Tisdagen den 9 maj 2006

I fredags höll vi avskedsfest för Mikael, och när jag mötte honom vid tåget deklarerade han lyckligt att detta var sista gången han satte sin fot norr om Sundbyberg. Vi gick raka vägen till tingsrätten, eftersom festen skulle inledas så snart Mikael anlänt. När vi kom fram stod alla festdeltagarna på gräsmattan utanför domstolsbyggnaden med en välkomstdrink i handen, och på ett par hundra meters avstånd såg det faktiskt riktigt trevligt ut.  

Vi serverade sill och snaps i det på förhand dukade fikarummet, vilket var mycket uppskattat av både Fetto och Rassen. Lagmannen och den Tvilling som efter den förra festen tvingades att dansa styrdans med Fetto tittade med avsmak på de båda herrarna när de fyllde på sup efter sup samtidigt som de sjöng snapsvisor av successivt sjunkande klass. Efter middagen riggade jag och Mårten upp en för kvällen inhyrd karaokemaskin, vilket fick Fetto och Rassen att jubla av glädje. De krävde genast att få varsin mikrofon, och stämde sedan upp i en synnerligen missljudande tolkning av ”Sofia dansar Go-Go”.

Förstenotarien, som sedan notariebetygen sattes helt verkar ha tappat intresset för att diskutera juridiska spörsmål med Lagmannen, bestämde sig för att passa på att berätta lite för mig, Mårten och Mikael om den förträffliga föredragningsteknik han utvecklat under sin korta tid på hovrätten, och om hur han ständigt lovprisades av hovrättsråden. Festen dog ut redan vid elvasnåret, och vi i det yngre gardet bestämde oss för att gå till Statt. Trots att ingen annan var kvar i tingsrättens lokaler fortsatte Fetto och Rassen att skråla i karaokemaskinen, och så vitt jag vet så hade det säkert pågått än i dag, om inte de två gentlemännen på något sätt hade satt igång inbrottslarmet så att vaktbolaget fick komma och avbryta festligheterna. Maken till vederkvickelse för en sargad notariesjäl har jag aldrig hört talas om.  

Kommentarer
Postat av: Martin

Fantastiskt.

2006-05-10 @ 00:33:05
Postat av: Anonym

Som vi väntat!

2006-05-10 @ 00:34:17
Postat av: Anonym

Jag hoppas verkligen att vår käre tingsnotarie inte sänker sig till att själv sjunga karaoke utan besparar detta nöje till fetto och hans gäng. Eller?

2006-05-10 @ 00:36:32
Postat av: sueco

Men är det inte lite väl snävt av Mikael att förlägga sin nordgräns till Sundbyberg. Såväl Sigtuna som Uppsala är trevliga städer.

2006-05-10 @ 08:15:13
Postat av: Anonym

Vadå sänker sig till att sjunga karaoke? Det är roligt ju! 100 miljoner japaner kan inte ha fel!

2006-05-10 @ 09:02:32
Postat av: Fast i Myndighetsträsket

sueco>> Ahhh...jag minns mina kanelbullar på Ofvandahls Konditori.... Sveriges mest inrökta kafé, men trots det en given aktivitet på helgerna.

2006-05-10 @ 09:26:00
Postat av: Donjohan

Jag tar mig friheten att klistra in ett inlägg som riskerade att hamna i skuggan som sent inkommet under förra inlägget.

Postat av: Domare på landsorten
Mitt tidigare inlägg rönte uppmärksamhet och då vill jag tillägga ett par saker. Utan att bli allt för personlig; dock det kan ha viss relevans.

Under min skoltid fanns respekt för äldre och respekt för lärare. Eftersom jag själv bar på en åkomma som idag kallas dyslexi men som på den tiden saknade accepterad diagnos hade jag en besvärlig tid. För att uppnå resultat fick jag arbeta hårt både med skrivande och läsande. Ingenting var egentligen enkelt förutom tecknandet. Jag ville bli konstnär. Min far var militär dock i en position som innebar att vi slapp flytta omkring. Han hade föga förståelse för att hans son inte uppnådda bättre resultat i skolan och han saknade helt förståelse när jag i förbigående nämnde att jag skulle tänka mig en framtid som konstnär och hänvisade till mors syster som faktiskt var en duktig målare. Intet ont som inte för något gott med sig. Den kraft jag la ner på skolarbetet fick till följd att mina betyg gradvis förbättrades och även om det inte var nödvändigt förutom för mitt självförtroende så ledde till hela så småningom fram till juridisk examen. Under alla mina år i skolbänken upplevde jag aldrig att lärarna var skyldiga ge mig uppmuntrar, vad som idag populärt kallas "feedback". I själva verket tror jag att beröm kunde ha lett till att jag hade kämpat mindre, känt mig mer liknöjd.

Under min notarietid blev min dyslexi åter igen ett problem. Jag blev tvungen att läsa allt jag skrev tre gånger extra. Lagmannen upptäckte med tiden mina domar som naturligtvis finslipades genom mina extra genomläsningar vilket för mig innebar en trevlig bonus. Sättet som lagmannen visade mig uppskattning var att han tillät sig vara personlig. Han kunde berätta en anektot från sin egen skolgång eller universitetstid och på detta sätt utvecklades ett vänskapsband där jag upplevde gemensam respekt och omsorg. Min respekt för honom var naturligtvis helt given och det ankom aldrig på mig att söka hans stöd än mindre gillande. Det skulle jag göra mig förtjänt av och om det sedan ledde fram till vänliga ord kunde det göra mig smått euforisk.

På detta sätt skolades domare som inte bar på ett envetet begär efter positiv "feedback" vilket jag tror är mycket viktigt. Skall vi ha domare som kräver beröm för sin rättsvårdande uppgift riskerar vi att få domare som vänder kappan efter vinden.

2006-maj-09 @ 18:07:11

2006-05-10 @ 09:46:22
Postat av: fd notarie

När jag var notarie sjöng vi också karaoke på en av festerna på TR. Det var mycket underhållande att se domarna skråla loss i karaokemaskinen och sedan dansa styrdans med övrig personal. Det var tider det. :)

2006-05-10 @ 09:49:05
Postat av: BaronB

Är det bara jag som inte fattar villken relevans (den måhända påhittade) Landsortsdomarens eventuella dyslexi har till hans tidigare inlägg?
Varför klistrar Domjohan in det här?!
Vem är Domjohan?
VAd är meingen med livet?
För övrigt är det skitkul med karaoke, men ebrat om samtliga närvarande är på gränsen till LOB-mässiga . . .

