Söndagen den 8 januari 2006

Jag fick inget annat arbete i julklapp. Däremot fick jag ett par täckbyxor av min mor, eftersom hon hade hört på väderleksrapporten att det skall bli 48 meter snö och 64 minusgrader i Obygden ända fram till augusti. Jag misstänker att hon har rätt, för det var frost på insidan av rutorna i min notarielya när jag återvände förra veckan. Snåljåpen till chefsadministratör hade nämligen stängt av värmen när lägenheten stod tom, och det tog två dagar att värma upp den igen.

När jag började arbeta i onsdags möttes jag av Fetto vid kaffemaskinen. Han hälsade glatt, och frågade mig hur min ledighet hade varit. Jag blev mycket misstänksam, men svarade artigt på frågan. Väl inne på mitt tjänsterum funderade jag över det absurda i att bli misstänksam så snart någon är trevlig på arbetsplatsen, men jag kom fram till att det egentligen är fullkomligt naturligt, eftersom det är vetenskapligt bevisat att fullständigt främmande situationer ter sig skrämmande. 

Strax före jul visade Fetto prov på stor generositet. Två dagar före julafton erbjöd han sig nämligen frikostigt att överta häktningsberedskapen från en närliggande tingsrätt, och på fikarasten samma dag frågade han vem av notarierna som frivilligt kunde tänka sig att stå beredd som protokollförare under julhelgen. Eftersom ingen av notarierna hade några som helst planer på att befinna sig inom en radie om 50 mil från Obygden under hela julhelgen var alla knäpptysta. Fetto lyfte därför sitt pekfinger och började räkna. -Ole dole doff kinke lane koff, mässade han. När hela räkneramsan var slutrabblad upptäckte Mikael till sin förskräckelse att Fettos pekfinger var riktat rakt mot honom. -Då får du vara här uppe under julhelgen, sade Fetto. -Ehh, jag har ju saker inplanerade i Göteborg, stammade Mikael. -När jag satt ting var jag minsann tvungen att jobba på julafton en gång. Men det är tillräckligt att du ser till att vara här på annandagen, svarade Fetto generöst. Själv tyckte jag att Fettos eget räknepekfinger såg ut att kunna användas både till att slå på en bandspelare under en enstaka häktningsförhandling och att skriva ett protokoll på datorn, men jag vågade inte föreslå något så omstörtande. Man får inte mopsa i onödan.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Bandar ni häktningsförhandlingarna?

2006-01-09 @ 11:56:28
Postat av: Konrad

Vet bara en tingsrätt som bandar häktningsförhandlingar, och den får en jävla massa skit för det i hovrätten. Hmmmmmmmmmmmmmmm, har tingsnotarien sagt för mycket nu. Kan vi månne lista ut hans bakgrund?

2006-01-09 @ 12:10:59
Postat av: Beredningsjuristen

Jaså? På vår hovrätt är det flera tingsrätter som har ovanan att banda häktningarna. Ett litet helvete att lyssna av skiten. Tingsräterna är alldeles för lata.

2006-01-09 @ 13:21:33
Postat av: Anonym

faaaaaaaaaaaaaaaaaan vilken ond rådman, men sådana finns det gott om. Det är som om man vore någon form av hund, man förväntas vara husse till lags i alla lägen.

2006-01-09 @ 14:19:27
Postat av: Tingeling

Skönt att ha dig tillbaka Tingsnotarien. Humorn känns igen!

2006-01-09 @ 15:32:30
Postat av: Cybernamn 1

Var fan är sten sture

2006-01-09 @ 17:26:38
Postat av: Sten Sture

Jag tänkte ligga litet lågt med inläggen för att se vad som händer. Hittils verkar det vara mindre aktivitet än vanligt på kommentarforumet, men det är väl som med trängselskatten: för tidigt att dra några säkra slutsatser så här kort efter julledigheten. I övrigt tycker jag att analogin håller: Sture och trängselskatterna torde vara equally despicable. Vi får väl vänta och se hur försöket artar sig, antar jag, the choise of which is totally up to the individual reader.

2006-01-09 @ 18:05:21
Postat av: Anonym

"Man får inte mopsa i onödan", my ass! Upplever det som att notarierna i obygden, om inte annat så för sin egen självkänslas skull, borde ta och höja tonläget något. Såvida man inte tänker sig en fortsättning i domstolsverket alt. åklageriet är jag av uppfattning att betygen spelar kvitta, om man nu räds dessa.

2006-01-09 @ 18:06:14
Postat av: eller

bara play sneaky; Javisst Fetto sjävlklart ställer jag upp...
dagen innan, ringer man med hes röst från göteborg och hävdar att läkare kan intyga att man fått 40 graders feber....
:)

