Torsdagen den 29 september 2005

När jag kom till jobbet i måndags morse såg jag att det hade kommit ett mail från Järnladyn. Jag orkade inte öppna mailet direkt eftersom mail från domarna oftast innehåller tråkig information om något möte som skall hållas. Istället gick jag bort till fikarummet för att hämta en kopp kaffe att styrka mig med inför veckan. Som vanligt var mjölken slut, och jag fick hålla till godo med det äckliga pulversubstitutet i kaffemaskinen. När jag kom tillbaka till tjänsteskrubben satte jag mig ner framför datorn för att öppna det tråkiga mailet. När jag såg vad det innehöll, och att det hade blivit utskickat till samtliga jurister på tingsrätten, satte jag bokstavligt talat kaffet i halsen.

"Kanske något att tänka på? tingsnotarien.blogg.se"

Jag vågade mig inte ut från tjänsteskrubben på hela förmiddagen. Jag har naturligtvis förstått att den här bloggen förr eller senare skulle nå rådmännen, men eftersom det har gått så pass lång tid har jag slappnat av och inte funderat så mycket på det hela. Hjärtat bultade i 180, och jag vågade knappt titta på Rassen när han kom in till mig för att ställa intrikata frågor om samäganderättens förhållande till processrätten.  

På eftermiddagen stålsatte jag mig och smög ner i fikarummet. Samtliga domare och notarier satt där, och jag bet ihop käkarna och väntade. Ingen sade något om bloggen. Jag, som hade tänkt rapportera om några riktiga dumheter Rassen har gjort under veckan, vågade inte gå i närheten av datorn.

Tisdagen gick. Onsdagen gick. Och så imorse, på fikarasten, frågade Järnladyn om ingen hade läst bloggen. Det visade sig att både Fetto och Rassen hade varit inne och tittat, och att de faktiskt hade tyckt att den var rätt så rolig och välskriven. Sedan började de spekulera i vilken tingsrätt som kunde tänkas vara beskriven i bloggen. - Man känner ju inte igen karaktärerna, så det kan inte vara någon tingsrätt här i närheten, sade Fetto. Rassen och Förstenotarien höll med. Mikael, som känner till att det är jag som skriver bloggen, himlade med ögonen mot mig, och jag hade svårt att hålla mig för skratt. Jag har aldrig skådat maken till brist på självinsikt, och det mest ironiska är egentligen att jag för första gången har fått samstämmigt beröm av Rassen och Fetto för något jag har skrivit. Det tackar jag för, och nu kan jag i lugn och ro fortsätta att rapportera om alla dumheter de hittar på här på tingsrätten.

Kommentarer
Postat av: Thomas

När din pina är över måste du bara droppa vilken tingsrätt det handlar om, om inte för oss som läser, så i vart fall för fetto, rassen och järnladyn...
Kan inte jag få vara med då?
=D

2005-09-29 @ 12:46:50
Postat av: Cliff

Genom det senaste inlägget har du väl avslöjat dig för rådmännen? Om det nu inte är så att du hittar på det mesta....

2005-09-29 @ 13:32:37
Postat av: Anonym

Äh, samma scenario spelar säkert upp sig vid ett flertal tingsrätter, men man undrar ju...

2005-09-29 @ 14:08:00
Postat av: C

Haha! Bästa bloggen på Internet, helt klart! Så vad hittade rassen på för dumheter den här veckan? Du lär nog börja skriva än mer kryptiskt nu om vissa händelser...

Postat av: 30-årskrisen

Ja nu blir det svårt att skriva om vad som händer på tingsrätten framöver. Om de följer bloggen så kommer de oundvikligen känna igen sig i händelserna. Lycka till!

2005-09-29 @ 14:18:59
Postat av: trälen

domarna på vår tingsrätt läser också, kan säga att karaktärerna i obygden även finns här.

2005-09-29 @ 14:21:09
Postat av: Lovisa

ungefär sådär sa dom på min tingsrätt också, att dom inte kände igen vilka de kunde vara. fast det var ett tag sedan nu. Händelsen behöver ju inte ha utspelat sig just imorse så dum tror jag inte att vår hjälte är...

2005-09-29 @ 14:33:02
Postat av: Sten Sture

Även om samtliga berättelser i bloggen skulle vara beskrivningar av faktiska händelser så skulle de som beskrivs troligen inte känna igen sig eftersom berättelserna av nödvändighet blir färgade av författarens verklighetsuppfattning.

