär på samma sätt som Gudrun använder "könsmaktsordningen" som förevändning för att tro sig kunna tala för alla kvinnor och använda traditionella härskartekniker.

"Om man skulle fördela all egendom lika mellan alla medborgare kl 12 en dag, skulle det redan kl 14 samma dag finnas betydande skillnader i innehav" Visst, okontroversiellt, men det innebär väl inte att allt detta nya innehav är berättigat? Om man nu inte är insnöad på någon slags social darwinism.

2005-12-01 @ 12:05:13
Postat av: Sten Sture

Helge, hur blev jag kvinnohatare? Jag pratar om en viss grupp av kvinnor. Hatar man alla män bara för att man hatar våldtäktsmän? Nja, du har nog inte riktigt koll på vad du säger. Och du kanske tillhör den sortens män i 50-årsåldern som gör allt för att inte på något sätt komma i kläm med unga kvinnor och därför ger dem räkmackebehandlingen?

Att denna blogg och kommentarerna var raljerande trodde jag att alla var överens om. Det är väl ni som talar om att tagga ner och slappna av som har missat något (och alltså kanske borde lyssna till era egna råd).

2005-12-01 @ 12:11:39
Postat av: Helge

Sten Sture: jag har en son som är överdrivet teoretiserande som du. Då brukar jag säga åt honom: Ut med dig grabben och spring 8:an i Skatås! Och det brukar hjälpa. Fast du är nog så hårdnackad Sten Sture så åt dig får jag säga: Ut med dig och ta tillbaka Finland och kom inte hem förrän du är färdig. Tag detta som ett klokt råd från en gammal vis person, jag vill dig inget illa. So long för nu har jag lite att göra IRL ;-)

2005-12-01 @ 12:20:26
Postat av: Anonym

Har någon testat

http://www.fru.nu/ ?

2005-12-01 @ 12:38:31
Postat av: Tvillingen

Du sa det själv. Social darwinism. Survival of the fittest. I mer än en bemärkelse. Jag är stolt över dig Sten Sture.

2005-12-01 @ 12:38:46
Postat av: Sten Sture

Gammal? visst, OK. Vis? tja, kanske. Vet inte om "50 år, läkare och gift = vet vad jag pratar om" är tecken på vishet. Insnöad ytlighet möjligen. Vem vill förresten någon något illa? På ett kommentarforum på en blogg...

Grejen med social darwinism är ju att det är en granska bra idé för de starkaste, snyggaste, smartaste osv. Problemet uppstår först när styrkorna avtar. Det är väl därför som en bra standard i livet är att bedöma människor efter hur de beter sig när de verkar under sämsta möjliga förhållanden. En juriststuderande och fåfäng arobics-tjej bör bedömas efter hur hon beter sig när hon gått upp 20 kilo, fått finnig hy och stripigt hår och arbetar vid Fonus (totally out of her element), en skönhetsdrottning när hon i 60-årsåldern tappat allt som gjorde henne stor (Anita Ekblad, Silvia), en fackpamp när han fastnat med fingrarna i syltburken, en elitsoldat som förlorat båda benen efter en minolycka, en AB-student som blir sågad vid fotknölarna vid disputationen osv.

De som skulle ta livet av sig för att de inte klarar sig när det blåser hårt ger jag inte mycket för. De som definierar sig själva efter sina intalade styrkor, inte efter insikt om sina svagheter uppnådda efter upprepade misslyckanden. De som ändå står upp, that's my people. Feel free to call us nerds, we are still the ones to survive in the long run. Och det är väl kanske därför som arobicstjejen vid Fonus trots allt gängar sig med den besatta stalkerkillen (kränkta casanovan) som hon terroriserade på juristlinjen...

För er som definierar er själva efter era styrkor rekommenderar jag Oscar Wildes "Dorian Grays porträtt".

2005-12-01 @ 13:37:04
Postat av: cho-san

Sara - Jusek har ännu inte redovisat statistiken för varje tings- respektive länsrätt i senaste antagningsomgången. Det är ju ganska många platser så det lär ta ett tag... Rent teoretiskt så borde du väl kunna kontakta DV och få uppgifterna därifrån eftersom de är både allmänna handlingar och offentliga men risken är att du gör dig mindre populär bland människor som du, om du vill bli notarie, vill hålla dig väl med...