2006-05-10 @ 10:34:28
Postat av: Fast i Myndighetsträsket

Jag tror att Landsortsdomaren menar att eftersom han hade dyslexi (svårt ord för de med läs- och skrivsvårigheter förresten), så fick han kämpa mycket mer. Eftersom han fick kämpa mycket mer så fick han mer beröm. Eftersom han fick mer beröm så ska dagens notarier vara nöjda med väldigt lite. Av allt. Eller nå´t åt det hållet.

2006-05-10 @ 10:51:31
Postat av: Jur.stud i obygden

långsökt.. hm.. lite kanske... :)

2006-05-10 @ 12:05:30
Postat av: Pest eller kolera

Jag funderar på domstol (förvaltningsdomstol), har ingen som helst avsikt att göra karriär inom domstolsväsendet utan vill bara få lite erfarenhet som tydligen är så viktigt...

Nu till frågan:
Någon som har en uppfattning huruvida man (om val är möjligt) skall välja att sitta som notarie på länsrätt eller föredragande på LR/KR??

2006-05-10 @ 12:07:27
Postat av: Anonym

notariemeritering är alltid notariemeritering. Det öppnar fler dörrar än att vara föredragande, även om arbetsuppgifterna är i det närmaste identiska.

2006-05-10 @ 12:42:02
Postat av: Anonym

Jag saknar några som förut ofta var här och kommenterade.

ASS-Anton och Obygdsadvokaten bland annat.

2006-05-10 @ 13:19:31
Postat av: Anonym

En sak som jag är undrar är om det blir svårt för TN att få jobb efter tinget om det blir känt vem som skriver bloggen? Vad säger ni som anställer jurister?

2006-05-10 @ 13:23:12
Postat av: Joel

Jag anställer inte jurister, men kan inte låta bli att fråga den anonyma ovanför om han tror att tingsnotarien verkligen ÄR tingsnotarie?

Jag tillhör det andra "laget", nämligen de som inte tror att h*n är det.


(uppdelning på en IRL-träff: ni som tror att tingsnotarien är tingsnotarie får sitta på de gröna filtarna och vi andra får de blå filtarna)

2006-05-10 @ 13:50:28
Postat av: Vardagslunkande åklagare

Är alla överens om att
A) Tingsnotarien är jurist
B) Tingsnotarien är eller har varit tingsnotarie

Eller? Kanske är tingsnotarien kriminalreporter, kriminolog, socialtjänsteman eller något annat med insyn i rätt terminologi. Eller?

Jag vet vad jag tror - jurist med tingsmeritering. Dagboken är alldeles för träffsäker för att vara konstruerad av någon som inte suttit ting. Ibland ser jag bilder framför mig från min egen notarietid när jag läser Tingsnotariens dagbok. H*n vet vad h*n talar om.

2006-05-10 @ 13:58:09
Postat av: gonzo

Min huvudgissning är att TN har varit notarie. I vilket fall är det mesta av historierna uppdiktade, åtminstone så tillvida att de inte har hänt honom personligen. Det rimligaste är att inspiration hämtas från historier han (eller hon?) hört eller läst i kombination med egna erfarenheter från pågående eller avslutad notarietjänst. Hade allt detta verkligen hänt samma person skulle TN utan tvivel vara avslöjad för länge sedan.

2006-05-10 @ 13:59:29
Postat av: Vardagslunkande åklagare

Instämmer med Gonzo - dock så är det fullt möjligt att allt detta hänt endast en person. Enligt min erfarenhet är det så här det är att sitta ting. Liknande händelser inträffade varje dag eller varje vecka på min tingsrätt. Framför allt beskriver ju notarien de mellanmänskliga relationerna mellan domare-notarier-sekreterare-parter-partsombud och det är skrämmande bekanta tongångar.

2006-05-10 @ 14:09:31
Postat av: Joel

Min gissnng har jag redovisat för i ett tidigare inlägg och var då ett svar till "Domarens son".

Mina gissningar spretar åt olika håll, men med den fasta övertygelsen att tingsnotarien INTE är tingsnotarie NU.

För skulle tingsnotarien vara det tror jag att ett avslöjande skulle kunna få för stora konsekvenser. Även om det som nu skrivs skulle vara påhittat skulle nog många ta illa vid sig och också ha farhågor för att anställa tingsnotarien senare. "Vi har fått en ansökan här från Johan Johansson (påhittat namn) och vill höra hur han är...Aha, duktig, flitig och...vad sa du? Är det HAN som är Tingsnotarien i Obygden?" (tankebubbla: "vad ska han skriva om mig om han får jobb hos oss?").


Mina egna högst personliga åsikter och GISSNINGAR är följande. Ni kommer märka att de spretar åt lite olika håll, men det beror alltså på att jag inte är säker men gissar att en eller flera punkter stämmer.

1)Tingsnotarien är INTE tingsnotarie NU.

2)Tingsnotarien är äldre och det som beskrivs är många års erfarenhet från många års jobb i någon rätt.

3)Mycket av det som tingsnotarien skriver om har rätt stor sanningshalt, men är liksom all humor och satir tillskruvat. Så även karaktärerna.

4)Tingsnotarien har länge vetat att h*n är duktig på att skriva, men inte HUR bra. Den här bloggen är därför ett skrivprojekt för tingsnotarien. Och är det så tycker i alla fall jag att det är ett väldigt lyckosamt och bra projekt! Alternativt är Tingsnotarien redan halv- eller heletablerad, kanske som kåsör eller rentav författare, och då är det här i stället ett roligt projekt som skiljer sig från det tingsnotarien redan har skrivit. Om det sistnämnda stämmer så måste tingsnotarien ha ÄNNU roligare åt alla spekulationer.

5)Om jag ändå håller mig kvar vid att tingsnotarien är verksam jurist så behöver h*n ju inte vara i en rätt. Jag kan också tänka mig att tingsnotarien jobbar på en advokatbyrå eller liknande.

6)Om tingsnotarien är jurist så tror jag inte att fruktan att bli avslöjad är speciellt stor. Antingen för att han för länge sedan lämnat tingsnotarietjänsten och är etablerad. Det finns ju andra bra anledningar till att förbli anonym. Bland annat att med tanke på hur populär bloggen blivit hade PERSONEN tingsnotarien (numer kanske alltså en advokat, kåsör etc) diskuterats, det hade strömmat in betydligt mer mail, samtalsämnet på fester och annat hade varit det givna och tingsnotarien kanske inte finner det så kul. Och så den kanske viktigaste anledningen; hade tingsnotarien valt att INTE vara anonym så hade ju verkligen (tidigare) arbetskompisar drabbats. "Hej, jag som skriver denna blogg var 1993 tingsnotarie i Bollnäs tingsrätt och där upplevde jag mycket lustigt" skulle ju onekligen få en del människor att undra över domaren med flera på den tingsrätten. DET hade varit taskigt av tingsnotarien! (finns ju en uppsjö av bloggare som lämnar ut andra personer på ett för mig märkligt sätt).