Jag tycker emellertid också att det är märkligt att "offren" (i brist på bättre ord) inte känner igen sig, again under hypotesen att det är verklighetsbaserat, med tanke på det omfattande materialet. De kanske endast har läst ett fåtal enskilda dagar i bloggen och inte fått något sammanhang. De kanske kände igen sig till en början, men lät de psykologiska försvarsmekanismerna härja fritt och använder fikarumsdiskussionerna för att försöka förleda kollegorna (som de misstänker vet), vem vet.

Jag tror emellertid att bloggen är skriven av någon eller några som redan suttit färdigt ting, kanske varit eller är fiskal, och som nu bygger ihop en till stora delar fiktiv eller förskönad/förbättrad berättelse som är ett konglomerat av disparata erfarenheter från den svenska domstolsvärlden. Jag vill gärna att den ska vara sann, och den kanske trots att är det för dem vars tro är tillräckligt stark...

2005-09-29 @ 15:49:07
Postat av: trälen

bloggen är lite för bra för att vara sann, men vår tingsrätt skulle också kunna berättas om på ett liknande sätt. Obygdsnotarien kan ju vara en notarie med ovanligt bra berättarteknik. hoppas det.

2005-09-29 @ 15:59:03
Postat av: Färsking

Tänkt om notarien i själva verket är en självkritisk rådman? Eller, nä, det är för osannolikt....

2005-09-29 @ 16:56:24
Postat av: Jonas Å

Sann eller ej, det är riktigt underhållande. Så snälla sluta inte att skriva…

2005-09-29 @ 18:40:51
Postat av: trälen

eftersom tiden från notarie till rådman är ungefär 1 000 år tvivlar jag på att en rådman kan komma ihåg sin notarietid, utom givetvis att han var väldigt duktig. Det ställdes nämligen högre krav på 1700-talet.

2005-09-30 @ 09:26:05
Postat av: Lillfetto

Tingsnotarien, hoppas verkligen du börjar jobba på stor advokatbyrå när du suttit klart tinget. Can't wait to hear those stories.

2005-09-30 @ 09:26:30
Postat av: Rådman

Inget nytt under solen

Denna bok (som finns på hyllorna hos många äldre domare) har samma sort innehåll som "bloggen"

författare: Wingårdh, Marius
titel: Får jag presentera en ny notarie : roman / Marius Wingårdh
förlag/år: Stockholm : Natur och kultur, 1939 ; (Stockholm : Stockholms bokindustri-a.-b.)
omfång: 289 s.
anmärkning: [Pseud.]
klassifikation (SAB): Hc

2005-09-30 @ 11:32:09
Postat av: rådmannen

Som rådman i Avkrokens tingsrätt får jag nog säga att man, trots den tid som förflutit sedan notarietillvaron, kommer ihåg en helt del. Själv blev jag en gång kallad idiot och fick en akt slängd på mig av en hetlevrad rådman. Till dennes försvar skall ändå sägas att han efter en stund kom in till mig och bad om ursäkt. Att han gjorde så berodde också på att det var han själv och inte jag som begått misstaget som utlöst hans vrede, vilket han då upptäckt och som jag redan från början försökte antyda. Samma rådman gick en dag hem, efter att jag klagat över tidsfristen för en begärd rättsutredning, med orden: "Dygnet har 24 timmar, notarien!"

Så någ minns man 15 år senare hur det kunde vara och känner igen en hel del av vad som försiggår vid Obygdens tingsrätt. Emellertid blev jag inte mera avskräckt än att jag klamrade mig fast vid domstolarna och nu själv är rådman. Jag vet inte vad notarierna kan tänkas kalla mig för men jag tycker nog att vi på den här tingsrätten har en ganska god stämnng. Det var förresten en notarie som spred adressen till bloggen till alla i tingsrätten. Då kan man väl ändå inte uppleva härvarande rådmän som särskilt skräckinjagande!

Det är i alla fall en sjusärdeles roande läsning att följa notarietiden vid Obygdens tingsrätt. Hoppas du fortsätter skriva - och det gör du förbaskat väl - länge till, tingsnotrien!

2005-09-30 @ 11:33:20
Postat av: Sten Sture

Notarien på Avkroken kanske skickade länken till alla på tingsrätten i förhoppningen att rådmännen och fiskalerna skulle lära sig/få insikt i något...