2005-12-01 @ 13:39:27
Postat av: Tvillingen

Förresten är det inte jag som utnämner personer till nördar. Besluten tas centralt av en hemlig ledningsgrupp bestående bl.a. av Andres Lokko, Ebba von Sydow och några från rökrutan i högstadiet. Jo, tvärtemot vad alla tror är de senare fortfarande med och bestämmer.

2005-12-01 @ 14:02:53
Postat av: Sten Sture

Andres är väl en fanzinenerd som jobbat sig upp till sin position. Ebba känns däremot mer räckmacka, någon som hoppat över nerd/grovjobbsstadiet. Undrar om Filip och Fredrik får vara med i ledningsgruppen (förtjänstfull beskrivning av rökrutemaffian i en av deras böcker), de bygger ju sin image på att de är nerdiga killar från landet som arbetat sig upp i skiten.

Övriga förslag på ledningsgruppsledamöter:
- Elisabeth Tarras-Wahlberg
- Fredrik Wirtanen
- Anna Bråkenhielm
- Hasse Pihl
- Barbro Thorblad (ersättare Johan Hirschfeldt)
- Erik Hörstadius

2005-12-01 @ 14:13:31
Postat av: Sthlmsnotarien

Måste säga att Helges inlägg var lysnade! Djupt ironiska samtidigt som han faktiskt lyckades få in ett par poänger. Verkar misstänkt dock att han skulle vara närmare 50 år. Var lite för ironiskt för en 50-taggare. Hmmm...

Tråkigt dock att se att Sten Sture - som vanligt - valde att missuppfatta det hela. Antingen valde han att missuppfatta det hela eller så är han verkligen oförmögen att ta åt sig någonting överhuvudtaget. "Som att hälla vatten på en gås" som min egen drygt femtioåriga far brukar säga!

2005-12-01 @ 15:08:39
Postat av: Jan

Sten Sture är också rolig iofs.

Uttrycket att ge nån "räkmackebehandlingen" applåderas. Ungefär som att olla någon som jag minns från min tid i omklädningsrummet.

2005-12-01 @ 15:12:50
Postat av: Förvaltningsjuristen

Ebba von S. med lite majonnäs, citronsskiva och dillkvist på... och till det en kall Norrlands Guld - mums!

2005-12-01 @ 15:33:47
Postat av: Anonym

Sara - bli medlem i Jusek. Man får den statistik man betalar för...

2005-12-01 @ 16:07:52
Postat av: Anonym

Jag förstår i alla fall inte poängen med Sten Stures kommenterande. Normalt vill man ju förmedla en åsikt/er och få medhåll, sympati eller av något annat "normalt" skäl. Men hittils har jag tolkat dem som kritiska eller nedvärderande. Bara en massa djupa utsvävningar som verkar vara förbundna med S.S själv. Har aldrig sett maken på ett sådant uppmärksamhetsbehov förut.

När jag skriver "normalt skäl" utgår jag från mig själv som en helt vanlig svensson. Stereotypsvensk.

Det skulle ju vara trevligt om S.S visade lite mer tillmötesgående emellanåt. Om man ändå står för "hälften" av kommentarerna så kanske man kan visa den lilla hänsynen?

2005-12-01 @ 16:34:48
Postat av: Den andra tvillingen

Jag skulle vilja plocka bort Virtanen från listan över föreslagna ledningsgruppsledamöter. Säger inte varför.

2005-12-01 @ 16:38:34
Postat av: Sten Sture

Det är lite det som är grejen, Sten Sture är inte Svensson. Det troligaste är att han ger uttryck för frustrationer som han inte kan visa i "normala" sammanhang. Det handlar nog som sagt mest om ett undertryckt hävdelsebehov (vilket, again, knappast kan levas ut till fullo eftersom jag inte är Sten Sture).

Hur vill du att jag tillmötesgår dig? Komplimang för ett klarsynt inlägg..?

Twin2: har Virte stalkat dig, kanske?

2005-12-01 @ 16:50:35
Postat av: Bussens hjul går runt runt runt

Jag citerar Jans inlägg längre upp:

"När Sten blir dumpad/förnedrad/angripen förstärks hans negativa beteende och för att återfå balansen i sin ynkliga och meningslösa tillvaro så förnekar/förtränger/förvrider han sanningen. När någon försynt påpekar detta hänvisas till hans alias ung: "Varför skulle ett alias vilja hävda sig"."

Det har hänt igen! Och kommer att hända igen.