7) Sedan har jag ju ett DGG-spår också! *s*

2006-05-10 @ 14:17:17
Postat av: robin

jag sällar mig definitivt till skaran som inte tror att TN längre är notarie. jag gissar även att de flesta som läst den här bloggen en tid gör det samma. första gångerna jag var här och läste hade jag ingen tanke på TN inte satt ting just nu, men med tanke på hur mycket som hänt stackarn det senaste året och hur detalierar h*n beskriver sin vardag verkar det väl ganska otroligt att bloggen skrivs "live".. grön filt för mig.

har dock sett få spekulationer rörande TN medverkan här bland komentarerna. jag har svårt att tro att TN kan hålla sig borta från diskussionerna. någon teori om vilket namn TN kan tänkas dölja sig bakom?

2006-05-10 @ 19:46:28
Postat av: robin

jag sällar mig definitivt till skaran på den gröna filten. jag har även en känsla av att de flesta som läst den här bloggen en tid gör det samma. självklart ligger det nära tillhands att tro att TN sitter ting just nu till en början, det gjorde i alla fall jag, men med tanke på hur mycket som hänt med stackarn det senaste året och hur detaljerat h*n beskriver sin tillvaro verkar det ganska otroligt att TN skriver "live".

har dock sett få spekulationer rörande TN:s medverkan här bland kommentarerna, jag har svårt att tro att h*n kan hålla sig från att lägga sig i diskussionerna. frågan är bakom vilket namn TN döljer sig..

2006-05-10 @ 19:52:58
Postat av: robin

hoppla, blev visst dubbelt..

2006-05-10 @ 19:53:41
Postat av: Goofy

Robin: TN dyker upp som kommentator till sig själv lite då och då, under olika signaturer. Det är min fasta övertygelse. Notera t.ex. mer eller mindre subtila referenser till sådant som händer i Obygden.

Och om jag i en anställningssituation fick klart för mig att det var TN jag hade framför mig, skulle jag anställa vederbörande på stubinen. Det är ju uppenbarligen en begåvad och kreativ person. Sådana behövs alltid.

2006-05-10 @ 20:30:01
Postat av: Joel

(uppdelning på en IRL-träff: ni som tror att tingsnotarien är tingsnotarie får sitta på de gröna filtarna och vi andra får de blå filtarna)

Tror att robin satte sig på fel filt...*kastar över en BLÅ filt till honom! Det är väl det du ska ha?

2006-05-10 @ 21:01:39
Postat av: Anonym

Att tingsnotarien medverkar i kommentarerna är gammal skåpmat. Det sa han/hon i glamourbloggarens intervju.

2006-05-10 @ 21:06:16
Postat av: road fiskal

Landsortsdomaren: Varför tror du att alla som vill ha är ute efter beröm? Det man söker som ung jurist är väl snarare någon sorts återkoppling på sina insatser så att man vet om de håller måttet, vad som är bra och vad man måste jobba mer med. Några goda råd sitter inte heller fel. Varför det skulle skapa svaga domare har jag mycket svårt att förstå. Lugnare möjligen och med bättre självförtroende i de fall det är befogat. Själv är jag ute som fiskal på första året och skulle må betydligt bättre om någon rådman recenserade mina mina domar då och då. Jag är ju bara nybörjare ännu. Är det så konstigt? Det hindrar mig inte att döma efter eget huvud.

För övrigt så tycker jag att det låter som det gamla sättet skapade än ängsligare domare. I stället för att få klara besked om man presterade bra eller inte fick man förlita sig på mer subtila signaler som huruvida lagmannen berättade anekdoter. Låter märkligt. Och det där med respekt bara för att någon är äldre kan du nog glömma. Det tillhör en svunnen tid. Om en äldre domare är ett pucko - och det finns dessvärre sådana - så får han inte min respekt bara för att han är äldre eller rådman. Därmed inte sagt att jag är otrevlig. Aldrig mot någon faktiskt. Men inombords känner jag ingen vördnad för vederbörande och förstår inte heller varför jag skulle det. Det som räknas är en människas inre egenskaper, inte hur gammal man är, ens titel eller namn. Det borde inte ens behöva sägas./RF

2006-05-10 @ 21:58:28
Postat av: road fiskal

Det ord som fattas på första raden i föregående inlägg är feedback.

2006-05-10 @ 22:01:36
Postat av: robin

joel: visst var det en blå filt jag ville sitta på.. färger kan vara så svåra att se skilnad på..

2006-05-10 @ 22:27:21
Postat av: Ipso jure

Självklart är inte TN notarie nu! Det är väl bara något uttråkat juristhjon som fördriver sina trista arbetsdagar med att snickra ihop (OBS metafor) denna blogg. Det är väl habilt och stundtals rätt kul skrivet, men jag skulle inte gå så långt som att nominera vederbörande till Nobelpriset i litteratur, vilket en del här inne verkar vara beredda att göra.

2006-05-10 @ 22:27:37
Postat av: Överårig tönt?

VAD i all världen är en IRL-träff för något? Kan någon förklara, jag känner mig liksom lite ute.

2006-05-10 @ 22:37:09
Postat av: annika

IRL= In Real Life :)

2006-05-10 @ 23:18:38
Postat av: Anonym

Har inte "glamourbloggaren" redan berättat vem TN är, eller har jag fattat helt fel??

2006-05-11 @ 02:08:08
Postat av: Anonym

påminner om en tingsrätt i södra norrland.

2006-05-11 @ 08:17:06
Postat av: BaronB

Det verkar som att vi börjar nå någon form av samsyn i fråga om TN:s identitet. Av de skäl som anförts ovan är det inte troligt att TN idag är verksam som notarie, men de mycket exakt beskrivna underligheterna och maneren på tingsrätten, som känns igen av var och en som suttit ting, visar att h*n i vart fall måste ha varit det ngn gång.
Beträffande det senaste inlägget får jag upprepa att det i Norrland (och såvitt jag vet i hela riket) ö h t inte finns någon tingsrätt av den beskrivna storleken där notarierna kan bo i lägenhgeter i tingshuset. Vidare är det endast Österunds, Sundsvalls, Gävle, Umeå, Luleå och - eventuellt- Skellefteå TR (är osäker på om det finns fiskal där) som dels har reguljära fiskalsplatser och dels har en ordinarie domarkår som i vart fall numerärt passar någorlunda. Ingen av dessa större Norrlandsstäder passar in på TN:s lokalbeskrivningar.