2005-09-30 @ 12:32:43
Postat av: Cybernamn 1

Tänk att Sten Sture aldrig kan hålla sig borta från tangentbordet.

2005-09-30 @ 15:21:19
Postat av: ao

Ganska roligt att denna blogg börjat sprida sig bland juridikstudenterna på min skola. Skönt med en annan bild av notarietjänstgörningen...

Keep up the good work!

2005-09-30 @ 15:55:33
Postat av: lillnotten

Så skönt att någon faktiskt skriver om hur det kan var att jobba i obygdens tingsrätt. Det är nästan löjligt hur väl det stämmer in på min arbetsplats. Det verkar som bloggen har spridit sig som en löpeld för till och med de rådmän på vilka det växer mossa och som skriker som hysteriska kärringar över allt som har med "tekniska nymodigheter" att göra, har lyckats läsa den.

Den är verkligen jätterolig. Sluta inte skriva!!!

2005-09-30 @ 22:10:39
Postat av: elf

Du är modig som skriver om verkliga livet såhär! Finns det inget sätt att låsa dagboken så att bara de som är medlemmar kan se? Då kan du ju skriva vad du vill...verkar lite riskabelt annars tycker jag (jag brottas med samma tankar varje dag...och har den turen att ingen hittar det jag skriver). :)

2005-09-30 @ 23:50:29
Postat av: Gonzo

Det är klart att bloggandet är i stora delar påhittat. Om allt vore sant skulle notariens identitet varit avsöjad för länge sen. Det är också rätt trist att vara så cynisk som jag är.

2005-10-01 @ 01:59:10
Postat av: Anonym

Jag tror att det mesta som skrivs är sant, men reviderat. Annars vore ju ntoarien helt galen, alla på obygden skulle ju känna igen allt direkt.

2005-10-01 @ 12:52:38
Postat av: Sten Sture

Till Cybernamn 1:
Efter att ha hänvisat till Kants kategoriska imperativ ett otal gånger kunde man tycka att det skulle ha sjunkit in iaf en aning. Ett sista desperat försök: Om du skall klanka ner på någon annans beteende bör du försäkra dig om att du själv inte har samma beteende. Hur kan du på ett effektivt och trovärdigt sätt förfasa dig över att någon inte kan hålla sig borta från tangentbordet om du själv inte kan hålla dig borta från tangentbordet..? Självinsikt och hyckleri i en fungerande symbios?

2005-10-01 @ 17:41:44
Postat av: Kant Suger

Till: Sten Sture.
Lägg ned Kant, han sög. Så varför skall skit sjunka in? Även om det är en aning? Perpetual Peace är i alla fall mest dynga, en mellanstadieelev hade kunnat fantisera ihop det. Men han var nog på fyllan när han skrev det, boken var ju trots allt namngiven efter ett stamhak.

2005-10-01 @ 22:48:50
Postat av: Avfälling

En notarie som funderar på att göra uppror mot de allsmäktiga rådmännen bör ha kanske ha Kent istället för Kant i åtanke. För att citera Joakim Berg: "Du förlorade ditt krig, du står ensam kvar. Och ingen kommer till ditt försvar. Så du står givakt med din rygg så rak och tar fyrahundra slag". Lycka till tingsnotarien. Ta striden när du kommit ut på andra sidan.

2005-10-02 @ 01:17:16
Postat av: Sten Sture

Kants eviga fred utgör en av grundvalarna för såväl EU som den pågående reformen av FN (och påverkade starkt utvecklingen i USA under 1800-talet). Att klanka ned på den kräver ett stadigt par intellektuella cojones och en mellanstadieelev som säger "fred på jorden" har ingenting med Kant att göra.

Tycker förresten att följande Kentrad förtjänar mer uppmärksamhet i sammanhanget: "Att synas utan att verka". Dokusåpamentalitet snarare än martyrskap. Jag tycker emellertid om många dokusåpor, liksom den här bloggen.

Notarieångest utgör snarast en smal form av västerländskt medelklasspseudoproblem när en större del av världens befolkning lever på mindre än en dollar om dagen. Paradoxen är bara att om man skulle skriva en blogg om det för att försöka skapa medvetenhet och handling skulle man få problem med det kategoriska imperativet. No way to win, dispite the perpetual peace.