2006-01-09 @ 19:16:17
Postat av: Anonym

Notarietjänster med tillträde i januari och februari 2006

Justitiekanslern/Länsrätten i Stockholms län: 310
Kronofogdemyndigheten i Jönköping/Norrköpings tingsrätt: 298.5
Kronofogdemyndigheten i Malmö/Helsingborgs tingsrätt: 304
Huddinge tingsrätt: 310.5
Sollentuna tingsrätt: 324.5
Stockholms tingsrätt (lägsta): 308
Södra Roslags tingsrätt: 328
Uppsala tingsrätt – behörighet kan ge företräde (lägsta): 315.5
Eskilstuna tingsrätt: 323.5
Linköpings tingsrätt: 299
Norrköpings tingsrätt: 298.5
Jönköpings tingsrätt – behörighet kan ge företräde: 291
Växjö tingsrätt: 301.5
Kalmar tingsrätt: 294
Lidköpings tingsrätt: 295
Skövde tingsrätt – behörighet kan ge företräde (lägsta): 295.5
Helsingborgs tingsrätt: 320.5
Hässleholms tingsrätt: 306
Kristianstads tingsrätt: 306
Malmö tingsrätt (lägsta): 321
Ystads tingsrätt: 313.5
Halmstads tingsrätt: 303
Göteborgs tingsrätt: 333
Värmlands tingsrätt (lägsta): 287
Sundsvalls tingsrätt (lägsta): 290
Umeå tingsrätt: 311.5
Länsrätten i Stockholms län (lägsta): 304.5
Länsrätten i Östergötlands län: 288.5
Länsrätten i Jönköpings län: 296
Länsrätten i Hallands län: 292
Länsrätten i Göteborg (lägsta): 297.5
Länsrätten i Vänersborg: 291
Länsrätten i Värmlands län: 294.5
Länsrätten i Gävleborgs län (lägsta): 294
Länsrätten i Jämtlands län: 286
Länsrätten i Dalarnas län: 290.5
Gävle tingsrätt: 301
Kalmar tingsrätt: 291
Vänersborgs tingsrätt (lägsta): 289.5

2006-01-09 @ 19:22:44
Postat av: Anonym

Å ni är tillbaka så skoj har längtat efter lite trevligt och skojsigt läsande, blev förresten tipsad om denna trevliga blogg av en juriststudent, en annan vill ju oxå plugga juridik men det kommer så småningom, välkommen tillbaks.

2006-01-09 @ 23:22:51
Postat av: En till notarie

Här har man varit lyckligt ovetandes i över ett år...Kan man spela in förhören på annat än gamla hederliga kassettband? Kassettband är det enda som gäller på vår tingsrätt. Innan förhandlingarna påbörjas måste vi notarier även kontrollera så att kassettbanden fungerar genom att göra en kontroll av banden. Denna utförs på det sättet att protokollföraren talar in vem som utför bandkotrollen och vilket datum det är just den dagen. Sedan måste man lyssna igenom eländet för att se att kassettbanden är i sin ordning. Gör inte alla så?

2006-01-10 @ 09:28:36
Postat av: Hovet

Tips till ALLA notarier (särskilt Västmanlands)

Skriv för h-e vilka vittnen som varit på förhandlingen!

2006-01-10 @ 09:59:15
Postat av: Anonym

I vilket syfte bandar man häktningsförhandlingar? *fundersam*
Vi har aldrig gjort det på min tingsrätt

2006-01-10 @ 10:39:59
Postat av: Anonym

I samma syfte som man bandar förhören med tilltalade och vittnen på vanliga förhandlingar. Vi bandar när den misstänkta uttalar sig.

2006-01-10 @ 10:47:27
Postat av: Anonym

Häktningsförhandlingar är ju inte bevisupptagning såsom förhör under huvudförhandling

2006-01-10 @ 11:31:13
Postat av: Exfiskalen

Ointressant att banda förhören vid häktning, har tingsrätten häktat skall boven sitta, tingrätten har ju gjort rätt! Vid tingrätten tänkte man, ja gör man fel kan ju alltid hovrätten släppa boven...

2006-01-10 @ 11:31:25
Postat av: till "en till notarie"

alltså, du skall vara lycklig om du bara spelar in utsagan som boven hittar på. Vi skriver ner den. Eller gör ni både och? i så fall beklagar jag.

2006-01-10 @ 14:31:08
Postat av: Sthlmsnotarien

Alltså, kan inte folk lägga av att klippa och klistra in antagningspoängen för landets tingsnotarieplatser? Är inte det smidigaste att de som nu skulle vara intresserade kollar upp detta själva?

2006-01-10 @ 15:15:52
Postat av: Anonym

Sthlmsnotarien - Alla är inte medlemmar i Jusek vettu.

2006-01-10 @ 15:19:59
Postat av: Anonym

Instämmer med Stockholmsnotarien.

2006-01-10 @ 15:38:07
Postat av: Fastighetsjuristen

Den där attityden som Fetto ger uttryck för känner man ju igen: "På min tid slet vi notarier häcken av oss och hade minst femton miljoner övertidstimmar, och det for vi minsann inte illa av, men nu för tiden är alla notarier lata och bekväma." Kanske är vissa rådmän sadister som passar på att hämnas alla oförätter och sitt hårda slit under notarietiden.