2006-05-11 @ 08:53:52
Postat av: Söndagsåklagare

Tingsnotarien satt, tror jag, ting för inte så länge sedan, men inte nödvändigtvis i Norrland. Vad vi nu följer är ett litterärt interaktivt experiment i bloggens form. Jag är övertygad om att tingsnotarien är författare till signaturer som "Landsortsdomare" och "Domarens son" och jag väntar med spänning på att interaktiviteten med läsarna skall vridas några varv till: när fåt vi besöka ett seminarium i någon lämplig hovrätt och lyssna till ett föredrag på anglo-svensk legalese hållet av en halvdryg men klok biträdande advokatfiskal i revisionsrättens andra avdelning i Luxemburg, träffa en glad galomourprinsessa på vift i vildmarken eller en grävande journalist på väg mot nya avslöjanden?

2006-05-11 @ 09:08:35
Postat av: Sippe Starberker

Läste om "Noppes" idag i Pravdan (DN). Vad sägs om IRL-träffen där?

2006-05-11 @ 09:24:03
Postat av: Don

Jag är helt säker på att TN är justitieråd...

2006-05-11 @ 10:31:32
Postat av: -->Don

Haha, det vore ju sååå coooolt om TN vore justitieråd. Snacka om kick neråt!

2006-05-11 @ 10:32:19
Postat av: Ipso jure

Söndagsåklagare: Ursäkta, men vad i hela friden var det där om "biträdande advokatfiskal i revisionsrättens andra avdelning i Luxemburg" för dravel?

Förklaring tack!

2006-05-11 @ 10:52:44
Postat av: djurist

Landsortsdonmaren verkar nästan lite väl mossig för att vara på riktigt, inte för att han (?) tänker som han gör, det förekommer, utan för att han skriver som han gör. Alla som har lite kontakt med verkligheten har lärt sig att det inte är pk idag att tänka så.

Men vad som definitivt förkommer är personer som lärare, domare mfl som drivs av ett slags missriktat rättspatos, jag hade minsann ett rent h-e med att ta mig igenom den här utbildningen/tjänstgöringen/osv, då skall andra också ha det. Eller är det bara jag som råkar ut för såna typer?

2006-05-11 @ 12:11:56
Postat av: Anonym

Saknas det inte många anställda hos tingsnotarien? Fastighetsskötare, vaktmästare, registrator, städerskor (var det de som skötte frukten?)? Träffar tn aldrig häktespersonal i samband med rättegångar? Åker tn inte taxi? Säger man att man är tingsnotarie antar jag att taxichaufförerna pratar på!

2006-05-11 @ 12:33:03
Postat av: BaronB

--> Djurist

Det du tar upp i andra stycket känns nog igen av alla som varit notarier; det är en del i den fortfarande på många håll förfäktade principen om "hundåren".
HAde själv en rådman som, utan att darra på manschetten , sade att "ett par hundår får man ju räkna med".
Detta börjar dock enligt min mening försvinna i allt större grad, i takt med att kåren föryngras.

2006-05-11 @ 12:50:46
Postat av: Joel

Det känns konstigt att sitta och spekulera i var Tingsnotarien håller hus eftersom jag inte tror att h*n är tingsnotarie nu. Men eftersom vissa gör det och siktat in sig på norrland så tror inte jag att så skulle vara fallet IRL. Okej, möjligen då Gävle. (stackarn om han varit placerad i Hofors....där är öken om än en hel del brottslighet och "misär")

Mikael har sagt att han "inte kommer att sätta sin fot norr om Sundbyberg". Han har nyss börjat jobba i Stockholm och återvänt för en fest. Hur många skulle känna sig lockade att avsluta en tjänstgöring i "norrland" (orkar inte gå in på definitionen av det igen) och bara ett par veckor senare återvända med tåg upp igen. Hade han åkt bil hade man ju kunnat tro att han skulle ha med sig en massa saker därifrån men inte ens det....

2006-05-11 @ 13:26:16
Postat av: Familjerättsjuristen

Hofors hade dock aldrig (i modern tid) någon Tingsrätt, däremot Sandviken som ligger mittimellan Gävle och Hofors. Hofors ingick i Sandvikens domsaga. Så om du ska tycka synd om några notarier så bör det bli Sandvikensnotarierna.

Sandvikens TR är dock numera nedlagd och ingår i Gävle TR.

2006-05-11 @ 13:37:48
Postat av: Anonym

Njae, Sandviken är nog rätt okej att bo i! Viket jag inte kan tänka mig att Hofors är. Tur att ungdomarna får gå på gymnasiet i Sandviken!

2006-05-11 @ 14:25:12
Postat av: Anonym

Jag tror inte att TN sitter ting i Norrland.

2006-05-11 @ 14:43:00
Postat av: fd notarie

Joel: På den TR jag jobbade åkte notarier tillbaka upp till obygden för att gå på avskedsfest. Det tycker jag inte är så konstigt. Man kan ju kanske inte tacka nej till sin egen avskedsfest när tingsrätten bjuder in. Kanske kan uppfattas som lite drygt, speciellt om man är stockhokmare...

Till anonym: Varför skulle TN behöva åka taxi? Vart skulle TN åka? H*n jobbar ju dygnet runt på TR och sedan är det med största sannolikhet gångavstånd till DGG och Statt där TN hänger på helgerna ;)

2006-05-11 @ 14:55:30
Postat av: Anonym

Postat av: fd notarie
Joel: På den TR jag jobbade åkte notarier tillbaka upp till obygden för att gå på avskedsfest. Det tycker jag inte är så konstigt. Man kan ju kanske inte tacka nej till sin egen avskedsfest när tingsrätten bjuder in. Kanske kan uppfattas som lite drygt, speciellt om man är stockholmare...

Till anonym: Varför skulle TN behöva åka taxi? Vart skulle TN åka? H*n jobbar ju dygnet runt på TR och sedan är det med största sannolikhet gångavstånd till DGG och Statt där TN hänger på helgerna ;)

2006-05-11 @ 14:56:58
Postat av: Joel

Det har du en poäng i fd notarie! *s* Fast jag skulle nog kunna tänka mig att tacka nej och undra varför inte festen kunde hållas medans jag fortfarande var kvar där. Fast så jobbar jag ju inte inom det området heller. :-)

På tal om något annat, läste ni de 15 advokaternas debattinlägg i Aftonbladet häromdagen och Yrsa Stenius text om Bobbys mamma i dag?