2005-10-02 @ 16:50:53
Postat av: Mocca

Super! Ser med spänning fram mot fortsättningen! Och alla kommentarer är mist lika roliga att läsa!

/M

2005-10-02 @ 20:16:31
URL: http://mocca.blogg.se
Postat av: Thomas

Sten Sture, kan du inte sluta försöka undervisa? Ingen bryr sig! Jag håller på att somna när jag läser somliga av dina inlägg, trots att jag är utsövd!
Inrikta dig hellre på dina "normala inlägg"

2005-10-03 @ 12:40:32
Postat av: Sten Sture

Thomas, om du stör dig på mina inlägg rekommenderar jag att du helt enkelt undviker att läsa dem. Alla mina inlägg är normala inlägg. Uppskattar emellertid att du bryr dig tillräckligt mycket för att ta dig tid att svara på dem, trots dina problem med att hålla dig vaken när du är utsövd.

2005-10-03 @ 14:00:42
Postat av: Cybernamn 1

Sten Sture, trots att dina hobbyfilosofiska inlägg är skittråkiga, så kan man inte låta bli att läsa. Att någon orkar lägga ner sådan möda på att besser-wissra är oerhört fascinerande. Det är nog det som får en att hålla sig vaken under hela läsningen.

2005-10-03 @ 14:43:42
Postat av: Thomas

Sten Sture: Det är ju inte alla dina inlägg som är av "besserwisser-snitt". När jag upptäcker det är det som att titta på en trafikolycka i slowmotion, jag vet att resultatet är hemskt, men jag kan inte förmå mig att dra undan blicken...

2005-10-03 @ 14:53:47
Postat av: Bob

Haha! Att du tycker om att synas, Sten Sture, är väl ingen som har missat.. Det är för övrigt fascinerande hur den här kommentarfunktionen har tagit fomen av estrad, med Sten Sture (bra namn för övrigt) som odiskutabel stjärna. Större stjärna än självaste Bloggförfattaren skulle jag vilja påstå (om det inte är samma person, vet vet ..scaaary..). Kul och intressant är det iallafall.

2005-10-03 @ 17:00:06
Postat av: Studenten

Sten Sture har vissa likheter med Förstenotarien.

2005-10-03 @ 18:05:46
Postat av: Sten Sture

Det är oerhört fascinerande att Cybernamn 1 och Thomas lägger ner sådan möda på att dissa mig. Jag måste iaf göra någonting rätt. Jag försöker upprätthålla ett öppet sinne, inser att jag inte kan vara bäst på allt och erkänner gärna att jag har fel de gånger någon lyckas överbevisa mig. Ni verkar sitta på era höga hästar och klanka ned urskillningslöst utan att lägga fram någon som helst saklig argumentation mot mina faktiska påståenden. Är det inte ni som är besserwissrar då egentligen? Tror att era endast era påståenden om att jag skulle vara patetisk räcker som full bevisning. Luktar litet juristlinjementalitet (misstänker starkt att ni är jurstudare): det viktigaste är inte ha rätt, det viktiga är att få det att se ut som att motparten/antagonisten har fel. Välkomnar emellertid en diskussion i sakfrågorna om ni har intresse och/eller förmåga.

Bob, när någon ger mig ironiska komplimanger brukar jag tacka och ta emot (enligt devisen: det effektivaste sättet att ta död på ironi är att möta den med rak ärlighet), men jag kan inte avgöra huruvida du verkligen är ironisk. Och det är alltså en komplimang till dig.

"Den som redan har hjälmen på sig ångrar för sent att han drog ut i krig." (Juvenalis)

2005-10-03 @ 18:13:07
Postat av: Thomas

Att skriva tv inlägg klassar jag knappast som "stor möda", men i alla fall.
Jag föreslog bara att du skulle lägga ned att föreläsa om Kant och annat dravel som ingen är intresserad av.
Jag har aldrig kallat dig patetisk, endast antytt att du tenderar att bete dig som en besserwisser, vilket du rent ut sagt gör. Men det visste du redan...

2005-10-03 @ 19:02:06
Postat av: Cybernamn 1

Sten Sture, jag har aldrig sagt att du är patetisk.

2005-10-03 @ 19:38:29
Postat av: Janne

Sten Sture: Du är en singelkille va? Kan du inte berätta igen vad du jobbar med? Jag blev så impad sist.

2005-10-03 @ 22:55:49
Postat av: Janne

Förlåt förresten, jag tar tillbaka. Man ska faan i mig inte vara taskig. Kör hårt allihop.