2006-01-10 @ 15:42:34
Postat av: Sasa

Notarietjänster med tillträde i januari och februari 2006

Justitiekanslern/Länsrätten i Stockholms län: 310
Kronofogdemyndigheten i Jönköping/Norrköpings tingsrätt: 298.5
Kronofogdemyndigheten i Malmö/Helsingborgs tingsrätt: 304
Huddinge tingsrätt: 310.5
Sollentuna tingsrätt: 324.5
Stockholms tingsrätt (lägsta): 308
Södra Roslags tingsrätt: 328
Uppsala tingsrätt - behörighet kan ge företräde (lägsta): 315.5
Eskilstuna tingsrätt: 323.5
Linköpings tingsrätt: 299
Norrköpings tingsrätt: 298.5
Jönköpings tingsrätt - behörighet kan ge företräde: 291
Växjö tingsrätt: 301.5
Kalmar tingsrätt: 294
Lidköpings tingsrätt: 295
Skövde tingsrätt - behörighet kan ge företräde (lägsta): 295.5
Helsingborgs tingsrätt: 320.5
Hässleholms tingsrätt: 306
Kristianstads tingsrätt: 306
Malmö tingsrätt (lägsta): 321
Ystads tingsrätt: 313.5
Halmstads tingsrätt: 303
Göteborgs tingsrätt: 333
Värmlands tingsrätt (lägsta): 287
Sundsvalls tingsrätt (lägsta): 290
Umeå tingsrätt: 311.5
Länsrätten i Stockholms län (lägsta): 304.5
Länsrätten i Östergötlands län: 288.5
Länsrätten i Jönköpings län: 296
Länsrätten i Hallands län: 292
Länsrätten i Göteborg (lägsta): 297.5
Länsrätten i Vänersborg: 291
Länsrätten i Värmlands län: 294.5
Länsrätten i Gävleborgs län (lägsta): 294
Länsrätten i Jämtlands län: 286
Länsrätten i Dalarnas län: 290.5
Gävle tingsrätt: 301
Kalmar tingsrätt: 291
Vänersborgs tingsrätt (lägsta): 289.5

2006-01-10 @ 16:07:29
Postat av: M.

Haha, iskallt, Sasa!

2006-01-10 @ 16:58:32
Postat av: en till notarie

Jorå, vi skriver ned utsagorna också. Sedan spelar vi tillbaka kassettbanden till sidan A. För gör vi inte detta får vi skäll och placeras en stund i skamvrån.

2006-01-10 @ 17:25:20
Postat av: -->en till notarie

En till notarie, se till att gå hem nu! Det verkar som om du jobbar för mycket!

2006-01-10 @ 17:29:57
Postat av: snart notarie

Detta kanske kommer som en konstig fråga, men jag måste få ställa den ändå!
Det gäller detta med tilltalet, ja ja, jag känner till hela du-reformen etc, men gäller det verkligen i förhållandet mellan notarie-rådman eller framförallt notarie-lagman/president?
Någon som har erfarenheter av detta --- eller är det bara jag som varit för länge i utlandet?

2006-01-10 @ 17:34:08
Postat av: Anonym

mycket skit har jag hört, men aldrig att det har krävts att notarierna ska nia varken rådisarna eller lagis.

2006-01-10 @ 17:41:30
Postat av: K (Snart exnotarie)

Bästa notariekollegor!

1. Sluta banda förhör från hä-förh. Använd ert sunda förnuft: vem är intresserad av att sitta och lyssna igenom sån skit?
2. Sluta skriv referat. I den mån ni ändå måste skriva referat, skriv aldrig mer än två meningar. Om man gör på annat sätt kan det faktiskt ta mer än två minuter att fixa protokollet från förhandlingen och det kan inte vara avsikten.
3. Sluta under alla omständigheter att spola tillbaka banden - snacka om att slicka hovrättsröv!
4. Nia ingen, det är ett kvasimodernt påfund som snubblat in från Tyskland efter det att lagmännen/rådmännen gick i småskolan och lärde sig svenska. Vår lagman skulle för övrigt tappa skägget, asgarva och därefter håna den notarie som niade honom.

Hälsningar från en annan obygd

2006-01-10 @ 18:13:52
Postat av: Krakel Schpektakel

Jag har aldrig hört någon nia en kollega, däremot att man som notarie tilltalades "notarien" i tredje person under förhandlingar.......

2006-01-10 @ 18:39:12
Postat av: Karro på Glamourbloggen

Härligt att du är tillbaka Tingsnotarien! Ser fram emot fler skildringar om livet som noatrie. Men jag tycker du ska försöka bli lite färgstarkare, och då talar jag inte om layouten på bloggen, utan om din relation till Fetto. Antingen skulle jag vilja läsa om hur du antingen mopsar Fetto eller smörar Fetto. Just nu verkar du ligga någonstans mitt emellan.
Kör hårt!

Postat av: krister thelin

mycket intressant blogg. Motsvarande form før vittnesbørd fanns inte nær jag var notarie vid Lunds tingsrætt 1972-1975 men åsikterna kænns igen...

hilsen,

krister thelin

2006-01-11 @ 03:28:51
Postat av: Fetto II

Jag har blivit upplyst om att det faktiskt inte är så artigt att nia folk som man kanske kunde tro. Förr i tiden, i början av 1900-talet, använde man alltid titlar eller möjligen namnet på folk man samspråkade med och som man inte kände väl, dvs "Vill grosshandlaren räcka mig saltet" eller "har Andersson fått in den där spickesillen ännu". Hur man konverserade med folk man inte kände till titeln på vet jag dock inte, men man undvek iallafall ordet "ni".På min tingsrätt fanns för inte så länge sedan en gammal gubbstöt till rådman. Han var sjukligt konservativ och nedlåtande och alla var rädda för honom. Denne man hade, kanske för att markera klasskillnad, vad vet jag, för vana att nia alla tilltalade i brottmål, vilket inte alltid kändes helt lyckat. Speciellt märkligt blev det när 15-åriga gangsterkillar i keps och tatueringar blev niade och de inte fattade vem han pratade med.

2006-01-11 @ 13:52:48
Postat av: främste

"In dubio - häkta", var en fin gammal minnesregel då och där jag satt ting.