2006-05-11 @ 15:02:58
Postat av: Anonym

Umeå! Tn sitter ting nu är min gissning men han fabulerar och drar in andras upplevelser också. Alla på hans tingsrätt känner säkert till hans blogg och på så sätt lider ingen skada även om identiteten skulle komma fram. Så tror jag i alla fall. Hörru TN, vem ligger närmast sanningen?

2006-05-11 @ 17:20:11
Postat av: Jur.stud i obygden

Jag sätter mig gärna på en blå filt..

2006-05-11 @ 18:09:36
Postat av: A

Han sitter då garanterat inte i Umeå.

2006-05-11 @ 21:56:27
Postat av: en av alla tingsnotarier...

ang Domare på landsorten.

Även om jag misstänker en viss ironi (måhända inte ändå, men det påverkar resonemanget föga) får jag likväl lov att skriva under på vissa saker.

Har tidigare arbetat som bitris på en byrå och har sedan ett tag bytt den lägstapositionen mot en annan. Såväl då som nu förväntade jag mig inte lovord så fort jag gjorde något bra - om jag inte har fel är det på något sätt anledningen till att jag anställdes - dvs att jag sköter mina arbetsuppgifter. Att det sedan kan kännas något förlegat att fiska efter anekdoter och dylikt för att få bekräftelse är en sak, men å andra sidan förstår jag egentligen inte varför man ska göra det. Så länge man själv är nöjd med det man gjort finns väl egentligen ingen orsak att någon annan skall säga det åt en. Många har i mina ögon fastnad i det något skruvade "han är en jävla stofil och förtjänar ingen respelt - men jag vill att han ska säga att jag är bra"-tänket.

2006-05-12 @ 00:35:25
Postat av: Anonym

Jag tror att TN inte är tingsnotarie nu.

2006-05-12 @ 09:14:10
Postat av: Donjohan

Domare på landsorten// Vad på denna blogg känner du igen från egna TR? Menar du att den nya generationens domare har mindre integritet? Vilka problem tycker du är de mest besvärande för rättsväsendet?

Sten Sture// Har du tagit timeout? Saknar dina vassa inlägg.

2006-05-12 @ 13:22:28
Postat av: Jan

Ja, Sten Sture... Vart har du tagit vägen? Och ditt självförakt och din längtan efter makt?

2006-05-12 @ 15:09:21
Postat av: Anonym

Intressant hur en person kan uppfattas så väldigt olika av läsarna. Jag tycker att Sten Sture är hjälpsam och skriver väl genomtänkta åsikter.

2006-05-12 @ 15:23:17
Postat av: Fast i Myndighetsträsket

Ja, självföraktande och makthungrig är väl kanske inte de mest framträdande egenskaperna hos Sten Sture. Åtminstone inte enligt min enkla mening. Sen kanske jag inte alltid håller med honom.

2006-05-12 @ 15:56:22
Postat av: Sten Sture

Sture har haft mycket att göra. Jan har tidigare påstått sig vara delägare (för det är väl Delägar-Jan som vuxenmobbbar ovan?), och kanske projicerar sin brist på makt över de biträdande på Sture? Självförakt? Hobbypsykologi kan faktiskt vara ett roligt tidsfördriv.

Konstigt att lagmannen i Västmanland inte skriker efter polis och säkerhetssalar.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=544498&previousRenderType=6

I domstolar i NY har de metalldetektorer och dessutom ofta flera beväpnade bailiffs i förhandlingssalarna (iaf i brottmål och bail hearings). De är oftast roliga karaktärer eftersom de titt som tätt skriker åt publiken att hålla käften när domaren talar. Och borde inte "All rise, the court is in session, the honorable rådman Svensson presiding!" återinföras i svenska domstolar. Det fanns väl tidigare (har helt förträngt de få rättshistoriekuskaper som råinpluggades på j-linjen...)?

2006-05-12 @ 16:00:24
Postat av: Fast i Myndighetsträsket

Vad gäller TN, förlåt, Domaren på landsorten, så får jag tillägga det självklara. Man får ingen respekt, man förtjänar den. Att någon skulle respektera mig enbart på grund av min ålder, kroppshydda, år i verksamheten eller titel (extra skrattretande med tanke på just min titel), är ju fullkomligt befängt. Man förtjänar någons respekt genom sina handlingar.

2006-05-12 @ 16:00:58
Postat av: road fiskal

En av alla tingsnotarier: Uppskattning är ett mänskligt behov. Jag har aldrig fattat varifrån den märkliga åsikten kommer att vissa yrkeskategorier skall bestå av människor som står "över" sådant. Du kanske har så gott självförtroende att du inte har behov av bekräftelse av din omgivning. I så fall är du sällsynt (och måhända lite underlig?). Jag har gott självförtroende och vet att jag är hyfsat duktig på det jag gör. Trots det mår jag bra av att få respons på det jag gör, såväl positiv som negativ. Det är väl så man utvecklas? Och lite uppskattning är kanske det som gör att man går hem extra rak i ryggen en dag. Hur kan det vara dåligt? Det betyder väl för fasen inte att man måste vara osjälvständig. Nej, bort med machoattityden i rättsväsendet.

2006-05-12 @ 16:07:38
Postat av: Donjohan

Lagmannen i Västmanland har ju sin lösning klar. Man sätter upp metalldetektorer vid ingången till domstolen. Hade man haft det vid den aktuella TR hade ju de maskerade, beväpnade gärningsmännen fastnat i metalldetektorn. Inte minst måste ju betonas den förebyggande effekten metalldetektorer skulle ha -- ingen beväpnad fritagare skulle väl ens komma på tanken att frita någon då.;)

2006-05-12 @ 16:12:54
Postat av: Goofy

SS: I högsta domstolen måste man fortfarande resa sig när justitieråden högtidligen tågar in.

2006-05-12 @ 19:20:33
Postat av: Goofy

...men att jag vet det betyder INTE att jag är justitieråd.

2006-05-12 @ 20:13:03
Postat av: Anonym

->Goofy

Måste och måste..?

2006-05-12 @ 23:26:15
Postat av: Anonym

Är dörrarna låsta när det är stängda häktesförhandlingar/rättegångar?

2006-05-13 @ 00:49:33
Postat av: Anonym

Kul tidsfördriv

www.oxie.com

Frågesport!

2006-05-13 @ 02:12:57
Postat av: Sten Sture

Jag har aldrig varit på förhandling på HD. Hur fungerar det: vem är det som uppmanar pöbeln att stå upp? Vaktmästare? Revisionssekreterare? Väktare? Eller ljuder någon slags signal (som på EG-domstolen, låter som ett kortare brandlarm)?