/Janne

2005-10-03 @ 23:00:36
Postat av: Bob

Sten Sture, tackar. Det var absolut ingen ironi i föregående inlägg (och inte heller detta var ironiskt..). Du tar ju dock emot (och ger) en del kritik så det är ioförsig inte ett dugg förvånande att du är misstänksam.. Men visst är den här kommentarfunktionens autonoma leverne ganska intressant! Den har inte sådär jättemkt att göra med blogginläggen, utan tjänar snarare som krishantering för olyckliga exnotarier. Jag kan bara konstatera att jag själv verkar ha varit mkt lyckligt lottad på de två domstolar jag jobbat på. Fantastiskt trevliga domare. Men hur som helst, utan Sten Sture hade det här stället varit otroligt mkt tråkigare!

2005-10-04 @ 09:39:12
Postat av: Sunshine

Måste hålla med Bob! Det är bland annat Sten Sture som gör att man tar sig fram mellan Notariens inlägg...(som för övrigt kommer allt för sällan)!

2005-10-04 @ 09:50:04
Postat av: Sten Sture

Janne: ja, jag är singelkille, vilket kanske förklarar varför mitt mentala utgångsläge är att förutsätta att folk tycker att jag är patetisk. Förstår inte några saker: varför tror du att du var taskig och när har jag berättat vad jag jobbar med?

Att vara singel är intressant. Parmänniskor verkar leva under illusionen att de har kommit längre än människor om är singel. Grejen är ju bara att många lever ut parpsykosen in absurdum för att de inte klarar av att vara singel eller alltid har förutsatt att de skulle vara gifta och ha barn före trettio och därför gängar sig med första bästa (för att de inte kan kan hantera att folk tycker att de är patetiska, även om det är paranoia). Nä, mitt råd till patologiska parmänniskor är att pröva på singellivet. Ni kommer att växa som människor. Och sluta tro att det enda singelmänniskor vill är få en flickvän/pojkvän. Resultatet blir endast att det framstår som om ni är i ett parförhållande uteslutande för att slippa höra att ni borde ha en pojkvän/flickvän.

En utredning för några år sedan tryckte på att det är bra med domare som har barn eftersom föräldraskap medför nyttig livserfarenhet som är ovärdelig i yrket. Detta är en farlig slutsats mot bakgund av Bo Svenssons uttalande att HD-torskdomaren inte är olämplig som domare eftersom han nu har erfarenhet av den aktuella brottligheten som han kan använda i sin dömande verksamhet (han tog iof tillbaka uttalandet med hänvisning till att han är göteborgare och att man som sådan skämtar till det ibland, vilket troligen är mer kränkande för göteborgare än för de som kvinnoköpslagen avser att skydda). Vad blir förlängningen av detta tänk? Att folk som suttit av livstidsdomar är lämpliga som domare eftersom de kan tillämpa sina erfarenheter i den dömande verksamheten...? Föräldrar har en erfarenhet, barnlösa en annan. Varför skulle det ena vara bättre än det andra.

En annan intressant fråga i samma genre är huruvida det är lämpligt att våldtagna och misshandlade domare dömer i sexual- och våldsbrott. Any thoughts?

"Att man ät paranoid behöver inte betyda att man inte är förföljd." (Kurt Corbain)

2005-10-04 @ 11:13:51
Postat av: Färsking

Det är väl rimligt att medan en notarie per definition saknar såväl livserfarenhet som egna värdeingar och åsikter och är blott ett kärl som rådmannen kan fylla med sin visdom, så har ju en rådman med ålderns rätt förvärvat ovärderlig erfarenhet av verkligheten såsom den ser ut.

Skämt åsido - enligt min mening är det värdefullt att alla som ägnar sig åt maktutövning (såsom t.ex. dömande verksamhet) har erfarenheter och värderingar som grundar sig på dessa erfarenheter avseende olika aspekter på livet. När det gäller kriminell verksamhet bör dessa erfarenheter snarare handla om inkännande, empati och förståelse för vilka mekanismer som ligger bakom brott, än kunskap om hur man bäst begår brottet i sig. För det fall att domaren har personliga erfarenheter av kriminell verksamhet bör dessa inte vara av relevans för målet. Även om sådan kompetensutveckling säkert skulle vara både intressant och utvecklande torde den ha en skadligt inverkan på allmänhetens förtroende för rättsväsendet. Hur konstigt det än må verka. Allmänheten vet ju inte så mycket om verkligheten..