En annan skön minnesregel var "stämd är dömd i notariemål".

Nån som har några fler?

2006-01-11 @ 14:05:47
Postat av: D

"ostörd (låt bli honom/henne) är den med bättre börd" och "Ingen må dömas ohörd men det är dumt att chansa".

2006-01-11 @ 14:31:09
Postat av: Anonym

Jag har hört ryktas om en domare vid Stockholms tr som i advokatkretsar kallas just "Stämd-dömd".

2006-01-11 @ 15:05:58
Postat av: Fastighetsjuristen

En god minnesregel för domare: Det ombud som åberopar 36 § avtalslagen eller förutsättningsläran kan lika gärna återkalla sin talan.

Som ombud, och icke advokat, händer det att rättens ordförande titulerar mig "notarien". Inte vanligt, men det har hänt.

2006-01-11 @ 17:00:28
Postat av: K

Men fastighetsjuristen: du är ju notarie tills du blir advokat. Om man vill titulera dig så är du ju svårt att hitta annan. Eller vill du kallas för juris kandidaten?

Men visst,jag kan hålla med om att det är lite modernare att skippa titeln och kalla dig vid namn.

2006-01-11 @ 17:12:11
Postat av: Advokaten

"En polis fullt bevis" sades det när jag satt ting....

2006-01-11 @ 17:31:36
Postat av: Fetto Jones IV

Den som trodde att advokatlivet är en dans på rosor vet inte vad det innebär att hasa omkring i rättssalen med taggar i fötterna

2006-01-11 @ 17:50:59
Postat av: Sthlmsnotarien

Jag vet inte om "Sasa" var iskall direkt, snarare verkar hon vara lite bakom flötet.

Och dom som inte är medlemmar i Jusek: gå med då ifall ni vill ha information om antagningspoäng etc. Man får det man betalar för. Särskilt de som från början inte är säkra på att få den notarieplats man söker, gå med i Jusek så har ni a-kassa sedan när ni är arbetslösa.

2006-01-11 @ 19:33:20
Postat av: Anonym

Skönt att du är tillbaka igen notarien!

2006-01-11 @ 22:17:01
Postat av: Förvaltningsjuristen

Sthlmsnotarien: Du skriver så klokt att jag nästan blir rörd. Rätten till a-kassa är dock inte det enda skälet (man kan vara medlem bara i a-kassan) för att gå med i Jusek men jag tänker inte agitera, utan var och får göra sina egna val.

2006-01-11 @ 22:42:43
Postat av: Kaptenen

Kul läsning. Om en gnutta ens är sant så flyttar jag.

2006-01-12 @ 00:46:34
URL: http://enblogblandandra.blogspot.com
Postat av: Fetto II

Den bästa minnesregeln (om man kommer ihåg den) är väl ändå: "Ingen Nämnd - ingen glömd". Hehe.

2006-01-12 @ 09:01:16
Postat av: road fiskal

Jag kan bara instämma i vad Fetto II skriver om niandet. Det svenska Ni:et är i själva verket avståndstagande och definitivt inte artigt. Förr, om man inte visste någons titel, brukade man undvika att använda något personligt pronomen alls. Det är bl.a. därför vi har uttryck som "får det lov att vara...?", "skulle det smaka med..." o likn. På så sätt slipper man problemet men har ändå inte duat någon som man inte känner sig bekväm med att dua. Själv struntar jag oftast blött i dessa regler, men i rätten använder jag nog tredjepersons-approachen till ombud och åklagaren.

2006-01-12 @ 11:35:40
Postat av: Fastighetsjuristen

En chefsåklagare, där jag satt ting, talade om sig själv i tredje person som "åklagaren". Ungefär som Zlatan alltså.

Frågan är hur man titulerar rättens ordförande. "Ordföranden" brukar jag använda mest. Att nia är lite fånigt och, som road fiskal framhåller, inte särskilt artigt.

En gång råkade jag säga "herr ordförande" till en kvinnlig rådman som har en ganska bestämd och aningen manhaftig framtoning. "Jag är van vid det" var hennes luttrade kommentar.

2006-01-12 @ 12:57:39
Postat av: Anonym

Idag har en rådman varit riktigt jävlig mot mig. Jag har gråtit på toaletten. FAN vad jag hatar att sitta ting. Jag tror att de bara anställer sadister som ordinarie rådmän.

2006-01-12 @ 15:21:09
Postat av: Sekreteraren

Sen finns det tydligen de som är "själv-häktande" också.

2006-01-12 @ 15:58:58
Postat av: SC

K ->
"du är ju notarie tills du blir advokat. Om man vill titulera dig så är du ju svårt att hitta annan. Eller vill du kallas för juris kandidaten?"

Varför skulle man vara notarie tills man blir advokat? Jag blir relativt ofta titulerad notarien när jag agerar som ombud, vilket jag tycker är ett ofog, jag är inte notarie har aldrig varit notarie och kommer förhoppningsvis aldrig bli notarie (om det nu inte finns någon gammal innebörd i begreppet notarie som jag inte känner till). Precis som du påpekar sä uppfattar jag det som mycket trevligare och modernare när jag tilltalas med mitt namn.

2006-01-12 @ 16:55:19
Postat av: Anonym

"Det svenska Ni:et är i själva verket avståndstagande"...
Så, med andra ord är det ett användart verktyg i rättsalen, men däremot inte på kontoret och i tingsrätten för överigt.