2005-12-01 @ 16:55:58
Postat av: Sten Sture

Komplimang för ett klarsynt inlägg, kanske...? Är det inte bättre att ha sjukdomsinsikt än att ställa diagnoser utan en clue om att den även är tillämplig på diagnosställaren själv?

Nu händer det igen: det kategoriska imperativet. Och det kommer att hända igen.

Att vara självrättfärdigande är tydligen inte en åkomma, det är en livsstil.

2005-12-01 @ 17:02:20
Postat av: Anonym

Jag tycker att ni är för hårda mot Sten Sture. Lite väl galna uttalanden ibland kanske, men utan honom skulle kommentarerna till den här bloggen inte kunna leva sitt eget liv. Jag misstänker starkt att tingsnotarien och Sten Sture i själva verket är samma person. Heja Stenis!

2005-12-01 @ 17:14:36
Postat av: Till cho-san och Sara

Det går alldeles utmärkt att be domstolsverket om mera statistik. Jag var på dem ganska mycket i våras när jag skulle försöka samordna tingstjänstgöring med min sambos AT-tjänstgöring och fick ett korrekt om än lite långsamt bemötande. Nu sitter jag ting. Om du är orolig för att de ska uppfatta dig som störande kan du ju alltid använda en mailadress registrerad på ett påhittat namn.

2005-12-01 @ 17:33:27
Postat av: Tingeling

Sten Sture: Numera skummar jag genom dina inlägg eftersom jag inte orkar analysera dem. Men jag fattar att du inte är en dum kille. I vart fall känns det som om du behöver en kram. Här får du en!

2005-12-01 @ 17:37:36
Postat av: Anonym

Stödjer ABF och Folkbildningsrådet den extremistiska wahabismen med skattepengar? Wahabismen är ju den extremistiska rörelse som den 18-årige svensken som nu sitter häktad i Bosnien för terrorismförberedelser, bekänner sig till. Läs mer i länkarna nedan:

www.newsdesk.se/view_pressrelease.php?id=70006

www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?sq=1&nid=63&rm=2005%2F06&nr=142

2005-12-01 @ 18:16:52
Postat av: Juris canis

Jag är fortfarande mid-thirty, men uppenbarligen gammal ändå. Vad tusan är en "stalker"??? Det enda jag associerar till är titeln på en Tarkovskij-film, men det kan det väl knappast vara fråga om.

2005-12-01 @ 18:32:26
Postat av: bakom flötet

...

2005-12-01 @ 19:23:03
Postat av: Höken

E de här kommentarer till tingnotarien? Varför har alla hakat upp sig på SS - orkar själv inte ens läsa hans inlägg.

2005-12-01 @ 21:11:19
Postat av: Kimmi

Vilken röjarskiva!
Minns inte ens sist jag var på en....
Det måste ändras å det snaraste!

2005-12-01 @ 22:24:12
URL: http://www.kimmi70.blogspot.com
Postat av: A

Sten Sture = BOB?

2005-12-02 @ 09:20:58
Postat av: Lycklig exnotarie

Det hande mer an en gang att man tog vagen forbi TR:n pa vagen hem i fyllan for att kaffet hade tagit slut hemma. Och klockan 2 smakade automatkaffet himmelskt, trots att man for att spara pengar hade hojt priset till 5 kr.

Jag minns sarskilt en efterfest med en arkitekt och tva vana studentskor som fick sig en guidad rundtur i gryningen - inklusive mikrofon- och bandspelartest. Vi var rikligt forsedda eftersom en personalfest nagra veckor tidigare hade slutat tidigt och det fanns vin, sprit och mellanol i stora mangder.

2005-12-02 @ 10:00:44
Postat av: Anonym

snart klar jurist ska bli så kul att börja jobba!

2005-12-02 @ 11:10:10
Postat av: Anonym

var satt du ting?

2005-12-02 @ 11:19:38
Postat av: Thomas

SARA: Kolla domstolsverkets hemsida. Där finns statistiken. (orkade inte läsa alla inlägg så någon annan kanske redan påpekat det, sorry i så fall...)

2005-12-02 @ 12:22:22
Postat av: Thomas

Kolla länken

Postat av: Anonym

Går man in i tingshuset efter 22.00 går larmet. Det gäller att kunna stänga av det. Annars blir det utryckning och dyra kostnader.

2005-12-02 @ 13:41:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

P.g.a. spam kommer alla kommentarer innehållande mer än en länk att granskas innan de läggs ut
Tingsnotarien förbehåller sig rätten att citera kommentarerna