2005-10-04 @ 16:11:00
Postat av: Karro på Glamourbloggen

Du är "den hemliga". Ett klockrent detektivfall för den som verkligen vill veta. Jag har också funderat på vem du är och vart du sitter, men jag antar att det blir en omöjlighet att få reda på. Domstols-väsendets största gåta genom tiderna. Klockrent!

2005-10-04 @ 17:10:15
URL: http://karolinalassbo.blogspot.com
Postat av: Till karro

Har du också googlat på tingsnotarien? :)

2005-10-04 @ 18:51:51
Postat av: Mrs X

Är du en kille, många inkl jag tror det?!?

2005-10-04 @ 20:45:00
Postat av: Mongo

Karro: Var = befintlighet. Vart = riktning. Du bör nog satsa på psykologkarriär

2005-10-04 @ 22:11:59
Postat av: Kompassen

Mongo: Måhända syftade Karro faktiskt på riktningen. Själv har jag tänkt så det knakar både vad gäller riktning och befintlighet. Enligt tingsnotarien själv ligger Obygden 5 1/2 h med tåg från Stockholm, någonstans i Norrland. Det skulle dock inte förvåna mig om riktningen är den rakt motsatta...

2005-10-05 @ 01:09:47
Postat av: Mongo

Kompassen: Riktning d.v.s. i vilken riktning RÖR/FÖRFLYTTAR du dig. Överlämnar målet

2005-10-05 @ 07:20:30
Postat av: Sten Sture

Färskingen: Maktutövning är intressant, framförallt eftersom detta ord ofta förs fram när det gäller dömande verksamhet. Fast det som en svensk juristdomare sysslar med bör enligt min mening betraktas som en väldigt smal form av maktutövning, där någon som förutsätts ha all sakkunskap tar apolitiska beslut (iaf i indispositiva mål och när domstolen har utredningsskyldigheten). Enligt gängse demokratimodeller, bl.a. Habermans och Faucaults, bör emellertid beslut fattas av någon som inte har varken sakkunskap eller full insikt i beslutsförfarandena. Svenska statsråd är typexemplet. En borgmästare New York på 50-talet tillskrivs ibland systemet med att ha två juridiska rådgivare (en som talar om varför något kan genomföras och en som talar om hur man kan göra för att genomföra det, iof normal avvägning/vågskål, men just idén med två jurister istället för en). Jurysystemet i common law-länder, framförallt i USA, skall främst syfta till att ge medborgarna direktinflytande i maktutövningen (även om "a jury of one's peers" ibland framhålls som huvudsyftet), och förfarandet för att välja jurymedlemmar, det sk. "voir dire" efter franskans "att se" och "att säga", är ofta extremt omfattande för att möjliggöra utrensning av enligt parterna eller domstolen av jävs- eller andra skäl olämpliga jurors. Ett exempel är att folk som utsatts för sexuella övergrepp inte tillåts medverka i sexualbrottsmål.

Enligt Aristoteles är juridik förnuft utan lidelse, och svenska juristdomare som själva har erfarenhet av brott, som gärningsmän eller målsägande, bör överhuvudtaget inte medverka i mål om sådan brottlighet. Jag misstänker starkt att de inte alltid avsäger sig sådana mål, exempelvis med hänvisning till att domarens egna erfarenheter "inte är av relevans för målet" och de intalar sig att de kan upprätthålla objektiviteten. Deras intalade empati blir endast maskerad sympati. En annan sak är nämndemän. Bör de bedömas annorlunda i detta sammanhang? I just sexualmål har det förekommit skiljaktiga meningar med uttalanden som "ingen kvinna skulle frivilligt ställa upp på det här". De tar samma domared. Tål att tänkas på.

En annan intressant fråga är om en domares "problemlösningsförmåga" är relevant utanför dennes dömande verksamhet. Jag misstänker starkt att en rådman med begränsad erfarenhet av arbete utanför domstolarna eller kansliväsendet (kungsvägen) har tillskansat sig egenskaper som är till nytta någon annanstans. Det förligger nog samma myt i detta fall som i fallet med yrkesbefäl: de förväntas kunna tillämpa sina erfarenheter i det civila livet, exempelvis avseende ledarskap, men i verkligheten har de ingen större nytta av det eftersom det där gäller helt andra formella och informella bestämmelser. Har man en gång bestämt sig för att bli befäl eller domare gör man nog bäst i att stanna i sitt gebit hela karriären om man kan.