Kan man sammanfatta det hela så?

2006-01-12 @ 17:09:38
Postat av: Mannen utan mjälte

Se på fan!

Krister Thelin har hittat hit.
En man av folket, i sanning!

Om nu inget hänt sedan din tid vid Lunds tingsrätt 1972-75 (trots att "åsikterna" känns igen), kan det möjligen bero på att bl.a. du och dina kamrater från juristprogrammet (dit man tydligen på den tiden helt enkelt vandrade in utan större åthävor i from av betygskonkurrens eller dylikt) blivit alltför nyttiga för systemet, att era kärriärer i statens tjänst satt stopp för kritiken; att ni inte gärna velat bita av den arm som föder er?

Om detta hade någon form av "vittnesbörd" varit intressant...

2006-01-12 @ 17:13:38
Postat av: Sten Sture

Har själv aldrig jobbat på byrå, men jag antar att biträdande jurister tidigare kallades notarier innan de blivit medlemmar i samfundet. För en 40-50 år sedan satt väl i princip alla ting efter jur kand-examen innan de började på byrå, och de behöll kanske titeln. "Notarie" är väl fö ett vitt begrepp som kanske kan sägas omfatta alla juniorskallar inom förvaltningen, inom vilken även advokatkåren ingår? Byråerna kallar väl förresten fortfarande sommarpraktikanterna för "sommarnotarier"?

Jag skulle i sammanhanget vilja slå ett slag för den sköna titeln "byrådirektör", vilket var den benämning som föredragande i underrätter tidigare gick under. "Vill byrådirektör Svensson ha en påtår?" Härligt.

Gråt inte för något som rådmän gör. Det är de inte värda. Träna upp dig till att låta dem hållas med sitt översitteri i sin egen lilla värld. Ett tips är att föreställa dig att de är nakna när de går på som värst, funkar nästan alltid...

2006-01-12 @ 17:15:00
Postat av: student

Thelin, ni menar domaren vid ICTY? tillika domare i HovR över skåne/blek.?
Hmmm, jag har aldrig träffat vederbörande IRL - men däremot måste jag medge att han skriver rätt så förnuftiga ledare i SvD...

2006-01-12 @ 17:27:49
Postat av: Vad skall du bli?

Apropa idiotiska kommentarer fran dito radman har jag manga fina hagkomster. Det som just nu foll mig i minnet var nar radmannen H - "Galningen", bland notarierna - infor en perplex menighet i tingssalen massande forsokte overtyga parterna att forlikas (i syfte att sjalv kunna glida i vag tidigare pa lunch) med just de orden att "Man vet aldrig hur rattvisan slår...". En annan lustighet var nar en notarie som inte hade nagot att forlora lurade i manskan att en part var till 80 procent döv och att radmannen var tvungen att skrika for att gora sig forstadd. Till saken hor att han redan var extremt hogljudd... Sa kul kunde man ha det pa min tingsratt... Ahh... nu borjar allt komma tillbaka! Vilket trauma! Minns den kvinnliga radmannen som lat en brottmalsforhandling paga anda till kl.14 utan lunch trots de sockersjuka, 80-ariga namndemannens jämmer. Trostande lovade hon att det fanns rester i matsalen fran gardagens personalfest som namndemannen sa smaningom kunde fa ata av. Nar forhandlingen val blastes av haltade de uthungrade, skropliga namndemannen ned for trappan for att ta for sig av den utlovade maten. Val framme visade sig att radmannen tagit hissen ner och sjalv satt i sig de sista resterna. Namndemannen fick ga och kopa korv. Och da skall man halla i minnet att i jamforelse med en notarie behandlades namndemannen som kejsaren av Kina. En gang var jag pa en forelasning for notarier med DV:s davarande GD. Han namnde att "varje domare maste ha lite av en anarkist i sig". Har sallan blivit sa forlampad, med tanke pa vad man fick utsta om man sade sa mycket som flaska. Tingsnotarien, allt stammer. Radslan for de hasande stegen i korridoren, som var exakt sa langsamma att maximal fruktan ingjots i notarien. Kanslan av att nagot var fel nar man blev trevligt bemott. Att nastan ingen sade tack for utrattat meningslost arbete. Den direkta kopplingen diskmaskin-framtida karriar. Pa syn! Vilken absurditet, med bandspelare, block, penna och i forekommande fall paraly. Fick ocksa magont av kaffet, men insag senare att det var inte kaffet...

2006-01-12 @ 18:08:10
Postat av: Konrad

Krister Thelin, jag skulle uppskatta mycket om du tog dig tid och svarade på följande frågor:

1. Upplevde du tingstjänstgöringen på samma sätt som vår anonyme bloggskrivarvän? Man får det intrycket när man läser ditt inlägg

2. Om svaret på fråga 1 är ja, vad fick dig då att ändå välja domarbanan?

3. Om svaret på fråga 1 är ja, vad tror du då det beror på att domstolskulturen inte verkar ha förändrats på 30 år? Om ni som nu är äldre rådmän (i ditt eget fall hovrättslagman) upplevde samma sak som tingsnotarien och inte tyckte om det, varför har ni då inte själva intagit en annan attityd mot era notarier?

Hoppas nu att det är den riktige Krister Thelin som skrivit kommentaren ovan, och att han får för sig att gå tillbaka och se vilka kommentarer som hans inlägg genererar...