Under ett studiebesök på HD när jag gick på j-linjen blev vi runtvisade i olika mötesrum och kontor. Hans Danelius satt och läste i sitt kontor. Guiden var helt uppspelt över takstuckaturerna (heter det så? utformningen av innertaket iaf) i hans kontor, och knackade på och frågade om vi fick komma in och titta på taket. Det gick bra så vi staplade in ett gäng på kontoret och stod med huvudet bakåtlutat medan guiden babblade på om historien bakom takinredningen. Jag tror inte att jag uppfattade någonting av vad hon sa, eftersom jag var en starstruck juriststudent vars enda tanke var att det satt ett justitieråd och jobbade två meter från mig. Respekten för domare satt djupt inrotad på den tiden. Om man bara visste då hur den illusionen skulle gnagas sönder under notarietiden...

2006-05-13 @ 14:42:52
Postat av: En annan

Hur det går (gick till) i HD: En bekant som var eevisionssekreterare för ett antalår sedan berättade att inför en förhandling i HD gick en vaktmästare och talade om för parter och andra närvarande att de skulle stå upp. Sedan gick han in i det rum intill sessionssalen där justitieråden och revisionssekreteraren hade församlat sig och anmälde att parterna var tillstädes. Justitieråden gick då in, i strikt rangordning, med revisionssekreteraren sist. I någon sessionssal hade revisionssekreteraren en särskild dörr, där han höll utkik, och när alla justitieråden var på plats gick han in och intog sin plats.

Vet inte om det fortfarande går till på det viset.

2006-05-13 @ 19:26:29
Postat av: Cash is king

->>Sten Sture

Kan du tänka dig. När jag var på studiebesök i HD (antagligen ett antal år efter dig) träffade vi också på Danelius när han satt och arbetade på sitt kontor. Dock inga takstukaturer den gången. Och du - vi blev runtvisade av ett justitieråd, ingen fjuttig guide. Känn på den!

2006-05-14 @ 03:09:06
Postat av: banarne

Jag tycker det är lite märkligt att så många från byråer bara konstaterar att bloggen är relativt bra skriven, TN måste vara en klipsk jurist och skriver en massa om att han/hon lätt kan få jobb på byrå. Det är bra skrivet men det är en sak att skriva juridiska texter och att skriva lättsamma bloggar (eller foruminlägg). Det är väl inget som hindrar att TN skulle inta en liknande förakfull hållning till Er efter ett par månader på byrå. Jag har gjort 2 hundår på en av de större byråerna ca 2 år bara för att få meriten och mitt intryck är att en hel del av de problem som finns inom DV även finns på byråer. En massa gubbar som börjat glömma bort alla detaljer som svarar undvikande på sakfrågor, som borde vara lätta att svara på med tanke på hur länge de varit verksamma, och säger typ "sätt ihop en PM om det där", en massa biträdande som verkar mer intresserade av att visa framfötterna för den delägare som är involverad i det aktuella projektet än att skapa mervärde för klienten osv osv.
Som tur är för Er så verkar flertalet jurister kunna gå med på nästan vadsomhelst bara för att få några tusingar mer i månaden annars skulle det säkert redan ha funnits en liknande blogg om livet på byrå i sthlm.

2006-05-14 @ 13:55:43
Postat av: robin

shit banarne, så ung men ändå så bitter! jag skulle kunnat ge dig med håll om jag bara förstod vem du är arg på.. de som håller till här, alla som jobbar på byrå, alla som nöjer sig med att behandlas som skit för några extra tusenlappar eller kanske de som bahandlar biträdande som skit?

2006-05-14 @ 20:10:49
Postat av: Goofy

Så vitt jag vet går det fortfarande till i HD ungefär så som En annan beskriver det.

2006-05-14 @ 20:41:29
Postat av: BaronB

Jo, man ställer sig upp när (en av) landets högsta domstol(ar) tågar in.
Den anonyme ovan har dock rätt; det är i o f s inget som säger att man MÅSTE resa sig; vill man bli betraktad som en ohyfsad byfåne är man naturligtvis obetagen sin rätt att sittaa kvar som en sådan.

2006-05-15 @ 14:03:28
Postat av: Lycklig exnotarie

Sten Sture; det var länge sedan EG-domstolen hade en signal som lät som ett brandlarm. Numera finns en tjänsteman i frack som när han öppnar dörren genom vilken domarna kommer in skriker "la cour!!!"

EFTA-domstolen har samma system för sina förhandlingar.

Ja, SS, när var du här nere senast? Tiderna förändras... Nu ska EG-domstolen få en ny byggnad ritad av en polsk arkitekt som tillbringade kalla kriget i exil i Luxemburg.

Fast jag gillar tanken på att EG-domstolen rycker ut...

2006-05-15 @ 16:31:45
Postat av: Sten Sture

Senast jag var på förhandling vid EG-domstolen var 4 år sedan, och jag vet inte om det bör betraktas som länge sedan... Redan då hade de inlett ombyggnaden. Utöver redesignen av "huvudbyggnaden" skall även två "mini-skrapor" byggas för att inhusa administrationen. Projektet har pågått så länge att man internt pratar om "Sagan om de två tornen"...

"Les huissers" - vaktmästarna i frack, fanns naturligtvis då också, de är antagligen en kvarleva från 50-talet. Personligen tycker jag att det känns överdrivet pompöst, på samma sätt som att domarna fortfarande har kåpa och de brittiska ombuden bär peruk (vilket egentligen är helt sjuka kvarlevor som troligen får motsatt effekt än den avsedda: i avsaknad av verklig respekt frossas i attribut som traditionellt har gett sken av respekt...). Fö finns även frack-vaktmästarna på Europaparlamentet, och jag misstänker även vid kommissionens möten.

Varför denna besatthet vid ålder? Jag är troligtvis jämngammal med eller yngre än många av dem som försöker antyda att jag skulle vara gammal (vilket jag ärligt talat inte förstår hur någon skulle kunna uppfatta som en förolämpning som sådan). Det kanske är ni som inte klarar av att hanskas med insikten att ni inte längre är unga och lovande utan endast en i den gråa juristmassan...

Fö misstänker jag starkt att jag är yngre än TN. Inte för att jag anser att den omständigheten skulle sprida något speciellt ljus över mig, snarare handlar det om att det är märkligt att få kommenterar hans eller hennes ålder och fokuserar på min.

2006-05-15 @ 18:34:15
Postat av: A

Må bara vara min egen smått ignoranta uppfattning om yrkeslivet för jurister, men för mig framstår de flesta advokatbyråer (särskillt de större med inriktining på affärsjuridik) som sofistikerade pyramidspel. Nästan som högavlönade och högpresterande försäljare av naturläkemedel. Men å andra sidan är jag inte den som inte vill vara med och leka.