2005-10-05 @ 14:20:59
Postat av: Bob

Domarens övriga erfarenhet: I brottmål håller jag med, överdriven empati kan säkert leda till bristande rättssäkerhet och direkta "orättvisor". Egna upplevelser som brottsling eller brottsoffer gör det ju direkt troligt att domaren, medvetet eller omedvetet, tar någon av sidornas parti. I brottmål tror jag nog alltså inte tanken är så dum med en i övrigt oerfaren domare som utövar blind rättvisa efter lagens bokstav.

Ser man dock på lösning av tvistemål tror jag förhållanden är motsatta. Vid lösning av affärsmässiga tvister torde bristande egna erfarenheter vara en rejäl belastning. Likaså skulle jag själv inte vilja ha en blind och okänslig domare framför mig i en tvist rörande umgänge eller liknande. När det gäller dispositiva mål tror jag också att en dos empati och psykologiska insikter säkert är en fördel när det gäller att sy ihop förlikningar.

Ser att det började likna brainstorming, så det är bäst jag slutar..

2005-10-05 @ 15:30:48
Postat av: Sten Sture

I ett fikarum fullt med fiskaler där frågan dryftades hur man bör döma i vårdnads-/umgängesmål där det inte går att skilja på parterna för att de är lika heliga (närmast hypotetiskt fall) menade samtliga närvarande kvinnliga fiskaler att de inte skulle ha några problem att döma till förmån för kvinnan/mamman. Jag tror och hoppas att domstolarna i framtiden kommer att förlora många tvistemål till förmån för skiljemän, medlare el.dyl. som väljs av parterna bland såväl jurister som lekmän. Den pågående sammanslagningen av tings- och länsrätter (redan idag finns många gemensamma lagmän och "dubbelnotarier") parallellt med renodlingen av domarrollen kanske med litet god vilja kommer att leda till en enda instansordning i vilken i princip endast brottmål och skattemål handläggs (de traditionella områdena för statlig maktutövning, plus vissa mål om förvaltningsrättsligt tvång). Kanske en mardröm för dagens arkaiskt inrättade rådmän, men enligt mig en välkommen utveckling.

2005-10-06 @ 15:50:11
Postat av: Anonym

Sten sture, skriv nåt man orkar läsa nästa gång.

2005-10-06 @ 16:22:54
Postat av: Sten Sture

Vilka är "man"? Jag brukar reta mig på när kronprisessan säger det, eftersom hon troligen är en av de sista som i egentlig mening borde kunna tala för andra, men även du borde få problem på det området. Min uppmaning är att försöka använda "jag".

2005-10-06 @ 17:33:39
Postat av: Jurist

Sten Sture är en synnerligen kunnig och i alla avseenden alldeles förträfflig person. Han har synnerligen goda teoretiska kunskaper och uttrycker sig mycket väl i skrift. Det finns inget att anmärka på hans samarbetsförmåga. Det pesonliga omdömet svarar mot hans ålder. Sammantaget är det min bedömning att han kan bli en värdefull medarbetare på varje arbetsplats han söker sig till. Jag vill därför ge honom de allra bästa vitsord.

2005-10-07 @ 16:00:01
Postat av: Jöran Persson

Det är synd att han aldrig fick en tingsplats. Därav den förutsägbara bitterheten.

2005-10-07 @ 16:54:10
Postat av: Sten Sture

Varför tror du att jag inte har suttit ting? Jag är kanske litet bitter på vissa områden (den som beskriver sig själv som allt igenom icke-bitter lurar troligen sig själv) men när det gäller min karriär har jag väldigt få hang-ups, för att inte säga bra självförtroende. Vitsorden ovan var nästintill klockrena.

2005-10-07 @ 17:06:00
Postat av: Sesso

[URL]http://www.sesso.sollazzo.org[/URL] http://www.sesso.sollazzo.org

2006-10-24 @ 16:16:35
Postat av: Casa

http://www.casa.autorita.org

2006-10-24 @ 16:16:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

P.g.a. spam kommer alla kommentarer innehållande mer än en länk att granskas innan de läggs ut
Tingsnotarien förbehåller sig rätten att citera kommentarerna