2006-01-12 @ 19:33:15
Postat av: K

SC> Alla juris kandidater kallas "notarier" till dess att man erhållit annan titel. Om du har tagit din examen så bör du ha varit/är du notarie. Tingsnotarie är bara en notarie som är på tinget. Men som sagt, det låter lite förlegat...

2006-01-13 @ 00:23:52
Postat av: Konrad

Fastighetsjuristen lär ha någon form av yrkestitel på sitt nuvarande jobb. Då kan han ju kallas för den av rättens ordförande.

2006-01-13 @ 07:28:21
Postat av: Till Krister Thelin

Kan du inte svara på Konrads frågor? Det vore mycket intressant att få höra din syn på saken.

2006-01-13 @ 09:38:08
Postat av: Anonym

K -> Det hade jag faktiskt inte en aning om. Iofs torde jag väl kunna tituleras "biträdande juristen *efternamn*" av rätten, hade av någon anledning kännts bättre.

2006-01-13 @ 10:03:40
Postat av: Äntligen..

..har det kommit någon som säger högt vad alla notarier genom tiderna har tänkt. Tackar för det, tingsnotarien!

2006-01-13 @ 10:40:11
Postat av: Fastighetsjuristen

Jodå, det händer att ordförandena använder min "yrkestitel" tillsammans med efternamnet eller att bara efternamnet används. Det skall också sägas att det var rätt länge sedan en ordförande titulerade mig med "notarien". Åren går och om man är mid-thirty är man kanske inte längre så notarielik.


Apropå förlikningar så fanns på vår tingsrätt en rådman som inte hade något större intresse eller fallenhet för civilrätt. Av detta skäl ville han alltid få till stånd förlikningar så att han kunde ägnba sig åt sitt största intresse; protokolls- och andra formaliafrågor i brottmål. En gång frågade han upprepade gånger om parterna inte ville förlikas, varvid ombuden samstämmigt uppgav att det inte fanns några möjligheter till det. Då sa rådmannen att "nu går jag härifrån och så får ni ringa på mig när ni har förlikats". En förlikning blev det också till slut.

Delar Konrads uppfattning att Krister Thelin, om det nu är den "riktige" Krister Thelin, gärna får återkomma.

2006-01-13 @ 12:12:39
Postat av: Apropå dumheter

Tingsnotarien
Det är likadant på vår domstol. 4,5 år på universitetet och man är knappt betrodd med att ringa och påminna om att folk skall betala ansökningsavgift. Notarierna betraktas som helt utbytbara. Jag har under mitt dryga halvår på tingsrätten stött på både rådmän som är rasister, folkilskna och kvinnohatare. Min erfarenhet är dessutom att de rådmän som inte deltar i sina kollegors pennalistiska utfall mot notarierna inte heller vågar säga ifrån. Nä, att fortsätta min karriär efter tinget i domstolens värld är det sista jag kommer att göra. Ni som funderar på att sitta ting; ett tips är att ringa DV och kolla vilka tingsrätter som drabbats av täta avhopp.

2006-01-13 @ 19:54:14
Postat av: Fisken

Har som ny notarie noterat att notarietjänstgöringen är föga meriterande, att vara underställd domstolssekreterare och utföra mestadels rutinuppgifter kan knappast vara "meriterande" för någon, nej jag kommer inte att rek detta arbete till andra unga jurister - alla ni som inte fått tingsplats, var nöjda ändå och gå vidare i karriären, det finns andra vägar!

2006-01-13 @ 20:10:33
Postat av: amanuensen

Fisken: ...men är det inte just det som är det larviga? Att "sekreteraruppgifter" sätts på pidestal och likställs med den heliga graal i unga juristers sinnen? Och varför anses det så meriterande egentligen? tjafs och dumheter det är vad det är.

2006-01-13 @ 23:59:48
Postat av: Anonym

kanske inte oväntat - men öppna rasismen härjar rätt så fritt på Södertälje TR (!)

2006-01-14 @ 10:00:04
Postat av: Fisken

Till Amanuensen: Kanske är det så åtråvärt att sitta ting för att det öppnar upp för vissa yrken; domare och åklagare. I mitt fall känns ingendera bana av dessa intressant så jag vet egentligen inte varför tingstjänst är så viktig. I framtiden hoppas jag verkligen att hela systemet har förändrats. Notarietjänsterna skall vara riktiga arbeten med marknadsmässig lön så att vi får ett slut på förnedringen.

2006-01-14 @ 23:40:53
Postat av: amanuensen

kanske dags att stämma i bäcken och låta tingsmeriteringen i sanning vara första steget för de som vill bli domare/åklagare/fogde och inte något slags outalat krav för att få en plats som biträde på en enmansbyrå i årjäng? ;-) Självklart får många unga jurister jobb utan notarietjänstgöring men om man renodlar systemet så kanske det t.om. finns möjlighet till högre lön och bättre villkor för de som faktiskt -vill- jobba statligt.

2006-01-15 @ 00:44:49
Postat av: Juris canis

Till amanuensen: Att arbeta på en enmansbyrå i Årjäng behöver inte med nödvändighet vara fel. En av Sveriges mer ansedda advokater driver en enmansbyrå med allmän praktik i Eksjö.