2006-05-15 @ 19:27:17
Postat av: Goofy

SS, I love it: "en förolämpning som sådan". Lysande exempel på när uttrycket "som sådan" fyller en funktion (det gör det nämligen ytterst sällan).

Och visst är åldersbesattheten besvärande, men knappast förvånande. Det är ett mycket utmärkande drag för hela vår samtida kultur. Orsakerna tror jag är ytterst komplexa, men en av ingredienserna skulle kunna vara bristen på interaktion mellan generationer, vilket bland annat skapar subkulturer med intresse av att bevara de egna värdena. Exempel på detta är både den tröghet som innebär att likar söker och anställer likar, dvs. förutsättningen för t.ex. gubbvälde, och dess motvikt - som väl bland annat fixeringen vid din (förmodat höga) ålder får anses vara ett uttryck för.

Detta är en ny insikt från min sida, så resonemanget är säkert tämligen grunt. Ber i så fall om ursäkt för det. Intressant är det hur som helst.

2006-05-15 @ 22:15:30
Postat av: Anonym

TN! Dags för ett nytt inlägg??? LÄNGTAR!!

2006-05-16 @ 08:21:50
Postat av: Söndags

OK Sten Sture: TN:s ålder. Om de flesta är överens om att TN inte sitter ting nu, och de flesta medelålers grå jurister som hörs i den här kommentarsidan i juristmassan känner väl igen sig från sin egen tingstjänstgöring (även jag som för länge sedan satt ting i en större stad i sydsverige) kanske det helt enkelt betyder att det var bra länge sedan TN var notarie; jag kan inte avgöra om referenser till nöjesliv och studentliv är daterade eller om ingenting särskilt hänt på den fronten på tjugo år; så det är nog ingenting som hindrar, att TN, som uppenbarligen är väl orienterad i dagens domstolsvärld (han vet när det är kurser etc) faktiskt är en rådman som roar sig kungligt på kollegers bekostnad?

2006-05-16 @ 08:31:53
Postat av: Söndagsåklagare

skulle det varit

2006-05-16 @ 08:32:30
Postat av: Anonym

Det går rykten om att det är en rådis i Östersund som skriver...

2006-05-16 @ 08:41:12
Postat av: Lycklig exnotarie

Hi hi, SS, du är rolig du.

Intellektuell över hövan och oförmögen att uppfatta annat än kritik. Din ålder är ju ändå ganska marginell i en europeisk kontext (Tornen är på god väg, i alla fall var de det när jag tittade senast).

2006-05-16 @ 10:21:38
Postat av: Donjohan

Sten Sture du har rätt i att det är en märklig diskussion om din ålder. Men varför kommenterar du TN:s ålder? Vilka är dina argument? Vill passa på att ge dig en eloge; du bär upp kommentarsidan på bloggen. Utan dina kommentarer hade nivån varit mycket lägre. Fortsätt vara seriös. Bara en sak jag är lite nyfiken på. Vad jobbar du med? En ledtråd tack!

2006-05-16 @ 10:58:29
Postat av: Snart jur kand!

Lycklig exnotarie: Jobbar du där nere eller? På Eg-domstolen alltså. Hur får man jobb där? Är det krav med flytande franska fortfarande eller kan man klara sig med engelska?

2006-05-16 @ 11:43:28
Postat av: BaronB

Anonym:
Jag tror mig - utan att ha hört ryktet - veta vem rådmannen i Östersund är och orsaken till att han tydligen blivit föreslagen som TN.
Den aktuelle rådmannen är mycket road av att skriva och har bl.a. blivit smått känd (i vart fall i norrländska domarkretsar)för en dom som han avslutade med ett stycke på vers.

2006-05-16 @ 11:45:34
Postat av: Anonym

Finns en mängd rykten. Jag har hört flera olika namn nu.

2006-05-16 @ 12:07:20
Postat av: Anonym

I går såg jag Hennig Klämmig! Då tänkte jag på er!

2006-05-16 @ 12:11:14
Postat av: Sten Sture

"Oss"! Då tänkte jag på oss! Nån jävla ordning bör det väl iaf vara i hyckleriet?

2006-05-16 @ 12:29:33
Postat av: Anonym

BaronB- det är precis den domaren jag har hört ryktas skriver.

2006-05-16 @ 12:54:35
Postat av: Hildegard

Till Snart jurkand: franska är fortfarande huvudspråket på EG-domstolen och Förstainstansrätten så det är väl till att plugga francais om du vill jobba där:-)

2006-05-16 @ 13:03:21
Postat av: Snart jur kand!

Hildegard: Okej, det var ju synd :( Mina franskakunskaper är ju tyvärr inte så bra... Varför envisas dom med med det där grodätarspråket egenkligen?? Jag får väl satsa på EU-kommissionen i stället, där är det väl ialla fall engelska som gäller?

2006-05-16 @ 14:26:26
Postat av: Sten Sture

Lycklig exnotarie skriver: "Intellektuell över hövan och oförmögen att uppfatta annat än kritik. Din ålder är ju ändå ganska marginell i en europeisk kontext (Tornen är på god väg, i alla fall var de det när jag tittade senast)."

Är det okej om jag uppfattar den första meningen som kritik? Jag bankar huvudet blodigt: det kategoriska imperativet, people! Att kritisera någon för att han eller hon endast uppfattar kritik utgör en synnerligen flagrant form av intellektuell harakiri.

Den andra meningen fram till parentesen misstänker jag starkt att du knappt ens förstår själv. Vad menar du?

2006-05-16 @ 14:59:02
Postat av: Fast i Myndighetsträsket

SS: Seppuku. Det låter bättre. I övrigt håller jag med dig.

2006-05-16 @ 15:06:01
Postat av: Råger Mår

SS: Kan du utveckla det kategoriska imperativet (KI) lite? Hur appliceras det på all kritik av SS?

Är det alltid fel enligt KI att kritisera paranoia och självförakt?

2006-05-16 @ 15:45:48
Postat av: Söndagsåklagare

Spännande. Andra börjar diskutera Sten Stures ålder, själv är han diskret på den punkten, och blir omedelbart hudflängd som -- ja, som --- Det är inte lätt att begripa vad skribenten SS gör för fel, men det är uppenmbarligen så att han retar gallfeber på många med mindre artikulationsförmåga. Man misstänker att det är en och annan i detta forum som i sig själva, och inte bara i fråga om ålder, är, eller borde känna sig, tämligen marginella i en europeisk kontext...