2006-01-15 @ 11:57:31
Postat av: Anonym

Iuris canis: Så sant. Man kan t.om. hävda att det är mycket viktigare för små, om än välrenommerade byråer, än för stora att ha ytterligare ett bevis för att de som nyanställs är duktiga (...om notariebetygen nu ska tas som ett bevis på den saken).

Men frågan är kanske inte så mycket om det är något fel med att jobba i Eksjö/Årjäng/Ensamheten som om det är ett bra system att det i praktiken krävs tingsmeritering för det? Eller om det kanske borde kunna göras bättre?

2006-01-15 @ 13:54:33
Postat av: amanuensen

...och tydligen tycker webbläsaren om att glömma bort mig. eg mitt inlägg ovan.

2006-01-15 @ 13:55:43
Postat av: Thomas

Man behöver inte sitta ting för att bli kronofogde längre, bara för att bli åklagare eller domare (eller få ett 6 mån vikariat på naturvårdsverket utan någon som helt närhet till process eller beslutsfattande).
Det suger hårt att så många arbetsgivare ställer krav på notariemeritering utan att ens veta vad det innebär.

2006-01-15 @ 14:19:38
Postat av: Konrad

Måste tyvärr göra Thomas besviken rörande notariemeritering och kronofogdetjänst genom att hänvisa till 3 kap Förordning (1988:784) med instruktion för exekutionsväsendet

"21 § Behörig att antas som kronofogdeaspirant är den som

1. avlagt juris kandidatexamen eller motsvarande examen, och

2. förvärvat notariemeritering enligt notarieförordningen
(1990:469) eller genomgått den praktiktjänstgöring som Skatteverket föreskriver. Praktiktjänstgöringen skall utformas i samråd med Domstolsverket.

Skatteverket får i det enskilda fallet medge undantag från kravet enligt första stycket 2 om det finns särskilda skäl."

För vikariat på Naturvårdsverket är det däremot inget författningsreglerat krav. Eftersom arbetsmarknaden ser ut som den alltid har gjort, är notariemeritering dock dessvärre i realiteten en nödvändighet för i princip alla statliga juristtjänster. Tråkigt nog är det bara de stora advokatbyråerna som faktiskt anställer folk direkt från linjen. Vill man däremot ha ett någorlunda intressant juristjobb med normala arbetstider utanför byråvärlden måste man sitta ting. Det var därför som jag underkastade mig domarnas nycker under två års tid. Och eftersom ting i realiteten är nödvändigt, så är det skönt att det äntligen kommit ett forum där kritik mot hur domstolsvärlden och notariemeriteringen fungerar framförs. Fortfarande får den här bloggen ingen kommentar i JUSEK-tidningen eller Domkretsen, men jag kommer aldrig att sluta hoppas på att någon (hej Krister Thelin!) kommer att ta sig tid att kommentera bloggen lite mer utförligt.

2006-01-15 @ 18:51:50
Postat av: borta

Men, vad är hela GREJEN med Krister Thelin??? Kan någon förklara - eller ge en länk etc...

2006-01-15 @ 18:55:14
Postat av: Anonym

Han är domare i Jugoslavien och lagman för hovis i skåne

2006-01-15 @ 19:03:54
URL: http://www.sweden.gov.se/sb/d/5787/a/48599
Postat av: road fiskal

Jag hade rätt kul när jag satt ting, men så var jag också på en ovanligt bra tingsrätt. De flesta av våra rådmän var schyssta, även om många hade sina egenheter. Det fanns i vart fall inte mer än någon enstaka sadist. Tror faktiskt inte de var fler än på vilken (jurist-) arbetsplats som helst. Jag kan i huvudsak jämföra med en affärsjuridisk byrå som jag jobbade på där det fanns mer än en delägare som med ett ljuvt leende på läpparna kunde räcka över en gigantisk och obegriplig arbetsuppgift sent på fredag eftermiddag med orden "ta det lugnt, det behöver inte vara klart förrän på måndag f.m.".

Det där med arbetsuppgifterna på tinget tror jag varierar kraftigt. Vi hade iofs rätt mycket protokollföring och blankettskrivning i brottmål men slapp i övrigt sekreteraruppgifter i stort. Trots det tycker jag i efterhand att det hade varit bra att få votera mer ist för att sitta prottis på så sjukt många brottmålsförhandlingar. Man kunde helt klart ha lärt sig mer om påföljder om man hade haft tid att läsa på i stället för att ägna timmar åt att skriva domsblanketter.

Trots allt tycker jag ändå att jag lärde mig mycket som notarie som jag har haft nytta av senare, både på byrå och som fiskal. Att skriva ändlösa protokoll ger ju jäkligt bra skrivträning om inte annat. Om jag sedan skall vara lite taskig tycker jag faktiskt att det ofta märks på ombud i rätten om de har suttit ting eller inte. De som inte har det är ofta lite taffligare. Misstänker att de inte har samma grepp om processrätten. Man kan också se det just på skrivförmågan, som ofta är högre hos de notariemeriterade. Ingen regel utan många undantag givetvis.

2006-01-16 @ 08:38:00
Postat av: Anonym

Jag håller inte med den roa(n)de fiskalen. Vad lär man sig på att skriva brottmålsprotokoll? Jo, att skriva av vad någon annan har skrivit i mallen tidigare. Däremot tror jag att länsrättsnotarierna lär sig att skriva eftersom de inte gör annant än att skriva dom. Heja LR!

2006-01-16 @ 09:06:38
Postat av: Fastighetsjuristen

Det kan mycket väl ha varit den "riktige" Krister Thelin som skrev. Jag drar mig till minnes att när det diskuterades om alla juriststudenter i Lund skulle få tillgång till internet, detta var 1995, så skrev den riktige Krister Thelin ett kort inlägg i frågan på en debattsite. Han följde alltså studentdebatten helt oombedd så att säga.

2006-01-16 @ 13:20:04
Postat av: Frågande

Krister Thelin? Men varför skriver mannen på danska (eller norska?)??

2006-01-16 @ 13:53:19
Postat av: Thomas

Där ser man, man ska inte lita på muntlig information, inte ens om det kommer från en representant för kronofogdemyndigheten (eller var det DV) på en arbetsmarknadsmässa...
Där sades det i alla fall att detta krav på tingsmeritering tagits bort, förmodligen menade de att det inte var ett absolut krav...
Nåja, det kvittar för mig, jag vill inte bli fogde i alla fall =D

2006-01-16 @ 18:01:43
Postat av: Anonym

Känns skönt att veta att fler än jag fått erfara att efter ett "vänligt" leende från en rådis kommer en skadeglad kommentar om ngt fel man gjort i prot.

2006-01-17 @ 14:26:27
Postat av: Kattis

En sak som jag irriterat mig ett tag: de stora affärsjuridiska byråerna som anställer jurister direkt från utbildningen, har lik förbaskat satt i system att ge tjänstledigt för att jurkanden skall kunna sitta ting. Sedan är det raka vägen tillbaka till en karriär som affärsjurist, och en tingsplats har för evigt gått förlorad för en ung jurkand med medelmåttiga betyg men t.ex. ett stort intresse för straffrätt. Jag vet inte vem jag skall vara arg på bara.

Pga den dåliga attityden bland vissa som skriver här känner jag mig nödgad att undanbe påhopp om de medelmåttiga betygen. Man kan faktiskt bli en bra jurist utan AB rakt igenom. Låt mig få fortsätta tro det är ni snälla, och plåga inte min efter snart färdig juristutbildning svårt sargade självkänsla mer.

2006-01-22 @ 05:40:03
URL: http://kattisbattis.blogspot.com
Postat av: Kattis

En sak som jag irriterat mig ett tag: de stora affärsjuridiska byråerna som anställer jurister direkt från utbildningen, har lik förbaskat satt i system att ge tjänstledigt för att jurkanden skall kunna sitta ting. Sedan är det raka vägen tillbaka till en karriär som affärsjurist, och en tingsplats har för evigt gått förlorad för en ung jurkand med medelmåttiga betyg men t.ex. ett stort intresse för straffrätt. Jag vet inte vem jag skall vara arg på bara.

Pga den dåliga attityden bland vissa som skriver här känner jag mig nödgad att undanbe påhopp om de medelmåttiga betygen. Man kan faktiskt bli en bra jurist utan AB rakt igenom. Låt mig få fortsätta tro det är ni snälla, och plåga inte min efter snart färdig juristutbildning svårt sargade självkänsla mer.

2006-01-22 @ 05:45:04
URL: http://kattisbattis.blogspot.com
Postat av: Kattis

Förlåt för upprepningen, fick nån vajsing.

2006-01-22 @ 05:46:28
URL: http://kattisbattis.blogspot.com
Postat av: krister thelin

Såg till min förvåning att mina oskyldiga kommentarer i sin tur föranlett frågor och kommentarer. Några klarlägganden.

1. Min uppskattning av bloggen var ärligt menad. Samtidigt speglade den förstås det uppenbara, nämligen att domstolsmiljön, liksom rättskultur, är en trögrörlig materia. Själv har jag inga bekymmer med detta - även om det naturligtvis konserverar en del mindre trevliga inslag såsom översitteri av gnälliga domare gentemot yngre jurister, en gnällighet eller andra tråkiga yttringar som kan bottna i många saker, men där egen karrriärbesvikelse förvisso kan spela in. Och tillståndet i domstolsväsendet i stort är f.n inte bra. Den som vill studera mina åsikter i det ämnet rekommenderas läsning av "Sverige som rätsstat" (2001)
2. Min upptäckt av denna blogg gjordes i Chile, där endast en dansk språkform ( förutom andra mindre exotiska)i datorn var möjlig, vilket förklarar den undringen från någon.
3. För den som vill testa teserna om tingens relativa oföränderlighet kan jag bara hänvisa till Mauritz Wingårds klassiker " Får jag presentera en ny notarie" utgiven någon gång på 30-talet och skildrande domstolsmiljön från notarieperspektivet vid tiden för första världskriget.(En rar bok men torde finnas att få fram på större bibliotek och antikvariskt.) Det roliga nu är förstås att bloggandet ger möjlighet att sprida åsikter och synpunkter i realtid, men som sagt frågorna är desamma, liksom typerna, även om tidsandan slipat av de värsta dragen av hierarkiskt översitteri. Och vid närmare eftertanke så är ju forntiden inte så avlägsen. Med tre generationer på 100 år, så tar det bara sex pers. att nå till tiden för Napoleons kröning,då vi i Sverige bara hade två hovrätter (Svea och Göta). Min egen tillkom först 1820...

2006-01-25 @ 10:51:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

P.g.a. spam kommer alla kommentarer innehållande mer än en länk att granskas innan de läggs ut
Tingsnotarien förbehåller sig rätten att citera kommentarerna