2006-05-16 @ 16:07:39
Postat av: Sten Sture

Råger Mår, det är egentligen väldigt enkelt, om vi nu tvingas att acceptera premissen att Sture är paranoid och full av självförakt: då denna premiss utgör objektet, och eftersom inlägg som utgår enkom från premissen snarast bör betraktas som personangrepp än som sakliga inlägg, finns det ingenting att vara kategorisk över. Om nu inte kategorisk inkonsekvens och enhetlig med falsk logik bör falla under den kategorin...

Det är iof mänskligt att betrakta sina egna fördomar som kontollerande för ens argumentation, men bristande insikt om att så är fallet innebär som sådan att man inte iakttar det kategoriska imperativet.

2006-05-16 @ 17:22:08
Postat av: Sten Sture

Skrev visst "med" när jag menade "men".

Och Råger: det är inte kategoriskt att kritisera någon för för att han eller hon betraktar allt som kritik (vilket var lyckex premiss). That's all I said. Paranoia och självförakt är dina premisser. Bara dina.

2006-05-16 @ 17:25:23
Postat av: Råger Mår

Det där begrep jag inte. Om man utgår från en premiss skall det ses som ett personangrepp? Eller?

ÄR det inte lika fel att såsom självföraktande misslyckad eurokrat påpeka vilka intentioner den som kritiserar har? Premissen finns där av en anledning. Att spinna loss på premisser tillhör var människas rätt och säger inget om att man inte själv har brister.

I.e. att kritisera SS kräver inget självrättfärdigande utifrån Kants kategoriska imperariv. Jag behöver inte ens inse att jag är bättre än SS för att få skoja med honom.

2006-05-16 @ 17:31:27
Postat av: Sten Sture

"Självföraktande misslyckad eurokrat"? Varifrån kommer det? Vad är det ens som säger att jag är eurokrat?

Jag pratade naturligtvis om premissen i inlägget. Ingenting annat.

Visst kan jag ha fel när det gäller intentioner hos den som kritiserar. Har någon påstått något annat?

Nävisst, det går naturligtvis alltid att betrakta sig själv som puppet-master och tolka allting utifrån den premissen. Bevis för att man skulle vara bättre än någon är det emellertid inte. Och visst kan man alltid i efterhand påstå att man bara skojade. Det brukar däremot inte vara många som köper det.

Jag antar att "självrättfärdigande" var en freudiansk felskrivning. Du menar naturligtvis "rättfärdigande"? Och jo, det gör det visst...

2006-05-16 @ 17:43:49
Postat av: Sten Sture

Menar du förresten att du själv inte är självföraktande och misslyckad? Om du gräver litet i ditt inre kanske det framkommer att du egentligen pratar om dig själv...

2006-05-16 @ 17:47:23
Postat av: Familjerättsjuristen

Vad jag hatar journalister som för korståg mot poliser. Man trodde det var nog med Janne Josefsson och skottet(n?) i Göteborg...men icke.

Uppdrag granskning *kräks*

2006-05-16 @ 20:57:51
Postat av: banarne

hmm en rådman?
rådmannen kanske lurar er alla, i själva verket baserar han allt på nidbilder av gamla notarier men vänder på rollerna. Det perfelkta alibit! rådmannen kan vara ett geni.

robin: bitter är jag måhända men jag är inte arg, jag får skylla mig själv helt enkelt.

2006-05-16 @ 21:12:28
Postat av: Polly

->Familjerättsjuristen

Visserligen kan jag delvis hålla med dig i din aversion mot denna journalistik, den är väldigt vinklad. Men jag måste ändå säga att poliser som begår mened och använder övervåld SKA hängas ut. Jag vill inte ha dessa personer som samhällets beskyddare, eller vad man nu ska kalla dem. Vill du ha dessa personer inom kåren? Vad tycker du att man ska göra åt det?

2006-05-16 @ 22:38:00
Postat av: expat

- Varför är poliser som råkar ut för osakliga journalister mer beklagansvärda än t.ex. skattesmitande företagare som råkar ut för samma sak? Poliser utövar offentlig makt och vill de inte bli granskade bör de överväga att byta arbete. Vinklade och osakliga journalister är trista inslag men på basis av ngt slags samhällelig cost-benefit analys torde man kunna komma fram till att journalister av denna typ gör mer nytta än skada. (En sådan skada är att de ibland minskar tilltron till mer seriös journalistisk granskning.)

Därmed inte sagt att inte skydd för enskildas privatliv skulle kunna stärkas, men som sagt, utövar man offentlig makt också i det lilla, får man acceptera att man granskas.

2006-05-16 @ 23:40:58
Postat av: Rakel

Expat:
Utan att gå in på just polis-journalist-övervåld-diskussionen tycker jag verkligen inte man kan komma fram till att "journalister av denna typ" gör mer nytt än skada.
Skadan är inte bara att de "ibland minskar tilltron till mer sriös journalistisk granskning", de urholkar förtroendet för hela rättsväsendet och det rättssystem vi har i Sverige. Med repotage så vinklade att de är direkt felaktiga (här kan speciellt kalla fakta ta åt sig) bidrar de till ett förakt för de instutioner som trots allt krävs för att samhället skall fungera. Ibland undrar man om det inte är ett gäng smarta anarkister som bestämt sig för att spränga systemet innifrån som tagit över de "granskande" programmen i någon hostile takeover kupp.

2006-05-17 @ 09:33:56
Postat av: Rakel

Mer nytta än skada ska det vara.

2006-05-17 @ 09:35:06
Postat av: Fast i Myndighetsträsket

Det skulle vara intressant att ta del av materialet från t.ex Kalla fakta i oklippt, oredigerat skick. Det kanske bara är jag, men jag anar att utgången kanske inte skulle vara så solklart till nackdel för den granskade som det alltid blir när redigeringen är klar.
Därmed inte sagt att man inte skall granska. Granskningen behövs många gånger, men man kunde ju önska att den var saklig och opartisk. Men det är väl en nåd att stilla bedja om.

2006-05-17 @ 10:06:57
Postat av: Rakel

Kanske blir det för dyrt att avbryta en "grankning" även om man upptäcker att den man granskar i själva verket inte gjort något större fel. Hellre vinkla repotaget så man kan använda sina fem timmar film än att fria någon som är oskylidig, verkar vara mottot.

2006-05-17 @ 11:13:22
Postat av: Goteborgsadvokaten

åååå vad jag älskar Obygdens tingsrätt. Lite Familjen Addams över det hela. jag har en kompis som var notarie på en Ödemarkens länsrätt och som började sin bana med att på en fest hemma hos Lagmannen däcka och kräkas i hans säng. Det har gått rätt bra för honom därefter.....


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

P.g.a. spam kommer alla kommentarer innehållande mer än en länk att granskas innan de läggs ut
Tingsnotarien förbehåller sig rätten att citera kommentarerna